Stránka 19 z 100

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 22:15
od Steve
kraro píše:Vlastník objektu chce dostat létání dronů pod kontrolu ......
Podle jeho zkušeností už drzost některých lidí překročila únosnou hranici.

http://jihlava.idnes.cz/zakaz-dronu-nad ... -zpravy_mv


Chápu obavy o ochranu majetku i nelibost s aroganci některých neukázněných turistů. Ale poškození a pod. lze řešit běžným způsobem (poškozování cizího majetku).
Tady to jednak vypadá, že fotka je naprosto mimo objekt - určitě lepší kompozice než kolmý pohled dolů - a tak zdůvodnění poškození střech a pod. trochu (dost) kulhá.
Spíš mám pocit, že farář si chce upevnit pozice i ego, pocit důležitosti; a dost možná někomu utíkají prachy - učíte je lepší prodávat vlastní letecké záběry z než pohlednice.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 22:45
od Amper
FlyBear píše:GPS sám o sobě by nemusel být problém, třeba pro účely telemetrie.
Model má však zakázánu možnost autonomního letu. Tím se odlišuje od "nechtěných" profi dr0nů.


Resil jsem to s UCL. Jak by se tvarili napr. na to ze GPS by byla pro stabilizaci pozice (to neni automaticky let) ale auto funkce bych nemel ani ve zdrojaku (vyhody open source jednotek). Vysledek byl ten ze z jejich pohledu je GPS = automaticky let a pokud by byl problem tak bych musel slozite dokazovat ze to ten muj opravdu neumi.

Takze za me je jednodussi to proste zjednodusit. GPS = D.X.

Samo ze pokud da nekdo GPS na vetron jako senzor a je to jasne (treba proto ze tam nema zadnou FC) tak ok ale GPS je jednoduche rozliseni protoze je jedno zda je na copteru, heline nebo letadlu :-D Proste pokud tam je tak to "neni normalni model". Pro telemetrii nebo logy to ma na modelu mizive mnozstvi lidi. Osobne vim jen ze Yoda to vozil jednu dobu na turbinach kdyz byl zvedavy kolik mu to upaluje, jinak jsem to na normalnim modelu jeste nepotkal (nerikam ze nejde ale neni to bezna vec)

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 22:48
od Amper
OrDa píše:Nerozumím argumentaci o GPS. GPS přjímač zvyšuje nebezpečí kolize s letadlem, zhoršuje její následky nebo v čem je problém?


GPS na FC vyrazne zvysuje sanci ze se stroj sam vyda nekam "domu" . Pokud je uzivatel trubka tak nezapise home point a stroj masti do Ciny k tatinkovi. Staci si najit "Phantom fly away" atd.... Pak to muze letet kamkoliv mimo letovou/kontrolovanou zonu a delat neplechu.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 22:49
od Amper
Steve píše:Prostě je to stanoveno a v podstatě všichni majitelé podobné vybavených strojů (např. Phantomy) by vlastně bez registrace neměli vůbec ve volném prostoru létat....


Muzou jen musi dodrzovat Doplnek.X . Registrace neni pro rekreacne sportovni pouziti nutna.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: úte 08.08.2017 23:08
od OK2BUH
Autonomní let doplněk X zakazuje, to je v pořádku. Ale zakazovat GPS je stejný nesmysl jako zakázat kuchyňské nože protože se s nimi dá vraždit. Mazali bychom si máslo na chleba skleněným střepem? S tím se dá taky vraždit. GPS velmi zvyšuje bezpečnost provozu, není nic horšího než když má někdo model ve vzduchu a neví kde. I kdyby zakázali GPS tak si tam dám jiný navigační prostředek o kterém nemá úředník tušení, že existuje.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 6:13
od OrDa
Tak ještě k tomu GPS. Glonass nebo Galilieo je v pořádku? Takový systém zjišťování polohy může umožnit navigovat na cíl, stejně jako může zajistit ochranu před překročením (plánované) nedovolené výšky nebo vlétnutí do nedovoleného prostoru.

Mimochodem, co je špatného na autonomním letu? Srážka s autonomně letícím modelem je větší rána nebo je pravděpodobnější? A co je autonomní let? Airbus létá taky autonomně, když pilot řídí nastavováním autopilota (ať přímo nebo "kniplem")?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 8:28
od OK2BUH
Autonomní let je výborný pro práci (mapování, kontrola solárních panelů, zemědělství atd.) Pro modeláře to zajímavé není, já to chci řídit sám, takže mi nevadí, že to je zakázáno. Výborná věc je třeba řízení "fly by wire", to dnes používají všechna dopravní i vojenské letadla. Možnost "zaparkovat" letadlo aby kroužilo na místě je taky dobrá věc když mi spadne mucha do oka. Návrat domů RTH úmyslně nepoužívám, vždy se snažím vrátit sám ale jako bezpečnostní pojistka je to dobré. Když GPS vypnu tak si připadám nebezpečnější pro sebe i pro okolí i když ruční řízení zvládám dobře.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 9:00
od FlyBear
Technicky vzato bys aktivací RTH model přepnul na autonomní let, stejně tak automatickým kroužením v dané hladině. Tohle ošetřit v regulích pro modely bude pěkný oříšek. Se spíš bojím, že to neprojde...

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 9:13
od OrDa
OK2BUH píše:Autonomní let je výborný pro práci (mapování, kontrola solárních panelů, zemědělství atd.) Pro modeláře to zajímavé není, já to chci řídit sám, takže mi nevadí, že to je zakázáno. Výborná věc je třeba řízení "fly by wire", to dnes používají všechna dopravní i vojenské letadla. Možnost "zaparkovat" letadlo aby kroužilo na místě je taky dobrá věc když mi spadne mucha do oka. Návrat domů RTH úmyslně nepoužívám, vždy se snažím vrátit sám ale jako bezpečnostní pojistka je to dobré. Když GPS vypnu tak si připadám nebezpečnější pro sebe i pro okolí i když ruční řízení zvládám dobře.

Hmm, ruční řízení. Co je to ruční řízení. Všechny vrtulníky používají berličky - minimálně vrtulkové gyro. Koptéry používají tři gyra a akcelerometry. Tedy ručně se neřídí nic, pouze se autonomnímu systému udává žádaný směr pohybu. A stroj s nějakým zpožděním a nějakou přesností přání pilota plní. Pilot při tom vizuálně (nějakým způsobem) situaci kontroluje. Je něco špatného na tom, asistuje-li při tom GPS? Že třeba koptéra lépe stojí na místě nebo lépe drží výšku v turbulenci?
A je něco špatného na tom, pokud pilot neurčí směr pohybu, ale bod, který má být dosažen? Je v tom rozdíl? Nebo pokud beztak autonomní systém přeloží přání pilota o směru letu do GPS souřadnic a podle nich let řídí?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 9:31
od Kreyson
OrDa píše:
A je něco špatného na tom, pokud pilot neurčí směr pohybu, ale bod, který má být dosažen? Je v tom rozdíl? Nebo pokud beztak autonomní systém přeloží přání pilota o směru letu do GPS souřadnic a podle nich let řídí?


To záleží na tom, co od takového letu ten pilot očekává. Někdo si chce užít řízení modelu, někdo jen chce model někam poslat (asi za nějakým účelem). Já teda dávám přednost tomu prvnímu. A s tím GPS je to jako s ohněm - dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud by to mělo přinést víc problémů než užitku, je na zvážení, jestli to neobětovat.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 9:48
od OrDa
Kreyson píše:
To záleží na tom, co od takového letu ten pilot očekává. Někdo si chce užít řízení modelu, někdo jen chce model někam poslat (asi za nějakým účelem). Já teda dávám přednost tomu prvnímu. A s tím GPS je to jako s ohněm - dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud by to mělo přinést víc problémů než užitku, je na zvážení, jestli to neobětovat.

Jak se liší kolize letadla s modelem s GPS a bez? Jak se liší náraz ho hlavy padajícího modelu s GPS a bez?
Mimochodem - jaká je statistika havárií modelů "na ruce" a na GPS?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 9:55
od Amper
Nevim jak vy ale ja pisu to co me reklo UCL :-)

Takze to ze GPS = automaticky let vychazi z diskuse nad vetou z D.X : "není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo" jako neco co urcuje co je model a co UAS . Podle vyjadreni UCL se loiter u copteru nebo FBW nepovazuje za automaticky let. Loiter u Plane kdy to krouzi uz by mozna za automaticky let povazovat mohli :-)

Ohledne zakazu je zasadni toto "Autonomní bezpilotní letadlo nesmí být provozováno ve společném vzdušném prostoru" akorat ze je otazka co znamena ze je letadlo/copter autonomni. Protoze vim ze RTH UCL podporuje jako ok failsafe tak to beru tak ze autonomni je takovy stroj ktery opravdu nikdo neridi. Tj. nikoliv to ze copter "neco dela" sice skoro sam ale pilot ho ma stale pod kontrolou, v pripade ztraty signalu sedne/vrati se, leti se podle dalsich podminek tj. odstupy, vejska, LOS.

A jak rikam - jedna se o informace z UCL s kterym jsem si ja a nekolik dalsich cile dopisoval pred par lety aby jsme zachranili modelarstvi v cechach (protoze puvodni D.X bylo ze si bez registrace,povoleni a mega pojisteni nehodis ani vlastovku). Bylo to v podobne situaci jako dneska. Vsichni chytry az na pudu ale k blbemu napsani mailu (na UCL, poslance, senatora atd...) se odhodlalo minimum jedincu. Par vyjimek (coz ja nebyl, ja zustal u mailove komunikace) se tomu tenkrat venovalo opravdu hodne a intenzivne.

No, bude to jeste prca protoze DJI dela (a bude za to lobovat) maximum proto aby se jejich stroje nemuseli ridit. Doporucuju se podivat na reklamu na DJI Spark. Kdyz jsem to videl poprve tak jsem mel chut vsechny svoje coptery rozebrat a postavit misto nich letku B-17, B-29 a Peacemakeru v ruznych velikostech :-D protoze az budou ty ruznobarevne svine letat vsude tak to bude na pest.

Jde o toto a pozor - jen pro silne povahy
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=74Cm1p3fr0g[/youtube]

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: stř 09.08.2017 19:02
od OrDa
VTjr píše:Z aerodynamiky je známo, že dokud trvá výchylka kormidla ..

Jak se chová letadlo v zatáčce je dáno tím, kde stojí na stupnici "spirální divergence - kývavost". Spirálně divergentní modely nebývají, takže mírná výchylka směrovky znamená ustálenou zatáčku.

Pokud jde o dnešní obludy, tak tahle má 15 metrů .. https://modellpilot.eu/magazin-videos-f ... rkus-frey/

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: čtv 10.08.2017 10:45
od TomasC
Pro LV: Ampera osobně znám a dovoluji si oponovat. Už i proto, že osobně znám pár mizerných modelářů s obrama. Takže asi tak.

Souhlasím s tím, že se situace poněkud opakuje. Snahu o prolomení hranice 20kg a DX v první verzi vystihuje SUPER text, který doporučuji. Autorem je MAPACZE a patří mu za tento text velký dík. http://mujweb.cz/pavel.macek/regulace/P ... tikaDX.htm
Doporučuji si povšimnout data 27.2.2010

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: čtv 10.08.2017 10:59
od TomasC
Takže pokládám za vyřešené. Co asi nepotřebujeme jsou hádky mezi sebou.

Já jsem celý včerejší večer věnoval studiu "odporu proti regulaci zbraní" a mohu říci, že je to poučné čtení. Taky jsou tam různé kategorie vlastníků a VŠICHNI se v tomto případě dokázali spojit a alespoň přesvědčit ČR, když se nepovedlo přesvědčit EU. Zajímalo by mě, zda dokážeme totéž...