Převinutí elektromotoru
Převinutí elektromotoru
Vlastní hloupostí jsem spálil elektromotor třídy 3530 (průměr/délka), 1400 kv. Takových je spousta, ale tento má specifický unašeč (přední čelo 4 otvory s roztečí 21mm), jinak zadní montáž. Hledám náhradu, případně někoho, kdo to umé pževinout.
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
-
smolpachol
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned 03.03.2019 15:04
Re: Převinutí elektromotoru
Dobrý den, na RC manii je uvedeno několik návodů nebo spíše odkazů, jak previnout elmotor a zvětšit jeho výkonnost. Stačí jen hledat. A mně se nechce.
Je to všechno o zručnosti.
A nakonec, rozlož motor, na magnety dej pásek ze železného plechu smotaný do trubky nebo trubku vhodného průměru, ať se neztratí magnetismus a s chutí do toho.
Pomalu odvinovat vinutí a počítat závity, změřit průměr jednoho vodiče (je složen z několika tenkých drátků) a pak vinout. Vinutí musí mít izolaci lakem.
Jak jednoduché. Ale náročné na přesnost a kvalitu práce.
DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím.
Náhradní díly na motory se dají sehnat bez větších problémů.
Ať už to lítá nebo plave.
Zde odkaz k převinutí el.motoru https://www.google.com/search?client=fi ... CAY&uact=5
Je to všechno o zručnosti.
A nakonec, rozlož motor, na magnety dej pásek ze železného plechu smotaný do trubky nebo trubku vhodného průměru, ať se neztratí magnetismus a s chutí do toho.
Pomalu odvinovat vinutí a počítat závity, změřit průměr jednoho vodiče (je složen z několika tenkých drátků) a pak vinout. Vinutí musí mít izolaci lakem.
Jak jednoduché. Ale náročné na přesnost a kvalitu práce.
DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím.
Náhradní díly na motory se dají sehnat bez větších problémů.
Ať už to lítá nebo plave.
Zde odkaz k převinutí el.motoru https://www.google.com/search?client=fi ... CAY&uact=5
Naposledy upravil(a) smolpachol dne stř 27.07.2022 18:54, celkem upraveno 1 x.
Re: Převinutí elektromotoru
??? to slyším poprvé, proč by se taková věc měla dělat? Netvrdím, že TO není pravda, jen mě TO překvapuje.smolpachol píše:... na magnety dej pásek ze železného plechu smotaný do trubky nebo trubku vhodného průměru, ať se neztratí magnetismus....
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
- TomasC
- Site Admin
- Příspěvky: 11248
- Registrován: pát 25.04.2003 0:00
- Bydliště: Praha Hloubětín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převinutí elektromotoru
Je to snaha omezit demagnetizační faktor. Jak odstraníš část magnetického obvodu, tak se změní průběh siločár. To může vést k "zeslabení".prikrylm píše:proč by se taková věc měla dělat?
Myslím, že je to pozůstatek z dob, kdy byly magnety nekvalitní a na tohle velmi náchylné. Což může být v číně dodnes
Re: Převinutí elektromotoru
Aha. Díky za osvětu!
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
- jirkacbx
- Příspěvky: 136
- Registrován: pon 12.06.2006 0:00
- Bydliště: Nepomucko u Plzně
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převinutí elektromotoru
Poptat se v okolí,kde převíjí motory pro obyč čerpadla nebo cirkulárku.
Ale nejspíš se do 500 Kč nevejdeš za opravu.
https://www.bighobby.cz/bh-power-3530-1400kv/
Ale nejspíš se do 500 Kč nevejdeš za opravu.
https://www.bighobby.cz/bh-power-3530-1400kv/
- Celeron
- Příspěvky: 10859
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převinutí elektromotoru
prikrylm píše:Aha. Díky za osvětu!
Vsunutí "zkratovacího" magneticky měkkýho plechu platilo jen u feritových magnetů. Aspoň mi to tvrdil technik z EM Brno, bývalý MEZ, výrobce elektromotorů.
Re: Převinutí elektromotoru
Než bych se pustil do převíjení, tak bych v první řadě zkontroloval právě tu kondici magnetů rotoru.
Ono totiž při spálení motoru, někdy dojde k takovému jeho přehřátí, že ty magnety ztratí svůj magnetizmus práve v důsledku toho tepla (částečně, nebo i úplně). Totiž když se překročí tzv Curieho teplota https://cs.wikipedia.org/wiki/Curieova_teplota, tak se magnetické domény uspořádají nanovo, často pak i změní polaritu, ale každopádně dojde k výraznému oslabení remanentního magnetizmu. No a pokud se statorové magnety tím teplem takto poškodí, tak převíjení motoru je už činnost naprosto zbytečná.
A ještě k té železné trubce, která má ochránit magnet před odmagnetováním. Myslím si, že u moderních neodymových magnetů toto nehrozí a spíš bych se obával té teploty.
Popravdě nevím jaký typ magnetů může být použit v tom motoru, ale dle dostupných informací třeba běžné neodymové magnety ztrácejí magnetizaci už od 80 až 100°C, tedy jsou teplotně mnohem méně stále než magnety feritové, nebo ocelové. Svůj magnetizmus mohou ztrácet i časem (0,1 až 2% za 10 let), nebo i v důsledku mechanického nárazu a deformace.
Aby k tomu nedocházelo, aby se teplotní stálost zvýšila, tak se do nich přidávají velmi drahé přísady Terbia a Dysprosia.
Každopádně v dobrých elektromotorech nemají místo levné magnety, možná právě i to je bolest levných setových motorů stavebnic.
Z vlastní zkušenosti vím minimálně o jednom případe, kdy k tomu přehřátím došlo (a to se nám to statorové vinutí ani nespálilo
). Motor prostě přestal točit a pri otáčení rukou nebyl cítit žádný odpor (tzv. "komprese"). Naštěstí jsme měli k dispozici stejný setový motor, ale s potrhanými vývody, tak jsme jen prohodili rotory a motor začal točit normálně.
Hledal jsem informaci o Curieho teplotě neodymových magnetů, ale našel jen tohle na Wikipedii v anglické mutaci https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium ... re_effects trochu víc o tom píšou v ruské mutaci https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0 ... 1%82%D1%8C, ještě víc v německé https://de.wikipedia.org/wiki/Neodym-Ei ... tshinweise, zas trochu méně v české a úplně málo v slovenské. Dle německého textu dovede přísada drahého Terbia a Dysprosia zvýšit teplotní stálost až do 200°C. Nicméně z hlediska teplotní stálosti jsou na tom mnohem lépe kobalt-samariové magnety.
Ono totiž při spálení motoru, někdy dojde k takovému jeho přehřátí, že ty magnety ztratí svůj magnetizmus práve v důsledku toho tepla (částečně, nebo i úplně). Totiž když se překročí tzv Curieho teplota https://cs.wikipedia.org/wiki/Curieova_teplota, tak se magnetické domény uspořádají nanovo, často pak i změní polaritu, ale každopádně dojde k výraznému oslabení remanentního magnetizmu. No a pokud se statorové magnety tím teplem takto poškodí, tak převíjení motoru je už činnost naprosto zbytečná.
A ještě k té železné trubce, která má ochránit magnet před odmagnetováním. Myslím si, že u moderních neodymových magnetů toto nehrozí a spíš bych se obával té teploty.
Popravdě nevím jaký typ magnetů může být použit v tom motoru, ale dle dostupných informací třeba běžné neodymové magnety ztrácejí magnetizaci už od 80 až 100°C, tedy jsou teplotně mnohem méně stále než magnety feritové, nebo ocelové. Svůj magnetizmus mohou ztrácet i časem (0,1 až 2% za 10 let), nebo i v důsledku mechanického nárazu a deformace.
Aby k tomu nedocházelo, aby se teplotní stálost zvýšila, tak se do nich přidávají velmi drahé přísady Terbia a Dysprosia.
Každopádně v dobrých elektromotorech nemají místo levné magnety, možná právě i to je bolest levných setových motorů stavebnic.
Z vlastní zkušenosti vím minimálně o jednom případe, kdy k tomu přehřátím došlo (a to se nám to statorové vinutí ani nespálilo
Hledal jsem informaci o Curieho teplotě neodymových magnetů, ale našel jen tohle na Wikipedii v anglické mutaci https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium ... re_effects trochu víc o tom píšou v ruské mutaci https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0 ... 1%82%D1%8C, ještě víc v německé https://de.wikipedia.org/wiki/Neodym-Ei ... tshinweise, zas trochu méně v české a úplně málo v slovenské. Dle německého textu dovede přísada drahého Terbia a Dysprosia zvýšit teplotní stálost až do 200°C. Nicméně z hlediska teplotní stálosti jsou na tom mnohem lépe kobalt-samariové magnety.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Převinutí elektromotoru
Ale kdyby ses do toho převíjení přece jen pustil, tak zde je schéma uspořádání a směru vinutí nejběžnějšího 12-pólového statoru se zapojením cívek do trojúhelníku:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Převinutí elektromotoru
smolpachol píše:...
DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím.
...
Toto jsi napsal naprosto přesně!
Nestojí!
Protože přesně tak jsem to zkusil i já, že jsem 2x převíjel levný setový motor (co jsem měl v modelu Fox1800).
Prvně to bylo právě abych si dokázal, že to svedu.
Podruhé jsem byl přemluven kamarádem abych to zopakoval (že já blbec se před ním pochválil, že to dovedu
Ale stejně, na celém tom převíjení je asi nejtěžší odstranit to původní vinutí a přitom ještě spočítat kolik tam bylo závitů.
A pak to samotné navíjení je už pouhá malina.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
-
HONZIK 22
- Příspěvky: 2178
- Registrován: stř 08.07.2015 13:49
- Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Re: Převinutí elektromotoru
Jak to tak ctu, tak previjet asi nikdy nebudu.
Kdysi jsem se snazil u el. naradi, ale od te doby co vymysleli pancerove vinuti elektromotoru pozn. to uz ani nejde u lepsich vyrobku. Je to zalite protioterovou hmotou. Ty modelarske moturky, jsou uz titerky urcite by mi zhorelo i podruhe i potreti. 
Re: Převinutí elektromotoru
No ono převíjení má asi smysl jen pokud chceš vyvinout nějaký lepší motor pro daný účel, kdy se například motor potřebných parametrů ani nedá sehnat. Nebo když chceš za každou cenu opravit nějaké zařízení, ke kterému už nejsou dodávany náhradní díly.
Kdysi byly perfektní, rozsáhlé německé stránky o převíjení elektromotorů http://www.speedcroco.de/. Autor tam popisoval množství různých svých prací s převíjením motorů na modelářské účely, které extrahoval ze starých tiskáren, kopírek a jiných zařízení. Bylo tam taky hodně užitečné teorie a spousta schemat vinutí pro různé počty pólů statoru i počtu magnetů v rotoru. Jenže je to už několik let, co autor tyto stránky pro veřejnost zavřel a jsou už pouze privátní. Lituji, že dokud to šlo jsem si je celé neuložil do MHT formátu.
Ale jak je vidět i z té jeho úvodní stránky, on se orientuje na rychlostní rekordy, takže asi má co tajit.
Jenže pro běžného modeláře, který nemá takové ambice je dnes na trhu obrovské množství různých typů, ze kterého si asi leze vybrat vhodný motor.
Kdysi byly perfektní, rozsáhlé německé stránky o převíjení elektromotorů http://www.speedcroco.de/. Autor tam popisoval množství různých svých prací s převíjením motorů na modelářské účely, které extrahoval ze starých tiskáren, kopírek a jiných zařízení. Bylo tam taky hodně užitečné teorie a spousta schemat vinutí pro různé počty pólů statoru i počtu magnetů v rotoru. Jenže je to už několik let, co autor tyto stránky pro veřejnost zavřel a jsou už pouze privátní. Lituji, že dokud to šlo jsem si je celé neuložil do MHT formátu.
Ale jak je vidět i z té jeho úvodní stránky, on se orientuje na rychlostní rekordy, takže asi má co tajit.
Jenže pro běžného modeláře, který nemá takové ambice je dnes na trhu obrovské množství různých typů, ze kterého si asi leze vybrat vhodný motor.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Převinutí elektromotoru
Ale jsou i jiné dobré Weby, kde se píše o převíjení elektromotorů. 
Například tohle jsou dobré německé stránky http://www.bavaria-direct.co.za/ kde je i webový kalkulátor vinutí motoru podle počtu pólů a magnetů
http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/calculator/
Tyhle výživné německé stránky https://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index.html mi zas do značné míry svou formou i obsahem připomínají ty staré http://www.powercroco.de/ resp. již zmíněné http://www.speedcroco.de, co je zřejmě od stejného autora (tam se autor dal na charitu a celý starý obsah prý vymazal). Jen pozor, stránky Aerodesign fungují dokonale jen v Němčině, po přepnutí na Angličtinu některé odkazy nefungují!
A komu by vyhovovala víc Ruština, tak mohu doporučit tento web: http://aviamodelkastr.narod.ru/content/ ... /01/01.htm
Například tohle jsou dobré německé stránky http://www.bavaria-direct.co.za/ kde je i webový kalkulátor vinutí motoru podle počtu pólů a magnetů
http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/calculator/
Tyhle výživné německé stránky https://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index.html mi zas do značné míry svou formou i obsahem připomínají ty staré http://www.powercroco.de/ resp. již zmíněné http://www.speedcroco.de, co je zřejmě od stejného autora (tam se autor dal na charitu a celý starý obsah prý vymazal). Jen pozor, stránky Aerodesign fungují dokonale jen v Němčině, po přepnutí na Angličtinu některé odkazy nefungují!
A komu by vyhovovala víc Ruština, tak mohu doporučit tento web: http://aviamodelkastr.narod.ru/content/ ... /01/01.htm
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Celeron
- Příspěvky: 10859
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převinutí elektromotoru
VTjr píše: Pak se musí prázdná kotva natřít vypalovacím lakem nebo aspoň opravit místa, kde se při té extrakci starého vinutí izolační barva poškodila. Já jsem používal práškovou barvu Komaxit rozpuštěnou v acetonu a po vysušení na vzduchu to dosušil v troubě a následně vypálil při cca 200°C. Hned se to vypalovat vysokou teplotou nesmí, protože zbytky neodpařeného acetonu nadělají bublinky v povrchu.
Motor s vinutím nasyceným epoxydem či jiným sajrajtem nemá smysl převíjet. Pokud není zablemtanej, nebo má jen fixační kydance blemty na vinutí mimo plechů, dá se v pohodě odmotat zakreslit a spočítat. Na drobnou opravu izolace plechů před novým vinutím je ideální vodní sklo, pokud potřebuješ aby to nesteklo z hran, tak jsem přidával bílý saze používaný při laminování.
Re: Převinutí elektromotoru
smolpachol píše:DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím.
Náhradní díly na motory se dají sehnat bez větších problémů.
Jde o to, že motor má atypycký unašeč, tj. tváří se jako velmi dlouhý, což je zase nutnost kvůli tvaru klece, ve které se točí (jde o pohon paraglide).
A ten unašeč kvůli atypicky velké rozeči děr (aby to nekmitalo) nelze namontovat na jiný motor obdobných parametrů (kterých jsou mraky). Zkouším nějaký bastl za pomoci kombinace od přírody delšího motoru s dlouhým šroubem a 3d tištěnou vložkou mezi unašeč a vrtuli.
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu