Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 03.08.2024 15:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Zdravím,

dostala sa mi do ruky stavebnica modelu C-47 SkyTrain o rozpätí 1600 mm.
Niečo ako voľakedy dostupné na HobbyKingu,

https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-c ... green.html

ale pod nálepkou iného predajcu (výrobca je isto ten istý!)

Tak som ho dal dokopy a išiel na prvý zálet. Odlietal som sa 10 letov a zistil zvláštne správanie sa tohto modelu. Postupne popíšem v jednotlivých bodoch:

1)

Ako prvé ma prekvapil pojazd modelu po betónovej dráhe pri štarte. Nedobre drží stopu a často si sám od seba dosť ostro zatočí, čo ma teda dosť pri štarte vydesí a mám čo robiť, aby som model dostal do vzduchu alebo zastavil ešte na zemi.
Pri pristátí je to o kúsok lepšie, ale aj tam sa nečakané zatočenie stáva.
(Poznámka - vrtule sú protibežné).

Mám niekoľko modelov s týmto podvozkom, ale ani jeden sa tak nespráva. Najprv som mal podozrenie na vôľu v zadnom kolečku, potom na vôľu tiahla kolečka. Tie som eliminoval, vôle sú teraz minimálne, cez to všetko sa pojazd veľmi nezlepšil.

Tento model má zadné kolečko dosť pred smerovkou (viz obrázok), kde osa otáčania kolečka je pred osou otáčania smerovky. Zároveň uhol natočenia kolečka je menší ako uhol výchylky smerovky. A tak neviem, či toto môže byť problémom.
Všetky moje modely majú kolečko pod smerovkou (teda kde osa aj uhol otáčania kolečka je totožná s osou a uhlom smerovky).

Má niekto nejaký nápad?

2)
Model pri štarte má tendenciu nakloniť sa na ľavé krídlo. A takisto pri ľahšom pretiahnutí na malej rýchlosti.
Všimol som si, že sa to deje aj iným pilotom na YouTube.
Myslíte, že nalepenie turbulátora na krídlo by mohlo pomôcť?
(Model je z klasického polystyrénu, ani EPO ani EPP a tak som ho natrel lakom na parkety ako ochrana proti oderkom a omačkaniu)

3)
Aj keď som model dosť dobre vyvážil a vytrimoval, správa sa atypicky - pri lete proti vetru letí rovno, pri lete po vetre stúpa!!! Jeden by povedal, že je asi ľahký na chvost (ocas), pritom pri štarte ho treba výškovkou odtrhnúť od dráhy (čo fakt neznášam, model má vzlietnúť sám!)


Možno je to nepodarený model, pár som takých mal, kde nepomohli žiadne úpravy ani kúzla.

Ale chcel by som dať tomuto modelu ešte šancu, lebo décétrojky mám rád!

Má niekto nejakú dobrú radu?

Vďaka!


Přílohy:
C-47-1.jpg
C-47-1.jpg
[ 52.54 KiB | Zobrazeno 1306 krát ]


_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 03.08.2024 20:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7211
Bydliště: Vsetín
Ta ostruha za to asi nemůže, na An-2 to je stejně a ta mi jezdila jak po kolejích. Za to co jsem měl 2m Pipera tak ten dělal to co popisuješ, původně volně vlečená ostruha, potom i řiditelná, ale výsledky stejné...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 04.08.2024 1:14 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10899
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
1) zkusil bych si oměřit a nakreslit polohu hlavních kol a těžiště. Následně porovnat s Modelářskými listy.

2) zkontroloval bych vyvážení modelu (v příčném směru). Zkontroloval bych, že není křídlo zkroucené. Ověřit, že jsou obě poloviny VOP stejně tuhé. Protože je to dvoumotorák, tak i zda je stejný průběh otáček motorů za pákou plynu.

3) upřímně, rozdíl v letu po a proti větru bych přičetl pilotovi a jeho práci s plynem/VOP. Za mě, kromě krátkého okamžiku po zatáčce, není pro takové chování důvod.


Je možné, že už jsi něco dělal, pak mě zajímá co se dělo.

Ještě jsem se nedávno trápil s jedním dvoumotorákem kolegy a nakonec to bylo nějaké gyro, co kecalo i do motorů. Nemáš tam něco?

Ještě bych zvážil provést zálet jako s akrobatem. Je to přes 20 let, ale platí pořád archiv/images/servis/trimchart.htm


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 04.08.2024 17:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
TomasC píše:
1) zkusil bych si oměřit a nakreslit polohu hlavních kol a těžiště. Následně porovnat s Modelářskými listy.


Aha, tak toto ma nenapadlo...

TomasC píše:
2) zkontroloval bych vyvážení modelu (v příčném směru). Zkontroloval bych, že není křídlo zkroucené. Ověřit, že jsou obě poloviny VOP stejně tuhé. Protože je to dvoumotorák, tak i zda je stejný průběh otáček motorů za pákou plynu.


Toto overím!


TomasC píše:
Ještě jsem se nedávno trápil s jedním dvoumotorákem kolegy a nakonec to bylo nějaké gyro, co kecalo i do motorů. Nemáš tam něco?


Nie, stabilizáciu mám vypnutú a prejavy sa prejavujú pri vypnutej stabilizácii.

TomasC píše:
Ještě bych zvážil provést zálet jako s akrobatem. Je to přes 20 let, ale platí pořád http://www.rcmania.cz/archiv/images/ser ... mchart.htm


Vyskúšam.

Srdečná vďaka!

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.08.2024 21:05 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10899
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
TomasC píše:
1) zkusil bych si oměřit a nakreslit polohu hlavních kol a těžiště. Následně porovnat s Modelářskými listy.

Zapomněl jsem napsat, že jde o pohled z boku.


TomasC píše:
Ještě jsem se nedávno trápil s jedním dvoumotorákem kolegy a nakonec to bylo nějaké gyro, co kecalo i do motorů. Nemáš tam něco?


Doporučuji stabilizaci vyhodit, taky jsem si myslel, že je vypnutá..


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 05.08.2024 23:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1042
Bydliště: Napajedla
1) Taky bych řekl, že jsou hlavní kola příliš vzadu (blízko těžiště).
To tancování je celkem běžné, podle typu; lépe je startovat z trávy (někdy).
Piloti ve Státech musí mít údajně "nádstavbu" pro ovládání typů s ostruhou.

2) Zkontroluj si nastavení křídel, levé může mít jiný úhel náběhu. I nepatrný rozdíl dělá při ploše křídla neplechu.
Ale to by ti dělalo neustále, nejen při startu.
Může to být výrobní chyba a proto by to dělalo všem.
Zkusil bych se zaměřit na nastavení konců křídel, nejspíše nejsou stejné. Zkus na levé straně nastavit větší negativ.
Připadá mi to, že při malé rychlosti to má chuť jít do vrtáku. Pokud to tak je, tak ti to naklonění vlevo
udělá i při letu, pokud snížíš rychlost až skoro na pádovou. Zkus to ve výšce.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.08.2024 14:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Steve píše:
1
Připadá mi to, že při malé rychlosti to má chuť jít do vrtáku. Pokud to tak je, tak ti to naklonění vlevo
udělá i při letu, pokud snížíš rychlost až skoro na pádovou. Zkus to ve výšce.


Áno, robí to aj počas letu na malej rýchlosti.

Doteraz som mal iné povinnosti, ale pôjdem vyskúšať všetky tu spomínané rady.

Vďaka všetkým!

Začnem kontrolou polohy podvozku voči ťažisku. A asi potom poprosím o pomoc...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 06.08.2024 22:17 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10899
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Steve píše:
Zkontroluj si nastavení křídel, levé může mít jiný úhel náběhu.
To dělám tak, že letadlo otočím na záda a položím na konce křídel metrové rovné lišty. Pohledem z boku zjistím, jak je to vyúhlované.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.08.2024 20:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
TomasC píše:
1) zkusil bych si oměřit a nakreslit polohu hlavních kol a těžiště. Následně porovnat s Modelářskými listy.


Tak práve študujem Modelárske listy, obr.č.9.33.
Tam sa doporučuje, aby uhol osi, prechádzajúcej osou kolesa a ťažiskom a kolmicou z ťažiska bol 60 stupňov.

Nie je to veľa? V inej literatúre sa udáva menej ako 20 Stupňov. Tak teda ako?

Takže to zmeriam na modeli. Keďže polohu podvozku nezmením, musím posunúť ťažisko...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 08.08.2024 23:55 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10899
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
mior píše:
Keďže polohu podvozku nezmením, musím posunúť ťažisko...
Třeba směrem nahoru, či dolů ? Těžiště je pro tento případ třeba měřit ve třech osách.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.08.2024 9:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
V modelárskych listoch (teda ak hovoríme o tých, čo vydala Modela) je tento obrázok (pozri).

A tam je ten uhol 60 stupňov. Mne sa to zdá veľa, skôr by sa mi tam hodilo 20 stupňov. To som našiel aj v nejakých literatúrach.

A na druhom obrázku je popis.


Přílohy:
podvozok1.jpg
podvozok1.jpg
[ 53.34 KiB | Zobrazeno 462 krát ]

podvozok2.jpg
podvozok2.jpg
[ 48.65 KiB | Zobrazeno 462 krát ]


_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.08.2024 10:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1312
Bydliště: Teplice v Čechách
Steve píše:
Piloti ve Státech musí mít údajně "nadstavbu" pro ovládání typů s ostruhou.
Tohle je pěkný vhled do pilotního výcviku v USA a taky je vidět, že s tou ostruhou to není úplně easy: https://www.kolmanl.info/index.php?show=WILLIAMS_JP (české titulky jsou někdy trochu hůře konzumovatelné, ale kdo létá, pochopí to ;-) )


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.08.2024 9:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3216
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Tak som skontroloval všetko, čo tu bolo poradené. Všetko je - teoreticky - v norme. Model ale stále nejazdí a ani nelieta dobre.

Aj som vyskúšal pojazd po dráhe s tým, že som posúval baterku a tým pádom aj ťažisko oboma smermi. Bez zjavného zlepšenia...

Aj som nalepil turbulátor nad nábežku...
Nič!

Posledný štart s utrpením a keď ho počas letu zvrtlo a drbol nosom do poľa - v podstate sa mi uľavilo...
Nie je veľmi poškodený, isto sa dá opraviť, ale už som mu venoval dosť času a tak som ho odložil na regál pre dlhé zimné večery...

Buď ten model už z výroby nie je podarený alebo ja len proste nemám ruky na modely tohto typu (dolnoplošník s ostruhovým kolieskom).

Tak asi tak...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.08.2024 21:10 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1042
Bydliště: Napajedla
3)
Aj keď som model dosť dobre vyvážil a vytrimoval, správa sa atypicky - pri lete proti vetru letí rovno, pri lete po vetre stúpa!!! Jeden by povedal, že je asi ľahký na chvost (ocas), pritom pri štarte ho treba výškovkou odtrhnúť od dráhy (čo fakt neznášam, model má vzlietnúť sám!)


Možná je problém to posoudit - podvědomě proti větru přidáváš a po větru ubíráš (zdá se ti že letí rychle), ale důležitá je "vzdušná" rychlost, tedy ne vůči zemi, ale vůči okolí.
To bych si tipnul, že máš víc (dost) potlačené motory než by bylo ideální. Ale ber to jen jako moji úvahu. To jde zjistit v ustáleném letu. Pokud to tak je, po přidání plynu (stále v jedné přímce) začne klesat.
Možná i proto pod plným plynem při startu musíš model odtrhnout výškovkou.

Příčné vyvážení je taky OK, jak jsi psal?

A k tomu pádu na malé rychlosti - pokud padá (např.) na levou stranu, pak pravděpodobně na této straně dochází k odtržení proudnic dříve než na straně druhé. Důvodů může být více - různě drsný povrch (maketová paneláž), větší úhel náběhu (kontroloval jsi a píšeš OK), jiný profil křídla (to sotva změříš, jedině dotykovou měrkou). To by - si myslím - mohl být právě ten problém, pokud to všem takto padá, je tam "něco špatně" už z výroby. Různé profily na koncích křídel.
Já bych - jak už jsem asi psal - nastavil na koncích negativy. Pokud už jsou, tak mírně zvětšit. Na levém tedy větší.

A co jsi neuvedl a Tomáš nakousnul - kde je baterie? Nemyslím vůči podélnému těžišti, ale výškově. Nad křídlem? Ještě výš? Určitě pro dva motory neváží málo a to stabilitě nepřispívá.

K tomu se váže i vzepětí. Uvádí se pro stabilní let konce křídel nejméně ve výšce podélné osy trupu. Možná jsou, ale výbava zbytečně vysoko v trupu to může negativně ovlivnit. To by se ale týkalo spíš příčné nestability, to padání je věc jiná (viz první úvaha), to "tancování" při startu je obecně vlastnost předloh s ostruhami. zejména po odlehčení ostruhy při startu.

Podvozek a úhel - 60° vpřed se může zdát dost, ale je to vztaženo k nízkému těžišti u dolnoplošníku, jak se tak dívám na ten náčrtek. A viděl jsem hodně modelů, které to měly (fuj!) ještě víc :D

Dakota jistě bude i na polici nebo na stěně krásná, ale jak ji jednou odložíš, nevím jak moc velkou chuť budeš mít třeba v zimě na její opravu. Abychom ji pak nenašli spíš v inzerci :lol:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz