Těžké začátky s 3D heli, aneb cesta dlouhá 2.
Natelal jsem asi 7 mesicu s Beltem a nejhorsi co tam je, je opravdu to gyro. Dalsi vec ktera by podstatne zlepsila let je nove radio. U setoveho se nedaji menit zadne krivky a v idle jsou otacky neprimerene velike a Belt je tak na pokraji rozpadnuti.
Pro zdzd: pro zacatecnika (s beltem) je 100% lepsi mit 0% plynu pri pacce dole, da se to naucit dost rychle a z vlastnich zkusenosti vim, ze packu hledat na vysilaci (ktera na te setove stejne neni) trva dele, protoze si clovek zvlast pokud je zacatecnik uvedomi az za par vterin co se stalo. Pro 3D piloty je to samozrejme nesmysl.
Kdyby se tam daly nastavit expa a ty konstantni otacky tak je to uplne o necem jinem. Tohle gyro, pri pacce nahore neudrzi heli ani v rozmezi 45° a cela heli zacne rotovat, predevsim protoze nema ty konstantni otacky, ale ma je linearne od 0-100% pricemz kolektiv ma 50-100% tj. 0-7°
Dalsi vada belta je v tom, ze v cele hlave ma dost velke vule.
Ale i s tim vsim se to po cca 2 mesicich alespon me povedlo stabilne ovladat.
Jinak belt, protoze ma nizko rotor a pruzne listy, tak pri malo dotazenych gripech a nizkych otackach pri narazovem vetru ty listy vrazi do ocasni trubky.
Pokud ale zvladne pilot kontrolovat vsechny tyhle nedostatky, tak lepsi helikoptera bude pro nej obrat o 180°.
Pro zdzd: pro zacatecnika (s beltem) je 100% lepsi mit 0% plynu pri pacce dole, da se to naucit dost rychle a z vlastnich zkusenosti vim, ze packu hledat na vysilaci (ktera na te setove stejne neni) trva dele, protoze si clovek zvlast pokud je zacatecnik uvedomi az za par vterin co se stalo. Pro 3D piloty je to samozrejme nesmysl.
Kdyby se tam daly nastavit expa a ty konstantni otacky tak je to uplne o necem jinem. Tohle gyro, pri pacce nahore neudrzi heli ani v rozmezi 45° a cela heli zacne rotovat, predevsim protoze nema ty konstantni otacky, ale ma je linearne od 0-100% pricemz kolektiv ma 50-100% tj. 0-7°
Dalsi vada belta je v tom, ze v cele hlave ma dost velke vule.
Ale i s tim vsim se to po cca 2 mesicich alespon me povedlo stabilne ovladat.
Jinak belt, protoze ma nizko rotor a pruzne listy, tak pri malo dotazenych gripech a nizkych otackach pri narazovem vetru ty listy vrazi do ocasni trubky.
Pokud ale zvladne pilot kontrolovat vsechny tyhle nedostatky, tak lepsi helikoptera bude pro nej obrat o 180°.
Naposledy upravil(a) ZeXx86 dne ned 17.10.2010 12:42, celkem upraveno 1 x.
Spirit System
zdzd píše:Normal opravdu ne. To je přímá cesta k nácviku oprav a pumpování peněženky.
Jde videt, ze jsi tu heli nikdy nemel v ruce, coz je jasny, protoze ty letas jen s tim nejlepsim
Rady typu, kup si lepsi helikopteru jsou zacatecnikovi uplne k nicemu,
ocividne si koupil vyse zminovanou, protoze z nejakeho duvodu chtel ...
Moje rada je - trenovat na simulatoru alespon dokud pilot nezvlada viset ve vetsine polohach, to vyjde nejlevneji a pokud mozno se stejnou heli i nastavenim, tj. predevsim stejne krivky.
Spirit System
ZeXx86 píše:zdzd píše:Normal opravdu ne. To je přímá cesta k nácviku oprav a pumpování peněženky.
Jde videt, ze jsi tu heli nikdy nemel v ruce, coz je jasny, protoze ty letas jen s tim nejlepsim
Rady typu, kup si lepsi helikopteru jsou zacatecnikovi uplne k nicemu,
ocividne si koupil vyse zminovanou, protoze z nejakeho duvodu chtel ...
Moje rada je - trenovat na simulatoru alespon dokud pilot nezvlada viset ve vetsine polohach, to vyjde nejlevneji a pokud mozno se stejnou heli i nastavenim, tj. predevsim stejne krivky.
Někde radím aby si koupil lepší helinu? Na to už je pozdě a bude si muset vylízat co si navařil. Tak už to na světě chodí. A pokud k tomu má rádio, které vhodné nastavení neumí, tak tím tuplem. Heliny nejsou žádná sranda a před nákupem je nanejvýš vhodné si zjistit co nejvíce informací a prohlédnout si všechno v realitě.
A pokud jde o argumety pro stažení plynu v nule kolektivu, ty jsou právě ty teoretické. Mé zkušenosti jsou naprosto odlišné, sám jsem nováčkům nastavoval heliny, vždy na IDLE1 a neměli s tím nikdy jediný problém. Jak už bylo řečeno, 80-90% nezkušených lidí se učí létat s nelétatelnou helinou. Nejhorší je, když to ještě propagují jen proto, že správné nastavení nepoužili a tak si nedokáží představit co by jim to dalo.
zdzd píše:ZeXx86 píše:zdzd píše:Normal opravdu ne. To je přímá cesta k nácviku oprav a pumpování peněženky.
Jde videt, ze jsi tu heli nikdy nemel v ruce, coz je jasny, protoze ty letas jen s tim nejlepsim
Rady typu, kup si lepsi helikopteru jsou zacatecnikovi uplne k nicemu,
ocividne si koupil vyse zminovanou, protoze z nejakeho duvodu chtel ...
Moje rada je - trenovat na simulatoru alespon dokud pilot nezvlada viset ve vetsine polohach, to vyjde nejlevneji a pokud mozno se stejnou heli i nastavenim, tj. predevsim stejne krivky.
Někde radím aby si koupil lepší helinu? Na to už je pozdě a bude si muset vylízat co si navařil. Tak už to na světě chodí. A pokud k tomu má rádio, které vhodné nastavení neumí, tak tím tuplem. Heliny nejsou žádná sranda a před nákupem je nanejvýš vhodné si zjistit co nejvíce informací a prohlédnout si všechno v realitě.
A pokud jde o argumety pro stažení plynu v nule kolektivu, ty jsou právě ty teoretické. Mé zkušenosti jsou naprosto odlišné, sám jsem nováčkům nastavoval heliny, vždy na IDLE1 a neměli s tím nikdy jediný problém. Jak už bylo řečeno, 80-90% nezkušených lidí se učí létat s nelétatelnou helinou. Nejhorší je, když to ještě propagují jen proto, že správné nastavení nepoužili a tak si nedokáží představit co by jim to dalo.
Nove radio, ktere zvlada i expa by stalo vic nez ta heli, takze o nastavovani cehokoliv se taky nemuzeme bavit.
Pokud clovek zacina, tak nezna ani moc lidi, casto nikoho kdo by mu poradil a kdyz se zepta na foru a uvidi 3 stranky s tim, ze vsechno je spatne, tak ho to asi moc motivovat nebude.
Nejak se zacit musi, cim slozitejsi to bude mit na zacatku, tim lehci to bude mit potom.
Spirit System
ZeXx86 píše:Pokud clovek zacina, tak nezna ani moc lidi, casto nikoho kdo by mu poradil a kdyz se zepta na foru a uvidi 3 stranky s tim, ze vsechno je spatne, tak ho to asi moc motivovat nebude.
Nejak se zacit musi, cim slozitejsi to bude mit na zacatku, tim lehci to bude mit potom.
A to je právě ten špatný začátek. Než jsem se dal do helin, tak jsem strávil několik týdnů, možná měsíců, mailováním, studiem diskusí, telefonováním a návštěvami heli akcí, abych viděl o co jde.
Rozhodně to pomůže a motivuje víc, než neuvážená koupě, která pak nemá solidní řešení. A čím složitější to bude mít na začátku, tím déle to bude trvat, tím to bude dražší a tím je pravděpodobnější, že se na to vybodne úplně.
Teď mu nezbývá, než bojovat s tím, co si vybral.
normál/idle1
Ahoj,
Jsem vzdálený pozorovatel tohodle vlákna a nemůžu ještě radit... protože pilotování plnohodnotné helli teprve čeká.
Moc dobře ZDZD vysvětluje funkci idle1/normál, pokud začátečník zazmatkuje stáhne plyn na 0 společně se záporným kolektivem, tak jí razantně ještě setrvačností otáček rotoru přimlaskne do země, to musí být naprostá sekaná, žádná část kvedláku nezůstane na svém správném místě. Učit začátečníka lítat na normál a teprve potom na idle1 je velká nerozvážnost!!!
Mám taky návyk plynu startovat na CB180 od 0 ani jinak nejde
ale to se velice rád odnaučím a normál používat rozhodně nebudu ušetřím tak spoustu peněz. Pet
Jsem vzdálený pozorovatel tohodle vlákna a nemůžu ještě radit... protože pilotování plnohodnotné helli teprve čeká.
Moc dobře ZDZD vysvětluje funkci idle1/normál, pokud začátečník zazmatkuje stáhne plyn na 0 společně se záporným kolektivem, tak jí razantně ještě setrvačností otáček rotoru přimlaskne do země, to musí být naprostá sekaná, žádná část kvedláku nezůstane na svém správném místě. Učit začátečníka lítat na normál a teprve potom na idle1 je velká nerozvážnost!!!
Mám taky návyk plynu startovat na CB180 od 0 ani jinak nejde
Re: normál/idle1
petsild píše:Ahoj,
Jsem vzdálený pozorovatel tohodle vlákna a nemůžu ještě radit... protože pilotování plnohodnotné helli teprve čeká.
Moc dobře ZDZD vysvětluje funkci idle1/normál, pokud začátečník zazmatkuje stáhne plyn na 0 společně se záporným kolektivem, tak jí razantně ještě setrvačností otáček rotoru přimlaskne do země, to musí být naprostá sekaná, žádná část kvedláku nezůstane na svém správném místě. Učit začátečníka lítat na normál a teprve potom na idle1 je velká nerozvážnost!!!
Mám taky návyk plynu startovat na CB180 od 0 ani jinak nejdeale to se velice rád odnaučím a normál používat rozhodně nebudu ušetřím tak spoustu peněz. Pet
Problem je v tom, ze u setove vysilacky belta to proste jinak nejde. A nerekl bych ze ji primlaskne, zadny zaporny kolektiv tam na normal neni jak jsem psal o neco vys. Pri pacce dolu zacne akorat padat volnym padem - pokud to ma mechanicky spravne serizeno.
A opet musim podotknout ze na IDLE (se setovou vysilackou) je s toutou heli nemozne pro zacatecnika letat. Jednak je kolektiv strasne citlivy, takze by to pri pristavani prizdil a taky je to nejmene 2x vic nestabilni + to dela docela randal a pilot kazdym okamzikem akorat ocekava kdy uleti listy (ty maji max 2400 RPM).
Spirit System
A já mám zase jak osobní tak zprostředkovanou zkušenost, že pro začátky je celkem jedno zda jde o křivku 0-100%, nebo o governor. Přitlačením k zemi vinou křivky 0-100% nikdo z mých známých v začátcích vrtulníka nerozsekal, ani já ne. Stejně tak stálé otáčky nic nezachránily. Viděl jsem několik profi seřízených a drahých mašin padnout po pár minutách letu do hromady trsátek. Jde o to naučit se správně pilotovat a nezmatkovat, například tím, že stáhnu hned páčku plynu k nule, nebo budu hrabat do páček s tak velkými výchylkami jako na školním hornoplošném polysterénu. A právě s těmi nervovými dráhami z oka do hlavy pak do ruky a zpátky má nováček maximální starosti i s geniálně nastaveným modelem. Pozoroval jsem spíš to, že asi 80% lidí má vrtulník naprosto blbě seřízený co se týče napípání do rádia, nastavení gyra a mechanických záležitostí. Stejnou chybou jsou RTF sety, jak zdzd výše ostatně zmínil. I když se stavělo na holém draku, často se vybavuje příliš levnými komponenty, zejména nedostatečným motorem a reglem, které se pak chovají spíš jako odporová topidla a pošlou model k zemi častěji, než nějaká nevhodná křivka čehokoliv. Mockrát už jsem musel sebrat někomu iluze nad tím, že jeho nová a "úžasná" RTF hračka "výtečná jak pro začátky tak pro 3D" atd. stojí za hovno a dobře lítat nikdy nebude a co hůř, změna by stála víc než nový stroj. Ale co dělat, bylo by snad lepší lhát? Každý sám si může za to, že napřed kupuje v řádu desítek tisíc a až pak se ptá. Někdy mám opravdu pocit že našinci své peníze vydělávají moc lehko. Nebo je ješitnost opravdu tak silný národní rys?
Každopádně žádné takové kecací vlákno nikdy nedá ani to co hodina z ostříleným kolegou, který konkrétně ukáže a zalítne.
Každopádně žádné takové kecací vlákno nikdy nedá ani to co hodina z ostříleným kolegou, který konkrétně ukáže a zalítne.
Jasně,máš pravdu,sedám s páčkou uprostřed s cca 85% otáček, a je jasné,pokud to přibiju s vypnutým motorem a -8 st. na kolektivu,bude to na sračku taky.Tou krizovkou jsem myslel nějakou kolizi za letu,např,průlet stromem apod.zdzd píše:raging píše:Normal může vypadat např. i takto: 0-85-85-85-90-90-95. Já než bych v krizi dosáhl na hold,helina by byla na maděru....toto je naštěstí jen můj problém,mám pravou ruku po těžkém úrazu kratší a málo funkční
Naštěstí palec na páčku funguje
Ta nula na začátku vůbec není dobrá. Tím, že vypneš motor, zároveň dáváš minimum kolektivu a helinu přibiješ na zem. Pokud chceš něco kolektivu, zapneš zase motor...
Věř tomu že HOLD spínač nad prsty, který lze jednoduše zapnout cvrnknutím prostředníku, je nejen rychlejší než stažení páky kolektivu, ale také mnohem bezpečnějí a příjemnější. Můžeš tak vypnout motor, aniž by jsi si nevhodně hrabal do kolektivu. A naopak. Můžeš stáhnut kolektiv, aniž by se ti vypnul motor a ztratil jsi pak možnost rychle reagovat a začít stoupat.
Jediné, co drží vrtulkník funkční, je točící se rotor. Nelze ho jen tak bezdůvodně za letu vypínat a zapínat (nechme stranou autorotaci). Když má vrtulík letět, musí se rotor točit. Naopak, při manipulaci se točit nesmí, ani když si chci vyzkoušet pohyb serv hlavy. A to HOLD spínač splňuje dokonale.
BTW: Celý tento thread plně potvrzuje zušenosti Víti Klabačky, který vrtulníky na požádání seřizuje. 80-90% začátečníků má helinu úplně blbě seřízenou. Často až tak, že se s ní skoro nedá slušně letět. Natož se na ní něco naučit. Obětovat pár stovek na koupení několika hodin života zkušeného člověka, který helinu projde, seřídí a poradí se rychle a několikanásobně vrátí. Kdyby to CharlitoCZ udělal hned za startu, nemusel by řešit takové problémy, jaké teď řeší.
psena píše:Normal podle manualu ktery jsem cetl nikdy nema minusovej kolektiv, osobne sice davam cca -1° ale ani to neseka ocasy.
Manuálu čeho? Rádia, nebo u nějaké heliny?
Normal začínající někde kolem 0° kolektivu není NORMAL, ale křivka pro IDLE1. Někde toto nastavení nedávají vůbec do mínusu, ale to je špatně. Když foukne vítr, je helina někde pr*eli. Aspoň kousek mínusu je nutný.
Pokud jsi pod NORMAL myslel tu IDLE1 křivku (standardní let po obloze), tak je to OK. Až na to stažení plynu v 0.
A ocasy neseká nastavení kolektivu, nýbrž promáchuté listy. A listy promáchnou při rychlém dosednutí a nízkých otáčkách, kdy je nepodrží odstředivá síla.
zdzd píše:psena píše:Normal podle manualu ktery jsem cetl nikdy nema minusovej kolektiv, osobne sice davam cca -1° ale ani to neseka ocasy.
Manuálu čeho? Rádia, nebo u nějaké heliny?
Normal začínající někde kolem 0° kolektivu není NORMAL, ale křivka pro IDLE1. Někde toto nastavení nedávají vůbec do mínusu, ale to je špatně. Když foukne vítr, je helina někde pr*eli. Aspoň kousek mínusu je nutný.
Pokud jsi pod NORMAL myslel tu IDLE1 křivku (standardní let po obloze), tak je to OK. Až na to stažení plynu v 0.
A ocasy neseká nastavení kolektivu, nýbrž promáchuté listy. A listy promáchnou při rychlém dosednutí a nízkých otáčkách, kdy je nepodrží odstředivá síla.
Manual Belta, bavime se v tomto vlakne jenom o nem, vsechno ostatni je tazateli naprosto putna.
Tam jsou hned nekde na 3 strance nakresleny krivky, kde normal je s plynem 0-25-50-75-100, kolektiv 50-62.5-75-87.5-100 .. kde 50% je 0°. Pro IDLE (zadne idle 1 ani 2 tam neni) je tam krivka plynu 100-87.5-75-87.5-100 a kolektivu 0-25-50-75-100 a s temito hodnotami se budto naucite letat a nebo koupite nove radio.
Spirit System
- CharlitoCZ
- Příspěvky: 696
- Registrován: úte 05.10.2010 0:00
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Tak přátelé, ráno jsem měl první test, zkusil jsem tedy idle up na 1, letěl jsem asi 20 sek a rozmlátil jsem to - připouštím ale, že to byla spíš chyba pilota..
nicméně doma jsem vyměnil převodové kolečko a letělo se znovu (to jsem prosíravě měl jedno do zásoby)
zkusil jsem tedy později další létání, už s idle up na normal (0-50-100), to už mi zas šlo lépe - je to takové méně zběsilé a dokud nezačnu viset, tak to raději přepínat nebudu, s tim přepnutím to bylo dost divoký
ze začátku mi přišlo, že mi stále utíkal zadek, nicméně to jsem během okamžiku odstranil, když jsem zjistil, že mám trošku šouplé servo na ocasu
dobrý, začal jsem létat, už to šlo zase o trošku lépe, ale v tom mi začala umírat baterka (najednou jsem měl třeba i plný plyn a skoro se to nevznášelo), pak jsem JÁ PAKO
ještě zkusil po pár vteřinách krátký vzdušný přesun, baterka se během té chvilky asi trošku rozjela, ale jak jsem dal rovnou plný knedlík, tak se mi opět protočil převod a ozubené kolo v háji, tím jsem pro dnešek skončil a budu zase vyčkávat dalších dílů 
nicméně doma jsem vyměnil převodové kolečko a letělo se znovu (to jsem prosíravě měl jedno do zásoby)
zkusil jsem tedy později další létání, už s idle up na normal (0-50-100), to už mi zas šlo lépe - je to takové méně zběsilé a dokud nezačnu viset, tak to raději přepínat nebudu, s tim přepnutím to bylo dost divoký
ze začátku mi přišlo, že mi stále utíkal zadek, nicméně to jsem během okamžiku odstranil, když jsem zjistil, že mám trošku šouplé servo na ocasu
dobrý, začal jsem létat, už to šlo zase o trošku lépe, ale v tom mi začala umírat baterka (najednou jsem měl třeba i plný plyn a skoro se to nevznášelo), pak jsem JÁ PAKO
DJI Phantom 3 Advanced / SIG Smith Miniplane / spousta deproňáků a miniqvéček