Sikorsky S64
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Re: Sikorsky S64
Kluky z Plzně znám, je to škoda ale trh je trh.
Ze schématu to vypadá že to drží šroubek z imbusem uvnitř a tedy můžeš limitovat jak moc to dotáhneš resp. tomu necháš vůli ne ? I tak záleží na síle nátěru - nástřiku ale z dosavadních zkušeností vím že pokud se to stříká rozumně tak je to velmi slabá vrstva. Záleží na typu barvy, kryvosti apod. Taky závěrečném laku. Na vzorku by se to dalo změřit ale je to hodně a možná zbytečně pracné.
Ze schématu to vypadá že to drží šroubek z imbusem uvnitř a tedy můžeš limitovat jak moc to dotáhneš resp. tomu necháš vůli ne ? I tak záleží na síle nátěru - nástřiku ale z dosavadních zkušeností vím že pokud se to stříká rozumně tak je to velmi slabá vrstva. Záleží na typu barvy, kryvosti apod. Taky závěrečném laku. Na vzorku by se to dalo změřit ale je to hodně a možná zbytečně pracné.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Sikorsky S64
Šroubek to drží, ale boky jsem chtěl napasovat těsně v podstatě jako když se dělá pero do hřídele. Aby to sedělo na stěnách po celé délce drážky. Ale pak jsem si uvědomil co stou barvou. Je to složité, když jsem si stříkal něco sám malou pistolkou tak na průměru mi to narostlo o 0.03mm, ale kamarád mi kdysi stříkal podvozek na Bell 212 a to nabylo o 0.2mm i víc. Mám právě dilema co s tím. Jelikož nevím, kdo to vůbec bude stříkat, ale já asi ne to bych nesvedl.Ještě k tomu to má být lesklé, což je nejhorší. Maximálně si troufám stříknout celé plničem a obrousit.
Ještě přikládám foto těch křivých pruhů. V některých úhlech to moc vidět není, ale v jiných to bije do očí. Celé je to zvlněné, hrůza. A až to bude v barvě, tak by to vylezlo asi ještě víc. Pokusím se to nějak opravit. Mám už natisklou novou lištu z ASA (zatím udělám jednu na zkoušku). Musel jsem ji tisknout ze dvou půlek a slepit acetonem. Pak to asi nastříkám plničem, obrousím a až to bude vypadat dobře tak to teprve nalepím na nádrž. Buď to bude lepší nebo horší jak teď to už snad neudělám. Pokud to bude lepší, tak udělám další.
Ještě přikládám foto těch křivých pruhů. V některých úhlech to moc vidět není, ale v jiných to bije do očí. Celé je to zvlněné, hrůza. A až to bude v barvě, tak by to vylezlo asi ještě víc. Pokusím se to nějak opravit. Mám už natisklou novou lištu z ASA (zatím udělám jednu na zkoušku). Musel jsem ji tisknout ze dvou půlek a slepit acetonem. Pak to asi nastříkám plničem, obrousím a až to bude vypadat dobře tak to teprve nalepím na nádrž. Buď to bude lepší nebo horší jak teď to už snad neudělám. Pokud to bude lepší, tak udělám další.
Re: Sikorsky S64
Tam hodně záleží na tom kdo to bude stříkat, přesně jak píšeš. Nevybavím si teď jakou budeš dávat barvu, musel bych to hledat ale z dosavadních zkušeností s lakovnou vím, že nejsilnější vrstvou je závěrečný lesklý lak. Musí se ho dát tolik aby se dokonale slil a to je vždycky spíš větší než malé množství. Když se to neumí, vzniká pomerančový efekt - struktura pomerančové kůry. Při jedné opravě se mi to dokonale povedlo
. Takže plnič v pohodě, barvu bych taky zvládl ale bych neriskoval ani omylem.
Lak je prostě věda a dvousložkové laky se chovají úplně jinak než laky které používám pracovně. V autolakovně kam to dávám to stříká to jeden konkrétní člověk, i on se to musel trochu učit. Má zmáknuté velké plochy a díly takže něco jako trup heli kde se to hodně točí, prolákliny, rohy a další zborcení je záludný a aby člověk něco nevynechal neustále riskuje že zasáhne do již hotové části kde je laku tak akorát a bude ho tam moc.
U oranžového Hughese dostříkával dlouhé nohy ale protože už tam byl lak z nástřiku trupu, začalo to stékat takže jsou tam i kapky. Naštěstí je to v místech kam není téměř vidět.
Některé barvy se musí podstříknout bílou, nejvíc žlutá a některé červené. Mají příliš nízkou kryvost takže na plniči by to byla hrůza. I s bělobou se musí hlídat kolik se žluté nebo červené dá. U více samostatných částí hrozí že jedna bude méně výrazná, druhá intenzívnější a tmavší. Přesně to se stalo u VOP na AS350. Takže tím karambolem a stavbou nového trupu to možná zlepším, na druhou stranu musí Martin trefit intenzitu žluté vůči původní kabině. O trefit to podle dílu který má i čirý lak je velmi těžké protože lakem se barva vždycky změní. Oranžová metalíza na Helisice má pod sebou pro změnu hrubé stříbro. Je to věda ale perfektní lak model neskutečně zvedne.
Ty pruhy dost ruší, bylo by to vidět hlavně na velmi světlých odstínech kde se propisují stíny. Na tmavých odstínech by se to mohlo schovat. Uvidíš sám.
Lak je prostě věda a dvousložkové laky se chovají úplně jinak než laky které používám pracovně. V autolakovně kam to dávám to stříká to jeden konkrétní člověk, i on se to musel trochu učit. Má zmáknuté velké plochy a díly takže něco jako trup heli kde se to hodně točí, prolákliny, rohy a další zborcení je záludný a aby člověk něco nevynechal neustále riskuje že zasáhne do již hotové části kde je laku tak akorát a bude ho tam moc.
U oranžového Hughese dostříkával dlouhé nohy ale protože už tam byl lak z nástřiku trupu, začalo to stékat takže jsou tam i kapky. Naštěstí je to v místech kam není téměř vidět.
Některé barvy se musí podstříknout bílou, nejvíc žlutá a některé červené. Mají příliš nízkou kryvost takže na plniči by to byla hrůza. I s bělobou se musí hlídat kolik se žluté nebo červené dá. U více samostatných částí hrozí že jedna bude méně výrazná, druhá intenzívnější a tmavší. Přesně to se stalo u VOP na AS350. Takže tím karambolem a stavbou nového trupu to možná zlepším, na druhou stranu musí Martin trefit intenzitu žluté vůči původní kabině. O trefit to podle dílu který má i čirý lak je velmi těžké protože lakem se barva vždycky změní. Oranžová metalíza na Helisice má pod sebou pro změnu hrubé stříbro. Je to věda ale perfektní lak model neskutečně zvedne.
Ty pruhy dost ruší, bylo by to vidět hlavně na velmi světlých odstínech kde se propisují stíny. Na tmavých odstínech by se to mohlo schovat. Uvidíš sám.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Sikorsky S64
Tak jsem zkusil odbrousit na zkoušku jeden pruh. Velké díry po broušení jsem trochu zatmelil. Lištu jsem natiskl z ASA ze dvou půlek a slepil je směsí acetonu a prachu z rozbroušených zmetků z tisku. Nechal jsem to pořádně vyschnout 24 hodit, pak místo spoje přetmelil. Celou lištu jsem pak dvakrát stříknul plničem a vybrousil. Broušení není úplně ideální, ale i tak mi to zabralo několik hodit. V původní liště jsem neměl mezery na šrouby, ale pak jsem si uvědomil, že nejsem schopen použít 5 minutové epoxidové lepidlo, celé to natřít, přiložit a vycentrovat tak jak by to mělo být nalepené. Za 5 minut to nestihnu. Ono ten epoxid začíná tuhnout dřív než 5 minut.
Takže varianta dva, šrouby a pomalý epoxid. Natřít, přišroubovat, vycentrovat a pak čekat. Nevýhodou je, že po té šílené práci s broušením, budu muset díry na šrouby zalepit a znovu zatmelit a brousit. A vsadím se, že si při broušení míst se šrouby udělám zase díry do již hotových vedlejších ploch.
Uvidím jak to dopadne, když to přilepím.Pokud to bude ok, tak udělám všechny.
Takže varianta dva, šrouby a pomalý epoxid. Natřít, přišroubovat, vycentrovat a pak čekat. Nevýhodou je, že po té šílené práci s broušením, budu muset díry na šrouby zalepit a znovu zatmelit a brousit. A vsadím se, že si při broušení míst se šrouby udělám zase díry do již hotových vedlejších ploch.
Uvidím jak to dopadne, když to přilepím.Pokud to bude ok, tak udělám všechny.
Re: Sikorsky S64
Je na tom strašně práce ale výsledek bude stát za to 
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Sikorsky S64
Dneska jsem nalepil třetí ze šesti pruhů. Za měsíc sice velmi špatný výkon, ale dá to moc práce a času moc není. Navíc když něco zatmelím, tak musím čekat cca tři dny než se dá krásně brousit jako křída. Používám lehčený tmel, tvrdidla dávám až moc, protože po třech minutách je to tuhé. Chce to prostě pořádně nechat vyschnout.
Současně s pruhy jsem na 3D tiskárně natiskl formy na trubku pro nabírání vody za letu. Forma je z ABS, trochu jsem to zatmelil přebrousil a stříkl plničem. Pak znovu obrousit, plnič a znovu brousit pod vodou. Naseparoval jsem to 10 vrstvami vosku a pak 2 vrstvy PVA. Dal jsem 3 vrstvy 50 gramové tkaniny. Do míst kde se tkanina nedostane, jsem dal směs pryskyřice, kabosilu a bavlněných vloček na zahuštění. Výlisek má cca7 gramů jedna půlka. Ale na vyztužení tam vlepím několik žeber a přepážek ze 2mm balsy. Každá půlka formy je slepena ze 2 částí (tiskárna má malý tiskový prostor). U jedné poloviny formy je v místě spoje trochu vlnka, chtěl jsem formu znovu přetmelit, ale nejsem si jist, zda by to pak nebylo horší. Nato, že to je natisklá forma ručně broušená to je vcelku dobré. Dvě poloviny formy jsem dal k sobě a nalepil jsem na boky malý díl s dírou pro kolíky, abych je pak mohl sloužit k sobě pokaždé stejně.
Souběžně s tímto jsem taky natiskl šablonu, kterou jsem nasunul na uhlíkovou trubku, abych díry které mají být na uhlíkové trubce měl ve vzájemně požadovaném úhlu. Tato část trubky bude nosnou částí celé sestavy. pro její uchycení k nádrži v ní bude hliníkový U profil z hliníkového plechu 1mm s ohybem po stranách pro maximální tuhost. Ten u profil jsem si musel taky vyrobit.
Současně s pruhy jsem na 3D tiskárně natiskl formy na trubku pro nabírání vody za letu. Forma je z ABS, trochu jsem to zatmelil přebrousil a stříkl plničem. Pak znovu obrousit, plnič a znovu brousit pod vodou. Naseparoval jsem to 10 vrstvami vosku a pak 2 vrstvy PVA. Dal jsem 3 vrstvy 50 gramové tkaniny. Do míst kde se tkanina nedostane, jsem dal směs pryskyřice, kabosilu a bavlněných vloček na zahuštění. Výlisek má cca7 gramů jedna půlka. Ale na vyztužení tam vlepím několik žeber a přepážek ze 2mm balsy. Každá půlka formy je slepena ze 2 částí (tiskárna má malý tiskový prostor). U jedné poloviny formy je v místě spoje trochu vlnka, chtěl jsem formu znovu přetmelit, ale nejsem si jist, zda by to pak nebylo horší. Nato, že to je natisklá forma ručně broušená to je vcelku dobré. Dvě poloviny formy jsem dal k sobě a nalepil jsem na boky malý díl s dírou pro kolíky, abych je pak mohl sloužit k sobě pokaždé stejně.
Souběžně s tímto jsem taky natiskl šablonu, kterou jsem nasunul na uhlíkovou trubku, abych díry které mají být na uhlíkové trubce měl ve vzájemně požadovaném úhlu. Tato část trubky bude nosnou částí celé sestavy. pro její uchycení k nádrži v ní bude hliníkový U profil z hliníkového plechu 1mm s ohybem po stranách pro maximální tuhost. Ten u profil jsem si musel taky vyrobit.
Re: Sikorsky S64
Ještě ten hliníkový U profil. Pro nutnost ohybu jsem musel uši uděl delší, jinak bych to neohnul. Po ohnutí jsem uši ofrézoval aby měly délku 3mm. Ještě přikládám obrázek jak vypadá předloha trubky, kterou jsem laminoval do té natisklé formy. Laminovaná část je od poloviny bílé trubky (tam jak je vidět nosné lano, které ji drží) až po konec, kde je vidět oblak vody.
Re: Sikorsky S64
Máš to parádní, pečlivé a čisté
. Tahle část stavby mě vždycky bavila nejvíc, stavět jenom kopii toho co jsem zbytečně rozbil už není nic moc.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Sikorsky S64
Po dlouhé době jsem udělal malinký pokrok. Opravdu nato není čas. O to horší, že vše si musím sám vymyslet, nakreslit, vyrobit a pak můžu teprve na modelu něco šroubovat.
Takže do formy jsem vložil výlisky a mezi ně jsem slepil výztuhy z balsy. Nejprve do jedné poloviny formy kde byl vložený výlisek napatlat epoxid, vložit výztuhu, pak opatrně přiložit druhý výlisek nahoru a nato přiložit formu a zakolíkovat aby to sedělo co nejpřesněji. Jo a spoj (obvodové hrany výlisků) jsem natřel směsí laminační pryskyřice zahuštěnou bavlněnými vločkami. Měl jsem tam toho dát víc, ale naštěstí to tak akorát stačilo. Měl jsem směs v sáčku a ustřihnul jsem růžek a pomalu směs tlačil ven. Jen než jsem to objel celé, tak na začátku už mi to lehce steklo mimo hranu, tak zase to rychle objet a přiklopit druhou část výlisku. A celou formu jsem před založením ještě natřel 2x PVA, aby se mi výlisek nepřilepil náhodou k formě, kdyby vytekla pryskyřice z hran. Taky samotný výlisek jsem natřel PVA kolem hran, což se ukázalo být správně. Po vytažení jsem viděl, že pryskyřice natekla dost i zvenku kolem hran. Ale díky PVA se nepřilepila k výlisku, tak to stačilo odloupnout. Na obrázku je vidět, jak vypadala forma po otevření (šlo to docela otevřít) bál jsem se že to polámu, ono i přes PVA ty poloviny formy byly dobře slepené. To co vypadá jak části igelitového sáčku je právě PVA.
Pak už mám slepenou nosnou část pro pohyblivou trubku. Mám i vyrobené dva duralové 1mm plechy které se zalepí do nádrže a k nim se přišroubuje nosná část trubky. Duralové plechy jsou podle předlohy jako doopravdy, ale s menšími úpravami.
Takže do formy jsem vložil výlisky a mezi ně jsem slepil výztuhy z balsy. Nejprve do jedné poloviny formy kde byl vložený výlisek napatlat epoxid, vložit výztuhu, pak opatrně přiložit druhý výlisek nahoru a nato přiložit formu a zakolíkovat aby to sedělo co nejpřesněji. Jo a spoj (obvodové hrany výlisků) jsem natřel směsí laminační pryskyřice zahuštěnou bavlněnými vločkami. Měl jsem tam toho dát víc, ale naštěstí to tak akorát stačilo. Měl jsem směs v sáčku a ustřihnul jsem růžek a pomalu směs tlačil ven. Jen než jsem to objel celé, tak na začátku už mi to lehce steklo mimo hranu, tak zase to rychle objet a přiklopit druhou část výlisku. A celou formu jsem před založením ještě natřel 2x PVA, aby se mi výlisek nepřilepil náhodou k formě, kdyby vytekla pryskyřice z hran. Taky samotný výlisek jsem natřel PVA kolem hran, což se ukázalo být správně. Po vytažení jsem viděl, že pryskyřice natekla dost i zvenku kolem hran. Ale díky PVA se nepřilepila k výlisku, tak to stačilo odloupnout. Na obrázku je vidět, jak vypadala forma po otevření (šlo to docela otevřít) bál jsem se že to polámu, ono i přes PVA ty poloviny formy byly dobře slepené. To co vypadá jak části igelitového sáčku je právě PVA.
Pak už mám slepenou nosnou část pro pohyblivou trubku. Mám i vyrobené dva duralové 1mm plechy které se zalepí do nádrže a k nim se přišroubuje nosná část trubky. Duralové plechy jsou podle předlohy jako doopravdy, ale s menšími úpravami.
Re: Sikorsky S64
Pěkná strojovna 
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Sikorsky S64
Kolik průtoku dávají tato ruční čerpadla na palivo? Jsou lehká (sice trochu větší, ale třeba máš dost místa?)
Nevím jaké mají parametry, tak třeba pro inspiraci..
Nevím jaké mají parametry, tak třeba pro inspiraci..
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Sikorsky S64
Bohužel, od funkčního čerpání vody za visu a následného vypouštění za letu jsem ustoupil. Toto čerpadlo mám, ale nikdy jsem ho nepoužil. Možná ještě by šlo dopustit vodu na zemi a za letu ji vypustit, ale i to asi nebude. V nádrži není zas tolik místa, pak by stoupla váha a hlavně s mým tempem práce by to trvalo o měsíce déle. Určitě by se musela voda ven tlačit stlačeným vzduchem (kdyby se dopouštěla na zemi), ty by byla spousta hadic ventilů atd.
Re: Sikorsky S64
Neznám ten systém vypouštění detailně ale mám pocit že se nádrž otevírá po celé délce jako pumovnice takže voda letí ven naráz a efekt hašení je obrovský, už jenom ta rána o zem. Čerpání je buď schnorchelem nebo skluzem po vodní hladině a náporem, oboje je složité technicky, ta druhá varianty letově snad za hranicema možností a odvahy to vůbec zkoušet
. Bambi vak je proti tomu snadná pohodička jakkoliv tam to riziko utopení modelu pokud by se něco zvrtlo vysoké je a hlavně při prvním startu po delší době nemám úplně nízkou tepovou frekvenci
Kvůli technické si hlídám aby proběhlo několik startů den dva předtím a pak jeden start těsně než to jde na vodu.
Tady by se možná dalo udělat napuštění na zemi před startem a simulovat vypuštění jenomže vyrobit to tak aby šla voda maketově ven najednou je hodně složité, pracné a už jenom zajistit těsnost by byla výzva. A nestačil by litr, muselo by být vody víc aby to vyniklo a to už je skutečně váha kterou musí model zvládnout. A taky vystřelí hned nahoru, vím co udělají i jenom dva litry z bambi vaku jak musím povolit kolektiv, jinak jde heli nahoru jako raketa.
Mike z USA myslím na vodu taky rezignoval a nevadí mu to, tahle strojovna je už sama o sobě tak impozantní model že nic dalšího nepotřebuje
. Nebo se dá udělat nějaké zvedání břemene, to by bylo asi cool.
Tady by se možná dalo udělat napuštění na zemi před startem a simulovat vypuštění jenomže vyrobit to tak aby šla voda maketově ven najednou je hodně složité, pracné a už jenom zajistit těsnost by byla výzva. A nestačil by litr, muselo by být vody víc aby to vyniklo a to už je skutečně váha kterou musí model zvládnout. A taky vystřelí hned nahoru, vím co udělají i jenom dva litry z bambi vaku jak musím povolit kolektiv, jinak jde heli nahoru jako raketa.
Mike z USA myslím na vodu taky rezignoval a nevadí mu to, tahle strojovna je už sama o sobě tak impozantní model že nic dalšího nepotřebuje
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz