Stránka 36 z 100

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 10:46
od zdzd
DAF píše: S řidičákem se pohybuješ ve veřejném prostoru mezi lidmi, s modelem (aspoň normální modelář) někde mimo lidi na louce.


Nad loukou ve vzduchu. A vzduch je co?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 11:34
od DAF
Ano, máš pravdu, ale ve vozidle se běžně pohybuješ mezi lidmi, ostatními vozidly a po komunikacích. Pokud jdeš létat, tak nevím jak ty, ale já osobně nechodím na Václavák, Staromák a jiná velká prostranství, kde se pohybuje hafo lidí. V tom je velký rozdíl. Jdu na letiště, kde se pohybuju v určitém prostoru. A i když jsem ještě na letiště nechodil, pohyboval jsem se také jen v určitém prostoru a pokud možno mimo lidi. Asi také nelétáš na vašem letišti lidem nad hlavou, na zaparkovanými vozidly, nelétáš nad obydlené oblasti, nebo průmyslové zóny, kde by pád mohl něco způsobit. Předpokládám, že pro své hobby vynecháš i takové prostory jako okolí velkých letišť a další zákonem zakázané prostory. Na letišti může klidně poletovat i víc modelů najednou, ale lidé se dohodnou, případně má každé letiště nějaký svůj řád. Pro pohyb na komunikacích se musel utvořit jakýsi provozní řád na vyšší úrovni - zákon.
Oba sice užíváme veřejný prostor, ale vidím ve způsobu jeho užívání velký rozdíl.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 11:57
od LV
DAF píše:Ano, máš pravdu, ale ve vozidle se běžně pohybuješ mezi lidmi, ostatními vozidly a po komunikacích. Pokud jdeš létat, tak nevím jak ty, ale já osobně nechodím na Václavák, Staromák a jiná velká prostranství, kde se pohybuje hafo lidí. V tom je velký rozdíl. Jdu na letiště, kde se pohybuju v určitém prostoru. A i když jsem ještě na letiště nechodil, pohyboval jsem se také jen v určitém prostoru a pokud možno mimo lidi. Asi také nelétáš na vašem letišti lidem nad hlavou, na zaparkovanými vozidly, nelétáš nad obydlené oblasti, nebo průmyslové zóny, kde by pád mohl něco způsobit. Předpokládám, že pro své hobby vynecháš i takové prostory jako okolí velkých letišť a další zákonem zakázané prostory. Na letišti může klidně poletovat i víc modelů najednou, ale lidé se dohodnou, případně má každé letiště nějaký svůj řád. Pro pohyb na komunikacích se musel utvořit jakýsi provozní řád na vyšší úrovni - zákon.
Oba sice užíváme veřejný prostor, ale vidím ve způsobu jeho užívání velký rozdíl.

Ale je X jedincovčo na "Václaváku" lietajú a kvôli nim sú tie zákony, vyhlášky, registrácie... Takže nie Euroúradník je na vine, ale banda bezmozkov.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 12:38
od DAF
LV píše:Ale je X jedincovčo na "Václaváku" lietajú a kvôli nim sú tie zákony, vyhlášky, registrácie... Takže nie Euroúradník je na vine, ale banda bezmozkov.

V podstatě o tom je celá tato debata.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 13:30
od dudaj
LV píše:Ale je X jedincovčo na "Václaváku" lietajú a kvôli nim sú tie zákony, vyhlášky, registrácie... Takže nie Euroúradník je na vine, ale banda bezmozkov.


Ne !
Právě ten úředník by měl zapojit mozek a vymejšlet omezení cílená.
S klasickým modelem nikdo na "Václavák" nepůjde - ani sebevětší magor.
Videa z kopter točená v obchoďácích jsou z mrňousů za pár korun a váhy kolem 100 g a míň.
Chytit někoho s větší kopterou je taky problém, protože bude lítat třeba 2 km od sebe. Maximálně dohoněj neoznačenou kopteru, když budou mít hodně drahý vybavení a hodně štěstí.
Takže celá anabáze je o tom, že vystřílej vesnici, kde před tejdnem byl terorista :lol: .
To že to nechápou úředníci EU mne nepřekvapuje. Nějak jsem si zvykl.
Pokud to nechápe modelář, tak na to jsem si zatím nezvyknul :( .

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 14:39
od LV
dudaj píše:Ne !
Právě ten úředník by měl zapojit mozek a vymejšlet omezení cílená.

To presne urobili. Základ na ktorý naviažu časom reštrikcie a selekcia RC letcov.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 15:10
od zdzd
DAF píše:Ano, máš pravdu, ale ve vozidle se běžně pohybuješ mezi lidmi, ostatními vozidly a po komunikacích.


A s modelem se pohybuješ mezi větroni, motoráky, PG, záchrankou a podobně. Měl by jsi vědět a ctít postupy co v takovém případě dělat.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 15:38
od OrDa
Srovnává se tu nesrovnatelné. Řidičák či dokonce piloťák zaručují jistou odbornou způsobilost. Co zaručuje členství kdekoli? Nebo členové klubů budou přezkušováni a případně z tohoto dobrovolného spolku vylučováni? A přezkušováni a vylučováni budou i haloví gumáčkáři?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 15:57
od LV
OrDa píše:Srovnává se tu nesrovnatelné. Řidičák či dokonce piloťák zaručují jistou odbornou způsobilost. Co zaručuje členství kdekoli? Nebo členové klubů budou přezkušováni a případně z tohoto dobrovolného spolku vylučováni? A přezkušováni a vylučováni budou i haloví gumáčkáři?
Cital si ten clanok u Pinu?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 16:03
od zdzd
OrDa píše:Srovnává se tu nesrovnatelné. Řidičák či dokonce piloťák zaručují jistou odbornou způsobilost. Co zaručuje členství kdekoli? Nebo členové klubů budou přezkušováni a případně z tohoto dobrovolného spolku vylučováni? A přezkušováni a vylučováni budou i haloví gumáčkáři?


Do jisté míry je to srovnatelné.

Řidičák je odborná způsobilost, na modely je snaha zaručit aspoň poučení. A to se v rámci klubu považuje za splněné z podstaty. Nečlenové mají problém, protože to nemají jak prokázat.

A že je to nutné vyplývá i z předchozího chybného srovnávání prostoru. Ano, na veřejnou komunikaci se vyžaduje řidičák. Na louku ale ne. Na ní se tak nějak neočekává výskyt dalších vozidel a nutnost koordinace jejich pohybu.

Ovšem vzduch je, na rozdíl od komunikace, veřejný celý. Tudíž každý, co se v něm kdekoliv pohybuje by měl mít odbornou způsobilost (pilot, letecké práce) nebo aspoň být poučen (modelář). Aby věděl kdy, kde, jak vysoko, za jakých podmínek se v něm může pohybovat. A taky to, že prakticky neexistuje místo, kde by svým výskytem nikoho nikdy nemohl ohrozit. Protože třeba vrtulník záchranky, chcíplý motorák, větroň bez termiky a podobně se mohou neočekávaně zjevit kdekoliv a kdykoliv.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 16:07
od OrDa
LV píše:Cital si ten clanok u Pinu?

Četl, ale nenalezl jsem v něm ani jednu informaci.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 16:16
od OrDa
zdzd píše:
Do jisté míry je to srovnatelné.

Řidičák je odborná způsobilost, na modely je snaha zaručit aspoň poučení. A to se v rámci klubu považuje za splněné z podstaty. Nečlenové mají problém, protože to nemají jak prokázat.

A že je to nutné vyplývá i z předchozího chybného srovnávání prostoru. Ano, na veřejnou komunikaci se vyžaduje řidičák. Na louku ale ne. Na ní se tak nějak neočekává výskyt dalších vozidel a nutnost koordinace jejich pohybu.

Ovšem vzduch je, na rozdíl od komunikace, veřejný celý. Tudíž každý, co se v něm kdekoliv pohybuje by měl mít odbornou způsobilost (pilot, letecké práce) nebo aspoň být poučen (modelář). Aby věděl kdy, kde, jak vysoko, za jakých podmínek se v něm může pohybovat. A taky to, že prakticky neexistuje místo, kde by svým výskytem nikoho nikdy nemohl ohrozit. Protože třeba vrtulník záchranky, chcíplý motorák, větroň bez termiky a podobně se mohou neočekávaně zjevit kdekoliv a kdykoliv.

A to poučení musí být průběžné nebo stačí vstoupit - poučit a vystoupit? A poučovat bude kdo? A budou prověrky? A budou před sjezdem nebo po sjezdu?

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: sob 06.04.2019 19:28
od DAF
zdzd píše:A s modelem se pohybuješ mezi větroni, motoráky, PG, záchrankou a podobně. Měl by jsi vědět a ctít postupy co v takovém případě dělat.

Už dlouho jsem ve své blízkosti nepotkal, resp. já se v jejich blízkosti nepohyboval, dospělé letadlo. A pokud se mi to v minulosti někdy stalo (dalo by se spočítat na prstech jedné ruky zaměstnance pily po 25 letech práce), tak jsem se otočil a mastil od něj pryč, hlavně dolů k zemi. Nevšiml jsem si, že by ve vzduchu byl tak velký provoz v letové hladině, kde se pohybuju, že bych musel dělat slalom mezi větroni, dopraváky, sportovními motoráky, policejními a zdravotnickými vrtulníky, a ještě se vyhýbal vojenským letadlům a vrtulníkům a navíc horkovzdušným balónům. Nevím, jak u vás, ale tady v okolí Práglu, i když tu mámě Ruzyň (pardon letiště VH), Kbely, Vodochody a k tomu i nějaké to sportovní letiště, takový nával zase není. Dnes jsem byl na letišti a za celé dvě a půl hodiny mé přítomnosti v blízkosti (dohledu) neproletělo nic. Nepočítám dopraváky, které mají koridor o kus dál a jsou už přes kilometr vysoko (spíš dva). Ale možná jsem se blbě díval.
Takže pokud to od tebe byla otázky, tak na ní odpovídám, že ne.
P.S. Hlavně se nepohybuju v prostorech, kde je možný výskyt dospělých letadel.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: ned 07.04.2019 16:15
od Sunn
zdzd píše:Ano, na veřejnou komunikaci se vyžaduje řidičák. Na louku ale ne. Na ní se tak nějak neočekává výskyt dalších vozidel a nutnost koordinace jejich pohybu.



Není to pravda.
Na veřejné komunikaci se můžu pohybovat např. na kole, aniž bych byl vlastníkem jakéhokoliv řidičáku. Platí pro mě samozřejmě všechna ustanovení o provozu na komunikacích, dopravní značky apod.
Nikdo mě z nich - jako cyklistu - ale nepřezkušuje ani nevyžaduje, abych byl členem jakéhokoliv spolku, který by za mojí způsobilost jezdit na kole na veřejné komunikaci "ručil".

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Napsal: ned 07.04.2019 17:46
od jio
Dobrý postřeh.