Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#211 Příspěvek od Amper »

jo, zacina se nam to tady pekne vybarvovat :-) Hlavne koukam ze dost modelaru jede systemem "me staci jedna koza ale chci aby sousedovi ta druha chcipla"

Povime si za par let ale jsem na 99% presvedceny ze cim mene budeme drzet spolu (a vymezovat se proti nektere kategorii) tak se budeme divit. Nebo vam snad prijde normalni abych napsal ze bych navrhoval ze FPV coptery by meli byt bez povoleni protoze litaj na uzavrenem hristi, ohranicenem siti nebo pouze nad plochou letiste, ve vejsce maximalne 10 metru ale vsechno ostatni by melo byt zakazane protoze to leta moc vysoko ,nebezpecne a nad cizim pozemkem v okoli letiste ?

A mimochodem - chapu ze spousta z vas coptery nesnasi ale klidne se vsadim ze racing drony maji vyrazne vyssi sanci na preziti nez spousta jinych modelarskych kategorii. Kdyz uz nic jineho tak proto ze (pokud se nepletu) vzdusny prostor zacina nad horni urovni stavby na pozemku. Takze pokud budu litat s racing dronem na plzenskem racing hristi nebo na sve zahrade tak me muze UCL akorat hlidat zda se nahodou nedostanu nad strechu baraku jehoz je to soucasti (coz nedostanu) a jinak utrit nos. Bez ohledu na to ze budu litat FPV a to misto je prakticky v centru mesta.

Takze opakuju - bylo by dobre zahodit predsudky a svary a postupovat spolecne. Pokud nekdo nevi tak doporucuju precist si povest o Svatoplukovych prutech. Ale chapu ze me se to keca - jsem registrovany, chodim letat prakticky pouze na oficialni plochy a mam stroje vsech kategorii od velkeho vetrone az po malou copteru (teda krome klasicke heliny) a tudiz mam dost velkou sanci ze si zalitam i kdyz se nejaka ta kategorie smazne.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#212 Příspěvek od OrDa »

OK2BUH píše:Ty větší výšky pro modely nebyly oficiálně povoleny nikdy. Model nesplňuje podmínky letu VFR, nemá pilota na palubě, ze země nejde odhadnout výška druhého letadla. Zde opovrhované FPV je na tom z hlediska bezpečnosti lépe, vidí aspoň dopředu. Dříve byly modely ve větších výškách tolerovány, nebylo vás tolik a chovali jste se rozumně. Teď se to bohužel změnilo, počet létajících objektů prudce narůstá a rozumnost klesá, tak se tím příslušné orgány začínají zabývat. Nedalo se nic jiného čekat a těžko s tím půjde něco dělat.

Za dávných časů se ve víceméně začátečnické kategorii RC-V2 startovalo vlascem délky 150 metrů. A v této výšce se šlo do termiky. A neřekl bych, že je modelářů víc a ve výšce nad 150 metrů už vůbec.
albatros1
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 15.01.2015 17:19

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#213 Příspěvek od albatros1 »

Pročetl jsem návrh EASA NPA 2017-5 a úplně jsem to nepochopil. Jedná se zde i o volné modely neřízené RC nebo pouze o RC modely?

Pokud se jedná i o volné modely, potom bych rád věděl, jak si dle návrhu mám zajistit třeba u modelu do 250 g, který není řízen RC, abych létal do 50 m, když model chytí termiku a já ho neovládám. Stejně jako neovládám směr... Ano, existuje zařízení jako determalizátor, ale kdo ho používá, ví, že se na něj nedá vždy spolehnout.

Všichni se zde bavíte hlavně o výšce, chcete létat výš, ale z pohledu začínajícího a řekl bych i rekreačního modeláře (záleží tedy také na tom co létá), alespoň podle mě, není výška zásadní. Problém vidím spíše v té hmotnosti u provozu modelů a UAS subkategorie C0 s maximální vzletovou hmotností (MTOM) menší než 250 g.

Osobně bych se přimlouval za to, aby bez registrace pilota a modelu do 50 metrů mohly létat i modely těžší. Ne jen těch 250 g. Když jsem si prohlédl plánky RC modelů, tak téměř žádný nesplňuje tuto hmotnost. Už třeba 350 g - 450 g se dá něco najít. Pokud by ta vzletová hmotnost byla vyšší např do 500 g, bylo by už reálné něco vybrat a postavit. Tím by to nemuselo mít takový dopad na začínající, případně rekreační modeláře, kteří nemají potřebu se někde registrovat a stačí jim menší model.

Co se týká pojištění, tak si myslím, že každý trochu rozumný člověk si uvědomuje riziko provozu modelu. Pokud tomu tak není, tak chybí především osvěta.

Trochu mám obavy z toho, jestli projde tento návrh tak, jak je připraven, bude to opravdu konec modelářství. A nebo se bude létat "na černo". Aby to nakonec nebylo kontraproduktivní. Uděláme pravidla tak přísná, aby to nikdo nesplnil a všichni to potom budou obcházet.
albatros1
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 15.01.2015 17:19

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#214 Příspěvek od albatros1 »

Debata je nesmyslná pouze v případě, že není konstruktivní a je to pouhé tlachání.

Je tedy pravdou, že jsem se nějak nedočkal odpovědi na jasně formulovanou otázku k návrhu.

Tak se ptám znovu. Řeší návrh EASA NPA 2017-5 i volné modely letadel, neřízené RC nebo pouze RC modely?
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#215 Příspěvek od FlyBear »

albatros1 píše:Řeší návrh EASA NPA 2017-5 i volné modely letadel, neřízené RC nebo pouze RC modely?

Zkus si to přečíst a najít tuhle informaci...

Já jsem po zběžném projití tohle explicitně nenašel. Návrh na jedné straně hovoří o tom, že postihuje všechny poletuchy včetně modelů, aniž by hovořil o způsobu ovládání, ale potom dále ve svých restriktivních částech a rozdělení do tříd vždy hovoří o povinnosti "bezpečného ovládání" a o "pilotovi".

Takže do důsledku vzato, pokud u volně letícího modelu nejsi schopen zajistit bezpečné ovládání a udržet model vždy pod kontrolou na dohled a pod 120 metry výšky, pak by takový model dle návrhu byl v podstatě ilegální :mrgreen:
albatros1
Příspěvky: 20
Registrován: čtv 15.01.2015 17:19

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#216 Příspěvek od albatros1 »

FlyBear
Já to právě četl a několikrát a nebyl jsem z toho příliš moudrý. Felix Holzmann by na to řekl: "Buď sem blbej já, nebo voni."
Je to asi přesně tak, jak píšeš. Takže je vidět, že to připravoval úředník, který asi vůbec neví, co připravoval...
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#217 Příspěvek od OrDa »

Zmatený úředník zjevně netuší, že existují i volné modely. Raketové modelářství asi považuje za dávno zakázané. RC větroně zrušit hodlá.

Jen netuším proč. Proč chce preferovat jednu zájmovou skupinu před jinou? Udělal si statistiku počtu modelářů a počtu pilotů "dospělých" létadel? Udělal si statistiku jejich nalétaných hodin? Má k dispozici statistiku způsobených škod?

Tak proč likviduje početnější, aktivnější a neškodnou skupinu na úkor skupiny méně početné, méně létající a páchající svou nekázní nezanedbatelné škody?

Jediná problémovější skupinka modelářů jsou FPV hračky s nedovoleným výkonem "televizního" vysílače. Ale to je věcí telekomunikačních úřadů a je ilegální tak jako tak. A je nesmysl kvůli komerčně podporovaným ilegálům likvidovat všechny modeláře.

Je to jako kvůli pěstitelům konopí zakázat zahrádkáře.
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#218 Příspěvek od FlyBear »

albatros1 píše:FlyBear
Takže je vidět, že to připravoval úředník, který asi vůbec neví, co připravoval...

Ne ne, to si nemyslím. Naopak je vidět, že u tvorby toho návrhu byli kromě úředníků taky lidé, kteří věci moc dobře rozumí.

Je ale nutné si to přečíst tak jak to je, nezkresleně nějakou vlastní předpojatostí (tím nemyslím konkrétně tebe, ale obedně :-) ), bez modelářských klapek na očích.

Ten dokument je nejen svým názvem, ale především ve svých návrzích zcela zjevně zaměřen na dr0ny. A ve skutečnosti je v tomto kontextu docela benevolentní. I ta diskutovaná kategorie C0 do 250 gramů - vždyť si uvědom, že navrhuje tento limit pro zcela volné a neregistrované létání v prostoru nad lidmi!!! To nemá s modelařinou nic společného! A ani toho čtvrt kila padnoucího ti na hlavu uprostřed náměstí, pláže nebo sjezdovky by nebylo nic příjemného, takže zvyšovat zde hmotností limit je blbost.

Návrh zavádí jednotnou všeobjímající formulaci všech poletuch a explicitně říká, že se do toho zahrne opravdu vše včetně modelů. A bohužel neumí ty modely extra rozlišit. Má to sice vágně, avšak v této mezi docela korektně odůvodněné - upřímně přiznává, že nedokáže technicky rozumně specifikovat parametry tak, aby byl "model" jednoznačně určitelný a vymezitelný od jiných "poletuch", proto jednoduše říká, že i model je poletucha (ono je to ve skutečnosti technicky fakt složité - bez ohledu na extremisty jako je třeba pokuta, jehož inkviziční cesta rozhodně není ta správná).

Na druhou stranu návrh otevřeně přiznává, že letečtí modeláři nepředstavují problém, mají za sebou dostatečnou statistiku velmi nízké nehodovosti (ve vztahu k okolí samozřejmě, rozbité vlastní modely nikdo neřeší) a jsou obecně vzato dobře organizovaní i na národních úrovních (tím se myslí existence svazů, klubů, dobrovolného vzdělávání, organizace soutěží, apod.).

A zde se dostáváme znovu na počátek diskuse. O tohle tady ve skutečnosti jde. Aby naši zástupci při projednávání návrhu dokázali například nabídnout akceptovatelnou specifikaci modelu (né modeláře jako osoby - opravdu technickou definici modelu odlišnou od definice obecné poletuchy). Pak bude možné požadovat vyčlenění do samostatné kategorie, jejíž regulace nebude muset být zas tak přísná. Bez definice to ale nepůjde!
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#219 Příspěvek od FlyBear »

A ještě k těm tak často v diskusi zmiňovaným výškám.

Vzdušný prostor je již dávno vymezen a regulován jinými nemodelářskými normami. To proto, že je docela dost využíván a k tomu účelu striktně regulován. Takže je zcela nereálné předpokládat, že se někdo nějak zaregistruje nebo i složí zkoušku jako osoba a od té doby bude smět létat s modelem do jakékoliv výšky kde se mu zachce. Tohle fakt nepůjde.

Naopak, člověk, který složí zkoušku, bude moc dobře vědět, že nad určitý limit prostě nesmí :twisted: Nebo si snad myslíte, že když někdo máte řidičák na autobus i se všemi profesními papíry, tak si smíte vzít RC model autobusu a prohánět se s ním po dálnici??? To fakt asi ne...

Je tedy zcela logické - a v návrhu se to zmiňuje - že modelářské disciplíny, které vyšší výšku vyžadují, budou provozovány na místech, které za tím účelem budou registrovány. Tím pádem budou takto označeny i pro ostatní uživatele vzdušného prostoru a ti s tím budou muset počítat.

Skutečnost, že dosud v této věci i mezi jinak zcela pravověrnými modeláři panovala anarchie, nic neomlouvá. Naopak je to pro úředníka další z důvodů pro zákonnou regulaci - aby se věcem dala pravidla platná pro všechny uživatele prostoru (a je to důvod, bohužel, docela legitimní a pochopitelný).
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#220 Příspěvek od OrDa »

FlyBear píše:A ještě k těm tak často v diskusi zmiňovaným výškám.

Vzdušný prostor je již dávno vymezen a regulován jinými nemodelářskými normami. To proto, že je docela dost využíván a k tomu účelu striktně regulován. Takže je zcela nereálné předpokládat, že se někdo nějak zaregistruje nebo i složí zkoušku jako osoba a od té doby bude smět létat s modelem do jakékoliv výšky kde se mu zachce. Tohle fakt nepůjde.

Naopak, člověk, který složí zkoušku, bude moc dobře vědět, že nad určitý limit prostě nesmí :twisted: Nebo si snad myslíte, že když někdo máte řidičák na autobus i se všemi profesními papíry, tak si smíte vzít RC model autobusu a prohánět se s ním po dálnici??? To fakt asi ne...

Je tedy zcela logické - a v návrhu se to zmiňuje - že modelářské disciplíny, které vyšší výšku vyžadují, budou provozovány na místech, které za tím účelem budou registrovány. Tím pádem budou takto označeny i pro ostatní uživatele vzdušného prostoru a ti s tím budou muset počítat.

Skutečnost, že dosud v této věci i mezi jinak zcela pravověrnými modeláři panovala anarchie, nic neomlouvá. Naopak je to pro úředníka další z důvodů pro zákonnou regulaci - aby se věcem dala pravidla platná pro všechny uživatele prostoru (a je to důvod, bohužel, docela legitimní a pochopitelný).

Není pravda, že by modeláři byli anarchisté a že by s nimi byly nějaké problémy. Dokud platila stará (mezinárodně platná) omezení - 5 kg, 10 ccm, 100 g/dm2 - bylo všechno v klidu. Větroně hmotnosti a rozměru čápa či kachny létaly bez omezení a nikdy nebyl problém.

Chápu, že poté, co začaly létat makety 2/3 s motory rozměru používaného v dospělých UL případně obludky se sekačkou v každém rohu padající rychlostí cihly, je nějaké ukáznění nezbytné. Podle mne by ale stačil návrat k původním pravidlům pro létání bez omezení a co nadto jest na registraci, na vymezených plochách či se zkouškami.

Mimochodem, ani s ultralighty nebyly problémy za časů původních limitů (pádovka pod 50, maximálka pod 110 km/h atd.)
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#221 Příspěvek od FlyBear »

No jo, dokud byl středověk, platila středověká pravidla. Doba se ovšem nezastavila, nastal jistý pokrok (jistě, ne vždy dobrým směrem) a tak je potřeba mít dnešní pravidla, která řeší aktuální situaci s nějakým tím výhledem na bližší budoucnost. O tom to celé je... A není to nic neobvyklého, nenormálního ani nežádoucího.
Uživatelský avatar
OrDa
Příspěvky: 862
Registrován: pát 22.01.2010 0:00
Bydliště: Praha 4

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#222 Příspěvek od OrDa »

FlyBear píše:No jo, dokud byl středověk, platila středověká pravidla. Doba se ovšem nezastavila, nastal jistý pokrok (jistě, ne vždy dobrým směrem) a tak je potřeba mít dnešní pravidla, která řeší aktuální situaci s nějakým tím výhledem na bližší budoucnost. O tom to celé je... A není to nic neobvyklého, nenormálního ani nežádoucího.

Přesně to píšu. Středověkým strojům a jejich rytířům středověká pravidla - svobodu.

Novověkým novověká - registrace, omezení výšky, vymezené prostory.
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#223 Příspěvek od OK2BUH »

Tu výšku asi žádným způsobem neukecáme. Model prostě nemůže být účastníkem VFR provozu protože nevidí. Nepomůže ani registrace ani zkouška. Pomůžou pouze vyhrazené prostory uvedené buď na mapě nebo dočasně NOTAMem. Ale silně pochybuju, že někdo vydá NOTAM kvůli jednotlivci který chce plachtit pod mraky. Pro soutěže většího významu by to snad dojednat šlo. Trvale vyhrazený prostor na mapě by se snad dalo prosadit ale tak maximálně jeden v republice. Je zde ale možnost domluvy na nejbližším sportovním letišti. Každé letiště má prostor ATZ. To je válec o průměru 11km a výšce 1200m. Nezdá se to ale je to 95km čtverečních. Pokud se používají třeba jen levé okruhy tak je polovina válce nevyužitá. Kdyby vám dočasně propůjčili kousek prostoru tak byste mohli legálně až do 1200m. Dispečer AFIS by ale měl práci navíc protože by musel informovat všechny startující a přilétávající letadla o provozu modelů v části ATZ.
Uživatelský avatar
kraro
Příspěvky: 989
Registrován: sob 04.07.2009 0:00
Bydliště: EU

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#224 Příspěvek od kraro »

Vlastník objektu chce dostat létání dronů pod kontrolu ......
Podle jeho zkušeností už drzost některých lidí překročila únosnou hranici.

http://jihlava.idnes.cz/zakaz-dronu-nad ... -zpravy_mv
Naposledy upravil(a) kraro dne pon 07.08.2017 18:48, celkem upraveno 1 x.
Kreyson
Příspěvky: 579
Registrován: čtv 03.11.2011 15:37
Bydliště: Česká republika

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#225 Příspěvek od Kreyson »

OK2BUH píše:T Je zde ale možnost domluvy na nejbližším sportovním letišti. Každé letiště má prostor ATZ. To je válec o průměru 11km a výšce 1200m. Nezdá se to ale je to 95km čtverečních. Pokud se používají třeba jen levé okruhy tak je polovina válce nevyužitá. Kdyby vám dočasně propůjčili kousek prostoru tak byste mohli legálně až do 1200m. Dispečer AFIS by ale měl práci navíc protože by musel informovat všechny startující a přilétávající letadla o provozu modelů v části ATZ.


Myslím, že takhle už dnes funguje spousta modelářských letišť.
Zamčeno

Zpět na „Ostatní“