Stránka 18 z 100
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 16:42
od Marek_Km
OK2BUH píše:Vy jste někdy měli papír, že RC větroně jsou v tisíci metrech povoleny? Já to nevím ale myslím si, že nebyl průser, úředník neviděl a z pilotů co vás tam potkali to nikdo neprásknul.

Tak to vypadá, když zloději křičí: chyťte zloděje. To, že někdo nedodrží pravidla, je vidět na videích (YT), protože je tam sami dají. Ale neznamená to, že když někdo nedodržuje pravidla a není to vidět (nejsou videa na YT), tak že nekázeň neexistuje. Viz třeba výše vzpomínaní větroňáři. Takže bych doporučil nenavážet se do jiných, když sami nedodržujete. Každý by si měl laskavě nejdřív zamést před svým prahem a pak kecat.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 17:19
od OK2BUH
Já to nevím, třeba měli povolení. Jenom je mi divné, že když já jsem chtěl letět v takové výšce tak jsem musel žádat o povolení Přerov věž nebo Praha terén. Myslíte, že kdybych řekl, že jsem slepý a kamarád mě navádí ze země rádiem, že by mi to povolení dali?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 17:29
od OrDa
OK2BUH píše:Vy jste někdy měli papír, že RC větroně jsou v tisíci metrech povoleny? Já to nevím ale myslím si, že nebyl průser, úředník neviděl a z pilotů co vás tam potkali to nikdo neprásknul.

Měli jsme mezinárodně platná soutěžní pravidla.
Tady se stále razí nesmysl, že cokoli se vyskytuje v letové hladině létadla nutně povede ke katastrofě nebo alespoň ke škodě. Vyskytují se tam ptáci, letadla se spícími piloty, piloti neukáznění, piloti ve strojích technicky nevyhovujících, kdeco třeba i modely.
A co říká statistika?
A co říká statistika o nalétaných hodinách těch, kterým se má prostor uvolňovat?
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 17:39
od ddano007
OK2BUH píše:Vy jste někdy měli papír, že RC větroně jsou v tisíci metrech povoleny? Já to nevím ale myslím si, že nebyl průser, úředník neviděl a z pilotů co vás tam potkali to nikdo neprásknul.

No vieš, to je presne to, čo som mal na mysli, keď som napísal, že vidím ilegálne lietanie v budúcnosti
Ak sa bavíme o pravidlách, riešenie nemôže byť: ok, všetci vieme, že do120m sa vetrone nezmestia, tak holt budú lietať na čierno, tak, jak doteraz a snáď to nikto nebomzne
Riešením môžu byť registrované plochy, či už trvale, alebo dočasne cez nejakú mobilnú appku, kde sa dá lietať do 500m. Alebo trebars doplnenie ďalšej letovej hladiny do kategorizácie vzdušného priestoru, alebo ...
Ja viem, že asi vymýšľam kraviny, ale snažím sa nájsť nejaký legálny rámec, ako nehodiť vetrone cez palubu. Ak sa hľadajú pravidlá a nejaký kompromis, prečo by mali len modelári ustupovať...
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 17:43
od OrDa
VTjr píše:Jó, lítal jsem jak RC V1 a V2 tak i F3B a i když to bylo před víc než 30 lety, něco si pamatuji.

Nebyli jsme tenkrát takoví machři, jako jsou soutěžící dnes, vlekali jsme pouze ručně, socialistickým silonem, ale zas tenkrát jsem měl mnohem rychlejší nohy než dnes.

Ale i navzdory tomu se nikdy nedařilo dostat ten větroň nad hlavu na plnou délku a ještě k tomu natažené šnúry. Ta byla vždy ke kolmici skloněná a tudíž výška byla menší. Z jednoduchého výpočtu dostaneme, že při sklonu 53° bude výška 150m šnury ve 120m. No on ten úhel asi bude, větší

, to máš pravdu, ale kolmý asi taky nebude. Ale ještě je tu ta možnost vystřelení.
Holt, pokud s tím budou problémy, tak se možná celosvětově upraví pravidla.
Vlečná lana jen 100m, zákaz vystřelování a k tomu povinné výškoměry na palubě jako u F5J. Kdo překročí povolený limit 120m bude mít mínusové body.
Všechno jde když se chce

, nebo musí.

No vidíš a my jsme při ručním vleku měli na konci vlasce jen kapesník a ne naviják, jako ostatní, abychom mohli vlasec pustit. V pravidlech byl objem tělesa na konci vlasce v tomto případě do 15 cm3. A pomocník prostě éro dotáhnul do stoupáku nebo ho aspoň pořádně vystřelil. Ale to je dnes jedno. Z termických větroňů budou taková házedla. Termika při zemi sice je, ale jiná a podstatně slabší.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 17:55
od OrDa
OK2BUH píše:Já to nevím, třeba měli povolení. Jenom je mi divné, že když já jsem chtěl letět v takové výšce tak jsem musel žádat o povolení Přerov věž nebo Praha terén. Myslíte, že kdybych řekl, že jsem slepý a kamarád mě navádí ze země rádiem, že by mi to povolení dali?

Možná to bylo jiné kvůli tomu, že je rozdíl mezi srážkou s kilovým papírákem a sedmisetkilovým celokovem ..
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 18:06
od OK2BUH
OrDa píše:Měli jsme mezinárodně platná soutěžní pravidla.
Tady se stále razí nesmysl, že cokoli se vyskytuje v letové hladině létadla nutně povede ke katastrofě nebo alespoň ke škodě. Vyskytují se tam ptáci, letadla se spícími piloty, piloti neukáznění, piloti ve strojích technicky nevyhovujících, kdeco třeba i modely.
A co říká statistika?
A co říká statistika o nalétaných hodinách těch, kterým se má prostor uvolňovat?
Mě to nevysvětluj, musíš přesvědčit ÚCL, že to je nesmysl. Já bych modeláře neprásknul kdybych tam některého potkal, stejně bych nevěděl koho prásknout i kdyby tam měl poznávací značku, to se nedá přečíst, je to malé. Jenom vím, že jsem jednou dostal pecku do předního skla a vůbec nevím co to bylo. Pták, model, kus ledu?
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 18:10
od TomasC
OK2BUH píše:Vy jste někdy měli papír, že RC větroně jsou v tisíci metrech povoleny? Já to nevím ale myslím si, že nebyl průser, úředník neviděl a z pilotů co vás tam potkali to nikdo neprásknul.

Ano a pořád máme.
Zákon č. 49/1997 Sb.Zákon o civilním letectví
§ 2 Základní pojmy
(2) Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg. A za pár dní to bude 25kg.
Tedy následné rozdělení vzdušného prostoru se na model nevztahuje. Proto je DX jen doporučení. Ale to není důvod proč nebýt opatrný.
Bohužel to vypadá, že regulace EASA tohle VYDUPANÉ volné poletování smaže.
Teď jde opravdu o co nejlepší vyjednání. Bohužel je to celoevropské a v mnoha státech už mají utaženo více než v ČR. Tedy dramatická změna z pohledu ČR, bude třeba z rakouského pohledu malá a akceptovatelná.
Moc rád bych všem řekl, že omezení padnou nebo vše zůstane při starém, ale tak to prostě už nebude.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 18:44
od OK2BUH
Dík za vysvětlení. Vidíš, to mě uniklo, že na modely se rozdělení vzdušného prostoru nevztahuje, myslel jsem, že to platí pro všechny. Ale vím jistě, že srážku v rychlosti 200 km/hod. s věcí vážící 20 kg bych těžko přežil.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 18:50
od TomasC
Myslím, že každý rozumný modelář rozdělení respektuje nebo o něm alespoň ví a nejspíš i "přirozeně" dodržuje
Kodex leteckého modeláře.
Díky tomu je současný stav v ČR opravdu pro modeláře příznivý. A protože se nestávají nehody s modely, tak není ani třeba u soudů řešit "model". Přičemž ve FAI-ABR je docela pěkná definice. Bohužel není dost úřednická.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 19:24
od Amper
OK2BUH píše:Dík za vysvětlení. Vidíš, to mě uniklo, že na modely se rozdělení vzdušného prostoru nevztahuje, myslel jsem, že to platí pro všechny. Ale vím jistě, že srážku v rychlosti 200 km/hod. s věcí vážící 20 kg bych těžko přežil.
Jo a sranda je ze co je a co neni model uz je taky jasne. Zjednodusene - pokud je na palube GPS tak uz to neni model ale UAS a D.X se stava povinosti. U rekre/sport to sice znamena ze lze letat bez registrace ale musi se dodrzovat odstupy. A je to presne ten duvod proc se da zavodit s racing copterama - nemaj na palube GPS (tudiz D.X je doporucen) a vykon vysilace je 25mW coz je povoleno a tudiz zadna pravidla neporusuji.
Ale jak pise Tomas , lepsi to rozhodne nebude. A vzajemne dohady a pozadavky na likvidaci libovolne kategorie tomu nepomuzou.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 20:46
od OrDa
Amper píše:
Jo a sranda je ze co je a co neni model uz je taky jasne. Zjednodusene - pokud je na palube GPS tak uz to neni model ale UAS a D.X se stava povinosti. U rekre/sport to sice znamena ze lze letat bez registrace ale musi se dodrzovat odstupy. A je to presne ten duvod proc se da zavodit s racing copterama - nemaj na palube GPS (tudiz D.X je doporucen) a vykon vysilace je 25mW coz je povoleno a tudiz zadna pravidla neporusuji.
Ale jak pise Tomas , lepsi to rozhodne nebude. A vzajemne dohady a pozadavky na likvidaci libovolne kategorie tomu nepomuzou.
Nerozumím argumentaci o GPS. GPS přjímač zvyšuje nebezpečí kolize s letadlem, zhoršuje její následky nebo v čem je problém?
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 21:22
od FlyBear
GPS sám o sobě by nemusel být problém, třeba pro účely telemetrie.
Model má však zakázánu možnost autonomního letu. Tím se odlišuje od "nechtěných" profi dr0nů.
--- Odesláno z mobilu přes Tapatalk
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 21:30
od Kreyson
Pokud GPS na palubě modelu výrazně pomáhá s řízením, často to svádí mnohé piloty létat jako debil

.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: úte 08.08.2017 22:07
od Steve
OrDa píše:Nerozumím argumentaci o GPS. GPS přjímač zvyšuje nebezpečí kolize s letadlem, zhoršuje její následky nebo v čem je problém?
Umožňuje autonomní let. A v tom je zakopaný pes - v podstatě ani nemusíš model ovládat a "pošleš" ho a trasu. A klidně můžeš jít na pivo.... Nesleduješ, nevidíš, nereaguješ....
Prostě je to stanoveno a v podstatě všichni majitelé podobné vybavených strojů (např. Phantomy) by vlastně bez registrace neměli vůbec ve volném prostoru létat....