Stránka 5 z 10

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: čtv 14.05.2015 12:58
od DJIvison
A
jak je to tedy letos v Chorvatsku(Makarska, Baška Voda)? Jsou tam nádherné skalnaté "kopce".

V Tokiu zakázali používat drony

Napsal: pát 15.05.2015 17:08
od Drondys
Japonská samospráva zakázala používat malé bezpilotní letadla (pozn. obecně drony) ve všech 81 městských parcích a záhradách na území Tokia. Na zákaz upozorňuje The Japan News viz tento odkaz. V případě porušení tohoto nařízení hrozí pokuta až do výše 50 000 jenů (v přepočtu cca 10 000 Kč).

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pát 15.05.2015 19:04
od Marek_Km
Na konkurenční webu se baví o lítání u sousedů. Asi tam taky budou mít veselo...
http://www.zive.sk/clanok/104753/sloven ... ovat-drony

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: úte 19.05.2015 20:02
od Jafan
DJIvison píše:A
jak je to tedy letos v Chorvatsku(Makarska, Baška Voda)? Jsou tam nádherné skalnaté "kopce".



Ahoj
Nepovedlo se ti zjistit nějaké informace?

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: úte 19.05.2015 21:02
od 007ToMMaS
Myslím si že u nás robia z toho veľké haló ako všade inde. Lietajú tu modelárske vrtuľníky lietadlá a podobne a v inych hmotnostných kategóriách ako tie naše mašinky v priemere do 2-3 kg a nikomu to nevadí. Je to teraz proste len niečo nové a veľa ľudí to vyskúša a aj tak to po krátkej dobe predá lebo neni to az tak jednoduché ako to vyzerá to riadiť. Sam som si kúpil vrtuľník keď to bolo niečo nové a nelietal som s tým moc. Myslím si že by mali klepnúť výrobcom a nie spotrebiteľom po prstoch. A tým by určovali čo ten dron môže a čo nie.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: stř 20.05.2015 9:23
od Drondys
007ToMMaS píše:Lietajú tu modelárske vrtuľníky lietadlá a podobne a v inych hmotnostných kategóriách ako tie naše mašinky v priemere do 2-3 kg a nikomu to nevadí. Je to teraz proste len niečo nové a veľa ľudí to vyskúša a aj tak to po krátkej dobe predá lebo neni to az tak jednoduché ako to vyzerá to riadiť. Sam som si kúpil vrtuľník keď to bolo niečo nové a nelietal som s tým moc.

Řízení není jednoduché zejména u modelů letadel a vrtulníků, ale multikoptéry a zejména různé RTF sety jako je např. DJI Phantom i řada jiných podobných vybavených sofistikovanými stabilizačními jednotkami, které zvládají i automatický let umožňuje v některých režimech poměrně pohodlné ovládání i naprosto nezkušeným začátečníkům. Pak samozřejmě záleží jen na smůle toho či ono nezkušeného začátečníka kdy se u jeho multikoptéry vyskytne nějaký problém, který bude vyžadovat převzetí řízení v některém jiném režimu kde už to tak jednoduché být nemusí a pak se teprve naplno ukazuje bezradnost a nezkušenost.

Předpisy se tedy v řadě případů přitvrzují ani ne tak kvůli modelům letadel či vrtulníků, které obvykle na první pokus není až tak jednoduché ovládat, ale spíš právě díky zmíněným multikoptérám, které naopak v některých režimech zvládne ovládat na první pokus i naprostý začátečník. Navíc multikoptéry běžně umožňují start i přistání na relativně malém prostoru, a to řadu uživatelů svádí k tomu, že s nimi létají i v hustě obydlených oblastech mezi lidmi, nad lidmi apod.. V případě nějakých problémů a následné bezradnosti začátečníka je to pak ta nejhorší kombinace okolností což bude zřejmě tou hlavní příčinou proč se začínají zpřísňovat předpisy.

007ToMMaS píše:Myslím si že by mali klepnúť výrobcom a nie spotrebiteľom po prstoch. A tým by určovali čo ten dron môže a čo nie.

To asi těžko když většina výrobců multikoptér je zcela mimo jurisdikci EU a zavádět nějaké zákazy dovozu apod, je v tomto ohledu dost nereálné. Navíc ty aktuálně dovážené multikoptéry ve většině případů splňují stávající předpisy EU tj. ani v tom není problém.

Obecně postihovat výrobce nebo prodejce je dost nesmysl. To je jako bys chtěl postihovat výrobce nebo prodejce třeba kuchyňských nožů za to, že je možné s nimi někomu ublížit. Výrobce či prodejce v té či oné zemi může přiložit upozornění na lokální předpisy a v návodu popsat v tomto ohledu bezpečné způsoby použití což je obvykle v návodech uvedeno už nyní. To jestli si uživatel návod a popis skutečně přečte a bude se podle něj řídit už není věc výrobce ani prodejce, ale uživatele.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: stř 20.05.2015 9:39
od gardenroute
Nepatří toto do jiného tematického vlákna?

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: stř 20.05.2015 9:43
od Drondys
gardenroute píše:Nepatří toto do jiného tematického vlákna?

Myslím, že zmíněné vysvětlení ohledně pravděpodobných důvodů možných změn či stávajících pravidel v různých zemích je zde v tomto tématu ještě přijatelné, ale dál bych to zde již opravdu nerozváděl.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pon 25.05.2015 10:12
od Dag2B3
Bylo by dobré udělat před začátkem dovolených a prázdnin nějaké podstatné shrnutí aby se spousta pilotů nedostala v zahraničí do zbytečných malérů. Stačí zkratkovitě bez zbytečných románů a sebeprezentace. (Dík)

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pon 25.05.2015 11:05
od Drondys
Dag2B3 píše:Bylo by dobré udělat před začátkem dovolených a prázdnin nějaké podstatné shrnutí...

Provedeno shrnutí informací v druhém příspěvku na počátku tohoto tématu viz tento odkaz. Je to jen shrnutí z dosavadních příspěvků.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pon 25.05.2015 13:39
od gardenroute
Několik doplnění a aktualizací (částečně vlastní zkušenosti)

Argentina
v současné době nemá žádné předpisy týkající se multikoptér, UAV či "dronů". Platí obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou.

Austrálie
je zakázáno, létat s leteckým modelem pro komerční potřebu, pokud pilot nedrží certifikát bezpilotního operátora, pokrývající tento typ operace. Max. nadmořská výška 400 ft, min. vzdálenost 30m od budov, vozidel a osob, které nejsou zapojeny do létání s UAV ..
Zákaz létání v noci bez licence

Bělorusko
žádná legislativa k multikoptérám, vzhledem k panujícímu režimu je potřeba nelétat zejména v blízkosti vládních a vojenských budov (možné obvinění ze špionáže)

Botswana
žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době mé poslední návštěvy 11/2013), létal jsem jsem bez problémů v divočině, v oblasti s nějakým osídlením jsem vždy let registroval u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů

Bosna a Hercegovina
žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době mé poslední návštěvy 7/2014), létal jsem jsem bez problémů v přírodě, v oblasti s osídlením (Mostar) jsem let registroval u místní autority, vyhnul bych se asi létání v tzv. "Republika Srpska" a v místech s výskytem munice z nedávné války

Brazílie
je zakázáno, létat s leteckým modelem pro komerční potřebu, let pouze s FPV je zakázán, provoz modelu je zakázán v blízkosti letišť a vojenských zařízení

Chorvatsko
pro soukromé použití nejsou restrikce (osobní zkušenost z 7/2014 - létal jsem s FPV a filmoval, viz dále), platí jinak obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou (zejména vojenskými objekty). Je vyžadováno pojištění, oficiálně se může použít FPV, ale nesmí se bez povolení úřadů (s předložením letového plánu) filmovat, natočený materiál musí být schválen úřady (Ministerstvo obrany)

Jižní Afrika
již jsem o tom také zde psal, nedávno ještě bez restrikcí (osobní zkušenost z konce r. 2013, ještě bez problémů), nyní již platí oficiální zákaz létání RC letadel, vč. multirotorů. Pokud vás policie zadrží v akci, pokuty jsou velmi vysoké, možné vězení až na 10 let.

Kambodža
žádná legislativa k multikoptérám, zatím nejsou žádné formální předpisy

Chile
je zakázáno létat s neregistrovaným a nepovoleným leteckým modelem (žádná dálkově ovládaná letadla bez povolení), více na http://www.dgac.gob.cl/portalweb/dgac/

Kostarika
žádná omezení ve formě specifických předpisů pro tento typ bezpilotních letadel

Kuba
je zakázáno létat s leteckým modelem - je to považováno za ilegální a špionážní aktivitu

Francie
poměrně složitá situace, bez předchozího povolení není možné soukromě vůbec létat, "Ministère du developpement" trvale sleduje videoservery na Internetu, a stíhá každou takovou nedovolenou aktivitu. Pro komerční aktivity je třeba mít francouzské pilotní oprávnění. Obecná pravidla - při FPV létání je nezbytný spotter, multikoptéra musí být na dohled, létat pouze pod 150 m, létat pouze ve dne, zákaz létání v městských oblastech, nad skupinami zvířaty nebo lidí, a v "omezených" oblastech.

Namibia
žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době mé poslední návštěvy 11/2013), létal jsem jsem bez problémů v divočině, v oblasti s osídlením jsem vždy let registroval u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů (UAV používají pro boj s pašeráky)

Německo
multikoptéra musí být lehčí než 25 kg. Platí jinak obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou, neexistuje žádná globální autorita pro celou zemi. Je vyžadováno pojištění, místní policie by měla být informována před letem, aby se zabránilo možným problémům.

Japonsko
žádné oficiální restrikce, platí obecná pravidla, s tím, že dle místa letu můžete být policií vyzván k ukončení letu, aniž by z toho ale vyplýval nějaký další postih či stíhání. Platí jinak obvyklá pravidla nelétat nad lidmi, ulicemi a zástavbou.

Thajsko
již jsem o tom zde psal, nedávno ještě bez restrikcí (osobní zkušenost 12/2014-1/2015, bez problémů), od 1.1 2015 začala platit nová regulace, která v podstatě zamezuje létání s multikoptérami široké veřejnosti - média a filmaři mohou použít pouze se zvláštním povolením.
Domnívám se osobně, že pokud se nebude létat ve městech, nebude problém.

Zimbabwe
žádná přímá legislativa k multikoptérám (alespoň ne v době mé poslední návštěvy 11/2013), létal jsem jsem bez problémů v divočině, v oblasti s osídlením jsem vždy let registroval u nějaké místní autority, v národních parcích je ideální oznámit let u místních rangerů (UAV používají pro boj s pašeráky). Vzhledem k panujícímu režimu je potřeba nelétat zejména v blízkosti vládních a vojenských budov (možné obvinění ze špionáže), vyhnout se zcela městům.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pon 25.05.2015 14:31
od Drondys
Z doplněného provedena aktualizace shrnutí informací v druhém příspěvku na počátku tohoto tématu viz tento odkaz.

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: pon 25.05.2015 18:25
od djha53k
No jak to tak vidim tak za par let, mozna i mesicu se nebude dat litat nikde :(

Několik doplnění a aktualizací II.

Napsal: ned 14.06.2015 18:50
od gardenroute
KANADA - pravidla pro multirotory

- zákaz létání blíže jak 9 km od letiště, heliportu nebo aerodromu
- zákaz létání výše než 90 metrů (!)
- zákaz létání blíže jak 150 m od lidí, zvířat, budov, struktur nebo dopravních prostředků (!)
- zákaz létání v zalidněných oblastech blízko velkých skupin lidí - jako pláže, sportovní události, venkovní koncerty a festivaly, ohňostroje
- zákaz létání blízko pohybujících se strojů a dopravních staveb - zejména dálnice, mosty, frekventované ulice nebo kde hrozí ohrožení řidičů
- zákaz létání v zakázaných prostorech jako blízko nebo nad vojenskými základnami, věznicemi nebo lesními požáry
- zákaz létání kdekoliv, kde to může narušovat nebo ohrožovat záchranáře
- zákaz létání v noci, mracích a špatném počasí (!)
- létání dovoleno jen na dohled (vlastní oči) (!)
- vždy je potřeba znát nutná a potřebná povolení, a také kdy je nutné mít tzv. "Special Flight Operatins Certificate" (!!!)
- vždy je potřeba respektovat soukromí ostatních - zejména při létání nad soukromými pozemky s cílem natáčet video nebo pořizovat fotografie

Pokud to vše přeložíme do srozumitelné češtiny, tak v Kanadě si jen tak nezalétáme, zvláště vezmou-li se v potaz poslední 2 pravidla v seznamu 8O :?

Podrobněji na webu Transport Canada - Flying an unmanned aircraft recreationally

Re: Pravidla pro létání s coptérami v různých zemích

Napsal: úte 25.08.2015 18:55
od tomi79rv