Coptery v hledáčku ÚCL
Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Celé mi to přijde jako vtip. Jako člověk, co sleduje toto forum, se v tom neorientuji, jak to teda je. A to ani nemluvim o XYZ uzivatelich, kteri si prostě koupit kopteru a GPS, a kteri o necem takovem ani nevi (a pochybuji, ze vubec vi o existenci UCL).
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
niky79 píše:Celé mi to přijde jako vtip. Jako člověk, co sleduje toto forum, se v tom neorientuji, jak to teda je. A to ani nemluvim o XYZ uzivatelich, kteri si prostě koupit kopteru a GPS, a kteri o necem takovem ani nevi (a pochybuji, ze vubec vi o existenci UCL).
Nic si z toho nedělej. Zatím to vypadá tak, že v tom zřejmě nemají pořádně jasno ani na ÚCL potažmo ani na MD. Nějaké proklamace ze seminářů bych zatím za bernou minci moc nebral. Nejspíš to jsou jen nějaké náhledy šité zatím až příliš horkou jehlou. Teprve čas ukáže co z nich nakonec oficiálně v reálu vypadne za úžasnou variantu řešící tyto záležitosti. Zatím je to více méně v tomto ohledu jen "na vodě".
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Myslim, ze pokud je to pravdou, tak si spise uvedomuji, ze to pro ne při padajicich cenách, ohromnem rozsireni a zjednoduseni technologii bude do budoucna masivni administrativni smrt, takze spise v tom hledam jejich snahu takto vyfabrikovaneho "cerneho petra" prehodit na nekoho nebo něco jiného. Nejlepe na nejaky urad pro ochranu informaci, policii a vůbec nejake ty represivni organy.
Také si mozna konecne uvedomuji, ze nejaka konstrukce typu "GPS v koptere" je uplny nesmysl, uz jen proto, ze GPS je vyuzivano pro prime rizeni letu na nejaky předem stanoveny bod u modelu jen jako jedno z mnoha vyuziti GPS. Také si mozna uvedomili (po patricnem vzdelani se), ze ono GPS na tom multirotorovem letadle bude preci jen prinosem k bezpecnosti, nez aby to spadlo tam, kde nastane problém. Myslim si naopak, ze v budoucnu mohou mit potize takova letadla, které nejaky ten RTH zachranny systém mit nebudou, to je ale jen spekulace.
Také si mozna uvedomuji, ze problém kopter není vůbec mozne takto zužovat, ze to vlastne neni zadny problem zvany "koptera", a mozna se někdo z nich konecne zacal rozhlížet i po dalších odbornostech, vzdyt se staci jen podivat do jednoho zdejsiho pomerne masivniho vlakna o videu z letani (ne-kopteroveho !), a mnoha z Vas se budou jen jezit vlasy z toho, co tam nekteri modelari s aerodyny vyvadeji - letani nad mesty a ve mestech, lidmi a liniovými stavbami, pouzivani autopilotu s předem naprogramovanymi trasami a waypointy, pouzivani FPV s vykony nasobne prekracujicimi i ty nejsilnejsi bezne pouzivane Tx atd. atd... Proste všechno to, co se mnozi snazit ukazat jako nejaky problém zvany "koptera"...
Také si mozna konecne uvedomuji, ze nejaka konstrukce typu "GPS v koptere" je uplny nesmysl, uz jen proto, ze GPS je vyuzivano pro prime rizeni letu na nejaky předem stanoveny bod u modelu jen jako jedno z mnoha vyuziti GPS. Také si mozna uvedomili (po patricnem vzdelani se), ze ono GPS na tom multirotorovem letadle bude preci jen prinosem k bezpecnosti, nez aby to spadlo tam, kde nastane problém. Myslim si naopak, ze v budoucnu mohou mit potize takova letadla, které nejaky ten RTH zachranny systém mit nebudou, to je ale jen spekulace.
Také si mozna uvedomuji, ze problém kopter není vůbec mozne takto zužovat, ze to vlastne neni zadny problem zvany "koptera", a mozna se někdo z nich konecne zacal rozhlížet i po dalších odbornostech, vzdyt se staci jen podivat do jednoho zdejsiho pomerne masivniho vlakna o videu z letani (ne-kopteroveho !), a mnoha z Vas se budou jen jezit vlasy z toho, co tam nekteri modelari s aerodyny vyvadeji - letani nad mesty a ve mestech, lidmi a liniovými stavbami, pouzivani autopilotu s předem naprogramovanymi trasami a waypointy, pouzivani FPV s vykony nasobne prekracujicimi i ty nejsilnejsi bezne pouzivane Tx atd. atd... Proste všechno to, co se mnozi snazit ukazat jako nejaky problém zvany "koptera"...
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
A já vzorný občan jsem tu GPS rozšlapal. Co mám teď dělat?
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Kup si novou. O to tady jde. Peníze se musí točit. Buď za papíry nebo za materiál. ČNB to všechno sama podhodnocováním koruny neutáhne. Tu potřebnou inflaci přece musíme nějak udržet!
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Já vidím zatím zásadní problém zejména v té snaze interpretovat to na jedné straně pouze jako bezpilotní letadlo a na druhé straně současně tvrdit, že k létání ve vzdušném prostoru ČR není nutné žádné povolení což je v rozporu se zákonem o civilním letectví.
Páni úředníci si tady trochu hrají na chytrou Horákyni, která neměla být ani oblečená ani nahá.
Tohle by dle mého názoru měl ÚCL zcela jednoznačně a oficiálně vyjasnit buď tím, že to přestane považovat za bezpilotní letadla a půjde jen o létající zařízení splňující definici modelu letadla a tím nebude žádné povolení k létání nutné a nebo by měl ÚCL oficiálně vydat nějaké všeobecné povolení k létání vztahující se obecně na určitá bezpilotní letadla používaná jen k rekreačnímu nebo sportovnímu létání jelikož zákon o civilním letectví možnost létat s bezpilotním letadlem zcela bez povolení nepřipouští, a to zcela bez ohledu na komerčnost či nekomerčnost takového užití.
ÚCL by tedy v případě, že to hodlá i nadále považovat za bezpilotní letadla měl oficiálně vydat všeobecné povolení k létání tedy něco jako obdobu všeobecného oprávnění ČTÚ, které se také týká obecně určitého okruhu zařízení bez nutnosti vydávat k nim individuální povolení. Výjimky v tomto ohledu, které si zřejmě představuje někdo z ÚCL totiž v zákoně o civilním letectví prostě nejsou.
Páni úředníci si tady trochu hrají na chytrou Horákyni, která neměla být ani oblečená ani nahá.
Tohle by dle mého názoru měl ÚCL zcela jednoznačně a oficiálně vyjasnit buď tím, že to přestane považovat za bezpilotní letadla a půjde jen o létající zařízení splňující definici modelu letadla a tím nebude žádné povolení k létání nutné a nebo by měl ÚCL oficiálně vydat nějaké všeobecné povolení k létání vztahující se obecně na určitá bezpilotní letadla používaná jen k rekreačnímu nebo sportovnímu létání jelikož zákon o civilním letectví možnost létat s bezpilotním letadlem zcela bez povolení nepřipouští, a to zcela bez ohledu na komerčnost či nekomerčnost takového užití.
ÚCL by tedy v případě, že to hodlá i nadále považovat za bezpilotní letadla měl oficiálně vydat všeobecné povolení k létání tedy něco jako obdobu všeobecného oprávnění ČTÚ, které se také týká obecně určitého okruhu zařízení bez nutnosti vydávat k nim individuální povolení. Výjimky v tomto ohledu, které si zřejmě představuje někdo z ÚCL totiž v zákoně o civilním letectví prostě nejsou.
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
OK2BUH píše:A já vzorný občan jsem tu GPS rozšlapal. Co mám teď dělat?
Napiš na ÚCL až ti to zaplatí a náklady ať dají uhradit tomu kdo vymyslel tyto poplašné zprávy, které jsou stále uvedeny přímo na webu ÚCL viz tento odkaz a také viz tento odkaz.
ÚCL na svém webu píše:Aktuální informace k provozování bezpilotních letadel a modelů letadel, zejména vícerotorových vrtulníků, tzv. “(multi)koptér”
...
Dle předpisů platných v České republice se model letadla vyznačuje těmito znaky:
a) je provozován pouze za účelem rekreačním nebo sportovním;...
b) je provozován pouze v přímém vizuálním dohledu pilota (odpovědné osoby);...
a současně
c) nemá vlastní navigační a řídicí systémy, které by umožnily let na předem zvolené místo.
Tyto systémy (nejčastěji založené na bázi GPS a autopilota) jsou stále častěji montovány do bezpilotních letadel, která se na trhu objevují s nesprávným označením model letadla. Dle definice se nicméně již jedná o bezpilotní letadlo, jehož provoz podléhá povolení ÚCL...
Odpovědi na nejčastější otázky (FAQ)
Vystavuji se riziku nějakého postihu při provádění letů bez patřičných povolení?
Jakýkoliv provoz bezpilotních letadel (vyjma provozování modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 20 kg) bez patřičných povolení Úřadu může být předmětem sankčního řízení s možností udělení pokuty až do výše 5 000 000 Kč.
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
ÚCL by se hlavně měl začít zabývat tím, co jim ze zákona přísluší, stále platný Zákon o civilním letectví to poměrně jasně definuje, a ne stále na základě různých lobby tlaků vymýšlet nesmyslné doplňky, které nakonec jdou proti duchu zákona, protože jsou vymýšleny mimo koncepci zákona, zcela nesystémově (napadat takto jednu konkrétní odbornost), na něčí objednávku a z neznalosti nových technologií. Nějaké další šedé až temné motivy by se jistě daly najít. Tak tomu v minulosti bylo mnohokráte, vždy špatně... A když už v tom plavou, měli by si vzít ty správné příklady, tím samozřejmě myslím ty osvícené národní letecké úřady či vlády jinde ve světě, kde nejdou jen cestou zákazů (jako pár hloupých rozhodnutí, které se pořád připomínají), příkazů a povinných registrací atd. S tím my máme neblahé zkušenosti z minula, a nemuseli bychom se touto cestou vracet.
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Podle mě to tápání ÚCL souvisí jen a pouze s nejasným výkladem, co je a co už není model letadla:
http://mapacze.blogspot.com/2014/03/co- ... tadla.html
A pak s tezí, že komerci nelze dělat s modelem.
http://mapacze.blogspot.com/2014/03/co- ... tadla.html
A pak s tezí, že komerci nelze dělat s modelem.
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Koukam ze vsichni maji plna usta UCL ale asi tam nikdo nenapsal. Ja to udelal, zatim nemam povoleni publikovat celou korespondenci (pozadal jsem o to az v poslednim mailu takze cekam na odpoved) takze jen strucny vycuc.
1. Position hold neni "automaticky let na zadane souradnice" a to ani pri pouziti GPS
2. GPS na palube nemeni letadlo/copteru na UAV
3. Pokud umi coptera/letadlo funkci RTL tak se jedna o UAV i kdyz je tato funkce vypla prepinacem. Pokud coptera RTL neumi tak je to model.
4. V pripade ze ze se z coptery stane UAV ale je pouzivano pro rekreacne/sportovni (tj. nekomercni) letani tak UCL nepozaduje Povolení k létání letadla bez pilota.
Jeste jsem hodil par doplnujicich dotazu ale jak to zatim chapu ja :
Pokud mate v coptere GPS tak mohou nastat dva stavy (bereme stale sportovne/rekreacni lety) :
- prokazatelne neumi RTL (i kdyz umi pos hold/loiter a je GPS pouzivano pro stabilizaci a failsafe = pristani rovnou pod sebe tj. nikoliv motory off a pad) = jedna se nadale o model a D.X je doporucenim
- umi RTL/Waypoint = jedna se UAV ale vzhledem k tomu ze se jedna o nekomercni vyuziti tak neni pozadovano specialni povoleni a D.X je nutne dodrzovat
Zjednodusene se da rict ze pokud clovek nedela kraviny a leta dle D.X (predpokladam hlavne odstupove vzdalenosti coz splnuje 99% modelarskych letist, louk a placku) tak neni potreba plasit, skubat ven GPS atd....
Legrace je ze se opakuje situace s D.X. Nadavaj vsichni ale jasne se nikdo nezepta. Je evidentni ze UCL nehodla rusit modelarske letani na modelarskych plochach ale resi to ze kazda regionalni TV stanice atd... ma copteru s kamerou kterou pouzivaji pro nataceni na vsech moznych i nemoznych mistech. Takze skubat GPS z Phantomu musite jen pokud letate tak ze to nesplnuje D.X. Ti z nas co pouzivaji open source softy do desky si zakomentuji funkce pro RTL aby se nedalo spustit a je vyrizeno (ja osobne se chystam velmi brzo na modifikaci MPNG 3.01)
1. Position hold neni "automaticky let na zadane souradnice" a to ani pri pouziti GPS
2. GPS na palube nemeni letadlo/copteru na UAV
3. Pokud umi coptera/letadlo funkci RTL tak se jedna o UAV i kdyz je tato funkce vypla prepinacem. Pokud coptera RTL neumi tak je to model.
4. V pripade ze ze se z coptery stane UAV ale je pouzivano pro rekreacne/sportovni (tj. nekomercni) letani tak UCL nepozaduje Povolení k létání letadla bez pilota.
Jeste jsem hodil par doplnujicich dotazu ale jak to zatim chapu ja :
Pokud mate v coptere GPS tak mohou nastat dva stavy (bereme stale sportovne/rekreacni lety) :
- prokazatelne neumi RTL (i kdyz umi pos hold/loiter a je GPS pouzivano pro stabilizaci a failsafe = pristani rovnou pod sebe tj. nikoliv motory off a pad) = jedna se nadale o model a D.X je doporucenim
- umi RTL/Waypoint = jedna se UAV ale vzhledem k tomu ze se jedna o nekomercni vyuziti tak neni pozadovano specialni povoleni a D.X je nutne dodrzovat
Zjednodusene se da rict ze pokud clovek nedela kraviny a leta dle D.X (predpokladam hlavne odstupove vzdalenosti coz splnuje 99% modelarskych letist, louk a placku) tak neni potreba plasit, skubat ven GPS atd....
Legrace je ze se opakuje situace s D.X. Nadavaj vsichni ale jasne se nikdo nezepta. Je evidentni ze UCL nehodla rusit modelarske letani na modelarskych plochach ale resi to ze kazda regionalni TV stanice atd... ma copteru s kamerou kterou pouzivaji pro nataceni na vsech moznych i nemoznych mistech. Takze skubat GPS z Phantomu musite jen pokud letate tak ze to nesplnuje D.X. Ti z nas co pouzivaji open source softy do desky si zakomentuji funkce pro RTL aby se nedalo spustit a je vyrizeno (ja osobne se chystam velmi brzo na modifikaci MPNG 3.01)
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Zajímavé. Zajímavější by bylo srovnání s odpovědí na stejné otázky, tak 1/4 roku zpátky.
- gardenroute
- Příspěvky: 4185
- Registrován: úte 23.04.2013 18:00
- Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Ano, když si vzpomenu jak tyto veci lide z UCL komentovali, resp. vykladal "Dodatek X" (pokud vim, stale platny) na tom seminari, co poradal ten "soudni znalec", tak me to pripada, zda-li nekomunikoval s nejakym zcela jinym uradem 
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
jio píše:Zajímavější by bylo srovnání s odpovědí na stejné otázky, tak 1/4 roku zpátky.
Zajímavé také asi bude jak bude nyní ÚCL vysvětlovat ten rozpor s § 52 zákona o civilním letectví v tom smyslu, že zákon neumožňuje létání bezpilotních letadel, které nejsou modely ve vzdušném prostoru bez povolení bez ohledu na to zda se jedná o komerční či nekomerční létání. Dříve tu povinnost mít povolení k létání i při nekomerčním létání s bezpilotním letadlem totiž stavěli právě na tomto ustanovení zákona o civilním letectví.
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
ÚCL samo postupně hledá "pravdu"
http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na ... -letadel-a
http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na ... -letadel-a
Re: Coptery v hledáčku ÚCL
Možná by při tom hledání pravdy měli najmout i nějakého právníka aby měli alespoň pořádek v pojmech - viz "... aby pilot byl schopen stále bezpečně řídit let vlastního letadla, ..."
Takto to svědčí o určité dávce amatérismu.
Takto to svědčí o určité dávce amatérismu.