Max. letovy cas vasich copterov

Chcete začít s copterem a nenašli jste odpověď v některém z již existujících témat.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
speto_sk
Příspěvky: 208
Registrován: ned 09.11.2008 0:00
Bydliště: KE,SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#16 Příspěvek od speto_sk »

Toto vlakno mi prislo akurat vhod. Borim sa tiez s letovim casom, kamosi hovoria na svojich copteroch o 10tkach minut, no mne to dava 5min aj podla vypoctu. No podme poporiadku.

Konfiguracia:
3copter
Motory: 2213N 800Kv
Regulatory: Hobbyking SS Series 25-30A ESC
Vrtule: APC 10x4.7
Vaha: 918g (gopro, frame, WiiDuino 2.0, FPV-elektronika, regulatory)
Hlavna lipo: Turnigy 2650mAh 3S 40C Lipo Pack (247g)
Lipo pre FPV: Rhino 750mAh 3S 11.1v 20C Lipoly Pack (75g)

Vaha celkom: 918 + 247 + 75 = 1240g

Letovy cas: 5min vypocitany (4.77min skutocny)
My plane: http://www.rcalbum.com/index.php?sum=607&amode=
My video: http://www.youtube.com/user/spetosk#p/a

Coptery , to je diagnoza ;-)
Uživatelský avatar
johny107
Příspěvky: 942
Registrován: pát 18.03.2011 0:00
Bydliště: Trnava SK

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#17 Příspěvek od johny107 »

Tie izoalcky maju ochrannu funkciu,dobre tlmia narazy a idu cez kable od ledpasika a dobre je to vidiet,ked je to hrube..Alu profily som vobec nevidel..
Co sa tyka uchytenia motora,tak toho sa nevzdam,je to to najlepsie co moze byt..Ked by som ho chytal na tie malinke 2 srobiky,tak by sa vytrhali zavity na motoroch..to vobec neriesim..Ten moj drziak poctivo drzi motor a nevazi ani gram.
Tie matice na unasacoch mozno dam, lebo tie hlinikove sa zvyknu strhnut..
Na kryt elektroniky sa nevykaslem...Nemam elektroniku za 12 eur ako je kkdoska..
Mam tam wii elektroniku telemetricky prijimac a chcem tam dat este vysielac takze rataj cez 160eur...
Uz ma vela krat zachranila, nie raz som sa prekotil na kabinku..
Susim doma aj ja dosku KKmulticopter,uz nema velku cenu, ked budem chciet, tak si spravim uplne holy copterik z drevenych platov a to bude iba cisto na lietanie...
Tie dosky ,hej na tom by sa dalo usetrit, no nebudem tam pilovat vnutorne diery, to by sa mi nechcelo,no mam tam odbalene regly a nerad by som tam videl nejaku hlinu...
Na tu baterku si si mohol nalepit aspon hubku,by si ju troska ochranil..Myslim,ze mas taku istu baterku ako ja..
Uživatelský avatar
G0tik
Příspěvky: 1216
Registrován: stř 27.09.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#18 Příspěvek od G0tik »

johny107 píše:Tie izoalcky maju ochrannu funkciu,dobre tlmia narazy a idu cez kable od ledpasika a dobre je to vidiet,ked je to hrube..Alu profily som vobec nevidel..
Co sa tyka uchytenia motora,tak toho sa nevzdam,je to to najlepsie co moze byt..Ked by som ho chytal na tie malinke 2 srobiky,tak by sa vytrhali zavity na motoroch..to vobec neriesim..Ten moj drziak poctivo drzi motor a nevazi ani gram.
Tie matice na unasacoch mozno dam, lebo tie hlinikove sa zvyknu strhnut..
Na kryt elektroniky sa nevykaslem...Nemam elektroniku za 12 eur ako je kkdoska..
Mam tam wii elektroniku telemetricky prijimac a chcem tam dat este vysielac takze rataj cez 160eur...
Uz ma vela krat zachranila, nie raz som sa prekotil na kabinku..
Susim doma aj ja dosku KKmulticopter,uz nema velku cenu, ked budem chciet, tak si spravim uplne holy copterik z drevenych platov a to bude iba cisto na lietanie...
Tie dosky ,hej na tom by sa dalo usetrit, no nebudem tam pilovat vnutorne diery, to by sa mi nechcelo,no mam tam odbalene regly a nerad by som tam videl nejaku hlinu...
Na tu baterku si si mohol nalepit aspon hubku,by si ju troska ochranil..Myslim,ze mas taku istu baterku ako ja..


To nieje moj copter, len som ho pouzil ako priklad upevnenia motorov :) Co sa zvysenia letoveho casu tyka,tak potom ma uz dalej nic nenapada, jedine kupit 4x AXI pre vacsiu ucinnost :D ale to uz je financne niekde inde...

BTW: toto je moj kopter http://galerie.rcserver.cz/index.php?action=dtl&id=6890
Uživatelský avatar
johny107
Příspěvky: 942
Registrován: pát 18.03.2011 0:00
Bydliště: Trnava SK

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#19 Příspěvek od johny107 »

To : speto_sk

Tak to je ozaj malo necelych 5 minut..V tvojom pripade by som vyskusal zacat vrtulami..
Podla mna musia tocit vysokymi otackami..v akej polohe mas polohu plynu pri vise??
Ja by som tam vyskusal dat vrtule 10x6 pripadne 11x4,7.. pokial doma nieco susis tak zacni vrtulami..
Vacsia vrtula znamena vyssiu ucinnost..Tie 800kV motory by to mali zniest..
Ja som od zaciatku pouzival cinske 10x4,5 nadaval som na ne ze sa lamu,tak som vyskusal z HK 10x6
Aj sa mi pacili,vyzerali byt pevnejsie no uplne sa rozlamali,bolo to az nebezpecne ked som doma do niecoho zaprel,,ostal len stred z vrtule na unasaci a vsimol som si,ze mi to nejak kratko lieta..cca 11 min.Vratil som tam povodne,som ich kritizoval ze sa lamu,no su vskutocnosti ovela pruznejsie pevnejsie a len to stupanie mi na nich spravilo dobre 2-2,5 min letu navyse oproti 10x6.
Po dalsie by som tam osadil vacsiu baterku, nieco take ako mam ja 4000mAh 3s zippy ma len 306g
cize len o 60g viac ako tvoja turnigy 2600mAh 3s.
Neviem ako je to s baterkou pre FPV?Neda sa FPV napajat priamo z pohonnej baterie,asi kvoli ruseniu?
Zaujima to aj mna,tiez mam nieco zakupene na FPV.
Uživatelský avatar
G0tik
Příspěvky: 1216
Registrován: stř 27.09.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#20 Příspěvek od G0tik »

Vacsia vrtula neznamena vacsiu ucinnost... kazdy motor ma najvacsiu ucinnost pri urcitej zatazi, tym ze da vacsie vrtule ucinnost znizi (pokial ma teraz vrtule s ktorymi ma motor najvacsiu ucinnost). Ja by som to riesil tak, ze by som kupil vacsie motory a vacsie akku (alebo upgradol na quadcopter, co v tomto pripade znamena aj uplne novy ram). Vacsie motory nebudu az tak zatazovane pri vise a budu teda pracovat na vyssej ucinnosti + vacsia kapacita akku. Viem ze aj vacsie motory a akku nieco hmotnia, ale hmotnost gopro, fpv, ramu, dosky sa nemeni, teda v konecnom dosledku budes mat vacsiu ucinnost ako s mensimi motormi.
trebars to nahradit tymto http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 750kv.html
a akku nejake 4000 kludne

co sa tyka rusenia FPV vysielaca od regulatorov viewtopic.php?f=96&t=47003
Uživatelský avatar
johny107
Příspěvky: 942
Registrován: pát 18.03.2011 0:00
Bydliště: Trnava SK

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#21 Příspěvek od johny107 »

to : Gotik

Uplne s tebou nesuhlasim...Preco potom maju tie motory ktore odporucas vhodne vrtule 11x4,7??
Je to tam aspon napisane,ked dobre vidim...Preco tie male kopteriky s vrtulami 6x4 dokazu lietat pouhuch 5 minut a nic neunesu??lebo maju vysoke otacky a nizky tah a jedine co maju k plusu je vysoka rychlost prudenia vzduchu a to najhorsie velky prikon.
Taktiez funguju aj funjety.Vrtulka cca 5x4 otacky 40000 a prikon 700W ked nie zrovna 2KW..
Ten motor ma vysoku rychlost prudenia vzduchu,na zaklade toho leti lietadlo tak rychlo no aj velmi kratko samozrejme...
Preco na tych grafoch je cas zavisli od velkosti vrtule?
Vysvetli ako je mozne na mikrodrones dosiahnut tak vysoky cas letu ako je 1hod a 28 min?a pritom je to iba kvadrokopter ktory ma 18Ah baterku 6S??Keby si tam dal 10 palcove vrtule,to by to iba pistalo na vysokych otackach a nic z toho..Dosiahli to prave motormi s malym kV a velkymi vrtulami,ktore maju min 16 palcov..ked nie viac...A tymito vrtulami sa sice dosahuje mala rychlost,ved ani ten kvad neleti zrovna 100km/h, je to iba 54km/h tie velke vrtule maju pri relativne malych otackach a malom prikone ovela vacsi staticky tah ako male vrtule, ktore aby sa im vyrovnali by museli tocil cez 10000otacok a odoberali by vo vise 1kw prikonu.Staci si nastudovat drive calculator, tam to hovori za vsetko.
Uživatelský avatar
G0tik
Příspěvky: 1216
Registrován: stř 27.09.2006 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#22 Příspěvek od G0tik »

Pozor pleties 2 veci, najprv si hovoril o ucinnosti a potom o vyuzitelnosti v oblasti copterov, je jasne ze copter potrebuje najma staticky tah, teda tam nema zmysel davat vysokootackove motory. Treba tam dat nizkootackove motory s velkym krutiacim momentom a velkou vrtulou. Ja som reagoval na "Vacsia vrtula znamena vyssiu ucinnost" - co samozrejme neplati, netreba ist s vrtulou na maximum, tak aby to motor uniesol na hranici, terba sa snazit mat taku vrtulu, pri ktorej motor bude mat najvacsiu ucinnost. O vysokootackovych motoroch nebola rec :)
Uživatelský avatar
johny107
Příspěvky: 942
Registrován: pát 18.03.2011 0:00
Bydliště: Trnava SK

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#23 Příspěvek od johny107 »

Ok takto s tebou suhlasim...Presne si to vystihol.O tom sa snizim pisat od zaciatku temy.
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#24 Příspěvek od Troll »

Johny107, tenhle quad http://troll427.rajce.idnes.cz/Quad_X/ má kompletní hmotnost 886 g včetně FPV výbavy a baterky 3s3000. A to jsem vůbec nešetřil, je to na mé poměry těžká kráva. Ten Tvůj by mohl mít podobně a taky by se adekvátně výrazně prodloužlia letová doba pokud bys oželel všechny ty nezbytnosti které odstranit nechceš. Po čase zjistíš, že všechny ty věci jako izolačka, držáky motorů, ohromná krabička na elektroniku, mohutně nadimenzovaný střed, tlusté šrouby atd. jsou nadbytečné a kluci co Ti radí mají pravdu. CHce to jenom jednu věc, naučit se dobře létat abys z toho nemusel mít tank. A dokud tak létat neumíš, nemá smysl řešit prodlužování letové doby. Všechno má svůj čas. :)
Větší vrtule je opravdu lepší ( alespoň na delší časy a vyšší nosnost) a je lepší protože tah vrtule roste s druhou mocninou průměru. A taky se toho tahu dá dosáhnout s nižším požadovaným výkonem motoru. Jenomže podstatné je i to aby ten motor pracoval při otáčkách, ve kterých má nejvyšší účinnost. Motor a vrtule musí být správně sladěné, jinak to moc nefunguje. Velké vrtuli na dosažení stejného tahu stačí menší otáčky, proto i motor musí mít optimum při nižších otáčkách.
S vyšším napětím je to tak. Vyšší napětí je výhodné, protože pro stejný výkon stačí nižší proud , je nižší odběr z baterky, jsou nižší ztráty odporem vodičů. Menší proud značí menší ztráty. Jenomže vrtuli je fuk jaké je napětí, musí točit stejně ať je napětí jaké chce. A proto při vyšším napětí potřebujeme pomalejší motory s nižším KV, a takové se v našich malých velikostech dost špatně shání.
Uživatelský avatar
speto_sk
Příspěvky: 208
Registrován: ned 09.11.2008 0:00
Bydliště: KE,SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#25 Příspěvek od speto_sk »

Joj to som nechcel, aby ste sa tu koly mojej infoske "fackovali" ! Ja len , ze mi to vlakno prislo vhod. Ale urcite si nieco odnesiem, myslim tym Vase rady a doporucenia. Vcera som si to doma prepocitaval a momentalny stav sedi s prepoctom (LETOVY CAS). Tiez rozmyslam nad vymenou vrtul a zmene motorov. Mam slubene od kamosa na skusku motory z RC Timer tak uvidime.

http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=523

Sent from my HTC Sensation and I will remove the signature
My plane: http://www.rcalbum.com/index.php?sum=607&amode=
My video: http://www.youtube.com/user/spetosk#p/a

Coptery , to je diagnoza ;-)
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#26 Příspěvek od Troll »

My se nefackujeme, alespoň já nic takového neměl v úmyslu . Jenom jsem se snažil poukázat, že fyzika se nedá očurat. A taky vždy je něco za něco. Pokud je prioritou mít nerozbitný copter tak proč ne ? Ušetří to peníze i čas na opravy. Ale pak se člověk musí smířit s tím, že to dlouho létat nebude. Pokud je prioritou letová doba, tak se holt musí z té nerozbitnosti něco ubrat. Nic jiného v tom není. :)
Uživatelský avatar
speto_sk
Příspěvky: 208
Registrován: ned 09.11.2008 0:00
Bydliště: KE,SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#27 Příspěvek od speto_sk »

To Troll: ved vies ako som to myslel. Ked pridem z prace skusim nieco a potom dam vediet. Mimochodom aky flytime mas ty ?

Sent from my HTC Sensation and I will remove the signature
My plane: http://www.rcalbum.com/index.php?sum=607&amode=
My video: http://www.youtube.com/user/spetosk#p/a

Coptery , to je diagnoza ;-)
Uživatelský avatar
Troll
Příspěvky: 2999
Registrován: ned 04.05.2008 0:00
Bydliště: Prostějov

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#28 Příspěvek od Troll »

Na to neumím přesně odpovědět. Jednak do copterů používám zdechlé baterky z vrtulníků které už nemají moc výkon a ty mají samozřejmě i sníženou kapacitu. A taky jsem se nikdy přímo tímto problémem nezabýval. A taky jsem těch copterů vyrobil už dost a moc si nepoamatuji který z nich jak dlouho létal. Obecně jsem ale létal asi tak mezi 8-15 min. Těch 15 min byl tuším nejdelší čas s hexou .Dost lehkou ,( tenkrát jsem se snažil o co nejlehčí konstrukci co to udělá :lol: ) , protože rám byl z balsových sendvičů a ramena z ocasních trubek vrtulníků. Běžně jsem ním létal tak do 12 min. Ten quad z odkazu je dost těžký a létal jsem s ním tuším 8 min. Ale nebylo to dosucha, jsem zvyklý z heli letové časy dost omezovat. Taky pro mne nejsou coptery primárně určeny pro stabilní visení a nějaké pomalé lety a foto , ale rád s tím létám docela svižně a tak to mám optimalizované ( teda v rámci mých ubohých možností a znalostí) spíš na rychlejší hýbání vzduchem aby to zvládlo i nějaký ten přemet a výkrut.. Mám tam obvykle menší vrtule a motory s KV nad 1000. Proto moje coptery nelze moc dobře brát k porovnání s jinýma co do letových časů.
Uživatelský avatar
speto_sk
Příspěvky: 208
Registrován: ned 09.11.2008 0:00
Bydliště: KE,SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#29 Příspěvek od speto_sk »

Takze dalsie moje vysledky. Skusil som vymenit vrtule APC 10x4,7 za GWS HD 9x5. Vysledok je, ze sa cas posunul o 1,5 min hore cize som na 6,30 min. No nie je to to prave orechove. Pripravujem este test inych motorov 750KV z RCTimeru a este aj odlahcenie ramu. Ale casu je malo takze mi to trochu trva.
My plane: http://www.rcalbum.com/index.php?sum=607&amode=
My video: http://www.youtube.com/user/spetosk#p/a

Coptery , to je diagnoza ;-)
MiU
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 01.01.2009 0:00

Re: Max. letovy cas vasich copterov

#30 Příspěvek od MiU »

Uvediem zopár orientačných meraní na porovnanie prúdového odberu tricoptera a quadocoptera.
použité motory: 2213N 800Kv
Príkon potrebný na vzlet. Merané na zemi postupným pridávaním „plynu“, prúd bol odčítaný v okamihu, keď sa kopter odlepil od zeme.

Tricopter, vrtule GWS 10x4.7 letová hmotnosť 815g
Ibat=7A Ubat=12.0V Pbat=84W

Tricopter, vrtule GWS 10x4.7 letová hmotnosť 815g + 200g kamera GoPro, spolu 1015g
Ibat=8A Ubat=12.0V Pbat=96W

Quadrocopter vrtule APC 10x4.7 letová hmotnosť 940g
Ibat=9A Ubat=12.0V Pbat=108W

Je prekvapujúce, že lahší quadrocopter potrebuje na odlepenie od zeme viac energie ako tricopter. Vysvetluje to vačšie zaťaženie motorov. Sú iba tri a musia byť viac zaťažené, čo však rozhodne nie je na škodu, pretože pri vyššej záťaži pracujú s vyššou účinnosťou, čo sa prejaví tým že ťažší trikopter (zaťažený 200gramovou
GoPro kamerou) bude lietať dlhšie ako ľahší quadrocopter – jeho odoberaný prúd z batérie bude nižší. Je to vďaka tomu, že motory pracujú v pracovnej oblasti, kde majú vyššiu účinnosť. Doporučujem pozrieť napr. do Drivecalcu - graf účinnosti konkrétneho motora, či použitý motor pracuje v oblast s maximálnou účinnosťou. Často sa stáva že coptery používajú predimenzované motory, ktoré pracujú pred oblasťou optimálnej účinnosti.

Je pravda že testy s quadrocopterom boli realizované s inými vrtuľami, konkrétne APC. Tricopter používa GWSky rovnakého rozmeru. Nepredpokladám však, že by APCčka mala menšiu účinnosť ako GWSka.
Odpovědět

Zpět na „Coptery - začátečník“