Autor |
Zpráva |
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2024 10:03 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3995 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
VTjr píše: ale v domku se ve sklepě,v dílně dovedu dostatečně izolovat od obytných částí domu. Ja se v domku (dilne) ,kde taky bydlim, izoloval od vsech ,co jim vadi vune acetonu. Bezneho modelare vune acetonu provazi cely zivot a je jednoznacnym poznavacim znamenim, definujicim umisteni dilny , ve ktere se rad vyskytuje a zhmotnuje sve predstavy Drzim se hesla : kdyz ti to nevoni , tak sem nelez . Ziju v tom prostredi permanentne bez evidentnich zdravotnich nasledku, vic nez pul stoleti (pocatek... obdobi zima 1968 ...doma, ve vytapenem sklepe) Pozn. znam lidi co ke mne obcas prijedou jen proto ,aby mohli nasat vuni acetonu,vuni modelarske dilny.
veka1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 08.10.2024 11:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
A to ses nezmínil o vůni detonačního paliva, tedy etheru! Pokaždé, když ji zacítím, tak mě to vráti do mých teneagerských let. Pro mne je to vůně mládí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 08.10.2024 11:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
VTjr píše: ... Ale tyhle modely se dají lépe opravit do velmi dobrého stavu, kde skoro ani není poznat, že byly opravovány ... Zde jsem pro ilustraci našel moje příspěvky s fotkami ze staršího vlákna, kde je vidět v jak zoufalém stavu byl můj model PONY po čumákové havárii, tedy pohled na trosky které jsem opatroval 35 let viewtopic.php?f=119&t=82223#p1385317 a v dalším příspěvku jak jsem ho opravil viewtopic.php?f=119&t=82223#p1385322, že na něm prakticky není ta oprava vůbec poznat (přitom křídlo bylo vejpůla a čumák prakticky nebyl) a ten model dnes stejně lítá velmi dobře, bez dodatečného trimování v každém letu absolutně rovně. I když je po těch opravách z něj řádná cihla (1800g), ale dobře vyladěná výkonná dvaapůlka download/file.php?id=80063&mode=view ho skvěle utáhne a i po zhasnutí motoru model perfektně klouže. Zde jsou pak fotky konečného uspořádáni s prodlouženým výfukem a velkým směrovým kormidlem viewtopic.php?f=119&t=82223&start=15#p1385430. Nevím, jestli by byla podobně kvalitní oprava možná i při potahu fólií, spíš ne.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
vrato
|
Napsal: úte 08.10.2024 11:57 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 10.8.2011 Příspěvky: 39 Bydliště: Ružomberok - Slovensko
|
(trosku s nadsazkou)a k tomu ked sa prida polyesterova laminovacia zivica ....nejdes rok vyvetrat....
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2024 12:11 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3995 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
VTjr píše: A to ses nezmínil o vůni detonačního paliva, tedy etheru! Pokaždé, když ji zacítím, tak mě to vráti do mých teneagerských let. Pro mne je to vůně mládí. Pravda, pravda. To je vsak dano tim, ze od roku 1984 jsem se v ramci F2B preorientoval na metyl ,v roce 2008 na elektriku a detonacni palivo se jiz delsi dobu v me dilne prakticky nevyskytuje. ....ale jinak souhlas. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 08.10.2024 13:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Prakticky? Nebo vůbec? Tak si sežeň někde malé množství etheru (stačí bombička na startování vejtřasek) abys sis tu vůni mládí vychutnal. Jinak to není jen můj pocit, stejné zjištění mi sdělili i starší kamarádi modeláři, když jsem při jedné předváděcí akci dovlekl volně létající vrtulníček Pirueta, poháněný MVVS1,5D se kterým jsem tam udělal několik krátkých letů. Protože v 60.-70. letech jsme všichni začínali s detoňáčky a palivo D1 a D2 bylo jediné k dostání v krámech, žhavící jen tak volně k dostání nebylo.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 08.10.2024 14:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9336 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Dostaly se mi do rukou starší čísla Modeláře a tam byla nabídka i paliva Ž 1, což mělo být pro žhavíky. Ale v průběhu mé modelářské praxe jsem se s tímto palivem už nesetkal. Můj první motor - MK-17, byl detoňák, psal se rok myslím 1978. Pak následovaly další, jak MKáčka, tak MVVS. Díky druhu paliva byl pro divočáky dostupný pouze motor detonační, neb možnost pro takové sehnat metyl, a namíchat si palivo, byl docela problém, potřeba jedového povolení atd. Vím, že se chodilo žebrat na plochou dráhu, ty motorky na to jezdily. Ale i tam si člověk musel vybudovat kontakty, nebylo to jen tak přijít a "hele, dej mi dva litry". Sakra to jsme se dostali hodně mimo téma "potah" .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2024 16:53 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3995 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
VTjr píše: Prakticky? Nebo vůbec? Tak si sežeň někde malé množství etheru (stačí bombička na startování vejtřasek) abys sis tu vůni mládí vychutnal. Nepotrebuji nic shanet, bud si privlecu cerstve namichane palivo od Milana Masla z Klatov, nebo se stavim u nas v Semtine na prodejne , ... kluci obvykle maji oba druhy detonacniho paliva skladem. Dlouhodobe skladovani namichaneho paliva vede k jeho degradaci. Pokud z nej vyprcha ether, je problem se spoustenim motoru. Aktualne ,jiz nekolik let nemam v provozu zadne detonaky ( 7ks MVVS 2,5D7 jsem v roce 2007 venoval nebohemu Karlovi Galatikovi do Otrokovickeho krouzku). Ale, ukazalo se ,ze chybicka se vloudila,... proto jsem pred casem od Zbynka Kravcika opet koupil dva 2,5motory ... z toho jeden je detonak. Az opet postavim do letoveho stavu jedno z mych zakovskych upoutanych letadel co jsem nacmaral na balicak v roce 1973 a , bylo pohanene detonakem ( viz prilozene vzpominkove fotky), pak poridim cerstve palivo z pujdu s nim letat. Pozn. model letal jeste v roce 1981 na velkem buzeraku kosicke VVLS SNP , tj. dnesni TUKE.veka1
Přílohy: |
smrkovy akrobat _vykres.jpg [ 73.02 KiB | Zobrazeno 969 krát ]
|
cl history_ 029.jpg [ 69.58 KiB | Zobrazeno 969 krát ]
|
hangar v roce 1975.jpg [ 131.77 KiB | Zobrazeno 969 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2024 17:00 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3995 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
vrato píše: (trosku s nadsazkou)a k tomu ked sa prida polyesterova laminovacia zivica ....nejdes rok vyvetrat.... Vrato ..... ty poznas nejakeho pomyleneho leteckeho modelare , co by pouzival k laminovani polyester v poslednich 25 letech ? veka1
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2024 17:08 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3995 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
DAF píše: Sakra to jsme se dostali hodně mimo téma "potah" . Tak si Tonda konecne postavi nejakeho motoraka a bude, none? veka1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 08.10.2024 19:14 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: Dostaly se mi do rukou starší čísla Modeláře a tam byla nabídka i paliva Ž 1, což mělo být pro žhavíky. Ale v průběhu mé modelářské praxe jsem se s tímto palivem už nesetkal. Můj první motor - MK-17, byl detoňák, psal se rok myslím 1978. Pak následovaly další, jak MKáčka, tak MVVS. Díky druhu paliva byl pro divočáky dostupný pouze motor detonační, neb možnost pro takové sehnat metyl, a namíchat si palivo, byl docela problém, potřeba jedového povolení atd. Vím, že se chodilo žebrat na plochou dráhu, ty motorky na to jezdily. Ale i tam si člověk musel vybudovat kontakty, nebylo to jen tak přijít a "hele, dej mi dva litry". Sakra to jsme se dostali hodně mimo téma "potah" . To teda ano, byli jsme už hóóódně OT. Abych nezapleveloval tím dál vlákno, tak jsem odpověděl jen Tobě v SZ, ale když už to bylo rozděleno tak ať si to přečtou i jiní, i když krom Tebe a Veky to asi jiné ani nezajímá. Já jsem se s palivem Ž1 setkal a dokonce i čtyři 250ml lahvičky vylétal. U nás v Žilině jsme neměli prodejnu, která by se jmenovala přímo "MODELÁR", ale v jedné prodejně "SPORT" byla osvícená vedoucí, která tam zřídila modelářský koutek. Takže tam šlo nakoupit balzu, stavebnice, potahový papír, lepidla, laky, barvy jak pro létající modely, tak i plastikové kity. A navíc se tam občas objevovali i serva (Varioprop i Futaba), motory (MVVS, ale i ty z dovozu, jednak ruské OTM, MK a Radugy, ale o západní, třeba HB.61PDP jsem tam chodil obdivovat, ale cena 1500 Kčs byla mimo moji představivost) a taky palivo k nim. D1 a D2 měla na skladě prakticky pořád a jednou se tam objevily lahvinky s Ž1. Prodavačka po mně nechtéla žádné povolení, normálně mi to palivo prodala jako i to detonační. Dodnes nevím jestli bylo na bázi methanolu, nebo ethanolu, ale motor mi na to vrčel dobře (tehdy jsem měl žhavíka jen jednoho, ruského MD-2,5 Meteora), tak asi tam byl metyl. Možná se to i mělo prodávat na povolení a to, že mi to volně prodala bylo jen neznalostí prodavačky. To už se asi nikdy nedovím.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 08.10.2024 19:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
veka1 píše: Az opet postavim do letoveho stavu jedno z mych zakovskych upoutanych letadel co jsem nacmaral na balicak v roce 1973 a , bylo pohanene detonakem ( viz prilozene vzpominkove fotky), pak poridim cerstve palivo z pujdu s nim letat. Pozn. model letal jeste v roce 1981 na velkem buzeraku kosicke VVLS SNP , tj. dnesni TUKE.veka1 Tak to je zase můj téměř komplet smrkový akrobat, pořád je funkčný, já ho opatruji jako relikvii. Příloha:
Model_U-cko03_25DFR.JPG [ 90.07 KiB | Zobrazeno 848 krát ]
Příloha:
Model_U-cko01.JPG [ 97.13 KiB | Zobrazeno 847 krát ]
Příloha:
Model_U-cko02.JPG [ 93.53 KiB | Zobrazeno 846 krát ]
Jde o to, že jsem ho celý vyrobil ze smrkové desky, ktorou mi dal o prázdninách děda, původně ze starých smrkových vrat. Já jsem měl tehdy jen 3 plátky 3mm balzy, ze které jsem stvořil ˇžebra a úzký tuhý potah náběžné části křídla. Vše ostatní je vyrobeno z té desky, kterou mě děda naučil rozřezat podélně na tři tenké pláty (rámovou stolařskou pilkou), pak ty tenké destičky ji vyhladit hoblíkem na tloušťku cca 8mm. Jedna vyšla tenčí, ti jsem použil na výškovku, z druhé jsem zas tou pilkou nařezal lišty pro nosníky křídla a odtokovku (Zas každou ohobloval nahladko), a z třetí nejsilnější vyrobil trup. Taky mi dal děda špalík nějakého tvrdého dřeva, ze kterého jsem si vyhobloval špalíky motorového lože, které jsem slepil epoxidem s deskou trupu, a z boků to pokryl překližkou vyrobenou z bukové dýhy. Vlastně pak doma jsem tam doplnil ještě 3 věci z balzy, a sice maketu kabinky, vyhnutou klapku směrovky a později ještě vztlakové klapky, taky z balzy. Koncovky křídel jsou z 3mm truhlářské překližky. Model je potažen mikelantou, která je vypnuta zředěným kanagomem (napínák jsem s sebou k dědovi nevzal, ale kanagomu 3 tuby). Takže potah je napnutý jako buben. Rozpětí křídla je cca 700mm, výškavky 400mm. Model je pochopitelně trochu těžký, ale jednoduché obraty léta dobře. Motor v modelu byl původně sovětský žhavík MD-2,5 Meteor (ale s ním nikdy neletěl) Příloha:
Motor_Meteor-MVVS_MD-2_5-RL_01m.JPG [ 37.23 KiB | Zobrazeno 848 krát ]
, pak tam byl taky sovětský CSTKAM-2,5, když se ten vyběhal (jeho životnost nevybočovala z toho, co bylo u sovětských motorů zvykem) Příloha:
Motor_CSTKAM-2_5D_02m.jpg [ 40.7 KiB | Zobrazeno 848 krát ]
, a nakonec lítal s motorem MVVS2,5 DFR s mnou zhotoveným amatérským 1/-vlnovým laďákem (magic muflerem). Na fotce modelu s motorem ale ještě ten výfuk není, a ani nádrž. Příloha:
Motor_MVVS-2_5DF_03.JPG [ 81.19 KiB | Zobrazeno 848 krát ]
Zřejmě teď každý pochopí, proč tento model mající téměř 50 let stále opatruji a nehodlám se ho zbavit.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 09.10.2024 0:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 7138 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Chybí mi v její kamufláži ta žraločí huba, co mívaly na čumáku. možná kdybys ji tam namaloval, tak bys vyhrál i přebor krajský.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 09.10.2024 6:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9336 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Právě proto, abych mohl s barvami, laky a lepidly bezproblémově smrdět, zařídil jsem si dílnu mimo obydlí. Mám to štěstí, že jsem to mohl udělat. Vím, že takovou možnost bohužel všichni nemají. Používám prakticky všechna běžná lepidla, včetně Kanagomu. Ten hlavně na kroužku, protože má výhodu, že v případě chyby se dá rozlepit a špatný spoj opravit. A že takových špatných spojů dokážou kluci vytvořit poměrně dost. Jinak z mládí mi doma zbyl model Moskyt, podle Modeláře. Protože se mi po nějakých haváriích zničilo křídlo, vyrobil jsem vlastní z polotovarů PS křídel Modela. Jediná věc, která trochu omezovala provoz, že tam nebyla akrobatická nádrž. Konstruktér jí nakreslil se sací trubičkou ke dnu (a já to podle toho udělal), tak sice model dokázal zaletět looping, souvrat, ale nedokázal let na zádech. Bohužel dnes není (aspoň v mém okolí) vhodný prostor na létání s nimi. P.S. Ještě k palivu. To žhavící, jak jsem psal, mě minulo. To se snad prodávalo někdy na přelomu 60 a 70 let (přesně si už nepamatuju). Déčkové palivo bylo prakticky stále skladem. V Praze jsme měli prodejny v Žitné, na Sokolovské a pak byly modelářské koutky v některých prodejnách, jedna (papírnictví) byla na křižovatce Vinohradské s Italskou, pak v Prcekhausu (Dětském domě), později v Kotvě a nakonec s zrodil "Dům hrůzy" na Národní vedle Máje. Pařížskou jsem už nezažil.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|