Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
- LittleFalco
- Příspěvky: 1142
- Registrován: sob 29.09.2012 21:01
- Bydliště: Šumná Šumava
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
A kdyz se strilel za nadzvuku? Myslim si,ze tam byla ochrana horni casti tela pred ucinkem naporu vzduchu,kteremu byl vystaven.
To rozdeleni podle vysky mi prijde logicke, da se to jednoduse odecist (a nize,nez 10km se nadzvuk nesmel letat,kvuli hluku, zpusobenemu razovou vlnou). Zajima me to,zkusim se v tom pohrabat...
To rozdeleni podle vysky mi prijde logicke, da se to jednoduse odecist (a nize,nez 10km se nadzvuk nesmel letat,kvuli hluku, zpusobenemu razovou vlnou). Zajima me to,zkusim se v tom pohrabat...
Zpátky doma, v kopcích :-)
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
LittleFalco píše:A kdyz se strilel za nadzvuku? Myslim si,ze tam byla ochrana horni casti tela pred ucinkem naporu vzduchu,kteremu byl vystaven.
To rozdeleni podle vysky mi prijde logicke, da se to jednoduse odecist (a nize,nez 10km se nadzvuk nesmel letat,kvuli hluku, zpusobenemu razovou vlnou). Zajima me to,zkusim se v tom pohrabat...
V tom dokumentu o vývoji katapultáže je právě něco jako "vařečka" či policejní plácačka. Ta věc se při katapultáži ve vysoké rychlost vztyčila před pilotem a prorazila vzduch. Nepamatuji si ale přesně, kde to bylo. Na sedačce by mu musela vyjet mezi nohama, což se mi nezdá. Ža by to balo někde v kabině? Fakt teď nevím. Nebylo to ale nic extra velkého, prý to stačí.
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
zdzd píše:V tom dokumentu o vývoji katapultáže je právě něco jako "vařečka" či policejní plácačka. Ta věc se při katapultáži ve vysoké rychlost vztyčila před pilotem a prorazila vzduch. Nepamatuji si ale přesně, kde to bylo. Na sedačce by mu musela vyjet mezi nohama, což se mi nezdá. Ža by to balo někde v kabině? Fakt teď nevím. Nebylo to ale nic extra velkého, prý to stačí.
.. jedno z možných provedení z počátku nadzvukové ery ( 60-70leta):
veka1
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Nemůžu tu nic tvrdit o jiných typech sedačky, než KM-1M. Tam nic takového nebylo - mechanická ochrana při katapultáži v nadzvukové rychlosti.
Ochranou pilota bylo iniciování stabilizačního padáčku sedačky, který ihned otočil sedadlo nohama proti proudu vzduchu. Tím došlo k výraznému nárustu odporu a zbrždění.
Je také pravdou, že drtivá většina nadzvukových pilotů téměř nikdy nelítala nadzvukem.
Také byla různá omezení, kdy se mohli katapultovat - v nulové výšce snad jen do rychlosti 300 km/hod, při vyšších rychlostech (nad 500 km/hod?) to bylo omezené minimální výškou 500m (ale to by spíš věděli piloti).
Ještě nějaké zajímavosti - při katapultáži ve velké výšce došlo k tomu, že dýchač (maska) se natlakoval kyslíkem a vlastně pilot byl nucen vydechovat proti značnému odporu (ve velkých výškách je malý tlak atmosféry).
V Mig-21F byl typ sedačky SK-(x) - už si nepamatuju přesné označení - a tam byl součástí katapultáže i překryt kabiny (celý se odklápěl dopředu). Mělo to fungovat tak, že při zahájení katapultáže - pohybu sedačky z kabiny ven - se měly zadní zámky kabiny zacvaknout do horní části sedačky, přední zámky kabiny do spodní části sedačky a tak chránit pilota před náporem vzduchu. V rusku to několikrát zkoušeli a ne vždy se ty zámky správně zamkly a pilota to v některých případech zabilo. U nás to bylo zakázané - nejdříve se musel odhodit překryt, pak provést katapultáž.
Ještě cyklus v případě dvoumístných mašin. Je jedno, kdo spustí katapultáž - nejříve odpadně přední kabina, pak zadní kabina, pak jde ven zadní pilot a nakonec přední pilot. Ten cyklus je z důvodu minimalizace zranění posádky.
Ochranou pilota bylo iniciování stabilizačního padáčku sedačky, který ihned otočil sedadlo nohama proti proudu vzduchu. Tím došlo k výraznému nárustu odporu a zbrždění.
Je také pravdou, že drtivá většina nadzvukových pilotů téměř nikdy nelítala nadzvukem.
Také byla různá omezení, kdy se mohli katapultovat - v nulové výšce snad jen do rychlosti 300 km/hod, při vyšších rychlostech (nad 500 km/hod?) to bylo omezené minimální výškou 500m (ale to by spíš věděli piloti).
Ještě nějaké zajímavosti - při katapultáži ve velké výšce došlo k tomu, že dýchač (maska) se natlakoval kyslíkem a vlastně pilot byl nucen vydechovat proti značnému odporu (ve velkých výškách je malý tlak atmosféry).
V Mig-21F byl typ sedačky SK-(x) - už si nepamatuju přesné označení - a tam byl součástí katapultáže i překryt kabiny (celý se odklápěl dopředu). Mělo to fungovat tak, že při zahájení katapultáže - pohybu sedačky z kabiny ven - se měly zadní zámky kabiny zacvaknout do horní části sedačky, přední zámky kabiny do spodní části sedačky a tak chránit pilota před náporem vzduchu. V rusku to několikrát zkoušeli a ne vždy se ty zámky správně zamkly a pilota to v některých případech zabilo. U nás to bylo zakázané - nejdříve se musel odhodit překryt, pak provést katapultáž.
Ještě cyklus v případě dvoumístných mašin. Je jedno, kdo spustí katapultáž - nejříve odpadně přední kabina, pak zadní kabina, pak jde ven zadní pilot a nakonec přední pilot. Ten cyklus je z důvodu minimalizace zranění posádky.
Bývalo: ALIGN T-REX 500 ESP 3G, DX7, Phoenix RC
Nejlepší věci na světě nejsou věci.
Nejlepší věci na světě nejsou věci.
- veka1
- Příspěvky: 3992
- Registrován: stř 17.12.2008 0:00
- Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Když už ta debata o vystřelovacích sedačkách probíhá ,...pár obrázků a popis dílčích činností od zatažení za madla u sedačky VS1 _BRI, montované do L 39ZA od 02 serie viz příloha:
veka1
veka1
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Takze slibene fotky. Mam jich vic, takze pokud by byl zajem...... Omlouvam se za kvalitu. Je to skenovane s filmu.
motor RR Irak - Basra
motor RR Irak - Basra
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Pěkný, klidně toho jestli můžeš zveřejni víc.
http://ar1.rajce.idnes.cz/
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Tady je zminene SU 22
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
A tady je MI ?? setrelene Iranskymi Fantomy. Kolega tvrdi ze sestrel primo na vlastni oci videl. Mi to dostala do nahonu ocasu. Pilot stihnul autorotaci pristat, vetsina posadky se zachranila. Heli pak zacala horet a shorela skoro cela. Rok 1993.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Tak ta rozbitá přilba - to je síla!
Bývalo: ALIGN T-REX 500 ESP 3G, DX7, Phoenix RC
Nejlepší věci na světě nejsou věci.
Nejlepší věci na světě nejsou věci.
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
veka1 píše:zdzd píše:V tom dokumentu o vývoji katapultáže je právě něco jako "vařečka" či policejní plácačka. Ta věc se při katapultáži ve vysoké rychlost vztyčila před pilotem a prorazila vzduch. Nepamatuji si ale přesně, kde to bylo. Na sedačce by mu musela vyjet mezi nohama, což se mi nezdá. Ža by to balo někde v kabině? Fakt teď nevím. Nebylo to ale nic extra velkého, prý to stačí.
.. jedno z možných provedení z počátku nadzvukové ery ( 60-70leta):
veka1
To nebylo tak velké. Policajtská plácačka půl metru před hrudníkem.
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Tak jsem fotky nahral na Rajce.
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/mil/
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/rr/
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/su_22/
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/mil/
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/rr/
http://pkotatko.rajce.idnes.cz/su_22/
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Dobrý,dík. Překvapilo mě, že u toho Su jsou cedulky v angličtině, to jsem na ruským stroji ještě neviděl (ale nevím, jestli to takhle Arabům třeba nedělali běžně, i když třeba Lybijci rusky uměli).
http://ar1.rajce.idnes.cz/
- pkotatko
- Příspěvky: 6687
- Registrován: sob 13.01.2007 0:00
- Bydliště: Berounsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?
Obcas se tam ale rusky napis mihne.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16