Přídavné motory raketoplánu

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zpráva
Autor
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#16 Příspěvek od jio »

Ta voda se nestačí tak rychle odpařovat. Samozřejmě, že se taky odpařuje, ale věř tomu, že hlavním zdrojem oblaků páry jsou především motory.

A ještě poznámka k "ze všech stran do spalin stříká voda". Ano stříká, ale na rampu, ne do spalin.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#17 Příspěvek od guchar »

Ty čtyři nebo kolik trubek vedoucích po povrchu spalovací komory (1 nebo více) z jejichž konců něco tryskalo
jsem tam viděl. Naivně jsem je považoval za chlazení pláště, aby se komora nepoškodila nadměrnou teplotou
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Přídavné motory raketoplánu

#18 Příspěvek od zdzd »

guchar píše:Ty čtyři nebo kolik trubek vedoucích po povrchu spalovací komory (1 nebo více) z jejichž konců něco tryskalo
jsem tam viděl. Naivně jsem je považoval za chlazení pláště, aby se komora nepoškodila nadměrnou teplotou


Díváš se špatně. Podívej se tom druhém videu před naběhnutím motoru pod tu díru pro spaliny. Jsou tam mraky trysek co hrnou řeku do prostoru pod motor. Teprve do té vodní mlhy se motor spouští. Proteče tam mnohem více vody, než paliva přes motor. Je to taky vidět na konci, jak se z pod rampy valí voda.
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#19 Příspěvek od jio »

Informace, které dala NASA k testu:
21:28: NASA upozornila obyvatele v okruhu 100 km od Stennisova střediska na hluk. U samotného testovacího zařízení bude hluk tak velký, že by zařízení akustické vibrace bez úhony nevydrželo. NASA proto před zážehem vytvoří pod motory vodní clonu. Za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody.
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Přídavné motory raketoplánu

#20 Příspěvek od zdzd »

jio píše:Informace, které dala NASA k testu:
21:28: NASA upozornila obyvatele v okruhu 100 km od Stennisova střediska na hluk. U samotného testovacího zařízení bude hluk tak velký, že by zařízení akustické vibrace bez úhony nevydrželo. NASA proto před zážehem vytvoří pod motory vodní clonu. Za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody.


Takže máme nějaké čísla. Motor podle videa jel 70 s.

Za tu dobu sežral max. 2 000 000 listrů kapalného vodíku a 742 000 litrů kapalného kyslíku. To hmotí 1 000 000 kg, neboli spálením vznikne 1 000 000 litrů vody. To je kostka 10 x 10 x 10 m. Vychází to 14 286 l/s.

Na rampě za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody, tedy více než přes motor. I když zanedbáme vodu prolitou před a po chodu motoru, tak je to pořád více než zkrze motor. A že ten plamen dodávanou vodu celkem s přehledem vypaří je evidentní. Obzvláště když tam jde rozprášená.
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#21 Příspěvek od guchar »

Dík za vysvětlení Už konečně vím co ve videu "SLS Core Stage Hot Fire Test" vidím
do 1:30 vodní tříšť (VT) pod motory, od 1:33 VT valící se ze standu,
1:40 poslední snímek před zážehem, 1:41 začínající zážeh

Mají minimálně po dvakrát štěstí 1. Vysoká priorita projektů, 2. Rozlehlá území.
I tak vnitřní třes zelených, tam bude větší než vibrace působené testem motorů. Průtok H2O cca 14.3 m3/s.

Raketa průtok (doufám) 14.3 m3/s Zatím co 4 bloky Dukovan 2040MW protáhnou v tichosti věžemi z Dalešic
(přesněji z přehrad Dalešice - Mohelno) , napájené hlavně řekou Jihlavou
max. jen 0.845m3/s (26.7 mil. m3/rok) Hodně zaokrouhleno berou 2m3/s (z prům. 5) a pak 1 m3/s vrací.
Uživatelský avatar
Medved74
Příspěvky: 109
Registrován: stř 06.04.2011 0:00
Bydliště: Jindřichův Hradec, ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#22 Příspěvek od Medved74 »

guchar píše:Dobře. Co ty zbylé komponenty?
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
...



Předpokládám, ze to je dotaz na mne. Promiň za pozdní odpověď. Všechno tohle jsou snadno dostupné látky, v tom problém není. Zádrhel je v technologii a v "drobných" parametrech, které však hrají nesmírně důležitou roli. Například není uvedená zrnitost komponent a její distribuce, čistota látek, homogenita směsi a jak jí dosáhnout, jaké oxidy železa použili, a mnoho dalších. Hodně z toho bude obchodním tajemstvím výrobce a část asi i mlžení dostupných zdrojů, aby to kdekdo nezkoušel doma.
Jirka
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#23 Příspěvek od jio »

zdzd píše:Takže máme nějaké čísla. Motor podle videa jel 70 s.

Za tu dobu sežral max. 2 000 000 listrů kapalného vodíku a 742 000 litrů kapalného kyslíku. To hmotí 1 000 000 kg, neboli spálením vznikne 1 000 000 litrů vody. To je kostka 10 x 10 x 10 m. Vychází to 14 286 l/s.

Na rampě za jedinou sekundu proteče 15 tisíc litrů vody, tedy více než přes motor. I když zanedbáme vodu prolitou před a po chodu motoru, tak je to pořád více než zkrze motor. A že ten plamen dodávanou vodu celkem s přehledem vypaří je evidentní. Obzvláště když tam jde rozprášená.

Zde je názor člověka poměrně dobře seznámeného s kosmonautikou https://youtu.be/nXbgGlSTOMI?t=8283
Plus drobné doplnění - při opakovaném test motory jely po dobu 499,6 sekund
tuareg
Příspěvky: 216
Registrován: čtv 26.09.2013 10:07

Re: Přídavné motory raketoplánu

#24 Příspěvek od tuareg »

Jio,když jsme u té kosmonautiky, snad to nebude moc off topic se zeptat, jak jsou staré hory na Marsu? Když teďkon máme fotky z té říční delty co vyfotil Perseverance, takhle to tam vypadalo i tehdy když tam byla voda? Někde psali, že na Zemi prý už nic tak starého není, že na planetách s tektonikou se povrch obnovuje?
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#25 Příspěvek od jio »

Já odpovědi na tyto otázky neznám a asi na to nebude jednoduché odpovědět viz třeba Jak se určuje stáří těles na jiných planetách? Ale mají třeba zjištěno, že sopky jsou tam aktivní víc jak 2 mld let. Podobně nelehká odpověď bude i na to, jak dlouho je kráter Jezero bez vody.
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Přídavné motory raketoplánu

#26 Příspěvek od Leon »

. .tedy já bych se voklikou trošku vrátil k těm chloristanům . . tedy spíš k peroxydacetonům, jak jsme tomu
v mládí říkaly. Režim tehdá nedodával bouchací kuličky a tak samodomo v množství menším než malém. .
Jen to chtělo dobře větranej sklep pro výrobu, aby jsme se neuplakaly nikoliv štěstím a secsakramentsky opatrnou
manipulaci . . Jak to po filtraci vyschlo, tak to byl potvora. No a staniol od voříškový čokolády a hliněný kuličky cvrkací byly povoleny,
to režim nezakazoval. . . A tak se chci otázat - rychlost hoření této třaskaviny je prý 8km/sec . .
Jak se to měří ??
L :mrgreen:
guchar
Příspěvky: 8180
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#27 Příspěvek od guchar »

:) Z příslušné směsí se udělá = vyválí zápalná šňůra? Asi jako cestička ze střelného prachu nebo benzinu?

METODY ANALÝZY DAT ZE ZKOUŠEK URČENÝCH K MĚŘENÍ RYCHLOSTI HOŘENÍ RAKETOVÝCH
TUHÝCH POHONNÝCH HMOT POMOCÍ ZMENŠENÝCH MOTORŮ (134001 1. vydání, Praha 2020)
7 Metody analýzy rychlosti hoření, str. 9
V současné době se používají dvě skupiny zásadně odlišných metod stanovení
rychlosti hoření. Jedna vychází z tloušťky stěny zrna TPH a doby hoření a označuje
se jako metoda tloušťka stěny / čas; druhá je založena na zachování hmoty
v balistickém zkušebním motoru a podle toho se nazývá metoda zachování hmoty
nebo metoda hmotnostní bilance.
http://www.oos-data.army.cz/cos/cos/134001.pdf

==edit02 Třaskavina může hořet, nebo je iniciačním systémem (rozbuška/roznětka) přivedena k výbuchu.
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 2445
Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné motory raketoplánu

#28 Příspěvek od Kuba78 »

Jak se meri ryhlost horeni traskaviny? Takhle..
https://explosia.cz/produkty/trhaviny/bleskovice/
Uživatelský avatar
Leon
Příspěvky: 482
Registrován: úte 19.05.2009 0:00
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK

Re: Přídavné motory raketoplánu

#29 Příspěvek od Leon »

Koho to zajímá tak prosím ještě :

není bez zajímavosti, že řada detailních informací na dané téma (včetně paliva použitého později pro pomocné motory raketoplánu) vyšla už na přelomu r.68-69 v LaK na pokračování v rámci rubriky "Kurz kosmonautiky".
Přispíval zejména Jan Kusák, tehdy ještě jako ing. (od roku 2001 pak profesor doc. ing. csc. v oboru "Letecká a raketová technika")

Leon - dostal jsem info od kolegy
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Přídavné motory raketoplánu

#30 Příspěvek od tomashr »

Na použitých TPH v raketoplánu nic až tak objevného není, tam šlo spíš o odladění technologie získání tak velkého zrna atd. To samé bylo u ICBM na TPH - pozemní Minuteman a MX a všechny ponorkové...
O tom, že to není právě triviální, se nejtvrději přesvědčila posádka Challengeru - tam šlo právě o problém se skládáním bloků TPH :-(

V malém "modelářském" je to mimochodem přesně o tom samém - samozřejmě v malé velikosti řádově jednodušší, ale zase má jen málokterý "malovýrobce" takové možnosti pro dodržení technologie atd. Typicky u malých jednorázových motorů na černý prach je 90% z případných explozí/průšlehů jen a pouze o nehomogenitě lisování, kdy každá prasklinka zvětší plochu hoření, tím tlak a bum :-(
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“