Vario na bázi teploty

Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#31 Příspěvek od coro »

gyro ako skutočný senzor otáčania, to nie, leda že by malo na jednej strane závažie a pružne by sa pootáčalo pri zmene pohybu hore či dolu..
To by ale bol akcelerometer..
Jeden 3-osý akcelerometer s analog výstupmi tu mám, ale či to je dosť citlivé, to pochybujem, a prepočet z 3 osí na stúpanie v prípade náklonu, bude dosť piplačka.
Ale na konštantnú rýchlosť stúpania ani klesania by to reagovať nemohlo, inerciálna sústava nepustí.
To rozoznanie kde je teplý vzduch, sa mi zdá najlepšie.
Keď sa nad tým zamyslím, tak ho to môže odhaliť ešte skorej, ako začne stúpať, že tam je teplejší. :) Ale zas na vlnu či nejaké drobné svahové prúdenie to reagovať nebude.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#32 Příspěvek od Peetr »

Dobrý den,

něco málo k posledním předchozím příspěvkům:

Na řízení letu je vždy rozhodující chování vzduchu, který letadlo obtéká. Proto je tento vzduch, který tedy zásadně ovlivňuje aerodynamiku letu, vždy měřitelný (tedy s výjimkou malých rozdílů v teplotách).

Gyro určitě vhodné je, a to právě pro mnou zamýšlené řešení. Gyro však není nutné, je to jen jedno z nákladnějších řešení.

Podstatné není pro let letadla to v jak teplém vzduchu se právě nachází, ale zásadně vždy tlakové rozdíly tímto letadlem způsobené. Takže prioritní není teplota, ale tlak. Proto právě na něj se musí soustředit veškerý zájem, protože je poměrně snadno měřitelný - resp. účinněji, než měřením/porovnáváním jeho teplot.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#33 Příspěvek od Peetr »

Dobrý den,

asi bych to shrnul tak, že vůbec nevylučuji, že měření teplot žárovičkami by fungovalo, nicméně upřednostňuji, s ohledem na jednoduchost, mechanický princip. Pokud by o to někdo z vás stál, tak bych byl ochoten bezplatně takový systém měření vymyslet a příp. pomohl ho i do letadla nainstalovat. Instalace takového zařízení ani nebude vyžadovat významný zásah do pláště letadla (oproti těm žárovičkám), a když, tak nanejvýš otvor o velikosti jednoho až dvou milimetrů. Co se týče samotné elektroniky, tam sice moc představu nemám, protože vlastně nevím, jaké vyhodnocovací moduly (snímače, vysílače) jsou pro modeláře vůbec k dispozici. Ale myslím si, že nějaké univerzální a nenákladné el. zařízení existuje, protože se jedná jen o vyhodnocení několika el. stavů a jejich odvysílání k zemi (jak tak nad tím přemýšlím). Protože na toto fórum téměř vůbec nechodím, tak by bylo nejlepší, aby mi zájemce napsal na atwatw(zavináč)seznam(tecka)cz
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: měření stoupáků a propadáků

#34 Příspěvek od JMalik »

Peetr píše:Dobrý den,

asi bych to shrnul tak, že vůbec nevylučuji, že měření teplot žárovičkami by fungovalo, nicméně upřednostňuji, s ohledem na jednoduchost, mechanický princip. .............


Nechceš si o systémech varií, snímačích, kompenzaci a funkci něco přečíst v odborné literatuře ( přístrojová část učebnic pro pilotní výcvik VFR,IFR) ?
Vymýšlíš vymyšlené.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#35 Příspěvek od Peetr »

No, JMalik, moc nerozumím vašemu komentáři. Pokud bych totiž vymýšlel vymyšlené, tak by i toto vlákno bylo zcela zbytečné. To jste třeba mohl rovnou upozornit i coro, sharkcom na scestnost jejich úvah. A jen tak mimochodem, já se zabývám probletikou aerodynamiky na úrovni nejodbornější (a tedy nejúčinnější), proto celkem důvodně předpokládám, že moje řešení ještě není dosud nikdy uvedeno. Asi si jen prostě rád rýpnete, místo abyste sám přiložil ruku k dílu.
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#36 Příspěvek od zdzd »

Nevím, ale co má aerodynamika společného s variem? To má měřit klesání/stoupání. Nic víc, nic míň.

Ve výtahu, na schodech, na lyžích, na lanovce, na svahu... Kdekoliv, bez ohledu na teplotu, průvan, pod střechou, v jeskyni či v eroplánu.

Řešení není teplota, gyro ani žádný jiný bazmek tohoto charakteru.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#37 Příspěvek od Peetr »

To, JMalik, a ruku k dílu přiložit třeba tak, že tady sám uvedete nejlepší možné řešení. Na o to potom porovnáme s tím mým. Právě takový postup se mi jeví docela nejpřirozenější, když už tady mrháme všichni tolik časem.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#38 Příspěvek od Peetr »

A zdzd, přece v úvodu vlákna je nastolená otázka, zda by bylo možné měřit stoupáky a propadáky žárovičkami. Tak ještě jednou k té aerodynamice:

Na řízení letu je vždy rozhodující chování vzduchu, který letadlo obtéká. Proto je tento vzduch, který tedy zásadně ovlivňuje aerodynamiku letu, vždy měřitelný. Gyro (jako snímač) proto určitě vhodné je, a to právě pro mnou zamýšlené řešení. Gyro však NENÍ nutné, je to jen jedno z nákladnějších řešení.

Z toho vyplývá, že se tedy vůbec neřeší výtah, schody, lyže...
Uživatelský avatar
zdzd
Příspěvky: 11510
Registrován: ned 04.05.2003 0:00
Bydliště: Břeclav

#39 Příspěvek od zdzd »

Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: měření stoupáků a propadáků

#40 Příspěvek od JMalik »

Peetr píše:.............. já se zabývám probletikou aerodynamiky na úrovni nejodbornější (a tedy nejúčinnější), proto celkem důvodně předpokládám, že moje řešení ještě není dosud nikdy uvedeno. Asi si jen prostě rád rýpnete, místo abyste sám přiložil ruku k dílu.


Rád přiložím ruku k dílu, pokud to má evidentně smysl (tady o tom zatím nejsem přesvědčený, protože něco jiného je zdokonalit, aplikovat.... stávající systém do modelu a něco jiného je vynalézat na RC Manii nový systém varia)
Největší problém všech varií je v podstatě zpožděná odezva. Proto je principielně nejproblémovější to gyro, které může reagovat až na rychlost změny pohybu letadla a velmi obtížně bude vyhodnocovat malá stoupání a klesání kolem nuly.Systémy s kompenzací jsou na tom podstatně lépe, nevýhodou je velikost a náročnost v modelu na statický snímač tlaku.
Nejdokonalejší total vario (vario celkové energie) je tady velmi obtížně realizovatelné s ohledem na malé setrvačné hmotnosti.
Můžete napsat kde a jak se konkrétně zabýváte aerodynamikou ?
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#41 Příspěvek od Peetr »

No, zdzd, o variu je sice název vlákna, ale v samotném úvodu vlákna je nastolená otázka, zda by bylo možné měřit stoupáky a propadáky žárovičkami, tedy větry v nichž se letadlo nachází. Takže o samotném variu řeč není. Já jsem pochopil otázku od Ufi tak, že chce vědět z místa ovládání to, v jakém prostředí se jeho letadlo nachází, nikoliv to jestli letadlo stoupá nebo klesá.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: měření stoupáků a propadáků

#42 Příspěvek od JMalik »

Peetr píše:No, zdzd, o variu je sice název vlákna, ale v samotném úvodu vlákna je nastolená otázka, zda by bylo možné měřit stoupáky a propadáky žárovičkami, tedy větry v nichž se letadlo nachází. Takže o samotném variu řeč není. Já jsem pochopil otázku od Ufi tak, že chce vědět z místa ovládání to, v jakém prostředí se jeho letadlo nachází, nikoliv to jestli letadlo stoupá nebo klesá.




Ufi napsal:
Napadla mě jedna věc, možná je to kravina, ale znáte to líná huba hotové neštěstí . Nešla by zhotovit varianta, aby v letadle ( např. větroň - termický ) byl citlivý teplotní snímač, který rychle reaguje a bude posílat signál do modulu napojeného na vysílač. Tím by se dobře zjišťovali stoupáky ,ale i propadáky. Pokud by to mělo být dražší než výškoměry, pak je to zbytečné něco vymýšlet že jo. Podotýkám jsem antielektronik.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#43 Příspěvek od Peetr »

... A jsem navíc přesvědčen, že na kvalitu letu má právě hlavní vliv znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, nikoliv to jestli letadlo stoupá nebo klesá. Protože jen těmto podmínkám přizpůsobuji ovládání letadla, abych zůstal ve vzduchu co nejdýl, nejvýš apod. ...si myslím
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

Re: měření stoupáků a propadáků

#44 Příspěvek od JMalik »

Peetr píše:... A jsem navíc přesvědčen, že na kvalitu letu má právě hlavní vliv znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, nikoliv to jestli letadlo stoupá nebo klesá. Protože jen těmto podmínkám přizpůsobuji ovládání letadla, abych zůstal ve vzduchu co nejdýl, nejvýš apod. ...si myslím


Já si zase myslím, že pokud chci zůstat ve vzduchu déle než Vy, musím točit nekvalitní rozbitý stoupák, pokud Vy letíte v kvalitním klesáku, který znáte a přizpůsobujete mu ovládání letadla.
Uživatelský avatar
Peetr
Příspěvky: 9
Registrován: ned 07.11.2010 0:00

měření stoupáků a propadáků

#45 Příspěvek od Peetr »

... Pokud se ale Ufi zajímá více o to, jestli letadlo stoupá nebo klesá, než o znalost podmínek, v jakých se letadlo nachází, pak asi ani nemůže mít takovou radost z ovládání letadla. Proto si opravdu myslím, že veškerý zájem, a nejen u Ufi, ale u každého by se měl soustředit právě na znalost termických podmínek, v nichž se jeho letadlo nachází - aby právě jim co nejlépe přizpůsobil jeho ovládání.
Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“