Povrchová koroze

Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
michalll
Příspěvky: 590
Registrován: ned 06.04.2008 0:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Povrchová koroze

#1 Příspěvek od michalll »

Zdravím
Nemáte nějaký fígl, jak se jednoduše zbavit povrchové koroze - lišky?
Obrátila se na mě známá, co se zabývá nákupem a prodejem spojovacího materiálu. Přišla jí teď zásilka takových šroubů. Dodavatel nechce uznat reklamaci a odběratel zas hrozí sankcemi. Rád bych jí poradil, ale nic kloudného mě nenapadá.
Ideální by byla nějaká chemikálie, do které by se jen ponořily - to množství je docela velké, takže nějaká manipulace nepřipadá moc v úvahu. :?
Kyselina fosforečná?
Díky
PROTOS 500, BLADE 130 X

Heli kabinky: http://michalpa.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Xenomorfus
Příspěvky: 1248
Registrován: pon 10.06.2013 17:38
Bydliště: Ostrava

Re: Povrchová koroze

#2 Příspěvek od Xenomorfus »

Tak pokud za poslednich par let nevymysleli neco prevratneho, tak mam obavu, ze nic, co by nevyzadovalo alespon maly mechanicky zasah (setření, tlakove odstraneni apod.), po aplikaci "odrezovace", neexistuje. Lze korozi zastavit, narusit ji, ale co se tyce "stopy" (lišky) po korozi, aby jen tak "zmizela" po aplikaci, to se obavam :-(. Ale osobne to budu sledovat a treba je nejaka novinka.
Edit: Jeste k te fosforecne, samozrejmje se fosforecna, chlorovodikova a sirovka pouzivaji k odrezovani, ovsem zanechaji stopu na materialu, zvlast prave fosforecna. A jestli sem to pochopil spravne, jde predevsim o "vzhled" povrchu spojovaciho materialu.
Naposledy upravil(a) Xenomorfus dne sob 15.03.2014 14:16, celkem upraveno 1 x.
Xenomorfus
Traxxas,Absima CR4T,Hotwing,Crack Jak-55,150cm Mlok,P-51D,Stuka
Si vis pacem, para bellum
Uživatelský avatar
Lark
Příspěvky: 9825
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR

Re: Povrchová koroze

#3 Příspěvek od Lark »

Nepíšeš jaký je to materiál, jestli je nějak povlakovaný, černěný...
V příloze máš pár receptů, tak si snad vybereš :D Je to sice z už dost starý knížky, ale pořád dobrý :mrgreen:
Přílohy
Odrezovaci_roztoky.pdf
(212.07 KiB) Staženo 116 x
Uživatelský avatar
Máza
Příspěvky: 264
Registrován: pon 05.01.2009 0:00
Bydliště: Českolipsko

Re: Povrchová koroze

#4 Příspěvek od Máza »

Ahoj ,jestli to jsou šrouby tak je ponoř do petroleje
Hitec Aurora 9x ,asw-27 1:3,6.Sonic,Blizzárd-Reichárd,Xtreme-Azero
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#5 Příspěvek od jyrry »

michalll píše:... množství je docela velké, ...

po moření to musíš zpasivovat a sušit, zkusil bych najít firmu která se mořením zabývá a umí zpracovat drobné díly v koších (bubnech) s otáčením, jinak to bude dost nerovnoměrné (v nějakém kýbli, koši). Mořit tyhle drobné díly umí i galvanovny... Po moření v sírovce, chlorovodíkovce musí ihned následovat pasivace, jinak ta liška tam bude do pár hodin zpět a lepší. Bezoplachová mořidla nechávají stopy.
Spojovací materiál se dodává lehce olejovaný (pokud není galvanicky chráněn), tedy nejprve odmastit, pak mořit, pasivovat, sušit a následně olejovat. Žádná garážová technologie...
jo, pokud to je černěné, tak to už nikdy nebude vypadat tak, jak to vypadat má...
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
HavelAircraft
Příspěvky: 1365
Registrován: čtv 14.11.2013 17:05
Bydliště: Chocerady
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#6 Příspěvek od HavelAircraft »

nevím o jaký materiál a jaké podmínky tam jsou, ale co šroubky načernit?? případně nějaká jiná povrchová úprava
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Povrchová koroze

#7 Příspěvek od JMalik »

michalll píše:Zdravím
Nemáte nějaký fígl, jak se jednoduše zbavit povrchové koroze - lišky?
Obrátila se na mě známá, co se zabývá nákupem a prodejem spojovacího materiálu. Přišla jí teď zásilka takových šroubů. Dodavatel nechce uznat reklamaci a odběratel zas hrozí sankcemi.........


Bylo to někde v prostředí s vysokou vlhkostí. Stačí na to pár dnů.
Na běžném spojovacím materiálu je to ekonomicky neřešitelné. Obvykle to probíhá tak, že tahle dávka se dá na zinkování, prodá se to jako povrchově upravený spojovací materiál a levnější černěný koupit znovu.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
michalll
Příspěvky: 590
Registrován: ned 06.04.2008 0:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#8 Příspěvek od michalll »

Díky za dosavadní rady :wink:
Povlakované to není ničím, prostě jen "černý" materiál. (Ne černěný). To černění jsem taky navrhoval a prý by asi mohlo být, ale četl jsem, že když se černí přes korozi, tak vzniknou fleky. Pozinkovat se to ale nesmí.
Jsou to nějaké větší šrouby kované a lisované za tepla a podle výrobce je prý ta rez "normální", protože to horké reaguje s kyslíkem.
PROTOS 500, BLADE 130 X

Heli kabinky: http://michalpa.rajce.idnes.cz/
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#9 Příspěvek od Nakadah »

Vycerpany chlorid zelezity po leptani DPS :D ten sezere oxidy zeleza a vylouci se med ve forme kalu. Nak
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Povrchová koroze

#10 Příspěvek od JMalik »

michalll píše:Díky za dosavadní rady :wink:
Povlakované to není ničím, prostě jen "černý" materiál. (Ne černěný). To černění jsem taky navrhoval a prý by asi mohlo být, ale četl jsem, že když se černí přes korozi, tak vzniknou fleky. Pozinkovat se to ale nesmí.
Jsou to nějaké větší šrouby kované a lisované za tepla a podle výrobce je prý ta rez "normální", protože to horké reaguje s kyslíkem.

Blbost.
Pokud jsou to šrouby kované a lisované tepelným tvářením, tak se jedná konečnou úpravu tvrdosti, případně estetického provedení, pokud je to do zápustek, nebo ruční kování.
Takže teď máš nějaké šrouby, které nejsou povrchově upravené ( ani černěním), není to možné galvanizovat, protože je to někde pohledové a dodavatel to pos.al ( nebo odběratel), že to nechal v prostředí s vysokou vzdušnou vlhkostí.
Můžeš to leda zahodit, protože neexistuje způsob, jak odstranit povrchovou korozi bez chemie ( to je ta cena, která je vyšší, než výrobek)
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
michalll
Příspěvky: 590
Registrován: ned 06.04.2008 0:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#11 Příspěvek od michalll »

Díky, díky.
Tak to vypadá bledě...
Nejlépe asi vychází to černění - pokud by na to odběratel kývnul. Ty šrouby jsou kalené a popouštěné na pevnost 8.8. Černění se, tuším, provádí tak, že se materiál nahřeje do červena, krátce ponoří do oleje, ještě žhavý vytáhne aby zbytky oleje na vzduchu zaschly a zkarbonizovaly.
Tak ještě dvě otázky:
Nezmění se další tepelnou úpravou výrazně pevnost?
A vzniknou ty fleky o kterých jsem psal výše?
PROTOS 500, BLADE 130 X

Heli kabinky: http://michalpa.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#12 Příspěvek od jyrry »

do červena a už to nebudou šrouby 8.8 ...
http://www.galvanika.cz/cerneni-brynyrovani-oceli.html
hledal bych firmu, která to umí a běžně dělá
jyrry.webnode.cz
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: Povrchová koroze

#13 Příspěvek od JMalik »

michalll píše:............


Černění ( klasické) se dělá skutečně tím vysokým ohřevem. To je sem pochopitelně nepoužitelné, zničil by jsi ten tepelně upravený šroub.
Teoreticky by šlo použít chemické černění - cox ( brinýrování). To se dělá při teplotách cca 120-140°C, ale narazíš na nutnost mít ten materiál dokonale čistý a odmaštěný. Nemůžeš to tam dát s tou povrchovou korozí. Ty mořící lázně dodává firma Technos, můžeš to u nich zkusit dotazem, ale dávám tomu šanci mizivou.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Uživatelský avatar
ejoty
Příspěvky: 55
Registrován: pon 06.10.2008 0:00
Bydliště: Čechy pod Kosířem

Re: Povrchová koroze

#14 Příspěvek od ejoty »

veškeré tepelné úpravy na 300°C změní velkou měrou vlastnosti materiálu. dokonce i sama rez na povrchu materiálu již jistou měrou mění povrchové vlastnosti.
***************************************
Nahoru to letí, dole se to posbírá :-)
Cesna 480
Uživatelský avatar
michalll
Příspěvky: 590
Registrován: ned 06.04.2008 0:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: Povrchová koroze

#15 Příspěvek od michalll »

Takže díky všem. Nakonec to skončilo nákupem pořádné dvoukotoučové brusky s drátěným kotoučem a do budoucna změnou dodavatele. Skladníci budou mít na pár šichet zábavu :wink:
PROTOS 500, BLADE 130 X

Heli kabinky: http://michalpa.rajce.idnes.cz/
Odpovědět

Zpět na „Dílna“