Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
A nemůže to být tak, že to nezablité vinutí bude lépe chlazeno proudem vzduchu ?
kupodivu ne, on tam nemá kudy proudit, dovnitř do mezer mezi vodiči se nedostane.. Ale kvalitně udělat impregnaci vinutí není zas taková sranda, normálně se to dělá ve vakuu aby lak zatekl opravdu všude, natřít to štětkou a spoléhat že lak vzlíná opravdu všude dřív než vytvrdne moc nefunguje..
tak jinak.
Říkáš,že impregnační lak, který tam nableje umožní lepší přestup tepla z vodičů vinutí statoru ?
Tím vakuem ten vzduch právě dostaneš ven a lak se dostane všude. Ty impregnační laky jsou vyvinutý tak, aby měly dobrou tepelnou vodivost a elektrickou pevnost.
Vždyť tam stejně mezery nemáš, ty dráty jsou namotaný těsně. Představ si řez tím vinutím - naskládej si hrst kulatejch tužek těsně do hrnku a podívej se, kolik je mezi nima vzduchu. Když tyhle škvíry vyplníš něčím líp vedoucím teplo než vzduch, dosáhneš toho, že teplo z vnitřních vodičů se líp odvede ven z vinutí - na povrch, do pólových nástavců statoru, do tělesa statoru a tam se vyzáří sáláním resp, odvede proudem vzduchu. U neimpregnovanýho vinutí se proudem vzduchu ochladí jen vrchní vrstvy vinutí, uvnitř vinutí nemá co proudit a vzduch tam funguje jako tepelný izolant. Spodní vrstvy vinutí se budou ohřívat víc a při přetížení se právě tam drát utaví.
Tohle neplatí jen u motorů, to je obecně platná zkušenost u všech elektrozařízení, kde je nějakým způsobem potřeba odvést teplo z vinutí. Zalitý impregnovaný transformátory mají o desítky procent vyšší proudovou hustotu ve vinutí protože se lépe chladí než neimpregnovaný trafa..
vidim, ze som rozprudil debatu na temu impregnacie, ta sa robi na el, zariadaniach z dvoch dovodov, bezpecnost a zivotnost. Nakolko prevadkove napatie je nizke prvy dovod odpada a druhy ich nezaujima. Takze motory turnigy su urcite od vyrobcu nie impregnovane, impregnovane vinutie sa neda bez poskodenia rozobrat,
jozefbb píše: Takze motory turnigy su urcite od vyrobcu nie impregnovane, impregnovane vinutie sa neda bez poskodenia rozobrat,
Impregnované určite sú - otázka či dostatočne. Konkrétne TR3548/800 som prevíjal na vyššie kV. Vinutie bolo dosť zabetónované impregnačným lakom, takže som sa dosť narobil, pokial som ho dostal von (kliešťami a hrubou silou vytrhávané po jednom drôtiku).
Dovolím si povedať, že možno pri napustení vinutia, sa medzery ktorými by mohol prechádzať vzduch, nevyplnia, dokonca sa ani nevyhladí vonkajší povrch čiže nezmenší sa plocha, ale lak vyplní drobné medzery v ktorých vzduch pôsobí viacej ako tepelný izolant. A tak je to ok?
Problém je že použitý lak by vytvrdnutím nemal meniť svoj objem, aby tam tie medzery nezostali (nevytvorili sa pri vyschnutí napriek tomu že boli medzery zaplnené.
AXI 2820 bol zabetónovaný tak že som to ani von nedostal.. ale zvonku to skoro nebolo vidno, vyzeralo to ako holé kábliky...
Impregnácia vinutia má ešte jednu dôležitú úlohu, o ktorej sa tu ešte nehovorilo: mechanicky fixuje vinutie proti uvolneniu a kmitaniu vodičov.
Práve pred chvílou som mal rozobraný TR3542/1000. Používam ho vo VARIANTE III od Reicharda, chcel som ho vičistit, lebo pred časom prežil menšiu haváriu.
Mal jeden vodič uvolnený a následné pretrhnutý zachytením o rotorové magnety (nedostatočná impregnácia - fixácia vodičov v drážke).
Motor bol napriek tomu funkčný, lebo tych vodičov o priemere 0,2mm je tam vela paralelne (TR3548/800 ich má 14 paralelne)
Podarilo sa mi to opraviť. (pretrhnuté miesto sa mi podarilo prespajkovať a následne zaliať epoxidom - na dalšiu sezonu tam pojde preventívne nový motor).
Vinutí jsou většinou ve všech solidních motorech dostatečně impregnovaná (vakuem). Ta impregnace je pro zpevnění mechanické odolnosti. Ostatní hlediska nejsou podstatná. Určitě výrobci těchto motorů posoudili , kolik by byl přínos zablejt to vinutí v krátké drážce oběžky a zajistit lepší přestup tepla mezi jednotlivými závity, proti tomu nechat to impregnované tak, jak to je a využít přestupu tepla z čel vinutí ochlazovaných prouděním vzduchu do toho krátkého svazku vodičů v drážce přestupem tepla v mědi.
Pokud to dokonale zableje izolačním lakem, situaci to zhorší - můj pohled na věc.
Ahoj,
mám dva začátečnický dotazy ohledně konstrukce tohoto motoru
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=3883 Je možné ho namontovat do easy flaye k motorové přepážce ze předu?
Zatím používám tento motor
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=3883 ale dostal už pěkný "kapky" několikrát jsem měnil osičku atd. rád bych měl doma něco v zásobě abych potom nemusel čekat na dodávku z číny a chci zkusit něco jiného.
Druhý ještě stupidnější dotaz je ohledně rozměrů které jsou dány
Dimentions : 35mm X 30mm
je to tak že 35mm je délka bez hřídele a 30mm je průměr?
Předem dík moc za odpovědi.
tomqw píše:Ahoj, mám dva začátečnický dotazy ohledně konstrukce tohoto motoru http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=3883 Je možné ho namontovat do easy flaye k motorové přepážce ze předu? Zatím používám tento motor http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=3883 ale dostal už pěkný "kapky" několikrát jsem měnil osičku atd. rád bych měl doma něco v zásobě abych potom nemusel čekat na dodávku z číny a chci zkusit něco jiného. Druhý ještě stupidnější dotaz je ohledně rozměrů které jsou dány Dimentions : 35mm X 30mm je to tak že 35mm je délka bez hřídele a 30mm je průměr? Předem dík moc za odpovědi.
Ahoj,
První míra je -PRŮMĚR MOTORU
Druhá míra je- DÉLKA MOTORU BEZ HŘÍDELE.
Pak jsem ještě přemýšlel nad turningy sk například
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... 0Kv_/_260W Ale opět nevím jestli je to možné připevnit k motorové přepážce ze předu (před motorovou přepážku) v mém easy flay, nebo motor musí být uvnitř trupu za motorovou přepážkou kterou projde jen hřídel pro upevnění vrtule. Nemám ani s jedním druhem motorů žádné zkušenosti a z obrázku to nepoznám.