Stránka 11 z 100

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 12:03
od TomasC
OK2BUH píše:To nejde rozlišit podle techniky, musí se rozlišit lidi.
Už jsem to psal několikrát. Stejná argumentace byla v září 2015. EASA si toto nepřeje. Ví o tom, ale nepřeje si to. Je to popsané v tom dokumentu.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 12:08
od Amper
Tome - kamerou myslis FPV let nebo kamera na modelu ?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 12:20
od TomasC
Amper píše:Tome - kamerou myslis FPV let nebo kamera na modelu ?

Kamera. Uředník přijde a vidí objektiv = kamera. Obecně si myslím, že by to mělo být zobecněno na cokoliv co dává obraz o okolí (radar, lidar..).

A hlavně. Máš tam kameru, tak to není MODEL.

Opět jen teoretický pohled.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 12:36
od FlyBear
Přesně tak - jakmile úředník uvidí objektiv, nedokáže už rozumným způsobem rozlišit důvod jeho existence. Chcete snad mít mnohasetstránkové předpisy psané úředním jazykem o objektivu větším než malém?

Kameru jako rozlišení model/nemodel v žádném případě nebrat. Šmírovačku už dnes řeší zcela jiné zákony.

Soustředil bych se na autonomní let, velikost/hmotnost stroje a u koptéry taky na jeho nosnost.

--- Odesláno z mobilu přes Tapatalk

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 13:01
od OK2BUH
No vidíte, toto video jsem natočil bez kamery. Z logu jsem vytáhl údaje akcelerometrů, gyroskopů, výškoměru a GPS a spustil projekci v Google Earth. Co by na to řekl úředník? :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zSWv8R3QG6c[/youtube]

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 13:49
od TomasC
Já osobně s tím nemám problém. Ale co EU úředník. Půjde to až bude směrnice??

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 15:40
od dt
FlyBear píše:Soustředil bych se na autonomní let...

Úředník ani žádný úřední činitel v terénu nejsou schopni jednoduchým způsobem poznat, jestli dané zařízení je nebo není schopno autonomního letu. Tuhle vlastnost bych z toho taky vynechal.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 16:11
od OK2BUH
Autonomním letem není třeba se zabývat, ten je jasně zakázaný doplňkem X. Ale podle mých informací to v USA je dovoleno za předpokladu přímé viditelnosti a možnosti pilotem kdykoliv přebrat ruční řízení. Ale pro rekreační lítání to není zajímavé, to si rovnou mohu pustit televizi. Pro pracovní použití (mapování atd.) samozřejmě ano ale to se nás netýká.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 17:24
od OrDa
OK2BUH píše:Autonomním letem není třeba se zabývat, ten je jasně zakázaný doplňkem X. Ale podle mých informací to v USA je dovoleno za předpokladu přímé viditelnosti a možnosti pilotem kdykoliv přebrat ruční řízení. Ale pro rekreační lítání to není zajímavé, to si rovnou mohu pustit televizi. Pro pracovní použití (mapování atd.) samozřejmě ano ale to se nás netýká.

Volné modely byly vždy součástí modelařiny, dokonce i jaksi řízené. Pokud jde o USA - už někdy před dvaceti lety tam university soutěžily v oblasti autonomního řízení včetně přistání, nalezení a naložení zadaného předmětu a návratu domů. Nám to úředník zakáže, ale komerci povolí úplně všechno. Létat v zástavbě, s nákladem, bez pilota. Úředník si myslí, že když někdo něco dělá za peníze, dělá to o několik řádů lépe. A pak hodí desetikilovou mašinu na sjezdovku plnou lidí v přímém přenosu ..

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 18:05
od Amper
Myslim ze pokud by clovek chtel udelat neco jako Outback Challenge tak by se to dalo domluvit s UCL. Ani souteze v US/Australii nejsou na divoko ale maji to resene s FAA a vim ze treba na outbacku pravidelne nekdo skonci na prekroceni geofence tj na poruseni hranice "cviceni"

Ale na rovinu - toto by meli tahnout vysoke skoly. Pokud na technicke skole staci na diplomku poskladat copter a napsat par kecu o rizeni tak je to spatne a nikam nas to neposune. Kdyby jsme tu meli neco jako ETH Zurrich (otcove hw Pixhawk) tak by to se i podobne souteze jinak resili.

Ohledne toho ze se komerci povoli vse - nevim jak je to ted ale pred dvema lety jsem to resil s klucem co lita mestske coptery v Plzni. A nadaval jak spacek ze to neni vubec zvladnute. Napr. pro cviceni nemaji problem a hasici jsou z termovize na coptere nadseni (velka Y6 s padekem a mimochodem - ovladana Duplexem / DC-16) ale protoze se musi vsechno povolovat predem a ne uplne jednoduse tak neni sance pomoct pri zasahu. Takze ani "komercaci" to nemaj uplne easy. Mozna se to zmeni ted - budou prej vozit na strojich ADSB odpovidace takze budou viditelne pro ostatni "velkej" provoz.

Kdyz jsme u toho - netusi nekdo proc jsou ADS-B transpondery tak drahe ? Jsou to krabicky male jak prd :-) kazdy rozumny model by to v pohod uvezl. Kdybych mohl za rozumnou cenu (ne 1500 az 3500 dolaru) letat jak chci protoze me Sokol z Lini uvidi a vyhne se tak bych nemel problem to na stroj dat :-)

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 18:38
od OK2BUH
Amper píše:Kdyz jsme u toho - netusi nekdo proc jsou ADS-B transpondery tak drahe ? Jsou to krabicky male jak prd :-) kazdy rozumny model by to v pohod uvezl. Kdybych mohl za rozumnou cenu (ne 1500 az 3500 dolaru) letat jak chci protoze me Sokol z Lini uvidi a vyhne se tak bych nemel problem to na stroj dat :-)

Problém je v tom, že i kdybys měl ADS-B transponder mode S tak tě z ostatních letadel uvidí málokdo. To mají jen velké stroje. Ty malé už to některé mají taky ale je to drahé a potřebuje to mezinárodní registraci. Dá se to i přijímat, stačí na to klíčenka za dvě stovky a mobil s OTG. Jenomže je to u nás zatím prd platné. Vidím spousty letadel v 10 km ale ty v "našich" výškách málokteré. Vrtulníky většinou transponder mají ale jen v módu AC. Nedávají polohu, vidí je jenom pozemní SSR radar.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: pon 31.07.2017 23:36
od ddano007
VTjr píše:... Na druhej strane je tu ešte jedna možnosť - založ si vlastný klub...
... Na týchto príkladoch aspoň vidíš ako je to s tými vlastníckymi právami. :o Na jednej strane by mnohí z Vás radi lietali tam, kde sa im zachce bez ohľadu na práva vlastníka poľa/lúky....
... A nadávaj a sťažuj sa na lampáreň, keď Ti to nejaký vandal/debil pojazdí autom, štvorkolkou, alebo, čo je omnoho horšie, pobehá na koni. :cry: Potom možno sám pochopíš o čom to všetko je, prečo je to členské také aké je a prečo to nie je zadarmo...
... Ale na Slovensku doteraz bola možná dokonca individuálna registrácia (nemusel si byť členom žiadneho klubu, ale individuálne si si mohol vybaviť národnú aj medzinárodnú licenciu. Ako je to teraz - neviem, ale nepostrehol som, že by sa v tomto niečo zmenilo. :?

Pre vysvetlenie: načo by mi bol vlastný klub? Chodíme lietať maximálne traja ľudia, väčšinou dvaja na poľnú asfaltku za dedinou. Máme malé modely s malými kolečkami, takže ani trávnaté letisko nepotrebujeme. Keďže môžme spadnúť maximálne zajacovi na hlavu, tak nepotrebujeme ani poistku a už vôbec nie registráciu :mrgreen:
Nikto tu vlastnícke práva nespochybňuje. Jasné, že keď ideš lietať na cudzí pozemok, tak je slušné sa spýtať majiteľa ( keď vieš koho ), prípadne si dať odchod, keď ťa príde vyhodiť. Ale úprimne - keďže som na služobkách dosť rozcestovaný, už som lietal kade-tade na poliach na Slovensku, v Čechách, či v Maďarsku a nikto ma nikdy nevyhodil. Myslím, že pri slušnom správaní väčšinou nie je problém, čo nevylučuje možnosť natrafiť na rôznych ľudí/ majiteľov.
Že je s letiskom starosť a nie je zadarmo, tiež predsa nikto nespochybňuje, ani výšku členských poplatkov, ani právo tam niekoho vpustiť, či nevpustiť. Neviem prečo si myslíš, že mám niečo proti klubom, či organizácii.
Dôvod, prečo som sa dakedy chcel zaregistrovať do miestneho klubu bol totiž len ten, aby mal ktosi zaregistrovanú o jednu modelársku ovečku naviac, ergo o jeden hlas väčšiu váhu pri nejakom rokovaní, či vybavovaní. Takže na to individuálne členstvo ( o ktorom som doteraz nevedel ) by som sa ja kľudne aj nechal natiahnuť: ktosi by mal o jednu ovečku navyše, nejaký registračný poplatok kľudne aj zaplatím, LEN... len od dotyčnej organizácie očakávam, že by na oplátku poskytovala nejaký servis pre svojich členov. Minimálne nejaké info typu: deje sa to a to, chceli by sme preto spraviť to a to. A toto práve moc nevidím. Či už to bola kauza toho neslávneho Rozhodnutia, alebo aj teraz v súvislosti EASA.
Snažím sa len vysvetliť pohľad veľmi rekreačného modelára, ktorému je proti srsti, aby na lietanie bol treba papier, toť vsjo :?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 01.08.2017 8:16
od VTjr
Keď k tomu dôjde (ja teda dúfam, že do určitých limitov nie), tak bude jedno či je nám to proti srsti, alebo nie. :( Budeme musieť sklopiť uši a buď si to povolenie/registráciu vybaviť, alebo prestať lietať, či lietať naďalej ako predtým ale s vedomím, že lietame nelegálne. :mrgreen: Ak sa to bude dať len prostredníctvom klubov a ZMoSu, tak si budeme musieť zriadiť členstvo či už v existujúcom klube, alebo si založiť svoj (samozrejme ak to bude mať zmysel).
Nakoniec ono vlastne takto zčasti nelegálne lietame už dnes, lebo ten výškový limit 120m, čo stanovil DÚ v svojom rozhodnutí, to porušujú mnohí z nás dnes a denne. :oops: Ako som už písal, vývrtku na 3 otáčky zo 120m s veľkým akrobatom nespravíš. No a ja ju trénujem prakticky pri každom štarte a z bezpečnostných dôvodov začínam ešte o niečo vyššie (keby pri nej náhodou vysadil motor, tak aby som mohol bezpečne doplachtiť na dráhu). O termických vetroňoch ani nehovorím. :roll:

Som rád, že nemáš nič proti klubom a organizovanosti. A celkom chápem Tvoju pozíciu čisto rekreačného modelára, keď naozaj poriadne letisko nepotrebuješ. 8) A takisto zdieľam Tvoj názor, že organizácia do ktorej vstúpim a ktorá vyberá od svojich členov nemalé členské príspevky, by mala byť aktívnejšia. A predovšetkým v komunikácií so svojou členskou základňou. Lebo takto naozaj nevieme, či niečo robí, či sa snaží obhajovať naše záujmy vo vzťahu k DÚ a EASA - popravde neviem o tom vôbec nič, len toľko, že v októbri na zasadaní prezídia bola o tom "výživná" diskusia. Toť vsjo :P - aké z toho nakoniec vyvodili závery, aké uznesenia, či uložili niekomu za povinnosť sa tým zaoberať - to sa z ich starého zápisu nedočítaš a novšie zápisy zverejnené nie sú. :( A na RCmanii sa nikto z vedenia ZMoSu neangažuje. Pritom by stačil jeden stručný príspevok a nemuseli by sme si tu domýšľať a špekulovať či niečo konajú. :roll:

Nakoniec kvitujem aj to, že Ty si síce rekreačný a nikde neorganizovaný modelár, ale o problém sa zaujímaš, trápi Ťa to a snažíš sa diskutovať, prezentovať svoj postoj. Čo je nesmierne hodnotné, lebo aj postoj rekreačného letca sa musí brať do úvahy. A snažíš sa aj hľadať nejaké riešenie, aspoň tu na RCmanii. Lebo naozaj je bohužiaľ mnoho takých, čo o probléme nevedia alebo nechcú vedieť, nezaujímajú sa oň, len si kúpia "hračku" a lietajú s ňou halabala a o to či porušujú nejaké predpisy (a často aj bezpečnosť, či vlastnícke a iné práva iných ľudí) sa nestarajú. :wink:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 01.08.2017 15:54
od Jameson
Celé je to somarina. Principálne. Nech je zákon akýkoľvek, vždy sa dotkne iba tých, ktorí ho poznajú a dodržujú. Takže napríklad nás, čo vieme čo sa môže a čo nie. Tĺk si však stále skočí do Tesca kúpiť Phantoma/Mavica/Whatever a bude s tým lietať ako tĺk. Na tom žiadna legislatíva nič nezmení, iba bude kriminalizovať tých, čo chcú lietať slušne.

Riešenie je jediné: zakázať predaj/dovoz RTF mašín s kamerami ľuďom bez licencie. Modelár si to postaví sám, profík si zabezpečí licenciu a tĺk si nájde iné hobby. A bude zasa na oblohe kľud. Je mi však jasné, že niečo také je "politicky nekorektné" a nemá to šancu na úspech. A tak budú zasa buzerovať tých, čo sa snažia predpisy dodržovať. A tĺci budú ďalej vytvárať zlobu na oblohe.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 01.08.2017 16:28
od TomasC
Souhlasím s tebou. Nicméně tvůj názor na zastavení regulace stačit nebude.
Co by jsi si třeba představoval za "rámec", možnosti, aby jsi mohl provozovat svoje FPV lety?