Lankové ovládání směrovky

Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#76 Příspěvek od JMalik »

Pepine :wink: ,
Ty se snažíš z toho vylhat. :lol:
Náš malý Hugo když něco podělá a vyšetřuje se to, tak má oblíbené : "Už ani nevím."
Lanko normálně nepraskne. Ale snadno vyleze z blbě namačkaných koncovek, případně se předře, ale to už dlouho trvá a většinou je to vidět.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14373
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#77 Příspěvek od pepin »

JMalik píše:Pepine :wink: ,
Ty se snažíš z toho vylhat. :lol:
Náš malý Hugo když něco podělá a vyšetřuje se to, tak má oblíbené : "Už ani nevím."
Lanko normálně nepraskne. Ale snadno vyleze z blbě namačkaných koncovek, případně se předře, ale to už dlouho trvá a většinou je to vidět.


fakt nevim,třeba praskla koncovka,čep,nebo lanko u spojení s koncovkou,výzkumák jsem na tu závadu nestavěl,nějak jsem to asi opravil a létal dál :wink:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#78 Příspěvek od JMalik »

pepin píše:
JMalik píše:Pepine :wink: ,
Ty se snažíš z toho vylhat. :lol:
Náš malý Hugo když něco podělá a vyšetřuje se to, tak má oblíbené : "Už ani nevím."
Lanko normálně nepraskne. Ale snadno vyleze z blbě namačkaných koncovek, případně se předře, ale to už dlouho trvá a většinou je to vidět.


fakt nevim,třeba praskla koncovka,čep,nebo lanko u spojení s koncovkou,výzkumák jsem na tu závadu nestavěl,nějak jsem to asi opravil a létal dál :wink:


Pepine, když Ti napovím:
" Když mi vlálo po přistání to lanko na jedné straně volně, tak jsem si to prohlédl a řekl si, že to příště už tak nezčuním a udělám to pečlivěji, protože tomu šlo předejít" :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14373
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#79 Příspěvek od pepin »

JMalik píše:
pepin píše:
JMalik píše:Pepine :wink: ,
Ty se snažíš z toho vylhat. :lol:
Náš malý Hugo když něco podělá a vyšetřuje se to, tak má oblíbené : "Už ani nevím."
Lanko normálně nepraskne. Ale snadno vyleze z blbě namačkaných koncovek, případně se předře, ale to už dlouho trvá a většinou je to vidět.


fakt nevim,třeba praskla koncovka,čep,nebo lanko u spojení s koncovkou,výzkumák jsem na tu závadu nestavěl,nějak jsem to asi opravil a létal dál :wink:


Pepine, když Ti napovím:
" Když mi vlálo po přistání to lanko na jedné straně volně, tak jsem si to prohlédl a řekl si, že to příště už tak nezčuním a udělám to pečlivěji, protože tomu šlo předejít" :lol: :lol: :lol:



už ti vubec nerozumím kam směřuješ 8O lanko mi ruplo,nebo co se stalo pouze na jedné straně-tak jsem to opravil-na druhé jsem s tím nikdy problém neměl-nikdy jsem to nepředělával-nikdy jsem to neopravoval.Určitě bych to dnes asi udělal jinak,v roce 1996 jsem to udělal tak,jak jsem to tenkrát uměl,přesto všechno,pokud s tím modelem pujdu ještě někdy létat,jen to možná zkouknu,ale nebudu každý rok předělávat co je zatím ještě funkční od lonska,to nechám jiným :lol:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#80 Příspěvek od JMalik »

Pepine, já jsem to směřoval právě na tu Tvojí úvahu: nebudu předělávat lanko na druhé straně, protože to mi ještě neprasklo. Zatím prasklo jen na jedné straně.
Je to jako s tím vypnutím lanek. Na velkém letadle to tak být nemůže, protože buď se to někde mechanicky potká, nebo to v nějakém režimu výchylky chytí flutter, případně se to vyvrátí na tu volnou stranu. Takže každý ať si vybere přístup. Určitě tohle není nutné kontrolovat jako dospělé letadlo. Na druhou stranu dnes ty velké modely akrobatů stojí tolik jako levné ultralajty, takže škoda stejná, jen u toho UL je navíc ta mrtvola. :wink:
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14373
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#81 Příspěvek od pepin »

Je fakt,že já to měl na pouze 2m akrobatu,nelétal 3D a směrovka je tam poměrně malá-možná to mám i v ose jak na servu,tak i na směrovce,já tu ale psal o tom,že když se lanko přetrhlo a směrovka vzala flatr,stačilo trochu přitáhnout a flatr zmizel a že lanko za osu u směrovky dnes dávám všude-né moc,ale dávám,motoráky už nedělám,takže to mám jen na maximálně 4m větroni a je to v poho-hlavně,pokud je směrovka rovně-tehdy to má tendenci k flatru,jsou lanka nejvíc napnutá-na zatáčku mi stačí funkční pouze ta strana,co tahá-druhá se uvolní-mě to splnuje,co po tom chci-v ose to neudělám,přijde mi to nedobré.


PS:velké 3D akrobaty nemám,neznám,pokud bych měl,dělal bych to tak jak ostatní-teda z těch,co to dělají bych si vybral ty,kterým bych věřil,když něco řeknou-napíšou,vědí proč to tak či onak mají.
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11261
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

#82 Příspěvek od TomasC »

S lankama jsem si opravdu hodně hrál na F3Ačku. Nakonec jsem to dostal do stavu, kde je to kolem středu opravdu tvrdé. V souvratové výchylce se lanko poněkud uvolní. Spíše tak, že není tak napnuté, rozhodně se neprověšuje.
Problém jsem zaznamenal, protože byla rozdílná délka pák na servu a SOP, je to F3Ačko ne 3Dčko. Řešil jsem posouváním místa otáčení a poměrem natočení pák na servu a kormidle. Zjistil jsem totiž, že ačkoliv jsem měl jasný výpočet, jak to udělat, tak jsem nedokázal měřit s dostatečnou přesností. Doladění na závidech vidliček po půl otočce se ukázalo rychlejší. PO doladění všude Loctite!!!

Jak vyřešit křížení lanek, aby se nepotkávaly. Osobně jsem to vyřešil montáží serva "našikmo" při pohledu zpředu. Pak je jedno lanko výše o potřebných pár milimetrů.

Poslední věc, ale to budu páchat až na dalším modelu. Na servopáku chci dát kulové klouby, ale namontované na páku zespodu. Slibuji si od toho přenesení namáhání serva mezi ložiska serva a tím zlepšení namáhání serva.
Uživatelský avatar
slavoo
Příspěvky: 977
Registrován: pát 31.10.2008 0:00
Bydliště: Holíč (SK)
Kontaktovat uživatele:

#83 Příspěvek od slavoo »

Problem z uvolnovanim lanka vyrieseny (vo vsetkych vychylkach rovnake napnutia lanka v oboch smeroch a stranach).. Paku serva som si vyrobil novu z kuprexitu posunul som asi 4mm os na gulaky a presne to sadlo bez problemov.

Obrázek
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#84 Příspěvek od JMalik »

slavoo píše:Problem z uvolnovanim lanka vyrieseny (vo vsetkych vychylkach rovnake napnutia lanka v oboch smeroch a stranach).. Paku serva som si vyrobil novu z kuprexitu posunul som asi 4mm os na gulaky a presne to sadlo bez problemov.

Obrázek


No vidíš že to šlo.
Takhle je to správně vyřešené. To křížení lanek (aby o sebe v místě křížení nechytala) vyřešíš tak, že dáš jeden závěs lanka na páku serva nahoře, druhý dole.
(to řešení TomaseC s natočením serva je taky funkční, ale už trochu čuňárna)
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#85 Příspěvek od JMalik »

TomasC píše:
.........Poslední věc, ale to budu páchat až na dalším modelu. Na servopáku chci dát kulové klouby, ale namontované na páku zespodu. Slibuji si od toho přenesení namáhání serva mezi ložiska serva a tím zlepšení namáhání serva.



Jeden zespodu páky, jeden seshora páky. Jednak vyřešíš to křížení, a současně to sníží namáhání tisícihranu serva a ložiska tím vyvrácením mimo osu páky.
Uživatelský avatar
fokker1
Příspěvky: 754
Registrován: pát 24.04.2009 0:00
Kontaktovat uživatele:

#86 Příspěvek od fokker1 »

Kvůli vyvracení je lepší, když budou obě lanka dole. Páka serva je nad ložiskem. Křížení jsem nikdy neřešil, lanka o přůměru 1mm po sobě v pohodě kloužou a rozhodně se nepředřou. Tenčí nepoužívám, takže nevím. Akorát u 35MHz to může rušit, ale to už dneska není až tak podstatné. Pomůže kousek smršťovačky navlečený na aspoň jedno lanko v místě křížení.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#87 Příspěvek od JMalik »

fokker1 píše:Kvůli vyvracení je lepší, když budou obě lanka dole. Páka serva je nad ložiskem......


Nemáš pravdu, nakresli si to.
Z hlediska namáhání by byla na páce serva ideální vidlička, protože páka by zachytávala předepnutí lanek a přenos tahu serva v ose, výstupní hřídel ložiska by byla namáhaná jenom tahem v ose páky. Jakýkoliv posun nahoru, nebo dolů bude tu hřídel navíc namáhat silou další páky, kterou vytvoříš tím posunem. To, že je jedno zavěšení dole a druhé nahoře jenom zachytí symetricky namáhání od předepjatých lanek. To křížení páky serva tahem serva i tak stále zůstane.
(lanka používám 0,6mm)
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14373
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#88 Příspěvek od pepin »

JMalik píše:
fokker1 píše:Kvůli vyvracení je lepší, když budou obě lanka dole. Páka serva je nad ložiskem......


Nemáš pravdu, nakresli si to.
Z hlediska namáhání by byla na páce serva ideální vidlička, protože páka by zachytávala předepnutí lanek a přenos tahu serva v ose, výstupní hřídel ložiska by byla namáhaná jenom tahem v ose páky. Jakýkoliv posun nahoru, nebo dolů bude tu hřídel navíc namáhat silou další páky, kterou vytvoříš tím posunem. To, že je jedno zavěšení dole a druhé nahoře jenom zachytí symetricky namáhání od předepjatých lanek. To křížení páky serva tahem serva i tak stále zůstane.
(lanka používám 0,6mm)


Fakt jen zírám,neřeknu,ladit STéčko,ale v dnešní době-koupíš servo který vytáhne z příkopu auto a vy tu řešíte 100krát zanedbatelný detail :lol:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#89 Příspěvek od JMalik »

pepin píše:Fakt jen zírám,neřeknu,ladit STéčko,ale v dnešní době-koupíš servo který vytáhne z příkopu auto a vy tu řešíte 100krát zanedbatelný detail :lol:


Protože to nestojí nic navíc. :wink:
Můžeš to udělat dobře a už si toho nikdy nevšímat. Můžeš to trochu dočunit, být si toho vědomý a kontrolovat to. Pak to můžeš zase tak trochu dočunit, nekontrolovat to a pilotovat prasklé lanko :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
slavoo
Příspěvky: 977
Registrován: pát 31.10.2008 0:00
Bydliště: Holíč (SK)
Kontaktovat uživatele:

#90 Příspěvek od slavoo »

JMalik píše:
pepin píše:Fakt jen zírám,neřeknu,ladit STéčko,ale v dnešní době-koupíš servo který vytáhne z příkopu auto a vy tu řešíte 100krát zanedbatelný detail :lol:


Protože to nestojí nic navíc. :wink:
Můžeš to udělat dobře a už si toho nikdy nevšímat. Můžeš to trochu dočunit, být si toho vědomý a kontrolovat to. Pak to můžeš zase tak trochu dočunit, nekontrolovat to a pilotovat prasklé lanko :lol: :lol: :lol:


Je to tak ma naprostou pravdu.. Prerobím to tak na jednej strane gulak dam hore nic to predsa nestoji. Dufam ze sa mi to cele zasa nerozhodí.. :)
Odpovědět

Zpět na „Dílna“