utahování šroubů

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
niky79
Příspěvky: 625
Registrován: pon 29.10.2007 0:00
Bydliště: Brno

Re: utahování šroubů

#31 Příspěvek od niky79 »

Václav Procházka píše:SAT-HOFMAN: Na druhé straně co má létač s kopterou, létat dále než 200m vždyť už to není na delší vzdálenost polohově vidět ? Spoléhat se na GPS, která dokáže kopteru zblbnout, není také fér a to obzvlášť u nezkušených. Je známé, že se v poslední době úmyslně, upravují data z GPS (hrozící vá..a) není se čemu divit.


Nesouhlasím. Mám koptéru za pár tisíc, s řidicí jednotkou bez GPS, a uvažuji o pořízení jednotky s GPS. Proč? Jsem totální začátečník, s koptérou mám nalétáno odhadem asi 12 hodin. Zatím jsem nikde nehavaroval, ale už asi 3x se mi stalo, že jsem prostě ztratil orientaci, jak na tom koptéra je. Letí ke mně? Letí někam pryč? Absolutně jsem netušil. A to podotýkám, že nebyla 200 metrů od mě, ale tak 70-100 metrů (nicméně vzdálenost se blbě odhaduje, mohlo to být i více). Takže co ti zbývá? Prostě ji posadit dolu. Sorry, ale mít na koptéře GPS, tak ji buď přivolám na místo startu, nebo prostě přepnu režim na IOC, či jak se jmenuje, dám páčku k sobě a doletí ke mě, nebo ji prostě nechám stabilizovanou ve vzduchu a nechám ji viset, než k ní dojdu, nebo s ní přistanu (úplně klidu, protože vím, že neletí nějakým žádným směrem, díky GPS visí na jednom místě). Mimochodem, o té úpravě GPS se píše kde? Pokud vím, žádná válka momentálně nehrozí (situace na Ukrajině má do něčeho takového daleko) a za války v Perském zálivu se dokonče zavádění chyby z praktickým důvodů vypnulo. A to ani nemluvím o tom, že chybu měření lze v GPS IMHO zapínat selektivně – podle lokality.
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#32 Příspěvek od Václav Procházka »

niky79 : Ne, nesouhlasím. Toto se řeší polohovými identifikátory, ať už osvětlením nebo reflexním zvýrazněním. Podle toho bezpečně poznáš směr, natočení, polohu. Samozřejmě na vzdálenost 100-150m. Spoléhat na asistenci GPS polohy je kravina, zkus se zeptat skutečného pilota, jestli by svůj život a cestujících, ponechal na pospas GPS signálu :-D

Jo a jestli jsi totální začátečník, tak raději trénuj a létej blízkosti sebe - to tě ujistí v návicích a řízení. Na to nepotřebuješ asistenci GPS. To jsou pouze řeči typu - potřebuji se na něco spolehnout. Na to, aby Ti ta GPS v koptéře vypověděla službu, stačí malá rušička GPS signálu za pá korun.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: utahování šroubů

#33 Příspěvek od gardenroute »

@niky79 - Je to tak, ačkoliv může IOC nezkušeným přivodit infarktové stavy, ve zkušených rukách to je ohromný nástroj když ne rovnou pro záchranu, tak pro rychlé zorientování modelu letícího na LOS. Ten kdo létá FPV, tak to může také ocenit při krátkodobé ztrátě orientace, zvláště při velikosti modelu. To je samozřejmě problém i jiných letadel, než multirotorů, měli bychom tedy říkat zaplaťpánbůh za něj, je to rozhodně výrazně bezpečnostní funkce, přispívající k větší spolehlivosti letu, a rozhodně ne žádný prvek pro automatizaci letu, jak si to ti popletení stále pletou, model mám stále i v tomto režimu pod plnou kontrolou, jen smysl řízení je trochu jiný, než při běžném režimu letu. A o přínosu GPS při stabilizaci letu je snad zbytečné mluvit, o nějaké zbytečnosti či dokonce závadnosti použití GPS na modelu letadla zpravidla žvaní jen ti, kteří skutečně netuší, která bije. Vyhodí se GPS, dá se tam Glonass apod. Je to celé pochybné od počátku této zparchantělé konstrukce nějakého pravidla pro modely.
Tyto věci musíme obhajovat, že jsou užitečné a k věci bezpečí letu, a ne potvrzovat, že to tak není.

A přesně jak píše @niky79, zavádění chyby do GPS v nějakém stavu ohrožení USA a spojenců je věc čistě selektivní, zaměřená na určitý region, a nemůže (neměla by) nijak ohrozit náš let, protože zde GPS není určeno pro nějaké hledání proti digitálnímu modelu krajiny (mapy), ale čistě na bázi aktuálních koordinátů pro okamžitou stabilizaci modelu. Samozřejmě to ale může potrefit systémy letu dle Waypointů, tam se letí proti reálné mapě, to se nás ale oficiálně netýká, my takto nelétáme (pokud to legislativa neumožní).

@Václav Procházka - Václave, myslím, že to není úplně jak to říkáš, v době kouřových signálů či vlajek se také zdálo, že signalizace modulovaným světlem je nesmysl, tady nehovoříme o dopravním letadle se stovkami cestujících, prostě model je malý a dost symestrický, na pár set metrech je k nerozeznání jeho orientace (světla nevidíš), a cokoliv nám může přispět ke zvýšení bezpečnosti jeho letu je přeci přispívající. Mě k tomu pomáhá i FPV, byť na krátkou vzdálenost, kdy to spotter kontroluje pouhým okem. A pokud vím, tak jsou navigační systémy (tím myslím satelitní a modifikované s vyšší přesností) pro let velkého letadla používány, nebo spolupoužívány.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
arda1
Příspěvky: 19102
Registrován: ned 31.07.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: utahování šroubů

#34 Příspěvek od arda1 »

Kluci všichni přece víme kvůli komu k tomuhle muselo zákonitě dojít (minimálně tomu svojí arogancí přispěli) a že nakrkli spoustu lidí a ti je prostě naprášili se nikdo nemůže divit. Radek
ICQ 638556901
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: utahování šroubů

#35 Příspěvek od gardenroute »

arda1 píše:Kluci všichni přece víme kvůli komu k tomuhle muselo zákonitě dojít (minimálně tomu svojí arogancí přispěli) a že nakrkli spoustu lidí a ti je prostě naprášili se nikdo nemůže divit. Radek
"Taky Ti přeji pěkný den Ardo1", máš pravděpodobně pravdu, ale pokud Ti co bonzovali svým kámošům tam a tam (všichni víme kde všude), budou se mít muset na velkém pozoru, protože takové nesolidární jednání mezi modeláři (ačkoliv si oni myslí, a tak to zde hodně krát dost arogantně a veřejně deklarovali, že my jsme jen nějaký podivný póvl s hračkami, a modeláři jsou jen oni Ti vyvolení) povede jen k válce, a nastane bonzáctví se vším všudy. Nikdo z nich nemá natolik čisté svědomí (a nechci ani vyjmenovávat jednotlivé prohřešky), aby si mohl dovolit takové kroky v zájmu své ješitnosti a zachování své pochybné výjimečnosti. To že někdo používá zakázané technologie ještě neznamená, že je špatný a že ho exkomunikujeme tím, že je napadneme všechny, když už jsi narazil na toto. Ano někteří překračují meze, bohužel to tady i publikují, to je samozřejmě jejich odpovědnost, ale kde si osobují právo ti vyvolení o nich rozhodovat ? Eééé, to je moc tenký led...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#36 Příspěvek od Václav Procházka »

@Václav Procházka - Václave, myslím, že to není úplně jak to říkáš, v době kouřových signálů či vlajek se také zdálo, že signalizace modulovaným světlem je nesmysl, tady nehovoříme o dopravním letadle se stovkami cestujících, prostě model je malý a dost symestrický, na pár set metrech je k nerozeznání jeho orientace (světla nevidíš), a cokoliv nám může přispět ke zvýšení bezpečnosti jeho letu je přeci přispívající. Mě k tomu pomáhá i FPV, byť na krátkou vzdálenost, kdy to spotter kontroluje pouhým okem. A pokud vím, tak jsou navigační systémy (tím myslím satelitní a modifikované s vyšší přesností) pro let velkého letadla používány, nebo spolupoužívány.

Petře, já jsem začínal se stavbou kopter, více jak před 5 lety a žádné GPSky jsme v té době nepoužívali. O to více jsme se učili létat na (LOS) a jsem za to moc rád. Chtěl bych dnes vidět dnešní novodobé létače, jak by v členitém terénu, byli schopní oblétnout např. rozhlednu a kamerou sledovat střed :-)

Bez GPS asistence se ani nehnou. Je rozdíl být na něčem závislý a nebo mít možnost občasného využití a v tom vidím osobně zásadní problém ;-)

Skutečná letadla při automatickém přistávání používají zcela jiný systém, než je GPS. Letalo používá naváděcí paprsky ILS s 3 autopiloty, které se navzájem porovnávají.
Uživatelský avatar
dt
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 22.03.2005 0:00
Bydliště: Hlučín, CZ

Re: utahování šroubů

#37 Příspěvek od dt »

niky79 píše:už asi 3x se mi stalo, že jsem prostě ztratil orientaci, jak na tom koptéra je. Letí ke mně? Letí někam pryč? Absolutně jsem netušil.

Tohle se dá samozřejmě vyřešit i bez GPS, samozřejmě za předpokladu, že ji vidíš aspoň jako bod někde nad terénem. Pokud ji nevidíš, tak jsi mimo LOS a stejně budeš popraven. :wink:

Ano, na větší vzdálenost nevíš, kam má čumák.
Ano, na větší vzdálenost nevíš, jestli letí od tebe nebo k tobě.
Co ale na jakoukoliv vzdálenost poznáš vždy? Poznáš (vůči terénu) jestli letí doprava nebo doleva.

Takže jaký je postup?
    1. Musíš mít aktivní stabilizaci. Pustíš páčky. V tu chvíli víš, že koptéra je rovně, udržuje výšku a zpomaluje ze setrvačnosti a případně je pouze unášená větrem.
    2. Chviličku počkáš, abys viděl, jestli vítr snáší koptéru doleva nebo doprava. Vybereš si obrácený směr. Dejme tomu že je to doleva.
    3. Dáš letět "dopředu" (nebo v zásadě libovolný směr, ale "dopředu" je asi nejpřirozenější) a přidáš směrovku (yaw) do toho vybraného směru tzn. doleva. Koptéra se rozletí a začně opisovat kružnici. V tu chvíli víš, že když letí doleva, je na vzdálenější půlce kružnice, když letí doprava, je na bližší půlce kružnice. Jakmile se tedy z tvého pohledu vydá doleva, tak držíš směrovku ještě tak dlouho, dokud se nepřestane pohybovat doleva.
Hotovo, nyní víš, že letí k tobě a jenom si počkáš, případně mírně koriguješ směrovkou, pokud začne uhýbat do strany.
Dá se to poměrně slušně natrénovat na simulátoru s prakticky jakýmkoliv modelem. Ani se nemusí letět moc daleko, díky omezenému rozlišení na simulátoru je model velice rychle vídět jako pouhý jeden pixel.
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#38 Příspěvek od Václav Procházka »

dt: Takže jaký je postup
Správně :-)
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: utahování šroubů

#39 Příspěvek od JirkaA »

Vážení, byl bych opravdu rád, aby toto vlákno zůstalo v rovině více či méně konstruktivní diskuse. Osobní výpady, dohady typu "oni za to mohou" a nadávání kdo je větší magor laskavě vynechte.
OK2WY
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: utahování šroubů

#40 Příspěvek od gardenroute »

Václav Procházka píše:Petře, já jsem začínal se stavbou kopter, více jak před 5 lety a žádné GPSky jsme v té době nepoužívali. O to více jsme se učili létat na (LOS) a jsem za to moc rád. Chtěl bych dnes vidět dnešní novodobé létače, jak by v členitém terénu, byli schopní oblétnout např. rozhlednu a kamerou sledovat střed :-)
Bez GPS asistence se ani nehnou. Je rozdíl být na něčem závislý a nebo mít možnost občasného využití a v tom vidím osobně zásadní problém ;-)
Skutečná letadla při automatickém přistávání používají zcela jiný systém, než je GPS. Letalo používá naváděcí paprsky ILS s 3 autopiloty, které se navzájem porovnávají.
Venco, o to právě jde, technický pokrok nezastavíš, také tady už létají většinou na elektriku či spalovák a ne jen na gumu, také se ovládání posunulo od analogových RC s výměnnými krystaly k moderním digitálním RC s "hopping frequency", a tak je to se vším.
Naprosto souhlasím, že kdokoliv nováček by se měl nejdříve naučit létat se svým letadlem (obecně) na dohled, než se bude zabývat FPV, tím jsem si prošel, ale druhým dechem říkám, že např. plné FPV (zorný úhel vidění v brýlích) je úplně jiná dovednost létání, než let na LOS, na toto mě kdysi ápropo upozorňoval p. Hořejší, ke kterému jsem chodil na moudra o FPV. To je třeba tento případ. Ale měl by umět samozřejmě létat i na LOS, aby to bez FPV zvládl. Osobně let na LOS, kdy mám před sebou někde na Tx upevněný monitor za FPV létání nepovažuji, protože pilot letí na LOS, může mrknout na FPV monitor a rychle zpět na LOS. To není FPV let, pokud tedy letadlo není z dohledu. Stále ale může být FPV let bezpečný (pilot v plném FPV), pokud je letadlo na dohled, a sleduje ho spotter.
A pokud GPS (a další věci které přijdou) má zvýšit bezpečnost letu a letadla samého, tak proč to démonizovat a hlavně neustále zkreslovat polopravdami a lžemi o tom, že GPS je jen cosi na automatický let bez pilota ? Takové žvásty opravdu nemusím.
A ILS systém ? Já jsem vůbec nemluvil o přistávacím ILS, nebo o dalších pomocných inerciálních navigačních systémech, mluvil jsem o tom, že GPS je standardně používáno jako další navigační systém v letadlech, koukni co do letadel dělá třeba Garmin apod. Je to dnes společně s dalšími systémy pro vyšší přesnost plnohodnotný systém pro orientaci letadla při letu a jeho navigaci.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#41 Příspěvek od Václav Procházka »

gardenroute: Petře, ale i Ty moc dobře víš, že ti nováčci, právě neumějí létat spolehlivě, základní letové fáze na LOS a o tom právě píši a zdůrazňuji jako podstatný problém, který přikrývají asistencí GPS.
Uživatelský avatar
gardenroute
Příspěvky: 4185
Registrován: úte 23.04.2013 18:00
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...

Re: utahování šroubů

#42 Příspěvek od gardenroute »

Václav Procházka píše:gardenroute: Petře, ale i Ty moc dobře víš, že ti nováčci, právě neumějí létat spolehlivě, základní letové fáze na LOS a o tom právě píši a zdůrazňuji jako podstatný problém, který přikrývají asistencí GPS.
Venco, ale to je tak s kazdym modelem letadla, ne ? Ja bych to neobchazel tim, ze za to muze GPS, to je jen pomocna asistence, a nesouvisí s tim, zda leti na LOS ci FPV. Muze letet na ATTi a velky rozdil to pro nej nebude, méně to bude mit stabilizovane, a snadneji mu to odfoukne vitr, myslis, ze je to lepsi ? A když mu to na LOS v Atti vezme vitr, tak to je zdaleka pravdepodobnejsi příčina uletu a zadne GPS s tim nemelo nic spolecneho. Nicmene jsem pro to, aby se to nejak resilo, ale ne tak, jak to ctu v Doplnku X.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Uživatelský avatar
petsild
Příspěvky: 673
Registrován: sob 27.03.2010 0:00
Bydliště: Praha 10
Kontaktovat uživatele:

Re: utahování šroubů

#43 Příspěvek od petsild »

Každý model má přeci svoji optickou hranici, kdy ho má pilot ještě pod kontrolou, tahle hranice dle modelu zmenšuje. U copter je logicky rozpoznání orientace mnohem těžší :( kvůli její konstrukci a symetrickému tvaru. Třeba 100m z hlediska modelářského měřítka je naprosté prd, ale pro vícerotory těhle pár metrů může být maximum co lidské oko ještě na ovládání bezpečně rozezná směrovost stroje. Buď jsem tedy ukázněný slušný pilot co létá v téhle bezpečné hranici, tak abych měl stroj 100% pod kontrolou, nebo budu ten záporný coptérák, který spoléhá výhradně na elektroniku gps, ta mě přeci musí vždy z problémů vysekat ne.
Myslím že chyba bude vtom, že u vícerotorů uživatel spoléhá jen na elektroniku stabilizace gps moduly a teprve potom na umění stroj pilotovat!
http://petsild.rajce.idnes.cz
T-Rex450Pro,MCPXBL,P-51,Pulse1600,F-16,L-39Vasafan 65,Xeno,BF-109
DX7
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#44 Příspěvek od Václav Procházka »

méně to bude mit stabilizovane No právě, na to létači spoléhají a potřebují asistenci GPS a to si myslím, že není dobře.
Václav Procházka
Příspěvky: 704
Registrován: pon 30.09.2013 19:55

Re: utahování šroubů

#45 Příspěvek od Václav Procházka »

petsild : 100% souhlasím s tvým názorem.
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“