Ptaak 2 boural...V poslední avizovaný den slunečného počasí jsme chtěli s kolegou dokončit natáčení (a
fotografování) leteckých záběrů ze Slavkovského lesa malou chuťovkou, a tím byl let na bájnou horu
Krudum od jejího úpatí v Třídomí. Tuto nejzvláštnější horu Slavkovského lesa obestírají řady keltských mýtů a středověkých záhad, a bylo celkem logické se k ní pokusit doletět i filmovou multikoptérou.
Avšak se zlým jsme se potázali, výsledkem byl havarovaný Phantom 4, nakonec nalezený možná jen díky záchrannému vyhledávacímu systému MarcoPolo. Ale o tom dále...Předtím jsme ještě dotočili dnes již uzavřený fascinující rašelinový důl "
V Borkách" u kdysi bombardováním zaniklé obce
Čistá v nadmořské výšce 828 m n. m., vše bez komplikací, Ptaak poslouchal jak hodinky, i na vzdálenost až 980 m létal, točil i fotil, byť jsem stál za lesem mezi mnou a dolem. Používal jsem i přídavné měděné pasivní anténní extendery, jen asi jednou či dvakrát obraz zakolísal a dostal se do červeného pásma, ovládání však stále bylo na několika čárečkách.

- Letecké panorama náhorní plošiny Slavkovského lesa s rašelinovým dolem "V Borkách", nedaleko zaniklé obce Čistá
Poté jsme se již před západem slunce přesunuli o několik kilometrů dál do osady
Třídomí, v překrásné přírodní scenérii na úpatí hory Krudum, vzdálené cca 1.5 km vzdušnou čarou. Sluníčko ale rychle zmizelo za mraky
Měl jsem plán, že přes louky, bažiny a les poletím s Ptaakem velmi nízko na vrcholky stromů, které na úpatí Krudumu přecházejí v souvislé zalesnění. Neočekával jsem žádné problémy, měl jsem mít stálou a přímou viditelnost, problémy mohly nastat jen s fyzickým dosahem
LightBridge. To by ale přišlo postupně, a případný automatický návrat po
FailSafe by neměl být asi žádný problém.
Takže jsem odstartoval, opět jsem použil pasivní anténní extendery, potřeboval jsem opravdu spolehlivý link na vzdálenost cca 1.5 km v pusté a neosídlené krajině. Protože jsem nechtěl letět na takovou vzdálenost "pomalu", po startu jsem přepnul do letového režimu S, upaloval jsem rychlostí asi 52 km/h (podle logu) přímo k hoře Krudum, přitom jsem plynule nabíral výšku, s tím že jsem chtěl letět efektně těsně nad přibývajícími stromy a přibližujícím se úpatí hory. Ve vzdálenosti 497 m (
opět log), jsem před dost vysokým smrkem, který jsem chtěl přeletět, náhle postřehl, že přestože jsem měl knipl motorů nahoru, přestávám z neznámých příčin stoupat, a v dost vysoké rychlosti jsem viděl, že vrchol stromu nedokážu minout. V sportovním "S" režimu bohužel není funkční "
Obstacle Avoidance" ochrana pro automatické vyhnutí se překážce. Ještě jsem prudce klonil doprava, kolega spotter vedle mě vykřikl, že letím přímo proti stromu, ale již jsem jen v Dominátorech viděl, že letadlo narazilo, a začíná padat dolů. Už jsem stihl udělat jen rychlý CSC, a poté již jen zamrzlý obraz, celé spojení kompletně vypadlo, nejde video kanál, ani telemetrie, ani řízení...
No průser, takže rychle sedáme do auta, naštěstí tam na okraji toho mokřadu vedla cesta až k lesu, který byl někde vpravo asi půl kilometru od místa havárie, takže jsme nemuseli přes tu louku s vysokou trávou a bažinami. I tak to bude peklo najít, v místě pádu je to pololes, keře a vysoká tráva.
V autě již vytahuji
MarcoPolo monitor, a poprvé za ty léta ho aktivuji na ostro. Nic, po několika vteřinách poblikávání "
Search" začne MP i pípat, a na displeji je údaj 30%, současně se šipkou, kam se vydat. Auto odstavujeme, a dál jdeme pěšky. Párkrát jsme zapadli do bažiny, tak do půl lýtek, zdejší rašelina je prý ale léčivá
MarcoPolo stále pípalo, nutilo k pohybu a změnám směru, a když bylo na displeji už 95%, tak stále nikde nic (!).
Začal jsem trochu propadat beznaději, že to opravdu uvízlo někde ve větvích, a ještě jsem se několikrát otočil kolem sebe,
MarcoPolo ukazuje 99%, a najednou jsem uviděl
Ptaaka ve vysoké trávě. Těsně vedle něj leží baterka, která po nárazu na zem musela překonat nárazovou pojistku.

- MarcoPolo finále
Na dvou místech jsou proražená ramena (výměna trupu), z podvozku u místa spojení s trupem vypadly a někde v travinách zmizely 2 krytky kabeláže, 2 vrtule jsou na odpis, z každé zbyla pouze polovina. To není tak hrozné, více toho ale vidět není, rychle se stmívá.

- Proražené rameno
Ale až u auta, když jsem chtěl držákem zafixovat kameru s gimbalem, tak to nějak nejde, a zjišťuji, že je do levé strany vyhnutý gimbal, byť kamera nenese ani škrábanec. To už je vážnější...
Ale
MarcoPolo nezklamalo, byť jsem ho hodněkrát testoval a předváděl, toto je něco jiného, a v této chvíli se asi zaplatilo. V tom soumraku, lese a vysoké trávě bychom neměli šanci, vždyť jsem ho v tom neviděl ani sotva 1.5 metru od sebe...(!)
Doma rychle vyndavám SD kartu, poslední MP4 soubor se záznamem nehody tam je, ale přehrát nejde, "
corrupt file"... Titulkový telemetrický SRT soubor je prázdný, žádná data, nic se neuložilo (!). Jasné, vypadla baterie, než jsem stačil vypnout nahrávání, běžné vypnutí letadlové baterie tlačítkem umí všechno korektně ukončit a uložit...
Takže začínám s rekonstrukcí poškozeného souboru, po webu je hodně různých postupů, nakonec se to daří, byť je video dost poškozené a s výpadky, opravený soubor je asi o 1/2 menší než ten původní poškozený, obávám se tedy toho, že finále tam nebude. Ale bylo, a je jasně vidět, jak přestávám stoupat a narážím stromu... V té rychlosti kolem 15m/s se s tím už mnoho dělat nedalo, prostě to na sekundu na dvě přestalo stoupat

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6u49aRkoesg[/youtube]
Udělal jsem zběžnou diagnostiku spuštěním a kontrolou všeho, baterie vypadá OK, hlavní motory také OK, jdou spustit a reagují, IMU žádné chyby, gimbal samozřejmě ohnutý, a tím rozhozený jeho balanc, motory jsou ale funkční a snaží se gimbal stabilizovat, byť s hláškou "
gimbal motor overloaded". Takže to vypadá, že elektronika je v pořádku, kamera fotí i natáčí, vč. SRT souboru s telemetrií, který lze při projekci videa do obrazu naklíčovat jako běžné titulky.
Závěr - je to na servis, asi se prohnu, výměna trupu určitě, naštěstí spodní platforma a všechny kamery a senzory se zdají OK, gimbal je zatím neznámá, to je na DJI servis.
No, tajemný Krudum se tedy na první pokus nepoddal, letos to už asi nebude. Se sportovním režimem se musí velmi uvážlivě, P4 létá v "S" fakt rychle, nedávno jsem s tím letěl 80 km/h (!). Zajímavé je i to, že i fotky i video z hledání, které jsem na místě dělal se svou SGS5 jsou rozmazané, fakt divné, to se normálně nestává (!)...

- Krudum
Pořád to beru tak, že jsem hodně riskoval, a to s RC trochu mohu, byť ve velkém letadle mám takřka posvátnou bázeň, a nikdy bych si podobný risk nedovolil, tam se nic neodpouští (!). Letěl jsem rychle a velmi, velmi nízko nad stromy pro dobré záběry, a jednou se to pověstné ucho džbánu utrhne. Kdo zná moje video z Delty Okavanga, kde jsem podobně minul vršek stromu nad slony jen o pár fousů, ví o čem mluvím
A ten podivný výpadek stoupání těsně před nárazem? To bylo divné, stáhl jsem si letová data do
Healthy Drones (resp. ona se tam přenášejí automaticky), a prohlížím to. Nicméně v tuto chvíli těžko říci, buďte opatrní.