V podstatě toto vario pro rogala z roku 1978 je přesně ono, akorát, že toto dle nákresů je na jedné straně připojeno k uzavřené nádobě 0,3l, kdežto u toho z AR psali, že jsou konce vyvedeny nad a pod trup.
A nešlo by použít tohle http://www.meteostanice.cz/zbozi/3516/D ... o-3516.htm odezva 0,3 sec, cena taky dobrá a pokud jo, tak už jen vymyslet, jak to dostat do nějakého modulu na zemi s patřičným dosahem a ideálně s oznamovacím tónem krátký - klesání teploty, dlouhý - stoupání teploty , nebo i naopak
Avenger píše:V podstatě toto vario pro rogala z roku 1978 je přesně ono, akorát, že toto dle nákresů je na jedné straně připojeno k uzavřené nádobě 0,3l, kdežto u toho z AR psali, že jsou konce vyvedeny nad a pod trup.
S nádobou to jakžtakž dává smysl, i když i tak tam budou dost chyby.
Ale konce nad a pod trupem je holý nesmysl. To je tak leda do balonu, který se pohybuje zároveň s okolním vzduchem.
Avenger píše:V podstatě toto vario pro rogala z roku 1978 je přesně ono, akorát, že toto dle nákresů je na jedné straně připojeno k uzavřené nádobě 0,3l, kdežto u toho z AR psali, že jsou konce vyvedeny nad a pod trup.
S nádobou to jakžtakž dává smysl, i když i tak tam budou dost chyby. Ale konce nad a pod trupem je holý nesmysl. To je tak leda do balonu, který se pohybuje zároveň s okolním vzduchem.
Možno ak by sa to vyviedlo nad medznú vrstvu, ale to by vyzeralo ako lietajúca ponorka s periskopmi... a hlavne, ako by si s tým pristával.
Každopádně ale jde o měření průtoku, čímž odbíháme od původního dotazu. Měření vyústěním nad a pod letadlo nemůže změřit nic jinýho, než vertikální pohyb vzduchu vůči letadlu. A v termice letadlo stoupá společně se vzduchem, takže by se tím asi zjistilo prd. Varianta s lahví může stačit na určení, jestli tlak stoupá, nebo klesá.
Ufi píše:A nešlo by použít tohle http://www.meteostanice.cz/zbozi/3516/D ... o-3516.htm odezva 0,3 sec, cena taky dobrá a pokud jo, tak už jen vymyslet, jak to dostat do nějakého modulu na zemi s patřičným dosahem a ideálně s oznamovacím tónem krátký - klesání teploty, dlouhý - stoupání teploty , nebo i naopak
I kdyby se to udělalo, tak je problém, že při průletu pozvolnou změnou teploty to bude pípat, zatímco při vlétnutí do bubliny to pípne třeba jen jednou a potom i v rámci bubliny to může pípnout na obě strany. Muselo by to odpípávat teplotní hranice (třeba desetiny stupně + a -) a ne vyhodnocení stoupá/klesá.
A nešlo by použít tohle ..... odezva 0,3 sec, cena taky dobrá
No cenově nic zásadního a ta odezva 0,3 sec je pravděpodobně ve vodě, ve vzduchu bude cca 10 krát delši.. V dnešní době to má smysl pouze s tlakovým sensorem.
Avenger píše:V podstatě toto vario pro rogala z roku 1978 je přesně ono, akorát, že toto dle nákresů je na jedné straně připojeno k uzavřené nádobě 0,3l, kdežto u toho z AR psali, že jsou konce vyvedeny nad a pod trup.
S nádobou to jakžtakž dává smysl, i když i tak tam budou dost chyby.
Ale konce nad a pod trupem je holý nesmysl. To je tak leda do balonu, který se pohybuje zároveň s okolním vzduchem.
No citoval jsem článek v AR. Každopádně vytvořit v modelu uzavřenou komoru 300ml by asi nebyl zas takový problém (vážit to nebude nic).
Celeron píše:Taky bych chtel videt, kde dnes sehnat "telefonni" zarovky 6V-30 mA. I v dobach, kdy se pouzivaly v telefon ustrednach, sly sehnat na 12, 24, 48, 64 voltiku celkem bez problemu, ale 6 byl velice uzkej profil. Jeste tak 50 mA ale tyhle opravdu ne. Jirka
Tak na typ žárovky to asi nebude tak kritické. V GME mají třaba 6V/40mA i na nižší napětí.
Ještě chvíli a vynalezneš trakař.
Podívej se, jak je konstruované klasické vario s kompenzátorem a proti tomu vezmi některé bez té šílené nádoby. Třeba Brauningera co používají paraglidisti, rogalisté...
Potom je hodně zjednodušený systém to, co se používá jako externí čidla do modelů.
Na opačném konci jsou tak dokonalé věci jako total vario (vario celkové energie). Zobrazuje to jen skutečný stoupák. Nemá vliv, jestli to rozjedeš a přitáhneš do stoupání. Na totalu bude stále nula.
Takže něco z toho se dá okopírovat. Vymyslet to na nažhavované drátky ne. To už tady všechno bylo.
Myslím si, že by to bylo možné zjišťovat i mechanicky (s elektronickým spínačem ...tj. bez těch žároviček), a to změnou aerodynamických podmínek (nikoliv tepelných). Jinými slovy, zařízení by bylo citlivé nikoliv na teplotu, ala na směr vzduchu, v němž se letoun právě nachází. Pokud byste, čtenáři fóra, o to stáli, tak bych byl ochoten takové zařízení vymyslet. Já ale nelítám, zabývám se jen částečně aerodynamikou a elektronikou, proto by odzkoušení bylo možné jen prostřednictvím někoho z vás. Vyjádření, prosím, zde nebo na atwatw(zavináč)seznam(tecka)cz
Pri riadenom modeli nebude sledovanie smeru letu reálne.
Mňa celkom zaujala tá reakcia na teplotu vzduchu
- nie je to vario, ale práve preto že to nesleduje tlak
tak by to mohlo hlásiť teplejší vzduch aj v prípade klesania,
napríklad pri zrýchlenom prelietaní, a naopak pri stúpaní s motorom.
A to že teplý vzduch je to čo väčšinou stúpa, by mohlo fungovať
- aj keď možno niekedy je vysávaný do stupáku aj normálny
či chladnejší, no to by bola téma na kreatívne pokusy t.j.
zaujímavo strávený čas.
Kopa materiálov má dostatočnú teplotnú závislosť na to
aby sa dal merať odpor. len to vymyslieť tak aby to reagovalo
čo najrýchlejšie - väčšia plocha, veľmi malá hrúbka.. hm.hm.
Me napadlo, jestli by nešlo nějak použít gyro. Principiálně by melo být schopné zjistit, jestli model klesá nebo stoupá, když je schopno zjistit změnu polohy...