zdzd píše: na nějaké etické komisi prosaď zákaz reklam jako běží teď. Nezodpovědný idiot létá s dronem v ulicích, ten se zblázní a kosí vše, co mu přijde do cesty. Závěr? O nic nejde, naše pojišťovna to zatáhne
Markeťák možná nekoná, ale jiní konají. Možná je jen potřeba vědět, že se něco dělá a nejen to prostě udělat.
Stížnost berte jako nasazení maxima, až k hranici ironie... Ale úředničina je prostě taková.
Stížnost:
obracím se na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání jako na dohledový orgán nad televizním a rozhlasovým vysíláním. Domnívám se, že není možné strpět porušení zákona pojišťovnou Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group.
Předpokládám, že jste reklamu viděli, ale pro jistotu přikládám odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=BQokePaVR_E
Opakovaně mě rozčiluje reklama, kde ohrožujete dron lidi. Kromě toho, že reklama je, kromě pilotního výkonu, hloupá, tak porušuje zákon o reklamě §2 odst.4. a to ve všech bodech.
jen citát zákona, ať to nemusíte hledat: Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí.
Předvádí chování ohrožující bezpečnost osob a majetku. Dronem ničí kytky a ohrožuje stařečka třídícího odpad a tím podporujete jednání poškozující zájmy na ochranu přírody. V rámci spotu je prezentováno jednání ohrožující bezpečnost a zdraví holčičky u panáka, stařečka u popelnice a celý cyklistický tým neovladatelným dronem. Dron ničí majetek, kytky na ulici, tedy na veřejně přístupných prostorách.
Chování „pilota ve spotu“, který se předvádí před „synem“ porušuje ustanovení Doplňku X 3.1 Předpisu L2, Zákona o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, Bezpečnost „Let bezpilotního letadla smí být prováděn jen takovým způsobem, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti létání ve vzdušném prostoru, osob a majetku na zemi a životního prostředí“.
Na dronu není splněna podmínka Doplňku X 6.3 Předpisu L2, Zákona o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů „musí být vybaveno vestavěným bezpečnostním systémem, který při poruše provede ukončení letu“.
Uvedený spot zkratkovitě navozuje pocit, že porušovaní předpisů a zákonů je zcela v pořádku, pokud „jste pojištěn“. Takové ztvárnění reklamy podporuje chování ohrožující bezpečnost osob nebo majetku.
Vyjádření RRTV:
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) projednala na svém 10. zasedání, konaném dne 4. června 2019, Vaši stížnost na reklamu Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group. Dle Vašich slov v reklamě ohrožuje dron lidi, reklama je celkově hloupá a porušuje zákon o reklamě – je v rozporu s ustanovením § 2 odst. 4 zákona č. 40/1995 Sb., které říká, že reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. Spot přitom zkratkovitě navozuje pocit, že porušování předpisů a zákonů je v pořádku, pokud „jste pojištěn“. Požadujete ukončení reklamní kampaně. Ačkoli je zřejmé, že ze strany dronu v reklamě dochází k poškození majetku (květin) a může potenciálně ohrožovat lidi (dívku, seniora, peloton), nejedná se o záměrné chování pilota bezpilotního letadla (dronu). Z reklamy je zřetelně a jasně patrné, že muž ztratil nad ovládáním dronu kontrolu a jednání se tedy nedopouští úmyslně. Chování dronu není prezentované jako žádoucí a není zřejmá ani žádná podpora tohoto poškozujícího a ohrožujícího chování. Je zjevné, že jde o nehodu, tedy o nešťastnou událost, na niž se odpovědní občané připravují právě pojištěním. Reklama tedy prezentuje nepředvídatelnou situaci a jasně odkazuje k tomu, že některé situace v životě nelze předem odhadnout. Odkazujete k leteckému předpisu, podle kterého by bezpilotní letadlo pod 0,91 kg mělo být vybaveno vestavěným bezpečnostním systémem, který při poruše provede ukončení letu. Je však třeba brát v úvahu běžnou reklamní nadsázku, kdy všechny detaily nemusejí zcela odpovídat realitě – dron by se při ztrátě signálu pravděpodobně stejným způsobem, který je prezentován v reklamě, nechoval. Ztvárnění reklamy zahrnuje nadsázku, která je v souladu s judikaturou akceptovatelná. Rada coby ústřední správní úřad v rámci své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění, ve věci možného přestupku spáchaného odvysíláním reklamy společnosti Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group premiérově odvysílané na programu Barrandov NEWS dne 8. května 2019 od 05:43:50 hodin, že věc odkládá.