Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
- Celeron
- Příspěvky: 10853
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Na tom Gosausee to byla německy pořvávající banda 30 metrů ode mně, ostatní neidentifikováno, bylo to při mým průjezdu autem.
Jirka
Jirka
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
jyrry píše:Hmmm...
Čtu to jako "u nás je to nevýchovně mírné a jsou tu neúčinně nízké pokuty".
Tak proč to bouření když to tu chtějí taky trochu utáhnout????
![]()
![]()
Myslím, že pokuta má vychovávat a tak musí být víceméně citelná.
A co je pro ně citelné, to je pro nás likvidační.
Takže bych to viděl spíše v tomto světle
- kope
- Příspěvky: 3221
- Registrován: sob 30.04.2011 0:00
- Bydliště: Praha Letňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Tak jsem dnes koukl na stránky KLeM a v zápise z poslední schůze předsednictva je mimo jiné informace z jednání CIAM FAI. A jak to vypadá, tak intervence na EASA nebyly možná zbytečné. V zápisu je uvedeno:"Finální návrh má EASA zveřejnit v lednu 2018. Podařilo se prosadit rozdělení na drony a klasické modely. Klasické modely nesmí mít kameru a schopnost automatického letu. Volné modely by měly mít dálkově ovládaný determalizátor, aby v případě potřeby mohly opustit vzdušný prostor".
Návrh jsem zatím neviděl, ale vypadá to, že došlo k nějakému, snad pozitivnímu, posunu. Otázka je, jestli i po rozdělení dtony/klasické modely nejsou v textu i pro klasické modely nějaká drakonická omezení a taky to, jestli ten text ještě nějak nepok... Komise, až ho bude schvalovat.
Návrh jsem zatím neviděl, ale vypadá to, že došlo k nějakému, snad pozitivnímu, posunu. Otázka je, jestli i po rozdělení dtony/klasické modely nejsou v textu i pro klasické modely nějaká drakonická omezení a taky to, jestli ten text ještě nějak nepok... Komise, až ho bude schvalovat.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Takze plosnik s kamerou a gps bude dron a koptera bez kamery a gps bude klasicky model.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
A proč ne? 
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
V poradku. Ja jen jestli to dobre chapu. Ma to logiku. Ale dost lidi nazyva vsechny koptery dronem a to muze byt trosku problem.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
To určitě bude.
Ani tady v naší komunitě v tom nemají všichni jasno a to už to tu v různých vláknech omíláme víc než rok. Ta automatická modrá vysvětlivka, kterou admin nakonec zrušil (bohužel) sice dost pomáhala lepšímu pochopení terminologie, ale taky dost lidí otravovala a zbytečně pobuřovala. Krom toho se to stejně velmi snadno obcházelo, např. prostým "dr0n" a pod.
No a teď si představ běžné lidi, kteří naše diskuse nečtou, vůbec tomu nerozumí - ti si na nějaká už vžitá pomenování zvykli a to už prostě nepředěláš.
Jednoznačne slovo "dron" vede už jen tím, že je kratší a snadněji se vyslovuje než víceslabičná "multikoptéra" a lidi rádi zkracují a zjednodušují svou řeč.
Nicméně to vůbec nebrání tomu, aby se zavedla taková přesná definice, na kterou se můžou odvolávat právní normy a která bude platit tehdy, když půjde do tuhého. Pro mne je důležité, aby té správné terminologii rozuměli policajti, státní zástupci a soudci - a těch zas není tolik aby je nemohla "zasáhnout" přiměřená osvěta.
A jak si to budou nazývat běžní lidé je celkem jedno. Proudovému vojenskému letounu taky říkají "tryskáč" a taky málokdo ví jaký je rozdíl mezi letounem a letadlem (myslím, že ani tady v tom nemají všichni jasno).
A z úplně jiné oblasti - svého času se například běžně říkalo přístrojům pro nahrávání televizního obrazu "videomagnetofón", co je pochopitelně nelogická blbost.
Odborníci na to hned poukazovali a navrhovali, že by se to mělo volat magnetoskop.
To se ale vůbec neujalo, naopak se vžilo prosté slovo "video". Naštěstí, jak už jsem psal, lidi v hovorové řeči rádi zkracují a zjednodušují. Všichni si na to "video" zvykli a i odborníci jsou s tím taky vcelku spokojeni.
Masy lidí prostě nepředěláš a zvyk je železná košile.
Nakonec když si představíme jak v anglosaském prostředí (zejména americkém) vznikají různé názvy, tak nad tím by naši jazykovědci jen kroutili hlavou. V naší řeči by například nikdy neprošlo prvotně slovo "myš" pro pojmenování ukazovacího zařízení (tedy, kdybychom ho my první vynalezli). Do našich jazyků to prošlo jen díky tomu, že v čase, kdy k nám první PC-čka s myší přišly, je už takhle nazýval celý svět.
Ani tady v naší komunitě v tom nemají všichni jasno a to už to tu v různých vláknech omíláme víc než rok. Ta automatická modrá vysvětlivka, kterou admin nakonec zrušil (bohužel) sice dost pomáhala lepšímu pochopení terminologie, ale taky dost lidí otravovala a zbytečně pobuřovala. Krom toho se to stejně velmi snadno obcházelo, např. prostým "dr0n" a pod.
No a teď si představ běžné lidi, kteří naše diskuse nečtou, vůbec tomu nerozumí - ti si na nějaká už vžitá pomenování zvykli a to už prostě nepředěláš.
Nicméně to vůbec nebrání tomu, aby se zavedla taková přesná definice, na kterou se můžou odvolávat právní normy a která bude platit tehdy, když půjde do tuhého. Pro mne je důležité, aby té správné terminologii rozuměli policajti, státní zástupci a soudci - a těch zas není tolik aby je nemohla "zasáhnout" přiměřená osvěta.
A jak si to budou nazývat běžní lidé je celkem jedno. Proudovému vojenskému letounu taky říkají "tryskáč" a taky málokdo ví jaký je rozdíl mezi letounem a letadlem (myslím, že ani tady v tom nemají všichni jasno).
A z úplně jiné oblasti - svého času se například běžně říkalo přístrojům pro nahrávání televizního obrazu "videomagnetofón", co je pochopitelně nelogická blbost.
Masy lidí prostě nepředěláš a zvyk je železná košile.
Nakonec když si představíme jak v anglosaském prostředí (zejména americkém) vznikají různé názvy, tak nad tím by naši jazykovědci jen kroutili hlavou. V naší řeči by například nikdy neprošlo prvotně slovo "myš" pro pojmenování ukazovacího zařízení (tedy, kdybychom ho my první vynalezli). Do našich jazyků to prošlo jen díky tomu, že v čase, kdy k nám první PC-čka s myší přišly, je už takhle nazýval celý svět.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Celeron
- Příspěvky: 10853
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
K nám ty novoty zatím ještě nedorazily, okolí stále říká, "ten si lítá s letadýlkama". A je jim celkem jedno, jestli to je to houbolet, nebo kráva 2,6 metrů, furt letadýlko. Faktem je, že k nám žádnej dronista zatím nedorazil a nebo se držej stranou.
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Zatím není žádný důvod se nad tím vzrušovat a "definovat". Jsou to zprávy z FAI, což je pro EASA dostattečně velký hráč, aby s nimi mluvila. Až uvidíme návrh, tak je to třeba zhodnotit.
Do té doby je to jen hádání, co možná,atd...
Alle přiznávám, že to ve mě vzbuzuje mírný optimismus.
Do té doby je to jen hádání, co možná,atd...
Alle přiznávám, že to ve mě vzbuzuje mírný optimismus.
- kope
- Příspěvky: 3221
- Registrován: sob 30.04.2011 0:00
- Bydliště: Praha Letňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
https://www.easa.europa.eu/document-lib ... -read-more
Tady už se dá studovat. Zatím jsem jen velmi rychle prolítnul "Opinion", ostatní dokumenty ne. Nemám teď na to moc času, možná o víkendu, když nebudu muset pracovat.
Tady už se dá studovat. Zatím jsem jen velmi rychle prolítnul "Opinion", ostatní dokumenty ne. Nemám teď na to moc času, možná o víkendu, když nebudu muset pracovat.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11246
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Povídání nesouvisející s modelářstvím, ač velmi vážné a klíčové bylo přesunuto do Smetiště.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Za pozornost stojí změna legislativy v Německu, popisuje to třeba Honza Kubica v rámci článku http://www.rcex.cz/?p=5498 a v diskusi je pak ode mne odkaz na Stoupák, kde publikuji jejich osvědčení, protože jsem (asi jako jeden z prvních v ČR) spíš pro poučení prošel jejich test a mám tedy platné německé "osvědčení o znalostech"...
Je to docela zajímavé, některé myšlenky se mi tam vyloženě líbí a vůbec by neuškodily i u nás, naopak něco mi tam přijde hodně přehnané.
Zrovna ta myšlenka "osvědčení o znalostech" při pojetí jako v DE mi nepřijde vyloženě blbá, to osvědčení je spíš než test jakýsi kurz s vyplněním otázek, kde se při chybě člověk o kus vrátí ale nevypadne. Složí to tedy každý s alespoň mírně podprůměrným IQ, při umožnění online to ani nijak nezdržuje, splní to ale záměr, aby zájemce o modely dostal do hlavy povědomí o tom, že i tato oblast má nějakou legislativu a nemůže si tedy dělat úplně co chce. Přitom slušnému modeláři to spíše prospěje, protože pokud má patřičný papír, tak bude při nějaké nezaviněné nehodě v lepší pozici, než když je to v právním vakuu.
Naopak jiná omezení v DE už zas tak pozitivní nejsou, bylo by to na delší rozbor, ale pár věcí mne tam docela zaráží.
Je to docela zajímavé, některé myšlenky se mi tam vyloženě líbí a vůbec by neuškodily i u nás, naopak něco mi tam přijde hodně přehnané.
Zrovna ta myšlenka "osvědčení o znalostech" při pojetí jako v DE mi nepřijde vyloženě blbá, to osvědčení je spíš než test jakýsi kurz s vyplněním otázek, kde se při chybě člověk o kus vrátí ale nevypadne. Složí to tedy každý s alespoň mírně podprůměrným IQ, při umožnění online to ani nijak nezdržuje, splní to ale záměr, aby zájemce o modely dostal do hlavy povědomí o tom, že i tato oblast má nějakou legislativu a nemůže si tedy dělat úplně co chce. Přitom slušnému modeláři to spíše prospěje, protože pokud má patřičný papír, tak bude při nějaké nezaviněné nehodě v lepší pozici, než když je to v právním vakuu.
Naopak jiná omezení v DE už zas tak pozitivní nejsou, bylo by to na delší rozbor, ale pár věcí mne tam docela zaráží.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
K létání s modelem je potřeba souhlasu vlastníka nejen startovací/přistávací plochy, ale i ploch, nad kterými se létá.
A s modelařiny se stane zábava jen pro pár vyvolených.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Když ale zrovna tohle mi přijde spíš jako typická ukázka "iluzí o současném stavu"... V reálu musíš vztahy s majiteli okolních ploch řešit tak jako tak i bez jakékoli podobné legislativy, zkus si někde založit letiště bez jakékoli úvahy o tomto. Zákonů, které může "soused" velmi slušně využít, aby ti znepříjemnil život, se najde až dost 
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Teď chodím létat volně na pole. Jakmile toto začne platit, bude možné létat jen na vyhrazených místech. Pro mě to tak bude stopka. Pro spoustu dalších asi taky. Zažil jsem už teď, že přišel majitel co dostal v restituci zpět kus pastviny, na kterou bere jen dotace kvůli sečení (přesněji mulčování), a začal mě vyhazovat i když jsem stál na polní cestě. Jen se mu nelíbilo, že létám nad "jeho" polem.
Při vlastnictví letiště bude třeba souhlas všech okolo. A třeba u F3J, jak víš určitě líp jak já, se létá hodně daleko. A není neobvyklé, že i nad vesnicemi nebo silnicemi. I když by se to asi dít nemělo, tak se to děje minimálně v rámci tréningu.
Ale co se divím, jak to vypadá, dobře už bylo a je to asi trend.
Při vlastnictví letiště bude třeba souhlas všech okolo. A třeba u F3J, jak víš určitě líp jak já, se létá hodně daleko. A není neobvyklé, že i nad vesnicemi nebo silnicemi. I když by se to asi dít nemělo, tak se to děje minimálně v rámci tréningu.
Ale co se divím, jak to vypadá, dobře už bylo a je to asi trend.