Přídavné motory raketoplánu
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Ta voda se nestačí tak rychle odpařovat. Samozřejmě, že se taky odpařuje, ale věř tomu, že hlavním zdrojem oblaků páry jsou především motory.
A ještě poznámka k "ze všech stran do spalin stříká voda". Ano stříká, ale na rampu, ne do spalin.
A ještě poznámka k "ze všech stran do spalin stříká voda". Ano stříká, ale na rampu, ne do spalin.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Ty čtyři nebo kolik trubek vedoucích po povrchu spalovací komory (1 nebo více) z jejichž konců něco tryskalo
jsem tam viděl. Naivně jsem je považoval za chlazení pláště, aby se komora nepoškodila nadměrnou teplotou
jsem tam viděl. Naivně jsem je považoval za chlazení pláště, aby se komora nepoškodila nadměrnou teplotou
Re: Přídavné motory raketoplánu
guchar píše:Ty čtyři nebo kolik trubek vedoucích po povrchu spalovací komory (1 nebo více) z jejichž konců něco tryskalo
jsem tam viděl. Naivně jsem je považoval za chlazení pláště, aby se komora nepoškodila nadměrnou teplotou
Díváš se špatně. Podívej se tom druhém videu před naběhnutím motoru pod tu díru pro spaliny. Jsou tam mraky trysek co hrnou řeku do prostoru pod motor. Teprve do té vodní mlhy se motor spouští. Proteče tam mnohem více vody, než paliva přes motor. Je to taky vidět na konci, jak se z pod rampy valí voda.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Informace, které dala NASA k testu:
21:28: NASA upozornila obyvatele v okruhu 100 km od Stennisova střediska na hluk. U samotného testovacího zařízení bude hluk tak velký, že by zařízení akustické vibrace bez úhony nevydrželo. NASA proto před zážehem vytvoří pod motory vodní clonu. Za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody.
21:28: NASA upozornila obyvatele v okruhu 100 km od Stennisova střediska na hluk. U samotného testovacího zařízení bude hluk tak velký, že by zařízení akustické vibrace bez úhony nevydrželo. NASA proto před zážehem vytvoří pod motory vodní clonu. Za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody.
Re: Přídavné motory raketoplánu
jio píše:Informace, které dala NASA k testu:
21:28: NASA upozornila obyvatele v okruhu 100 km od Stennisova střediska na hluk. U samotného testovacího zařízení bude hluk tak velký, že by zařízení akustické vibrace bez úhony nevydrželo. NASA proto před zážehem vytvoří pod motory vodní clonu. Za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody.
Takže máme nějaké čísla. Motor podle videa jel 70 s.
Za tu dobu sežral max. 2 000 000 listrů kapalného vodíku a 742 000 litrů kapalného kyslíku. To hmotí 1 000 000 kg, neboli spálením vznikne 1 000 000 litrů vody. To je kostka 10 x 10 x 10 m. Vychází to 14 286 l/s.
Na rampě za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody, tedy více než přes motor. I když zanedbáme vodu prolitou před a po chodu motoru, tak je to pořád více než zkrze motor. A že ten plamen dodávanou vodu celkem s přehledem vypaří je evidentní. Obzvláště když tam jde rozprášená.
Re: Přídavné motory raketoplánu
Dík za vysvětlení Už konečně vím co ve videu "SLS Core Stage Hot Fire Test" vidím
do 1:30 vodní tříšť (VT) pod motory, od 1:33 VT valící se ze standu,
1:40 poslední snímek před zážehem, 1:41 začínající zážeh
Mají minimálně po dvakrát štěstí 1. Vysoká priorita projektů, 2. Rozlehlá území.
I tak vnitřní třes zelených, tam bude větší než vibrace působené testem motorů. Průtok H2O cca 14.3 m3/s.
Raketa průtok (doufám) 14.3 m3/s Zatím co 4 bloky Dukovan 2040MW protáhnou v tichosti věžemi z Dalešic
(přesněji z přehrad Dalešice - Mohelno) , napájené hlavně řekou Jihlavou
max. jen 0.845m3/s (26.7 mil. m3/rok) Hodně zaokrouhleno berou 2m3/s (z prům. 5) a pak 1 m3/s vrací.
do 1:30 vodní tříšť (VT) pod motory, od 1:33 VT valící se ze standu,
1:40 poslední snímek před zážehem, 1:41 začínající zážeh
Mají minimálně po dvakrát štěstí 1. Vysoká priorita projektů, 2. Rozlehlá území.
I tak vnitřní třes zelených, tam bude větší než vibrace působené testem motorů. Průtok H2O cca 14.3 m3/s.
Raketa průtok (doufám) 14.3 m3/s Zatím co 4 bloky Dukovan 2040MW protáhnou v tichosti věžemi z Dalešic
(přesněji z přehrad Dalešice - Mohelno) , napájené hlavně řekou Jihlavou
max. jen 0.845m3/s (26.7 mil. m3/rok) Hodně zaokrouhleno berou 2m3/s (z prům. 5) a pak 1 m3/s vrací.
Re: Přídavné motory raketoplánu
guchar píše:Dobře. Co ty zbylé komponenty?
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
...
Předpokládám, ze to je dotaz na mne. Promiň za pozdní odpověď. Všechno tohle jsou snadno dostupné látky, v tom problém není. Zádrhel je v technologii a v "drobných" parametrech, které však hrají nesmírně důležitou roli. Například není uvedená zrnitost komponent a její distribuce, čistota látek, homogenita směsi a jak jí dosáhnout, jaké oxidy železa použili, a mnoho dalších. Hodně z toho bude obchodním tajemstvím výrobce a část asi i mlžení dostupných zdrojů, aby to kdekdo nezkoušel doma.
Jirka
Re: Přídavné motory raketoplánu
zdzd píše:Takže máme nějaké čísla. Motor podle videa jel 70 s.
Za tu dobu sežral max. 2 000 000 listrů kapalného vodíku a 742 000 litrů kapalného kyslíku. To hmotí 1 000 000 kg, neboli spálením vznikne 1 000 000 litrů vody. To je kostka 10 x 10 x 10 m. Vychází to 14 286 l/s.
Na rampě za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody, tedy více než přes motor. I když zanedbáme vodu prolitou před a po chodu motoru, tak je to pořád více než zkrze motor. A že ten plamen dodávanou vodu celkem s přehledem vypaří je evidentní. Obzvláště když tam jde rozprášená.
Zde je názor člověka poměrně dobře seznámeného s kosmonautikou https://youtu.be/nXbgGlSTOMI?t=8283
Plus drobné doplnění - při opakovaném test motory jely po dobu 499,6 sekund
Re: Přídavné motory raketoplánu
Jio,když jsme u té kosmonautiky, snad to nebude moc off topic se zeptat, jak jsou staré hory na Marsu? Když teďkon máme fotky z té říční delty co vyfotil Perseverance, takhle to tam vypadalo i tehdy když tam byla voda? Někde psali, že na Zemi prý už nic tak starého není, že na planetách s tektonikou se povrch obnovuje?
Re: Přídavné motory raketoplánu
Já odpovědi na tyto otázky neznám a asi na to nebude jednoduché odpovědět viz třeba Jak se určuje stáří těles na jiných planetách? Ale mají třeba zjištěno, že sopky jsou tam aktivní víc jak 2 mld let. Podobně nelehká odpověď bude i na to, jak dlouho je kráter Jezero bez vody.
Re: Přídavné motory raketoplánu
. .tedy já bych se voklikou trošku vrátil k těm chloristanům . . tedy spíš k peroxydacetonům, jak jsme tomu
v mládí říkaly. Režim tehdá nedodával bouchací kuličky a tak samodomo v množství menším než malém. .
Jen to chtělo dobře větranej sklep pro výrobu, aby jsme se neuplakaly nikoliv štěstím a secsakramentsky opatrnou
manipulaci . . Jak to po filtraci vyschlo, tak to byl potvora. No a staniol od voříškový čokolády a hliněný kuličky cvrkací byly povoleny,
to režim nezakazoval. . . A tak se chci otázat - rychlost hoření této třaskaviny je prý 8km/sec . .
Jak se to měří ??
L
v mládí říkaly. Režim tehdá nedodával bouchací kuličky a tak samodomo v množství menším než malém. .
Jen to chtělo dobře větranej sklep pro výrobu, aby jsme se neuplakaly nikoliv štěstím a secsakramentsky opatrnou
manipulaci . . Jak to po filtraci vyschlo, tak to byl potvora. No a staniol od voříškový čokolády a hliněný kuličky cvrkací byly povoleny,
to režim nezakazoval. . . A tak se chci otázat - rychlost hoření této třaskaviny je prý 8km/sec . .
Jak se to měří ??
L
Re: Přídavné motory raketoplánu
METODY ANALÝZY DAT ZE ZKOUŠEK URČENÝCH K MĚŘENÍ RYCHLOSTI HOŘENÍ RAKETOVÝCH
TUHÝCH POHONNÝCH HMOT POMOCÍ ZMENŠENÝCH MOTORŮ (134001 1. vydání, Praha 2020)
7 Metody analýzy rychlosti hoření, str. 9
V současné době se používají dvě skupiny zásadně odlišných metod stanovení
rychlosti hoření. Jedna vychází z tloušťky stěny zrna TPH a doby hoření a označuje
se jako metoda tloušťka stěny / čas; druhá je založena na zachování hmoty
v balistickém zkušebním motoru a podle toho se nazývá metoda zachování hmoty
nebo metoda hmotnostní bilance.
http://www.oos-data.army.cz/cos/cos/134001.pdf
==edit02 Třaskavina může hořet, nebo je iniciačním systémem (rozbuška/roznětka) přivedena k výbuchu.
- Kuba78
- Příspěvky: 2445
- Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
- Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavné motory raketoplánu
Jak se meri ryhlost horeni traskaviny? Takhle..
https://explosia.cz/produkty/trhaviny/bleskovice/
https://explosia.cz/produkty/trhaviny/bleskovice/
Re: Přídavné motory raketoplánu
Koho to zajímá tak prosím ještě :
není bez zajímavosti, že řada detailních informací na dané téma (včetně paliva použitého později pro pomocné motory raketoplánu) vyšla už na přelomu r.68-69 v LaK na pokračování v rámci rubriky "Kurz kosmonautiky".
Přispíval zejména Jan Kusák, tehdy ještě jako ing. (od roku 2001 pak profesor doc. ing. csc. v oboru "Letecká a raketová technika")
Leon - dostal jsem info od kolegy
není bez zajímavosti, že řada detailních informací na dané téma (včetně paliva použitého později pro pomocné motory raketoplánu) vyšla už na přelomu r.68-69 v LaK na pokračování v rámci rubriky "Kurz kosmonautiky".
Přispíval zejména Jan Kusák, tehdy ještě jako ing. (od roku 2001 pak profesor doc. ing. csc. v oboru "Letecká a raketová technika")
Leon - dostal jsem info od kolegy
Re: Přídavné motory raketoplánu
Na použitých TPH v raketoplánu nic až tak objevného není, tam šlo spíš o odladění technologie získání tak velkého zrna atd. To samé bylo u ICBM na TPH - pozemní Minuteman a MX a všechny ponorkové...
O tom, že to není právě triviální, se nejtvrději přesvědčila posádka Challengeru - tam šlo právě o problém se skládáním bloků TPH
V malém "modelářském" je to mimochodem přesně o tom samém - samozřejmě v malé velikosti řádově jednodušší, ale zase má jen málokterý "malovýrobce" takové možnosti pro dodržení technologie atd. Typicky u malých jednorázových motorů na černý prach je 90% z případných explozí/průšlehů jen a pouze o nehomogenitě lisování, kdy každá prasklinka zvětší plochu hoření, tím tlak a bum
O tom, že to není právě triviální, se nejtvrději přesvědčila posádka Challengeru - tam šlo právě o problém se skládáním bloků TPH
V malém "modelářském" je to mimochodem přesně o tom samém - samozřejmě v malé velikosti řádově jednodušší, ale zase má jen málokterý "malovýrobce" takové možnosti pro dodržení technologie atd. Typicky u malých jednorázových motorů na černý prach je 90% z případných explozí/průšlehů jen a pouze o nehomogenitě lisování, kdy každá prasklinka zvětší plochu hoření, tím tlak a bum