ShaWn's ZMR250 v2

Máte svůj copter nebo stavbu/užívaní plánujete a chcete popsat jeho stavbu, úpravy, zalétaní, létání.
Odpovědět
Zpráva
Autor
ShaWn.cz
Příspěvky: 21
Registrován: pon 23.07.2012 15:08

ShaWn's ZMR250 v2

#1 Příspěvek od ShaWn.cz »

Ahoj, chtěl bych se s vámi podělit o zkušenosti ze stavby mého prvního quadu ráže 250mm. Myslím, že takhle ucelené informace by se mohly někomu hodit.

Většinu komponent jsem bral z HobbyKinga, rám a řídící jednotku z FPVModel.com. Konfigurace je takový evergreen a vypadá nějak takhle:

Rám: ZMR250 v2
Řídící jednotka: OpenPilot CC3D Atom
Regulátory: Afro ESC 12A (SimonK firmware) Version 3
Motory: Multistar Elite 2204-2300KV
Vrtule: Gemfan 5030
Baterie: MultiStar Race Spec 3S 1400mAh 40-80C

Rádio: FrSky Taranis X9D Plus (Mode 2)
Přijímač: FrSky X4R-SB

Nabíječka: IMAX B6

Komplexní seznam, včetně odkazů a cen jsem dal dohromady zde:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Pro milovníky čísel a parametrů přikládám výstup z eCalcu:
https://drive.google.com/file/d/0B5IHSF ... sp=sharing

Pár postřehů z objednávky - HobbyKing má dost tragický web, košík se ukládá do cookies, takže když si naklikáte košík na jednom PC a na jiném chcete pokračovat, máte smůlu. Taky se smaže košík, když vám po nějaké době vyprší session, tak na to pozor. Zboží jsem objenával z mezinárodního skladu v Číně, takže se mi nevyhnulo CLO a DPH, poštovné taky nebylo úplně příznivé, takže doporučuju co jde koupit z EU skladu. Na druhou stranu z FPVModel.com bylo poštovné zdarma. Měl bych jenom jednu výhradu k motorům - je levnější objednat si je po kusech než v sadě čtyř kusů (což jsem zjistil až po objednání). A další zajímavý postřeh - v krabičce s motory jsou u CW motorů adaptéry pro CCW a naopak, takže pokud byste je namontovali, tak jak jsou v balení, pravděpodobně je poztrácíte za letu (že by obchodní záměr?).

Když všechny komponenty dorazily, hned jsem se pustil do sestavování. První zádrhel vznikl při montáži CC3D, chtěl jsem použít přiložený držák se silentbloky a v takovém případě se to do rámu s konektorama prostě nevejde (mám CC3D Atom s rovnými piny - chyba, doporučuju zahnuté). Vyřešil jsem to ale poměrně snadno (ačkoliv ne příliš elegantně), signálové vodiče z PDB jsem připájel přímo na piny CC3D. Během stavby se nevyskytly v podstatě žádné problémy, všechno šlo snadněji než jsem čekal a fungovalo to na první dobrou. Po zapojení baterky se naštěstí z ničeho nečoudilo a já se mohl pustit do nastavování CC3D přes Groud Control Station (GCS).

Spustil jsem wizzard, proklikal jsem se tím za nějakých 10 minut + dalších 5 minut wizzard rádia. Opravdu mě mile překvapilo, jak je to "user friendly", že to zvládne snad každý, kdo umí alespoň trochu anglicky.

Následovalo testování v ruce, všechno se zdálo v pohodě, copter reagoval na náklony stabilizací, takže jsem se pustil do prvního letu. Pár hodin jsem si před tím nalítal na simulátoru AeroFly RC7, takže jsem tak nějak věděl, co mě čeká a odstartoval jsem si to sebevědomě v obýváku. Musim říct, že drží perfektně. Doba letu ve visu je kolem devíti minut, eCalc to spočítal docela přesně.

Přikládám pár fotek a chtěl bych slyšet váš názor, kritiku, případně co by se dalo vylepšit. Do budoucna tam přijde FPV, ale nejdřív je potřeba se s tím naučit pořádně lítat. Tak snad tenhle můj sloh někomu usnadní výběr komponent, za sebe můžu jen doporučit, jsem opravdu spokojený. Lítání zdar!

EDIT: Rádio jsem měl původně Turnigy 6X, pro začátek nebylo špatné, ale to lítání mě chytlo natolik, že jsem musel koupit Taranis :)
POZOR u Turnigy 6X: Když jsem na vysílači nepřepnul throttle na reverse a udělal jsem to jen softwarově v CC3D, tak při vypnutí vysílače při armu si to motory roztočily na plný grády a nechtěl bych vidět, co by to udělalo s připevněnýma vrtulema. Tuhle chybu vyřešilo právě hardwarové přepnutí throttle na reverse. Potom se při vypnutí vysílačky motory zastavěj.
Přílohy
IMG_20151115_011811.jpg
IMG_20151116_144838.jpg
IMG_20151116_144916.jpg
IMG_20151114_115821.jpg
Naposledy upravil(a) ShaWn.cz dne ned 10.01.2016 21:42, celkem upraveno 2 x.
j.s
Příspěvky: 602
Registrován: úte 15.07.2014 19:55
Bydliště: ČR

Re: Quadcopter ZMR250 v2

#2 Příspěvek od j.s »

No co se tyce tech motoru a adapteru, tak neni to nahodou tak, ze kdyz se mi motor toci cw, tak na adapter budou pusobit opacne sily a ccw adapter se utahuje ccw, takze se ti prave naopak nepovoli?
Co se failsafe tyce na video jsem nekoukal, nevim co v nem vse je, ale..
Mas failsafe zapnuty na prijimaci? Umi ho vubec? Jedna vec je nastavit v jednotce jak se ma chovat pri failsafe a druha rict ji, ze ten failsafe ma spustit.
X650F, Sunnysky, Afro, Graupner 11x5, APM, Pixhawk
ShaWn.cz
Příspěvky: 21
Registrován: pon 23.07.2012 15:08

Re: Quadcopter ZMR250 v2

#3 Příspěvek od ShaWn.cz »

Právě že když jsem ty adaptéry namontoval tak, jak je výrobce připravil do krabičky, tak se při rotaci motoru povolovaly.

Failsafe na přijímači XR7000 teda údajně není. Myslel jsem, že když receiver umí poznat, že se vysílač odpojí a reagovat na to barvou ledky, že by tu informaci mohl poskytnout jednotce. Zaráží mě, že i po vypnutí vysílače mi GCS hlásí connected.
Naposledy upravil(a) ShaWn.cz dne ned 10.01.2016 21:43, celkem upraveno 1 x.
j.s
Příspěvky: 602
Registrován: úte 15.07.2014 19:55
Bydliště: ČR

Re: Quadcopter ZMR250 v2

#4 Příspěvek od j.s »

Tak pokud se ti tedy motory opravdu toci tak, jak bylo napsano na krabicce a neotocil jsi to, tak deti v cine udelaly chybicku...
No a jestli prijimac nema failsafe, tak bych zkusil zjistit jestli se do nek neda flashnout jinej fw, kterej ho umi a kdyz ne, tak koupit jinej prijimac...
X650F, Sunnysky, Afro, Graupner 11x5, APM, Pixhawk
ShaWn.cz
Příspěvky: 21
Registrován: pon 23.07.2012 15:08

Re: Quad ZMR250 v2

#5 Příspěvek od ShaWn.cz »

jj, asi to tak dopadne, ikdyž jsem četl i takové názory, že je lepší, když motory vypnou a stroj radši spadne, než aby pod plynem setrvačností doletěl kdoví kam.

Nevíte prosím vás někdo, jestli je normální, že v GCS je vidět to nepatrné kmitání throttle? Chvílema při přidávání plynu se lehce pohne i yaw, přijde mi to zvláštní, uměl by mi to někdo vysvětlit?
Uživatelský avatar
JosefSvejk
Příspěvky: 6483
Registrován: pát 29.04.2011 0:00
Bydliště: ČR

Re: Quad ZMR250 v2

#6 Příspěvek od JosefSvejk »

Psal jsi, že se po vypnutí motory zastaví. To znamená, že buď signál z přijímače "spadne" na hodnotu nulového plynu nebo (spíš) signál úplně zmizí. A na to by měla řídící jednotka umět zareagovat, bude to jen věc nastavení. Horší by bylo, kdyby při vypnutí vysílačky (přerušení spojení) zůstal poslední signál a toto nešlo změnit.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
ShaWn.cz
Příspěvky: 21
Registrován: pon 23.07.2012 15:08

Re: Quad ZMR250 v2

#7 Příspěvek od ShaWn.cz »

Záleží, jak je nastavený vysílač, pokud je throttle norm a o reverse se stará až CC3D, tak po vypnutí jedou motory naplno. Když zapnu reverse na vysílači, tak po vypnutí se motory zastaví. Čekal jsem právě, že jednotka to pozná, ale connected je pořád true, takže do failsafe módu vůbec nespadne. Ještě zkusím downgrade na 15.02.01, na fórech jsem četl, že někomu to pomohlo.
PBS
Příspěvky: 190
Registrován: čtv 19.11.2015 2:39
Bydliště: Praha 9

Re: Quad ZMR250 v2

#8 Příspěvek od PBS »

A jaké k tomu plánuješ FPV? Případně lze tu CC3D desku doplnit o GPS?
ShaWn.cz
Příspěvky: 21
Registrován: pon 23.07.2012 15:08

Re: Quad ZMR250 v2

#9 Příspěvek od ShaWn.cz »

K desce GPS připojíš, ale v téhle kategorii se spíš nepoužívá.

Edit: FPV jsem doplnil do toho Google dokumentu s komponentama, asi už se nebude nijak měnit. Brýle Fatshark Attitude v3, kamera Fatshark CCD 700TL, vysílač ImmersionRC 25mW.
Odpovědět

Zpět na „Coptery - projekty“