Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

Pokud máte chuť jen tak tlachat, tak tady je to správné místo... také sem budou admini přesouvat věci, které podle jejich názoru jinam nepatří.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Zpráva
Autor
robotmz
Příspěvky: 3341
Registrován: stř 24.10.2007 0:00
Bydliště: Čadca, SK

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#16 Příspěvek od robotmz »

všetko môže zlyhať, aj stroj, aj človek....

Tiež si niekedy položím otázku, v koľkých 10-20 ročných autách sú ešte reálne funkčné airbagy...
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#17 Příspěvek od LittleFalco »

Ano, je to pravda, pri katapultazi je vse serizene na mezni pretizeni, pri kterem clovek jeste prezije a neutrha mu to organy. Duvod je asi vsem jasny, byt rychle venku. Casto dochazi k poskozeni patere. To ostatne byl (a mozna jeste je, nevim) duvod, proc po treti katapultazi nesmel pilot dale letat.

U jednadvacitky to bylo jeste trochu slozitejsi, sedacka tam byla dost sofistikovana aby se dalo katapultovat i za nadzvukovych rychlosti. Cidla sedacky nejprve vyhodnotily rychlost, pokud byla vyssi, nez 600km/h, byl nejprve vypusten maly, brzdici padak a az nasledne odhozen kryt, chranici pilota pred proudem vzduchu a vypusten standartni, pristavaci padak. Stalo se ale, ze cidla zblbla a pak to zalezelo na rychlosti pri otevirani hlavniho vrchliku - bud pilot narazem pri otevreni polozil lzici rovnou (utrhane organy), nebo utrpel kompresni zlomeniny.
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#18 Příspěvek od LittleFalco »

pkotatko píše:Kolega mi vypravel jak ohledaval vrak ruskeho Migu 29 spadleho v Iranu. Pilot zahynul. Kolega nasel i pyropatrony sedacky. Zapalniky prorazene, ale vic nic. Katapult se nekonal. Ukazoval mi knipl z toho era. Nasel tam i nekde v okoli vrak Spitfire. Moc si chtel odvezt motor, ale nepodarilo se mu uplatit policii. Tak ma alespon vyrobni stitek z toho motoru.
Je mozne, ze se neco takoveho stane ? Ze pilot se chce katapultovat, ale system selze ?

Nechci prudit, ale zda se mi, ze kolega asi trochu keca. Pyropatrony samozrejme selhat muzou. Ale jeste jsem o tom neslysel, ze by se to stalo. Vim, ze vyrobce garantuje expiry date a pak uz za ne neruci - ne ze by neodesly, ale muzou uvnitr prasknout=vetsi plocha horeni=vybuch misto vypocitaneho postupneho vyhoreni. Navic si nejsem jisty, zda nejsou odpalovany elektricky (nebo elektricky i mechanicky)
A jestli si kolega jeste pamatuje, kde ten spitfire lezi, at mi pisne souradnice. Budu milionar :D
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
pkotatko
Příspěvky: 6687
Registrován: sob 13.01.2007 0:00
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#19 Příspěvek od pkotatko »

Odpoledne ho vyzpovidam jeste jednou.....
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Uživatelský avatar
ariane
Příspěvky: 660
Registrován: čtv 19.03.2009 0:00
Bydliště: Tábor a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#20 Příspěvek od ariane »

Může se stát cokoliv. Problém bych spíše viděl v kvalitě pozemní obsluhy a celkové údržby toho letouunu. Co si budem, oni jsou kapku jiní:-DD Klidně mu tam mohli i nechat zajišťováky sedačky:-)
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#21 Příspěvek od LittleFalco »

No, mohli, ale ta "ceka" blokuje odpaleni prav tech pyropatron, to by asi cvakly nebyly..
Co se udrzby tyka - Iranci dokazali udrzet v provozu vetsinu F14ctek, ktere dostali jeste za vlady Saha. Po prevratu na ne Amici uvalili embargo, tak to bastlili na vlastni pest. Nekolik neopravitelnych kusu vyuzili na kanibalizaci, vetsinu ND dokazali ale zbastlit sami. Doslova upletli z ho..a bic. Klobouk dolu, stihacka neni motor z Toyoty... Pro srovnani udavam zivotnost nasich poslednich ctyrech MIGu, ktere (za plne podpory) mely v africe zivotnost JEDEN rok.
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
pkotatko
Příspěvky: 6687
Registrován: sob 13.01.2007 0:00
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#22 Příspěvek od pkotatko »

Tak se omlouvam za mystifikaci. Bylo to v Iraku, Nekde v okoli Basry. Objevil tam motor RR 12ti valec, jeste se zbytky ctyrliste drevene vrtule, zbytky kridel a poloviny vyskovky. Trup tam uz nebyl. Zitra mi prinese fotky. Tak je sem dam.
No a co se tyce toho nepodareneho katapultu, tak ne Mig, ale SU 22. Take Irak. A opradu tvrdi, ze se pilot pokusil katapultovat, ale nezdarilo se to. Vcelku nemam duvod mu neverit.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#23 Příspěvek od AR1 »

Nevím jak v Iráku, ale v Aeru je předpis, že se každá pyropatrona nabije pouze jednou. Při demontáži se již nesmí použít. Palník se utahuje úplně na doraz a vytlačí do pyropatrony důlek, takže se pozná, že byla namontovaná. A ten důlek by při zpětné montáži mohl způsobit vadný kontakt. Palníky jsou elektrický. Ale něco se odpalovalo i mechanicky , ale už si nevzpomenu. Možná hlavní pyropatrona tzv TVM (teleskopický vystřelovací mechanismus - to je to, co vyhodí sedačku z letadla před zážehem motoru), protože se tam dávalo zajišťovadlo.
U sedačky se kontrolují el. obvody a tzv těsnost tj že trubky vedoucí potom tlak z pyropatron těsní, to se dělá stlačeným vzduchem. A pyro nesmí být projité.
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#24 Příspěvek od AR1 »

pkotatko píše:No a co se tyce toho nepodareneho katapultu, tak ne Mig, ale SU 22. .


To máš jedno, to jsou stejný sedačky. K-36M, jsou hodně dobrý a spolehlivý. Všechny ty kraksny, co se Rusům v minulosti povedly na leteckých dnech se Su-27 a Mig-29, řešili právě tyhle "horký křesla".
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#25 Příspěvek od LittleFalco »

Ty jo, to je teda bomba 8O . Tesim se na fotky.
Ja jsem takhle narazil na Lago di Garda vyskovku na F86(Oznacena byla (tusim) F86G, coz byla verze F, vyrobena pro Italy). Valela se tam pohozena na jednom odlehlem parkovisti. Protoze byla konstruavana jako plovouci, je dost tezka na odvoz (byl jsem tam na cyklozajezdu autobusem). Za mesic jsem tam byl surfovat, uz tam nebyla. Dodnes se tlucu do hlavy. To by byla dekorace...
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#26 Příspěvek od LittleFalco »

AR1 píše:Nevím jak v Iráku, ale v Aeru je předpis, že se každá pyropatrona nabije pouze jednou. Při demontáži se již nesmí použít. Palník se utahuje úplně na doraz a vytlačí do pyropatrony důlek, takže se pozná, že byla namontovaná. A ten důlek by při zpětné montáži mohl způsobit vadný kontakt. Palníky jsou elektrický. Ale něco se odpalovalo i mechanicky , ale už si nevzpomenu. Možná hlavní pyropatrona tzv TVM (teleskopický vystřelovací mechanismus - to je to, co vyhodí sedačku z letadla před zážehem motoru), protože se tam dávalo zajišťovadlo.
U sedačky se kontrolují el. obvody a tzv těsnost tj že trubky vedoucí potom tlak z pyropatron těsní, to se dělá stlačeným vzduchem. A pyro nesmí být projité.


Hura, konecne nekdo, kdo tomu rozumi. A ne, ze okolo toho dvakrat prosel, jako ja :D
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#27 Příspěvek od AR1 »

Já dělal v Aeru zbrojíře, což jsou i sedačky. Ale už si taky všechno nepamatuju.
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11504
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#28 Příspěvek od zdzd »

AR1 píše:
pkotatko píše:No a co se tyce toho nepodareneho katapultu, tak ne Mig, ale SU 22. .


To máš jedno, to jsou stejný sedačky. K-36M, jsou hodně dobrý a spolehlivý. Všechny ty kraksny, co se Rusům v minulosti povedly na leteckých dnech se Su-27 a Mig-29, řešili právě tyhle "horký křesla".


Někde tu mám nahraný dokument, jak Rusáci ty sedačky vyvíjeli. Stabilizační tykadla, "vařečka" odklánějící rázovou vlnu, časování celé posloupnosti katapultáže a tak. Testovali to na vězních. Jaká byla jejich spotřeba nebylo řečeno...
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#29 Příspěvek od AR1 »

Nas mnogo. :D

Ale o těch vězních jsem to nikdy neslyšel.

Nicméně i v Aeru se provedla ostrá zkušební katapultáž naživo. Ale byl to dobrovolník a nějakou socialistickou korunu za to tehdy dostal.

Pak byli takový kuriózní situace, kdy třeba v Egyptě nouzově přistála L-59 se sedačkami VS-2 (0-0), přistála v pořádku, Egypťani zpanikařili a z již stojícího letadla se vystřelili - do drátú el. napětí. Jeden mrtvý.
Tady je foto, trefit se do drátů na tomhle území snad není ani možný (ty trubky co koukají skrz překryty jsou ty TVM):

http://www.planes.cz/files/Image/Image12/20804_3.jpg

edit: on je na to docela dobrý článek: http://www.planes.cz/cs/clanky/534/

Dokonce potvrzuje, že se následně překryt normálně otevřel, což jsem slyšel taky ale už jsem to považoval za báchorku...
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
vaio
Příspěvky: 217
Registrován: úte 04.11.2008 0:00
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: Fakt se dá přežít katapult v 30m výšky?

#30 Příspěvek od vaio »

Měl jsem možnost se poměrně podrobně seznámit s konstrukcí katapultážního pilotního sedadla ruské výroby KM-1M. Tato sedadla byla použita v letounech Mig-21 novějších verzí, Mig-23, Mig-25 a v Tu-22M.

Postup katapultáže:
Pilot zatahal za madla. Nastal souběch několika událostí. Došlo k utažení popruhů, pomocí lanek se pilotovi přitáhly nohy k sedačce (cca v místě pod koleny - aby mu je to neutrhlo, když by nechal nohy v pedálech), na bocích sedačky sjely ochrana rukou. Došlo k odpálení překrytu kabiny, potom byla sedačka vymrštěna teleskopem cca do 1m od podlahy kabiny a potom teprve došlo k zážehu raketového motoru sedačky (aby to nespálilo pilota ještě v kabině). Ihned se otevíral stabilizační padáček sedačky, došlo k natlakování anti-G obleku.
Pak sedačka sama vyhodnotila výšku letu. Pokud to bylo pod 3km, pilot byl ihned odpoután od sedačky a otevřel se mu padák. Pokud byl nad 3km, pilot zůstal v sedačce, se kterou padal a po dosažení 3km proběhnul výše uvedený cyklus. Pilot měl v sedačce zásobu kyslíku - do masky (proto také nikdy v těchto letadlech nelítali bez masek). Po oddělení pilota od sedačky mu na lanku zůstala tzv. nouzová zásoba - balíček, ve kterém byly prostředky pro přežití (vybavení se měnilo podle prostředí).
Časově to bylo tak, že pokud za to pilot zatáhnul pod 3km, tak od této chvíle byl nejpozději do 3s na padáku. Přetížení dosahovalo krátkodobě až 20G, většinou při tom ztratili vědomí. Pilotovi ale stačilo jen zatáhnout za madla, vše ostatní již bylo automatické a bez zásahu pilota.

Vím, o čem tu píši - na Mig-21 a Mig-23 jsem pracoval 10 let jako technik.
Bývalo: ALIGN T-REX 500 ESP 3G, DX7, Phoenix RC

Nejlepší věci na světě nejsou věci.
Odpovědět

Zpět na „Smetiště“