Stránka 17 z 22

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 9:24
od komár
Zenair píše:A protože balzu a jiné věci si teď mohu sehnat jinak než "na příděl", tak se na celé svazarmovské soutěžení můžu s velikou vykašlat.


Co si mám představit pod "celým svazarmovským soutěžením"? Mám totiž pocit, že nic takového jsem za dobu, co po soutěžích jezdím (asi 15 let?), nezažil. Naprostá většina soutěží je spíš fajn společenská akce, kde se jako bonus navíc lítá, dá se tam ledacos odkoukat a je to prostě celkově mnohem větší zábava než lítat sám za bukem. A mimochodem, soutěže v naprosté většině případů pořádají lidi, kteří tu kategorii sami aktivně lítají.

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 9:34
od tomashr
komár píše:Co si mám představit pod "celým svazarmovským soutěžením"? Mám totiž pocit, že nic takového jsem za dobu, co po soutěžích jezdím (asi 15 let?), nezažil. Naprostá většina soutěží je spíš fajn společenská akce, kde se jako bonus navíc lítá, dá se tam ledacos odkoukat a je to prostě celkově mnohem větší zábava než lítat sám za bukem. A mimochodem, soutěže v naprosté většině případů pořádají lidi, kteří tu kategorii sami aktivně lítají.


Ona mimochodem přímo na soutěžích byla vesměs pohoda i před rokem 1989, tehdejší problémy byly v souvisejících návaznostech (hodnocení klubů podle VT, s tím související příděly materiálu, atd.).
Po roce 1989 tahle problémová část odpadla a tím se zmíněný společenský charakter soutěží jen prohloubil.
Jasně, jsou kategorie, kde se sejde pár lidí, které moc nemusím a trochu mi dobrý dojem kazí, jenže upřímně to není o soutěžích, ale o lidech a podobní jedinci budou otravní i když na ně člověk narazí na letišti jen tak...

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 10:18
od jio
Ono jde spíše o to, že jsou lidi soutěživí a ti ostatní, kteří cokoliv poměřovat nepotřebují.

Jinak mohu potvrdit, na pár soutěžích jsem byl jako divák a až na vyjímky, kdy někteří byli až nezdravé soutěžíví, to bylo vždy v přátelském duchu.

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 13:10
od Zenair
komár píše:Co si mám představit pod "celým svazarmovským soutěžením"? Mám totiž pocit, že nic takového jsem za dobu, co po soutěžích jezdím (asi 15 let?), nezažil.

Komáre, tohle neřeš - kdo ví o co jde, ten prostě ví a ti ostatní (zejména později narození) mají hodně malou šanci to pochopit, chybí kontext té doby.
Ber to tak, že je v tom Tomášově článku opravdu hodně pravdy...
Mohu jen potvrdit, že jde o psychický blok - pro mě je slovo "soutěž" v oblasti letecké modelařiny prostě sprosté slovo. A i když rozumově vím, že je to blbost a dnes jsou věci jinak, stejně se osypu když mě někdo řekne, že bych měl na nějakou soutěž jet. K tomu prostě nedojde, zkušenosti z dětství máte v sobě zakořeněné na celý život.
Druhá věc je, že modelařinu dělám kvůli pohodě a psychickému odpočinku. A tohle je se soutěžením prostě v rozporu... V jiných oblastech je to jinak, dříve jsme třeba s manželkou jezdili offroad trialové soutěže a ne zrovna se špatnými výsledky. Ale to je prostě jiný koníček a tam mě soutěžení bavilo. Modelařinu mám nastavenou jinak.
Sorry všem, kdo četli tenhle osobní výlev, ale nějak jsem to prostě chtěl aspoň trochu osvětlit...

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 13:50
od tomashr
Nevím jak v RES, ale v F5J je v současné době jediným reálným argumentem proti soutěžím případný nedostatek odolnosti proti alkoholu. Jo, to pokud někdo má, tak pak pro něj soutěže fakt nejsou :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 13:59
od Zenair
Sakryš, tohle je ale opravdu zásadní argument :)

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 15:50
od komár
Zenair píše:Druhá věc je, že modelařinu dělám kvůli pohodě a psychickému odpočinku. A tohle je se soutěžením prostě v rozporu...

Myslím, že právě tohle je ten největší omyl. Realita je taková, že největší pohodu a psychický odpočinek si užívám na modelářských závodech.
To je podobné jako "já lítám jenom pro zábavu", to je taky omyl. Realita je opět přesně opačná - létání na závodech je ještě větší zábava.

Nebo si někdo myslí, že ty desítky lidí, co na závody jezdí dělat křoví a dobře vědí, že nikdy na stupních vítězů nebudou, by tam jezdily, kdyby to nebyl relax a zábava?

Re: KIWI - F3RES

Napsal: čtv 25.07.2019 16:49
od pecold
Nebo si někdo myslí, že ty desítky lidí, co na závody jezdí dělat křoví a dobře vědí, že nikdy na stupních vítězů nebudou, by tam jezdily, kdyby to nebyl relax a zábava?
S tím naprosto souhlasím (jsem jeden z nich), i když pokaždé doufám, že. :lol:
A občas je to i dřině, pevné vůli i fyzické odolnosti, jak píše tomashr. P.

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: pon 05.08.2019 14:03
od TomHlavinka
do kalendáře SMČR již naskočila první soutěž RES v Havlíčkově Brodě.
http://svazmodelaru.cz/klem/Kalend2019/ ... p?kat=FRES

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: pon 09.09.2019 20:38
od Karel Svoboda
Dobrý den přátelé modeláři.
Chci upozornit, že se blíží termín soutěže Resek v Havl.Brodě 21.9.2019.
Letiště aeroklubu H.B. od 9 hodin.
Prosím všechny zájemce o přihlášení na email: obchod@hobbyarena.cz
Děkuji K.Svoboda 602883656

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: úte 10.09.2019 7:35
od TomHlavinka
V ten víkend je sice u nás akcí hromada, ale na 80% chci přijet, dám ti vědět koncem týdne.
No a co další, plánujte vyrazit do HavlBrodu??

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: úte 10.09.2019 8:05
od tomashr
Já bohužel nemůžu, ale aspoň jsem to dal vědět dalším lidem a minimálně jeden nejspíš dorazí.
Dost mne to mrzí, ale nedá se nic dělat, těch akcí už mám tolik, že další prostě nedám.

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: úte 10.09.2019 10:27
od pecold
Pokud to stihnu uvést do letového stavu, tak to zkusím.

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: úte 10.09.2019 11:46
od Asja
Rád bych se zeptal na výklad uveřejněných předběžných pravidel RES.
Ohledně trupu je vzmíněno:

e) Trup musí být celý ze dřeva, nebo může být výložník pro VOP a SOP ze skelné/uhlíkové/kevlarové laminátové trubky nebo profilu. Trubka/profil může zezadu zasahovat maximálně do poloviny hloubky křídla
f) Dřevěný trup může být pro zpevnění potažen skelnou/uhlíkovou/kevlarovou tkaninou. Potažený rozsah smí pokrývat jen jednu třetinu (1/3) délky dřevěného trupu. Povrchová úprava může být provedena buď lakem, nebo stejně jako u křídla.

Rád bych právě zpevnil přední část trupu, u volných modelů jsme tomu říkali hlava trupu, olaminováním balzy tenkou skelnou tkaninou (30 g/m2) – nejlépe až po odtokovou hranu křídla.

V pravidlech je: Potažený rozsah smí pokrývat jen jednu třetinu (1/3) délky dřevěného trupu.
Jak to chápat:
V případě celkové délky trupu, např. 100 cm, tedy musí být olaminování ukončeno na 33,3 cm měřeno od špičky trupu? Tj. zpravidla ukončeno někde za náběžnou hranou křídla.
Jak určit možnou délku olaminování v případě použití povoleného výložníku pro VOP a SOP ze skelné/uhlíkové/kevlarové laminátové trubky? Pravidla RES říkají: Potažený rozsah smí pokrývat jen jednu třetinu (1/3) délky dřevěného trupu - čili 1/3 dělky hlavy trupu (zbylá část trupu je laminát)?

Re: Klasické dvoumetrovky RES (F3-RES2M)

Napsal: úte 10.09.2019 12:13
od tomashr
Tak zaprvé mi to přijde hodně zbytečné - nevidím u neolaminovaných trupů žádný provozní problém.
Ale k věci - ten popis v překladu CZE je opravdu dost zmatený, co vím, tak dříve bylo olaminování povrchu dřevěné gondoly povoleno obecně (určitě ve verzi 2017), ale něco jsem zachytil ve smyslu, že Němci ve verzi 2018Ntrochu přitvrdili, sám nevím, jako verzi kolegové na SMČR překládali. Možná to bude mít tomasc, pro informaci by nebylo od věci podívat se na originál.

Každopádně ale i ve starších "mírnějších" variantách to vycházelo jako výztuha na povrchu jednou vrstvou, přičemž trup musel být funkční i bez toho. Není přípustný nějaký "skrytý sendvič" typu trupu z jedné vrstvy lehké balsy, držící pohromadě jen tkaninou. Formulace prostě ve smyslu "the strength of a wooden fuselage may be increased by covering with Fibreglass/ carbon fibre/Kevlar.", případně v jiné verzi "The wood fuselage may be covered with composite material such as fiberglass, carbon or Kevlar, for strength." - tedy "potaženo", nikoli součást konstrukce.