Stránka 3 z 5

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 13:24
od TomasC
Pokusím se to více rozepsat...

Karel Svoboda píše:Český zákazník výrobce neuživí . A německý (rakouský trh je veliký) a pro nás dost poctatný.
V první řadě nemám naprosto ambici říkat výrobcům co a jak mají vyrábět. To si musí rozhodnout sami.


Je to třeba chápat v opravdu širokém kontextu. Zjednodušit to pouze na malou část FAI pravidel je velká chyba a u některých opravdová neznalost.

Kód: Vybrat vše

Jsou dvě strategie, jak postavit pravidla: monotyp nebo konstruktérský (s tím mají velkou zkušenost u lodí)
Monotyp bude jen jeden, budou přesná pravidla pro proměření a tak.
Konstruktérský, nějaká obecná pravidla a zbytek se dožene výkladem.

Domnívám se, že je letečtí modeláři mají rádi spíše konstruktérský princip, chápu, že výrobci fandí spíše jejich monotypu.




Pravidla resp. zákony jdou velmi obtížně napsat tak, aby v nich nebyly nějaké šedé zóny. Bylo by to super, ale tak to prostě nefunguje. Proto se to řeší tak, že se ustanoví někdo/něco, kdo se případně rozhodne a napíší se i podmínky jak rozhodovat. V životě soudce, odvolací soudce a zákony, mezinárodní smlouvy, atd... Na české klubové soutěži jury nebo hlavní rozhodčí a pravidla FAI či sportovní řád. Pokud je problém velký, udělá se novela zákona, resp. změna pravidel.



A protože už se rejpeme v opravdu maličkostech a detailech, tak je potřeba sledovat i maličkosti a detaily. Pokusím se....



Kategorie F3L má mezinárodní FAI text pravidel. Svaz modelářů je skrz Aeroklub ČR členem FAI a tak pravidla F3L můžeme používat i v ČR na soutěžích Svazu modelářů.
Soutěž kterou pořádá Svaz modelářů, respektive nějaký klub nebo člen Svazu modelářů se po organizační stránce řídí Sportovním řádem Svazu modelářů pro letecké modeláře. Ve FAI pravidlech (obecná část) se neřeší lokální soutěže, ale mistrovství světa, atd...


Pokud chci jít nebo dokonce pořádat soutěž, tak ve Sportovní řádu jsou části 2. LETECKOMODELÁŘSKÉ SPORTOVNÍ PODNIKY, 3. ORGANIZACE SOUTĚŽÍ a 4. FUNKCIONÁŘI SOUTĚŽE.
V kapitole 4.1.1. Práva a povinnosti jury nebo hlavního rozhodčího
Kromě toho jsou jury a hlavní rozhodčí oprávněni:
d) Před soutěží se přesvědčit o znalosti Sportovního řádu u všech rozhodčích pořadatele a podle potřeby
provést instruktáž. Ve sporných případech výkladu sportovních pravidel platí jejich výklad Sportovních
řádů.


Protože je spousta "chytráků", tak pro pomoc jury a hlavnímu rozhodčímu byla do Sportovního řádu doplněno:
1.5.10. Při aplikaci nebo výkladu kteréhokoliv ustanovení Sportovního řádu (dále jen ustanovení) je třeba
upřednostnit výklad ustanovení směřující k uplatnění jeho smyslu, před výkladem pouze
jazykovým/textovým. Rozhodčí, ředitel soutěže, jury i sami soutěžící by měli vzít na vědomí, že jazykový
výklad představuje základ a východisko pro objasnění smyslu a účelu ustanovení. Pouhá mechanická
aplikace textu, která nebere v úvahu, buď úmyslně nebo v důsledku neznalosti, smysl a účel ustanovení,
může pak vyvolávat dojem absurdity a odcizuje Sportovní řád modelářům.



Takže znovu to zopakuji a doufám, že v kontextu výše napsaného je to jasnější. V případě nejasnosti o výkladu pravidel rozhoduje na české soutěži jury nebo hlavní rozhodčí. A jako pomoc má nápovědu, jak si pravidlo vyložit.


Já, protože se snažím pravidla dodržovat, tak nemůžu napsat obecně platný výklad. Nemohu zasahovat od práv jury nebo hlavního rozhodčího.
Jediná cesta je změna pravidel. Zde je odkaz na dokument, který je potřeba pro změnu FAI CIAM pravidel vyplnit.
https://www.fai.org/sites/default/files ... ction4.doc
Termín je 30.9. každého roku. Vyplněný poslat na mě: ciniburk@svazmodelaru.cz

Mohu pouze zde na fóru napsat, jak bych se rozhodl já, kdybych byl na soutěži členem jury nebo hlavním rozhodčím.
I spodní část směrovky je součást modelu a tak tedy nemůže vyčnívat sama ze sebe. = Je OK.

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 15:04
od albisko
1dnes5.JPG
len somar by pouzival spodnu smerovku ako pridavnu brzdu na presnost pristatia :)

ja mam na oboch modeloch RES polospodne smerovky cca 1/3 je teda pod trupom

nikdy som nepristaval tak, aby cast spodnej smerovky brzdila model na bod

jednak by som si ju urval a jednak by som nikdy nepristal na presnost ( netvrdim ze viem pristavat na presnost v čase)

pridavam foto smeroviek, dovod preco som ich pouzil je teoreticka lepsie zatacka v kruzeni

palo polonec
rcm martin

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 15:20
od TomasC
zdzd píše:No, když už se tu tak pěkně přete o jazykovém výkladu české verze - už se někdo podíval co a jak je ve FAI originálu?


Vzhledem k oblíbenosti kategorie byl velký předpoklad, že se pravidla budou řešit.
I z edukativních důvodů, pro zvýšení úrovně modelářské angličtiny pro modeláře.
A pro jasnost a přehlednost...

Byl překlad udělán jako dvoujazyčný aby se dala snadno porovnat co a jak. Celý překlad F3L se najde na stránkách pravidel Svazu modelářů: https://svazmodelaru.cz/klem/pravidla/


Přikládám ilustrativní obrázek.

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 15:21
od albisko
druha smerovka na lahsom modely

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 16:59
od BoBik_CZ
RESky nelítám, ale tohle čtení je zábavné. :lol:

IMHO to má jen dvě řešení:
1. Směrovka nepřesahuje trup směrem dolů
nebo
2. V pravidlech bude doplněna věta "Spodní strana modelu nesmí mít jiné výstupky než vlečný háček a ovládací páky řídících ploch" o dovětek "SOP může přesahovat trup směrem dolů, nemá-li jakékoliv výstupky usnadňující zpomalení modelu na zemi".

Protože jinak je spodní SOP proti pravidlům. Je to výstupek a brzdí. Jak moc? No podle tvaru. Zaoblená málo, hranatá více a bude-li mít spodní část špici směrem dopředu, pak hodně. A tvar SOP definovaný není, ne? :wink:

Re: Vyčnívající část

Napsal: úte 22.03.2022 19:14
od Karel Svoboda
Je zajímavé, že stejně je to psané i v F5J a nejsem si jist F3J .
A tam je to všem jasné. Žádný Jéčko to nemá.
Mě je to samotnému úplně jedno, model mám tak aby vyhovoval.
Jsou to věci které zbytečně rozpoutávají vášně.
Vyjádření našich zástupců na svazu by mělo být jen jedno. A to, že zjistí na FAI jak to je.
A vyžádají si oficiální stanovisko s výkladem pravidla od FAI.
Ty řeči okolo jsou zbytečné a motat FAI pravidla se sportovním řádem svazu je takové jednoduché řešení problému, který stále trvá a nezmizel.
Ze sportovní řádu pro letecké modeláře:
1.5.10. Při aplikaci nebo výkladu kteréhokoliv ustanovení Sportovního řádu (dále jen ustanovení) je třeba upřednostnit výklad ustanovení směřující k uplatnění jeho smyslu, před výkladem pouze jazykovým/textovým. Rozhodčí, ředitel soutěže, jury i sami soutěžící by měli vzít na vědomí, že jazykový výklad představuje základ a východisko pro objasnění.
Jsem zvědav zda p.Plichta vznese dotaz na zástupce ve FAI Tomáše Bartovského a s čím svaz přijde.

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 8:18
od clouseau
Karel Svoboda píše:Je zajímavé, že stejně je to psané i v F5J a nejsem si jist F3J .
A tam je to všem jasné. Žádný Jéčko to nemá.
Mě je to samotnému úplně jedno, model mám tak aby vyhovoval.
Jsou to věci které zbytečně rozpoutávají vášně.
Vyjádření našich zástupců na svazu by mělo být jen jedno. A to, že zjistí na FAI jak to je.
A vyžádají si oficiální stanovisko s výkladem pravidla od FAI.
Ty řeči okolo jsou zbytečné a motat FAI pravidla se sportovním řádem svazu je takové jednoduché řešení problému, který stále trvá a nezmizel.
Ze sportovní řádu pro letecké modeláře:
1.5.10. Při aplikaci nebo výkladu kteréhokoliv ustanovení Sportovního řádu (dále jen ustanovení) je třeba upřednostnit výklad ustanovení směřující k uplatnění jeho smyslu, před výkladem pouze jazykovým/textovým. Rozhodčí, ředitel soutěže, jury i sami soutěžící by měli vzít na vědomí, že jazykový výklad představuje základ a východisko pro objasnění.
Jsem zvědav zda p.Plichta vznese dotaz na zástupce ve FAI Tomáše Bartovského a s čím svaz přijde.


Dobrý den Karle, proč jste zvědav? A neoslovíte mě rovnou? Tomáše Bartovského jsem telefonicky kontaktoval hned včera dopoledne.

Z hovoru vyplynulo:
1) ve FAI nesedí žádný guru/vykladadač pravidel který by měl jedinou a tu správnou pravdu a sdělil ji všem
2) existují daná pravidla pro jednotlivé kategorie a ta platí
3) na každé soutěži má pravdu hlavní rozhodčí/jury/ředitel soutěže a to podle pravidel a jsou-li jednotlivé funkce ustanoveny (například na běžné soutěži a to i podle FAI pravidel nemusí jury existovat).
4) problém jakýkoliv - třeba i se zde diskutovanou směrovkou bude řešen až po podání oficiálního protestu na každé jednotlivé soutěži

...ano není to ideální, ale je to tak.
Nicméně Tomáš Bartovský přislíbil, že se na to ještě podívá.

To je v tuto chvíli vše. Hezký den všem a letu zdar.
Vláďa

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 8:55
od TomasC
Karel Svoboda píše:JTy řeči okolo jsou zbytečné a motat FAI pravidla se sportovním řádem svazu je takové jednoduché řešení problému


Podle českého Sportovního řádu je na soutěži označené letadlo, pořadatel píše podle Sportovního řádu propozice, podle Sportovního řádu se zapíše výsledek do žebříčku, pokud je připomínka nebo protest, tak se to dělá podle Sportovního řádu.

Tedy společné využívání FAI sporting code a Sportovního řádu je naprosto běžné.

Klubová soutěž se organizuje podle českého Sportovního řádu a na této soutěži se využívají mezinárodních stavebních pravidel.





Mohu ze své reprezentační praxe, že i na závodech na úrovni mistrovství světa o nejasnostech rozhoduje pouze JURY. Nečeká se na nějaký výklad... Rozhodne se a je respektováno.

Rozhodně je dovádění s "výstupkem směrovky" naprostý čajíček, proti tomu jak se studují a "protestují" pravidla na mistrovství světa. Jako člen týmu který přivezl všechny zlaté medaile od roku 2012 jsem tohle "vyprotestování" úspěšných dost intenzivně zažil. Od toho, že nám v průběhu závodu přeměřovali plochu, velikosti čísla licencí, prováděli nám kontrolu zapojení modelu před startem až po propíchnuté gumy na autech.
O to je to pak lepší pocit.
[youtu_be]https://youtu.be/SiKCuuP5Rsc[/youtu_be]

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 14:46
od Jan Kubica
pokus2_220323.jpg


Postavil jsem modýlek se stavitelnou směrovkou a v obýváku měřil dojezd v závislosti na poloze směrovky. Se směrovkou nahoře byl dojezd průměrně 130 cm, se směrovkou zasahující dolů asi 100 cm. Směrovka pod trupem brzdí!!!
H.

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 15:19
od Miro_V
Rychlo prerobte pravidla !!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 16:30
od HONZIK 22
Tak to nevim. Zda to bude rychlejsi nez fiknout smerovku. :mrgreen:Co bude chybet dole prdnout nahoru.
Tedy loni se resily kozliky vyskovky,pak tistene prechody, letos presah smerovky. A mela to byt kategorie do pohody. Ach jo.

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 17:12
od jio
Jak to téma čtu, tak je to docela dobrá antikoncepce proti touze soutěžit. Když je hádka už kvůli takové kravině, co pak může následovat?

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 17:15
od Brbla
HONZIK 22 píše:Tak to nevim. Zda to bude rychlejsi nez fiknout smerovku. :mrgreen:Co bude chybet dole prdnout nahoru.
Tedy loni se resily kozliky vyskovky,pak tistene prechody, letos presah smerovky. A mela to byt kategorie do pohody. Ach jo.

Ona je to pohodová kategorie , to co se tady řeší a řešilo nikoho na soutěžích nezajímá. Stačí na nějakou přijet. Chtělo by to míň kecat a víc lítat.

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 17:16
od corsair
jio píše:Jak to téma čtu, tak je to docela dobrá antikoncepce proti touze soutěžit. Když je hádka už kvůli takové kravině, co pak může následovat?
Máš pravdu předsedo!

Re: Vyčnívající část

Napsal: stř 23.03.2022 18:20
od littlebull
Jan Kubica píše:Postavil jsem modýlek se stavitelnou směrovkou a v obýváku měřil dojezd v závislosti na poloze směrovky. Se směrovkou nahoře byl dojezd průměrně 130 cm, se směrovkou zasahující dolů asi 100 cm. Směrovka pod trupem brzdí!!!
H.

Já to zkusil také, se smirkem o hrubosti 80 na hlavici je dojezd jen 48cm!!