Stránka 24 z 100
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 9:06
od VTjr
dt píše:Amper: ... Policajt rozhodne nebude mit problem najit na stroji GPS nebo zjistit ze se jedna o stroj ala Mavic ktery ji ma nekde v sobe...
Takže (mám-li použít podobnou argumentaci jako v předchozích příspěvcích), pokud namontuju GPS tak, že to na první ani druhý pohled poznat nepůjde, tak jsem v suchu a můžu lítat jak chci? Super.
...
Souhlasím s dt a myslím si, že s tím policajt problém mít může. Jsem toho názoru, že přítomnost přijímače GPS na palubě nelze spolehlivě identifikovat. Už jen proto, že je to pouze citlivý přijímač, který nic nevysílá a i jeho anténky jsou dost mrňavé. Takže pokud se použije GPS modul málo rozšířené značky, nebo bude umně skryt kdesi v útrobách trupu, tak nezjistí nic.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 9:21
od dt
Ono i s těma případnýma STK a nálepkama to taky není úplně ideální. Každý z vás jistě sám ví, jakou evolucí spousta modelů prochází. Svého času jsem zvládnul mít na koptéře během 4 týdnů každý týden jinou řídící jednotku. Pokud bude výsledek kontroly reprezentován jenom nějakou nálepkou na rámu, tak bude absolutně nevypovídající o aktuálním stavu. A jistě nikdo nechce, aby nálepka současně "zapečetila" stroj proti technickým úpravám.
Troufám si odhadnout, že případný strážník bude schopný po jistém zaškolení rozeznat typické konstrukční prvky, tzn. rozlišit jestli je to plošník/vrtulník/multikoptéra, poznat jestli má nebo nemá kameru (ale už ne jakou konkrétně) a posoudit hmotnost. Všechno ostatní je dle mého názoru jenom naše zbožné přání.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 9:36
od VTjr
TomasC píše:...nový model zkontroluje před záletem jiný modelář...
...
Děláme to proto, že je to dobrý nápad, nepotřebujeme předpisy.
Přesně takto to funguje v Rakousku. Kamarád co tam působí už 28 let mi říkal, že v klubu je vždy jeden pověřený člen, který před záletem zkontroluje model a zaznamená to do jakéhosi deníku. A každý klub prý někoho takového musí mít. Jak a jestli se nějak školí ti kontroléři, to mi neříkal, ale zeptám se.
Jenže nevím, jakým způsobem tam fungují solitéři, kteří nejsou v žádném klubu? Jestli vůbec můžou do vzduchu bez členství v klubu. A taky pokud bych si já, cizinec, zaplatil členství v rakouském aeroklubu i příslušnou povinnou pojistkou, jestli bych tam mohl hned létat.
Ddano007 výše napsal, že ty civilizované země byly pro něj dosud právě Slovensko a Česko a že bychom si z pravidel, které platí například v tom Rakousku nebo Německu, neměli brát příklad.

Neuvědomuje si však, že cesta zpět a zachováno bývalého statusu quo už asi není možné a teď jde spíš o to vybojovat si co nejlepší podmínky odolat tlaku veřejnosti a státních/evropských orgánů a ustoupit jen minimálně.
A taky si myslím, že to, co je v Rakousku, je ještě vcelku snesitelné

a pokud bychom byli móóóc tlačeni, mohlo by se to převzít jako rozumný ústupek.

Ústupek, který by vzal vítr z plachet fanatickým regulátorům.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 9:43
od VTjr
dt píše:Troufám si odhadnout, že případný strážník bude schopný po jistém zaškolení rozeznat typické konstrukční prvky, tzn. rozlišit jestli je to plošník/vrtulník/multikoptéra, poznat jestli má nebo nemá kameru (ale už ne jakou konkrétně) a posoudit hmotnost. Všechno ostatní je dle mého názoru jenom naše zbožné přání.
Všechny zaškolit nemůžeš.

To by musela vzniknout nová složka policie, která by se na toto specializovala.
A to by určitě nebylo dobré, protože ta složka by musela vykazovat činnost - tedy postihnout a pokutovat/řešit co nejvíc přestupků.

A to by pak asi nespíš vedlo k buzeraci.
Stejně jako když policajti naplňují měšec s pokutami tím, že měří rychlost a vybírají pokuty tam, kde se sice často překračuje rychlost, ale kde tím řidiči nikoho neohrožují. Například v stoupáních nebo těsně před výjezdem z obce. Naopak tam, kde by to mělo smysl, se jím nechce, protože by vybrali málo, jelikož většina řidičů sama usoudí, že musí zpomalit.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 11:24
od dt
VTjr píše:Všechny zaškolit nemůžeš.

To by musela vzniknout nová složka policie, která by se na toto specializovala.

Otázkou je, jestli stejně nevznikne. Stejně budou muset mít nástroje, jak ověřit jestli jsem nelítal moc blízko k obydlené oblasti, nebo jestli jsem nepřekročil maximální povolenou výšku. Na to budou muset mít nějaké přístroje, okometrickou metodou nepoznají, jestli jsem v 80 nebo 180 metrech, nehledě na to, že by mi to pak museli dokázat. A ty přístroje stejně nebudou mít všichni. Takže pokud vůbec bude mít někdo nějaký přístroj, tak může být zaškolen mimo jeho obsluhy taky na těch pár informací o tom, co a jak vypadá.
Možná jsem v téhle věci moc naivní tím, že si stále myslím, že nám zůstane možnost za určitých okolností lítat mimo registrované lítací plochy. Pokud ne, tak je to samozřejmě zcela irelevantní a nikdo školený být nemusí.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 11:26
od ddano007
VTjr píše:Ddano007 výše napsal, že ty civilizované země byly pro něj dosud právě Slovensko a Česko a že bychom si z pravidel, které platí například v tom Rakousku nebo Německu, neměli brát příklad.

Neuvědomuje si však, že cesta zpět a zachováno bývalého statusu quo už asi není možné a teď jde spíš o to vybojovat si co nejlepší podmínky odolat tlaku veřejnosti a státních/evropských orgánů a ustoupit jen minimálně.
Aká cesta späť? Táto diskusia je ( mala by byť hlavne ) k EU smernici, ktorá chce práve celoeurópske pravidlá zaviesť. A jedna z možností tam prezentovaná je ponechať niektoré kompetencie na úrovni členských štátov.
Áno, EU komisia doporučuje celoEU pravidlá, ale čo iné možno čakať od ľudí, ktorí sú na také niečo na západ od nás zvyknutý, prípadne od úradného šimla, ktorý chce na všetko detailné pravidlá? Ono je aj v úvode napísané, že tento predpis je aj kôli požiadavkám výrobcov UAS, ktorí by radi celoEU pravidlá - preto som kdesi na začiatku povedal, že mi z toho dosť kukajú komerčné záujmy, hoci som vtedy pozeral ešte starý dokument, v ktorom to tiež bolo.
Jasné, že politika je umenie možného, ale ako vraví klasik "Nad lidskou blbostí se taky nedá zvítězit. Ale nikdy se nesmí přestat proti ní bojovat."
ad GPS: ako technické rozlíšenie drona od RC modelu sa mi to tiež zdá ako rozumné, bez GPSky sa autonómny let ťažko koná. Ako to rozlíši policajt, nech riešia vo vykonávacom predpise, naše slávne Nariadenie tiež nehovorí, ako ti kto skontroluje 120 metrov...
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 12:48
od jio
dt píše:Otázkou je, jestli stejně nevznikne. ...
I kdyby vznikli, neuhlídají vše. Spíše budou fungovat na základě udání nebo nějaké krizové události. Z prvního mám osobně strach, z druhého ne.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 13:44
od dt
jio píše:I kdyby vznikli, neuhlídají vše.
To je logické. Dopraváci taky nepostihnou všechny přestupky. To ale není důvod dopravní policii zrušit.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 14:48
od VTjr
ddano007 píše:Aká cesta späť? ...
Nuž, Ty asi nie, ale ja si pamätám časy (70. a 80. roky) kedy platilo, že model je do 5kg hmotnosti, 5m rozpätia a 10cm3 objemu motora. Všetko nad sa už považovalo za UAV a vyžadovalo komunikáciu s letovými dispečermi. Tak to je tá cesta späť.
Ty by si asi s tým problém nemal. Ja asi tiež, s výnimkou objemu motora, tam si myslím, že by mohla byť hranica povedzme 30cm3. Ale je mnoho takých, čo by mali problém aj s hmotnosťou a sú aj takí čo aj s rozpätím krídel.
Takže je to jednoducho fakt, cesta späť nie je možná. To mnohí nechcú.
Status quo je to čo nastúpilo potom, teda fakticky anarchia (napriek Rozhodnutiu DÚ a Dodatku X kvôli praktickej nevymožiteľnosti trvajúca dodnes), modely stále väčšie a ťažšie, motory o objemoch ktoré sme vtedy nemali ani na motocykloch. Ešte že v niektorých krajinách (napr. v Nemecku a Rakúsku) bolo obmedzenie na 25kg, inak neviem kam by to smerovalo. A keď sa Dodatkom X v ČR zaviedlo len do 20kg - to bolo kriku.
Každopádne práve ta anarchia ku ktorej pristúpili ešte medializované problémy s dronmi - to nakoniec vyústilo do tvorby nových regulácii.
A čo teda môžeme chcieť? Ja by som povedal, že niečo medzi tým. Osobne si myslím, že modely podľa starej definície, ale s rozpätím zníženým povedzme na 3m a motorom zvýšeným do tých napr. 30cm3 by mohla zostať voľné, len s povinnosťou poistky. A pod 2kg a 2m a 10cm3 aj bez nej. A to čo je nad 5kg/3m/30cm3, nech už vyžaduje aj tú technickú kontrolu (stačí povereným kolegom modelárom), zodpovednostnú poistku, lietanie len na určených plochách, povinnú registráciu a členstvo v klube. Tie hranice sú samozrejme na diskusiu.
Takže potom by si si zalietal aj Ty na svojej lúke za dedinou (bez nijakých obmedzení), aj tí "tažkotonážníci" a aj tí strední (ako ja) by boli obťažovaní len tou povinnou poistkou, ktorá by nakoniec bola pre ich vlastné dobro.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 15:07
od ddano007
No vidíš, a zase sa nezhodneme
5kg súhlasím, 3m sa mi zdá málo ( aj keď zatiaľ také nemám ), dal by som 5m a motor by som neriešil... Tam sa mi zdá 30ccm dosť veľa. Ale keby sme si sadli kdesi do hospody, asi sa rýchlo dohodneme
Inak tých 5kg im chcem dať do pripomienok, 250g bez licencie je na smiech... aspoň teda mne.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 15:48
od VTjr
No vieš, súhlasím, že 3m pre vetrone je možno naozaj málo, ale pre motoráky/akrobaty je už aj nad 2,2m dosť veľa. No a motor predsa musí byť primeraný tomu. Desiatka utiahne maximálne 1600-1700mm akrobat (a to ešte s rúrou). Ak by to malo byť menej než 30cm3, tak mnohé akrobaty (hlavne tie 3D) by museli byť o dosť menšie. A to sme ešte zabudli na elektromotory - tam vôbec neviem ako a podľa čoho by som definoval limity.

Asi len maximálny elektrický príkon, teda napätie (počet článkov) a maximálny prúd regulátora. No povedzme na 2kW - to by malo stačiť.
Pre tých, čo nečítali predošlé príspevky, bavíme sa o tom, čo by mali byť limity pre prevádzku bez registrácie (maximálne len s tou poistkou).

V krčme sa isto dohodneme, niekedy ak pôjdem okolo sa aj tak chystám pozrieť tú krásnu sochu sv. Barbory, čo máte na cintoríne. Len okolo moc často nechodím. Ale my tu len tak fantazírujeme, lebo sa obávam, že všetko bude aj tak inak.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 17:21
od jozefbb
Zacinate to komplikovat, jediny smerodajny a najlahsie meratelny udaj je ozaj len vaha. Neviem preco uvadzate na motor len kubiky. Co elektrika, turbina, ake by boli ekvivalenty na tie kubiky a kto to premeria. Ekvivelent STK? Kto to bude robit? NAJLEPSIE TI CO NIKDY NIC NEPOSTAVILI. A ked uz kombinujete, nezabudli ste na najpodstatnejsie, vysielace a ich certifikacia v EU, ich dalsie prerabky doma. Polovica modelarov by hned nemohla lietat.
Odoslané z P00C a podpis odstránim
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 17:47
od VTjr
Keď už má byť smerodajný, tak
hmotnosť určite nestačí, ale hybnosť - teda (hmotnosť x rýchlosť).
Od nej závisí veľkosť kinetickej energie a teda aj prípadné deštrukčné účinky pri náraze. Lebo sám musíš uznať, že 10kg vážiaci Jet alebo olovom naložený rýchly svahový vetroň narobí pri náraze omnoho viac škody než rovnako ťažká maketa historického dvojplošníka. Guľka vypálená z pušky váži pár gramov a čo dokáže ...?
Ja ale uznávam, že maximálna hybnosť sa stanovuje ťažšie, ale ak by sme sa mali uspokojiť len s hmotnosťou, tak by museli byť jej limity rôzne pre rôzne typy modelov. A to by bolo zas príliš zložité.
Mimochodom o elektrike som sa predsa zmienil. S prúdovými motormi by bol tiež problém, uznávam. Všetky prípady by možno vyriešil statický ťah, aj keď aj jeho výpovedná hodnota má tiež svoje limity objektívnosti. A bol by asi trochu problém s jeho meranim (a možno ani nie).
A keď posudzovanie, tak jedine skúseným kolegom z klubu (tak ako v Rakúsku, alebo ako písal TomasC). Nejaký anonymný úradníček to byť nemôže, to je hádam každému jasné.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 21:01
od FlyBear
ddano007 píše:Inak tých 5kg im chcem dať do pripomienok, 250g bez licencie je na smiech... aspoň teda mne.
V zápalu diskusního boje jste už zase IMHO zapomněli, o čem návrh EU směrnice vlastně je. Ten limit 250g platí pro
dr0ny, které se mohou pohybovat
zcela bez omezení i nad skupinou lidí třeba na náměstí, a to řízeny pilotem
bez jakékoliv další restrikce (žádné licence, zkoušky, pojistky...).
Tam zvednout limit na 5kg je s nadsázkou pokus o hromadnou vraždu
Celý problém má své jádro právě v tom, že směrnice neumí nastavit dobrou definici na rozlišení dr0nu od RC modelu, což sama přiznává, včetně bezporblémovosti modelářů. A tohle rozlišení skutečně neuděláte hmotností ani výkonem motoru, a to bez ohledu na počet svorně propitých piv
Limity pro regulérní RC modely už nastaveny jsou na 25kg plus pravidla využití vzdušného prostoru platná pro všechny jeho uživatele - a v podstatě to nikdo nezpochybňuje. Jde "jen" o to, jak oddělit dr0ony a vhodně zregulovat tyto drony létající nad veřejností.
Společný limit platný jak pro
RC model tak zároveň pro
dr0on létající nad lidmi na náměstí rozumně vymyslet nejde. Každý z těchto strojů má prostě jiný princip a filozofii využití.
Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR
Napsal: čtv 07.09.2017 21:03
od LV
Pri citani poslednych prispevkov mi nezostava nez konstatovat, je to marne...