Zacházení s LiPo v běžném provozu
- kocour
- Příspěvky: 2657
- Registrován: sob 24.01.2009 0:00
- Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
- Kontaktovat uživatele:
Zacházení s LiPo v běžném provozu
Omlouvám se , pokud se to již zde probíralo. Dosud jsem lítal na NiCd nebo NiMh, teď mám LiPo Hyperion 5 Ah. Dočetl jsem se , že je vhodné je dlouhodobě skladovat v polonabitém stavu atd. Jaké je ale optimální zacházení, když je provozuji obvykle 1 x za týden ? Přijdu z létání a většinou zbývá ještě tak 1/3 kapacity. Mám je vybít ( program pro vybíjení na Schulze next 6.30 - 5, samozřejmě s balancerem) ? Potom nabít a nechat přes týden nabité ? Nebo nechat aku ve stavu po letu, pak ale nevím přesně jaká je zbývající kapacita, jen to, že nejsou vybité - mám od Schulzeho také hlídátko na jednotlivé články, připojené přes servisní konektor. A potom nabít až před lítáním ? Nebo mám trochu nabít, tak 1/2 kapacity, nechat ležet a dobít až před lítáním ? Nechci zbytečně zkracovat životnost vybíjením, které mi nedá užitečný efekt, tedy let v modelu. Vím, že Jeti umí s MUI zaznamenat i odebranou kapacitu z aku, ale tolik přístrojů a hlavně kabelů se mi do štíhlého trupu nevejde.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
NEVYBÍJET PRO BOHA
nejlepší je i nevylítat, ale nechat tam zbyteček, tak jak to máš, odložil bych a nabil než pojedu na letište, na zimu se skladují nabité na 60 procent,a nejlépe uskladněné v ledničce,mezi zeleninou-spodní krmelec
jsou tu na to ale větší odborníci, kteří poradí, já píšu jak to dělám já tedy mimo tu ledničku,protože při cenách Lipol na HC z toho zeleninu dělat teda nebudu

nejlepší je i nevylítat, ale nechat tam zbyteček, tak jak to máš, odložil bych a nabil než pojedu na letište, na zimu se skladují nabité na 60 procent,a nejlépe uskladněné v ledničce,mezi zeleninou-spodní krmelec
jsou tu na to ale větší odborníci, kteří poradí, já píšu jak to dělám já tedy mimo tu ledničku,protože při cenách Lipol na HC z toho zeleninu dělat teda nebudu
- kocour
- Příspěvky: 2657
- Registrován: sob 24.01.2009 0:00
- Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
- Kontaktovat uživatele:
corsair píše:NEVYBÍJET PRO BOHA
nejlepší je i nevylítat, ale nechat tam zbyteček, tak jak to máš, odložil bych a nabil než pojedu na letište, na zimu se skladují nabité na 60 procent,a nejlépe uskladněné v ledničce,mezi zeleninou-spodní krmelec![]()
jsou tu na to ale větší odborníci, kteří poradí, já píšu jak to dělám já tedy mimo tu ledničku,protože při cenách Lipol na HC z toho zeleninu dělat teda nebudu![]()
![]()
![]()
![]()
Díky, tak to dělám. Ze začátku jsem vybil zbytek kapacity abych zjistil skutečnou kapacitu - 5 Ah to není, tak 4,6 - 4,7, ale i to je víc než dost.
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz
Umele vybijeni u LiXX je spatne, nema zadny vyznam. Naopak vede ke snizeni zivotnosti, protoze baterka ma omezeny pocet cyklu nabiti/vybiti. Nevybiti uplne je jako "neuplny" cyklus. Idealni pro LiXX je vubec je nevybijet
a udrzovat je stale nabite.
Po letani packy normalne plne nabij a odloz. Pokud je provozujes 1x tydne, budou v pohode. Pred letanim jenom zkontroluj, jestli jsou plne nabite. Nejsou-li, pak dobit.
Pokud je nenabijis uplne a odlozis, muze se stat, ze se pak pul roku k letani nedostanes a ony se ti samovybjenim podvybiji a budou na vyhozeni.
Po letani packy normalne plne nabij a odloz. Pokud je provozujes 1x tydne, budou v pohode. Pred letanim jenom zkontroluj, jestli jsou plne nabite. Nejsou-li, pak dobit.
Pokud je nenabijis uplne a odlozis, muze se stat, ze se pak pul roku k letani nedostanes a ony se ti samovybjenim podvybiji a budou na vyhozeni.
[b]Esky Lama V4 2G4[/b] [i](SoBB: 3)[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
corsair píše:na zimu se skladují nabité na 60 procent,a nejlépe uskladněné v ledničce
Popravde, tuhle zasadu jsem nikdy nepochopil. Proc by melo baterce vadit skladovani v plne nabitem stavu? Selskym rozumem: Pokud je baterka vice nabita, pak dele trva, nez se samovybije. A samovybiti je IMHO to, co je pri dlouhodobem skladovani problem. Ale co dalsiho by ji melo vadit?
Skladovani v lednicce je pochopitelne - nizsi teplota = pomalejsi samovybijeni (sic!).
[b]Esky Lama V4 2G4[/b] [i](SoBB: 3)[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
- maroslong
- Příspěvky: 2064
- Registrován: stř 30.04.2003 0:00
- Bydliště: Bratislava, SK
- Kontaktovat uživatele:
mph1 píše:Popravde, tuhle zasadu jsem nikdy nepochopil. Proc by melo baterce vadit skladovani v plne nabitem stavu? Selskym rozumem: Pokud je baterka vice nabita, pak dele trva, nez se samovybije. A samovybiti je IMHO to, co je pri dlouhodobem skladovani problem. Ale co dalsiho by ji melo vadit?
Vadí to. Tu selský rozum nepomôže, ide o chémiu. Veľa dobrých nabíjačov má aj program LiXX STORAGE čo je nabitie alebo vybitie na určité napätie. Konkrétne pri mojom iChargeri 3,85 V/článok pre LiPol. Ak skladuješ LiPol nabité nad 4V na článok, riskuješ ich rýchlejšie starnutie a aj "zmäknutie". Exaktne popísať prečo je to tak neviem, snáď sa ozve niekto fundovanejší (napr. Coro). A samovybíjanie pri LiXX je ten úplne najmenší problém, pretože je zanedbateľné.
mph1 píše:corsair píše:na zimu se skladují nabité na 60 procent,a nejlépe uskladněné v ledničce
Popravde, tuhle zasadu jsem nikdy nepochopil. Proc by melo baterce vadit skladovani v plne nabitem stavu? Selskym rozumem: Pokud je baterka vice nabita, pak dele trva, nez se samovybije. A samovybiti je IMHO to, co je pri dlouhodobem skladovani problem. Ale co dalsiho by ji melo vadit?
Skladovani v lednicce je pochopitelne - nizsi teplota = pomalejsi samovybijeni (sic!).
Sediacky rozum tuná nepomáha, elektrochemické procesy sú prefíkanejšie. Viac pomôže tabuľka, je síce pre LiIon, ale potom už sediackym rozumom sa dá vytušiť, že pre LiPol to nebude dramaticky rozdiene:

http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
Jo, takze z toho vyplyva ne, ze samovybijeni neni problem (je, a opravdu je to jediny problem pri skladovani, jak jsem psal). Vtip je v tom, ze LiXX se pri plnem nabiti samovybiji vyrazne rychleji. V tom je ten trik.
Takze pri dlouhodobem skladovani opravdu nabit na nizsi kapacitu, a jak je videt, pak ani lednicka neni nutna.
Vlastne z te tabulky vyplyva, ze bud nabit malo (dokonce je 40%), a pak muzou byt pri pokojove teplote, nebo i nabit naplno, ale pak je dat do lednice - vyjde to cca nastejno.
Takze pri dlouhodobem skladovani opravdu nabit na nizsi kapacitu, a jak je videt, pak ani lednicka neni nutna.
Vlastne z te tabulky vyplyva, ze bud nabit malo (dokonce je 40%), a pak muzou byt pri pokojove teplote, nebo i nabit naplno, ale pak je dat do lednice - vyjde to cca nastejno.
[b]Esky Lama V4 2G4[/b] [i](SoBB: 3)[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
[i]Wheely King 4x4 (55t), FlySky GT-3B, Turnigy 5000[/i]
hmm
tak ted nevim!! s tabulky vyplyva ze po ukonceni plneho nabiti na 100% bude dochazet zakonite po odpojeni od nabijece samovybijeci proces v prvni fazi k rychlejsimu procesu samovybijeni az tento prvni proces dospeje k 40% stavu nabiti a pak nastane pomalejsi proces samovybijeni !! Kdyz toto selskym rozumem sectu tak po plnem nabiti bude skladovaci doba mnohem delsi a packu urcite uskodim mene nez pri nabiti do 40% (ted otazka zda-li jako modelar vydrzim dva roky nelitat
) Co vy na to ??
nebo se snad mylim ?
lepis píše:hmmtak ted nevim!! s tabulky vyplyva ze po ukonceni plneho nabiti na 100% bude dochazet zakonite po odpojeni od nabijece samovybijeci proces v prvni fazi k rychlejsimu procesu samovybijeni az tento prvni proces dospeje k 40% stavu nabiti a pak nastane pomalejsi proces samovybijeni !! Kdyz toto selskym rozumem sectu tak po plnem nabiti bude skladovaci doba mnohem delsi a packu urcite uskodim mene nez pri nabiti do 40% (ted otazka zda-li jako modelar vydrzim dva roky nelitat
) Co vy na to ??
nebo se snad mylim ?
Teď se tedy opravdu mýlíš. Tady nejde použít selský rozum. Ta struktura elektrod článku je jiná při nabití na 100% a jiná při 50% a zákonitě jiné chování vzhledem k teplotě a kapacitě. Pokud tomu nevěříš, pokus se přesvědčit výrobce technologie Lixx, aby dodávali články nabité na 100% - zatím tomu tak není a není to proto, že by chtěli ušetřit ve výrobním závodě za energii.
kocour píše:vybíjet zbylou kapacitu po lítání je blbost
tak.
kocour píše:že by se neměly LiPo nechat ležet vybité
ak sa Ti ich podarí vybiť pod 3,6V na článok, nenechať ležať, ale radšej nižším prúdom nabiť na 3,85V. Ak majú 3,7V a viac, kľudne ich môžeš nechať ležať.
kocour píše:a že asi nemá zvláštní význam je před uložením nabít na 100 nebo 60%.
tých 50-60% alebo 3,85V je rozumná hodnota pre dlhodobejšie skladovanie.
kocour píše:Díky a jděte radši lítat !
Nemôžem lietať 24h denne, jednak ma bolí krk a potom, mojim LiPol-kám v cykle 3C dnu, 20C von nonstop dookola to nerobí dobre, nestihnú vychladnúť...
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
Takže pokud to jde, tak nelítat na vypnutí regulátorem, ale na čas. Většinou po létání mám napětí na článek 3,8 - 3,85V ... což jak jsem si přečetl je skladovací hodnota
Pokud vím že nebudu během pár dnů lítat, tak s ní nic nedělám a nabiju až v den lítání. POkud vím že druhý den půjdu lítat, tak ji klidně nabiju na plno a pak třeba jen trochu "oživím".
Ledničku jsem zatím nepoužil , ale lítám s lipolkama teprv od jara
Ale díky za tip.
Ledničku jsem zatím nepoužil , ale lítám s lipolkama teprv od jara
OPTIC 6 2,4Ghz Assan
