Přídavné motory raketoplánu
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Přídavné motory raketoplánu
Raketoplány používaly do pevných motorů SRB (solid rocket booster) směs, která měla jako okysličovadlo chloristan amonný. Hodilo by se mi vědět, jestli by tato látka šla vyrobit z běžně dostupného chloridu amonného, respektive jaký je v nich rozdíl? Na wikině nic není.
Re: Přídavné motory raketoplánu
. .chlorečnany . . chloridy a chloristany . . wiki ví, ale výrobní procesy hledat u anarchistů . .
L
L
Re: Přídavné motory raketoplánu
Tuareg:
z chloridu to vyrobit (rozumným jednoduchým způsobem) nejde. V domácích amatérských podmínkách to bude nebezpečné.
Chlorid a chloristan je něco úplně jiného s úplně jinými vlastnostmi.
Prosím neber to ve zlým, ale vzhledem k tvému dotazu si dovoluji odhadovat, že o chemii moc nevíš a tak bych ti doporučil toto: NEPOKOUŠEJ SE O PŘÍPRAVU, JE TO PŘÍLIŠ O HUBU!
Jirka
Edit: Ted me napadá, nemyslels to jako aprílový žertík? Jestli jo, tak se ti to povedlo
z chloridu to vyrobit (rozumným jednoduchým způsobem) nejde. V domácích amatérských podmínkách to bude nebezpečné.
Chlorid a chloristan je něco úplně jiného s úplně jinými vlastnostmi.
Prosím neber to ve zlým, ale vzhledem k tvému dotazu si dovoluji odhadovat, že o chemii moc nevíš a tak bych ti doporučil toto: NEPOKOUŠEJ SE O PŘÍPRAVU, JE TO PŘÍLIŠ O HUBU!
Jirka
Edit: Ted me napadá, nemyslels to jako aprílový žertík? Jestli jo, tak se ti to povedlo
Re: Přídavné motory raketoplánu
Díky za odpověď. Ne, určitě to nebudu vyrábět. Chtěl jsem to vědět jen teoreticky. Navíc nemám postavený ani ten raketoplán 
Re: Přídavné motory raketoplánu
Dobře. Co ty zbylé komponenty?
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
Propellant - Pohonná látka (Translation by Google Translator from English Version)
_ Směs raketového paliva v každém raketovém motoru na tuhé palivo sestávala z chloristanu amonného
( oxidační činidlo , 69,6% hmotnostních), atomizovaného hliníkového prášku ( palivo , 16%), oxidu železa
( katalyzátor , 0,4%), PBAN (pojivo, působí také jako palivo, 12,04%) a epoxidové vytvrzovací činidlo (1,96%).
[10] [11] Tato pohonná látka se běžně označuje jako kompozitní pohonná hmota chloristanu amonného (APCP).
Tato směs dala motorům na tuhá paliva specifický impuls242 sekund (2,37 km / s) na hladině moře nebo 268
sekund (2,63 km / s) ve vakuu. Po zapálení motor spálil palivo při jmenovitém tlaku
v komoře 906,8 psi (6,252 MPa). [12]
_ Bylo použito hlavní palivo, hliník, protože má přiměřenou měrnou hustotu energie přibližně 31,0 MJ / kg,
ale vysokou objemovou hustotu energie a je obtížné jej náhodně zapálit.
(Popis) https://cs.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
Propellant - Pohonná látka (Translation by Google Translator from English Version)
_ Směs raketového paliva v každém raketovém motoru na tuhé palivo sestávala z chloristanu amonného
( oxidační činidlo , 69,6% hmotnostních), atomizovaného hliníkového prášku ( palivo , 16%), oxidu železa
( katalyzátor , 0,4%), PBAN (pojivo, působí také jako palivo, 12,04%) a epoxidové vytvrzovací činidlo (1,96%).
[10] [11] Tato pohonná látka se běžně označuje jako kompozitní pohonná hmota chloristanu amonného (APCP).
Tato směs dala motorům na tuhá paliva specifický impuls242 sekund (2,37 km / s) na hladině moře nebo 268
sekund (2,63 km / s) ve vakuu. Po zapálení motor spálil palivo při jmenovitém tlaku
v komoře 906,8 psi (6,252 MPa). [12]
_ Bylo použito hlavní palivo, hliník, protože má přiměřenou měrnou hustotu energie přibližně 31,0 MJ / kg,
ale vysokou objemovou hustotu energie a je obtížné jej náhodně zapálit.
(Popis) https://cs.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
Re: Přídavné motory raketoplánu
Kamarádil jsem s jedním rakeťákem, a ten si stěžoval na to, že (jak píšeš) palivo pevného motoru tvoří asi jen 30% zbytek váhy připadá na okysličovadlo.
Proto se pro cesty do vesmíru objevují i šílená řešení jako hybridní raketové letadlo, které až do stratosféry používá motory které žerou normální atmosférický kyslík podobně jako stíhačky.
Teprv když skončí atmosféra, zapne to raketové motory.
Je to ale hrozně složité, to se asi neujme.
Jinak nejpraktičtější motor prý je dutý válec z plexiskla (teď nevím jestli to je celulóza). Hoří jen na povrchu a pomalu zvětšuje průměr.
Teprv když skončí atmosféra, zapne to raketové motory.
Je to ale hrozně složité, to se asi neujme.
Jinak nejpraktičtější motor prý je dutý válec z plexiskla (teď nevím jestli to je celulóza). Hoří jen na povrchu a pomalu zvětšuje průměr.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Nad problémem bádal už Ciolkovský a jako optimální mu už tehdy vyšel raketový motor na tekutý H + O2.
První kroky "kapalinové" rakety
https://jamsedlacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=224037&setver=touch
Pokud budu začínající DIY "rakeťák" nebude mým cílem "co nejlepší" ale (relativně) bezpečné postupy používající
u prodejců běžně dostupné látky Přes veškeré Bio Eko EU trendy se nepodařilo prosadit nůžky musí být vždy tupé
V okamžiku kdy pokročím, a pošilhávám po špici, už toho musí HÓÓDNĚ vědět.
První kroky "kapalinové" rakety
https://jamsedlacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=224037&setver=touch
Pokud budu začínající DIY "rakeťák" nebude mým cílem "co nejlepší" ale (relativně) bezpečné postupy používající
u prodejců běžně dostupné látky Přes veškeré Bio Eko EU trendy se nepodařilo prosadit nůžky musí být vždy tupé
V okamžiku kdy pokročím, a pošilhávám po špici, už toho musí HÓÓDNĚ vědět.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Jo, byl to chytrý člověk, stavěl si všechno sám a používal při tom nějaké počítačové programy. Směs používal samozřejmě Sorbitol smíchaný s dusičnanem amonným jestli se nepletu. To je bezpečné řešení. Jednou mi ukazoval, jak je důležitá třeba obyčejná vysoustružená drážka navrchu dýzy. Odvádí teplo které by jinak poškodilo dýzu.
Kapalinovej motor je samozřejmě high tech. Turbočerpadla na kapalný vodík apod.
Raketoplán má prý dohromady 1700 tun, 1000 tun jsou SRBy, zbytek je vodík.Musí to být hukot, to se moc nedivím, že v NASA používají ty nejostřejší chemikálie. 
Kapalinovej motor je samozřejmě high tech. Turbočerpadla na kapalný vodík apod.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Zajímavé je to, že u hlavních vodíkových motorů prakticky není vidět plamen. Jako by vůbec nefungovaly...
Re: Přídavné motory raketoplánu
@zdzd ... u hlavních vodíkových motorů prakticky není vidět plamen. Jako by vůbec nefungovaly..."
SpaceX Starship's Raptor vacuum engine test-fired in Texas
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oTQymcS8ApE[/youtube]
Raptor Rocket Engine Test, February 2019
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MAAzbjG_Duc[/youtube]
Předpokládám, že jsi nemyslel poslední poslední fázi návratu?
Kdy hlavní neběží a jdou jen korekce směru stabilizačními?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%A9_motory_SpaceX
Space X dnes užívá jako palivo kerosin.
Hlavní motor Merlin pro rakety Falcon má čerpadla.
Poslední stupeň má motor Kestrel nemá čerpadla.
Palivo je vháněno pouze tlakem z nádrží.
SpaceX Starship's Raptor vacuum engine test-fired in Texas
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oTQymcS8ApE[/youtube]
Raptor Rocket Engine Test, February 2019
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MAAzbjG_Duc[/youtube]
Předpokládám, že jsi nemyslel poslední poslední fázi návratu?
Kdy hlavní neběží a jdou jen korekce směru stabilizačními?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%A9_motory_SpaceX
Space X dnes užívá jako palivo kerosin.
Hlavní motor Merlin pro rakety Falcon má čerpadla.
Poslední stupeň má motor Kestrel nemá čerpadla.
Palivo je vháněno pouze tlakem z nádrží.
Re: Přídavné motory raketoplánu
guchar píše:@zdzd ... u hlavních vodíkových motorů prakticky není vidět plamen. Jako by vůbec nefungovaly..."
SpaceX Starship's Raptor vacuum engine test-fired in Texas
https://www.youtube.com/watch?v=oTQymcS8ApE
Raptor Rocket Engine Test, February 2019
https://www.youtube.com/watch?v=MAAzbjG_Duc
Předpokládám, že jsi nemyslel poslední poslední fázi návratu?
Kdy hlavní neběží a jdou jen korekce směru stabilizačními?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%A9_motory_SpaceX
Space X dnes užívá jako palivo kerosin.
Hlavní motor Merlin pro rakety Falcon má čerpadla.
Poslední stupeň má motor Kestrel nemá čerpadla.
Palivo je vháněno pouze tlakem z nádrží.
Ale my se bavíme o raketoplánu, ne SpaceX...
Re: Přídavné motory raketoplánu
Dobře. Tedy: SLS RS-25 Engine Test, 1 February 2018
VIDEO od času 0:00
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pvv4gjepRvw[/youtube]
VIDEO posunuté do času blízko zážehu (neumím jako odkaz YOUTUBE "[url]... ?t=12[/url]")
https://youtu.be/pvv4gjepRvw?t=12
Jsou tam dva zášlehy 0:13 a 0:14 kdy je zřejmě ještě spalování s přebytkem vodíku jako paliva V pozdějším čase je to zjevně podpora pro tvrzení: Výsledkem hoření je čistá voda (než vychladne v plynném skupenství).
V běžném režimu videa nelze v čase dost jemně krokovat aby byl patrný detailní průběh zášlehů.
VIDEO od času 0:00
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pvv4gjepRvw[/youtube]
VIDEO posunuté do času blízko zážehu (neumím jako odkaz YOUTUBE "[url]... ?t=12[/url]")
https://youtu.be/pvv4gjepRvw?t=12
Jsou tam dva zášlehy 0:13 a 0:14 kdy je zřejmě ještě spalování s přebytkem vodíku jako paliva V pozdějším čase je to zjevně podpora pro tvrzení: Výsledkem hoření je čistá voda (než vychladne v plynném skupenství).
V běžném režimu videa nelze v čase dost jemně krokovat aby byl patrný detailní průběh zášlehů.
Naposledy upravil(a) guchar dne stř 07.04.2021 23:22, celkem upraveno 2 x.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Jen pro upřesnění - ty mraky co z toho letí není voda vzniklá spalováním, ale hlavně voda co se stříká na rampu aby ji nepoškodily tlakové rázy a teplota.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Dovolím si opravit. Spalují vodík a kyslík a produktem je kromě tahu i vodní pára. Jinak řečeno, není to vodní pára, která vzniká zahřátím vody pouštěné na rampu. Ta voda, co se tam pouští slouží především k tlumení zvukových vln.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Teď jsem tě nějak nepochopil...
Vody stříkané do proudu spalin je mnohem více než té vzniklé spalováním a činí hlavní podíl těch mraků páry. Ostatně i na tom videu je vidět jak se ze všech stran do spalin stříká voda - pěkně je to vidět před zážehem. Není tu ale vidět, že zkušební rampy stojí většinou u řeky aby bylo odkud brát.
Lépe je to vidět tady [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QFTiJXj-dFs[/youtube]
A ano tlumí se tím hlavně tlakové rázy zvukových vln. Stejně se to používá i na startovací rampě.
Vody stříkané do proudu spalin je mnohem více než té vzniklé spalováním a činí hlavní podíl těch mraků páry. Ostatně i na tom videu je vidět jak se ze všech stran do spalin stříká voda - pěkně je to vidět před zážehem. Není tu ale vidět, že zkušební rampy stojí většinou u řeky aby bylo odkud brát.
Lépe je to vidět tady [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QFTiJXj-dFs[/youtube]
A ano tlumí se tím hlavně tlakové rázy zvukových vln. Stejně se to používá i na startovací rampě.