Proxima II

Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odpovědět
Zpráva
Autor
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#751 Příspěvek od fija1 »

Doktor píše:
fija1 píše:Z toho známého se koukni třeba na Alegro od Azera (2,5m), nebo Sioux Large od Valenty (2,6m). Tohle jsou lehké termické kousky navíc vybavené klapkami a "pronikavým" profilem. Tohle by pro tebe mohla být ideální cesta. Nějakou tu základní akro to taky vydrží. Cenou je to pořád na úrovni Proximy. Vůči Proximě to bude ale daleko lehčí.

Aha, dobrej nápad, prohlédnu to. U Azera jsem se kdysi ptal, vypadá to, že jejich éra mají trupy ještě na ss motory, se stř. se budou muset dovážit.
A co Grace, Robin SD-7037?
Ještě ke Svistu - Jak lítá RG15 v termice? A tvar křídel s minimální hloubkou na koncích - to bude potvůrka vratká, ne? Někde jsem našel, že minimálka bude asi 32 km/h :)
V profilech se fakt nevyznám. Rozumím tomu dobře: když je použit pronikavější profil, tak letadlo má výhodu ve větru, rychlém letu, akro, ale není optimální pro vytvoření dostatečného vztlaku potřebného pro let v termice, respektive stejného vztlaku dosáhne při větší rychlosti?
Jinak úplně nejvíc se mi líbí Maxion JP models, ale to vůbec nemám odvahu koupit - MH30 nebude ideální pro termiku, výbava bude drahá, škoda při karambolu poměrně velká :(
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#752 Příspěvek od Doktor »

fija1 píše:Aha, dobrej nápad, prohlédnu to. U Azera jsem se kdysi ptal, vypadá to, že jejich éra mají trupy ještě na ss motory, se stř. se budou muset dovážit. To Alegro V je proporčně moc podobný mému Skylinu 2,5 od Petra Flídra. Kdysi to létalo na 125g neodym VM 2028 + 7SNiCD 1,7SCR. Dneska tam mam 3542 + 3SLiPol 3Ah. Aku je hned za motorem. Alegro má ale rychlejší profil a asi bude celkově bytelnější. Tomuhle éru už by slušel nějakej cca 600W pohon. Třeba motor 3548-1100KV + 3S +60Aregl. To bude párádně živoučký a neměl by být problém to s takovou vábavou dovážit.

A co Grace, Robin SD-7037? Tohle už budou zase spíš takové "autobusy" do mírnějších podmínek. Termiku to samozřejmě zalítá, ale do větru to moc nebude.

Ještě ke Svistu - Jak lítá RG15 v termice? A tvar křídel s minimální hloubkou na koncích - to bude potvůrka vratká, ne? Někde jsem našel, že minimálka bude asi 32 km/h :)
V profilech se fakt nevyznám. Rozumím tomu dobře: když je použit pronikavější profil, tak letadlo má výhodu ve větru, rychlém letu, akro, ale není optimální pro vytvoření dostatečného vztlaku potřebného pro let v termice, respektive stejného vztlaku dosáhne při větší rychlosti? Ano chápeš to myslim dobře. Ale ony se ty rychlejší profily (MH30, 32, RG15 a jejich různé modifikace) dneska uplatňujou čim dál víc i u termickejch modelů. Důvodem je právě nižší odpor profilů který umožní rychlejší let. A když je třeba více vztlaku a méně rychlosti pro kroužení v termice, tak není u dnešních rádií a modelech s řiditelnou celou odtokovkou problém namíchat si poměr vztlaku vůči rychosti dle libosti. Jinými slovy pomalé éro se nechá urychlit dost blbě. Rychlejší éro není při dnešních možnostech řízení problém přibrzdit na požadovanou rychlost. Prostě takové 2 v 1. Jinak té hloubky křídla Svista bych se neobával. Reichard to má beztak ošetřený i nějakým geometrickým zkroucením a právě díky i profilu bych se nějakého padání po křídle neobával. Tu modifikovanou RG15 Reichard použil na posledních velkých modelech jako je Luky Sport, Luky Termik a Nimbus a asi ví proč. Topmodel CZ využívá na termiky hodně ten MH 32.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#753 Příspěvek od Doktor »

Maxion by na nějakou citelnější termiku určitě použitelnej byl! Ale jak píšeš tohle éro je už dražší a nutná výbava která by nedegradovala samotnej model by už asi taky nebyla levná. Jestli to má letovku kolem 2,5kg, tak by tam byl určitě dobrej pohon alespoň 1,5kW. V podstatě je to "Proxima" se slušným profilem a asi výborným zpracováním a konstrukcí. Ten Selig 3021 je si myslim právě největší slabinou Proximy.
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#754 Příspěvek od fija1 »

Doktor píše:Topmodel CZ využívá na termiky hodně ten MH 32.[/color]

Asi jsem se zamiloval do Liney od Topmodelu. 2,5m, torzní skříň, VOP do T, HN1036, prázdná hmotnost s bižu asi 1 kg. Moc se mi líbí. Je dražší, než jiné stroje, ale je krásné. Co ty na to? jaký se dá čekat rozsah rychlostí, jak se bude chovat v termice?
Budu ho mít místo Elipsoida - pl. zatížení srovnatelné, ale má klapky, asi bude svižnější, i když s konstr. kř. se toho moc nenadivočí - takové skoro F5J. Mám pravdu?
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#755 Příspěvek od Doktor »

Ale jo. Pokud se ti líbí tak v pohodě. Díky tomu konstrukčnímu křídlu to nebude tak těžké. Třídílný křídlo ušetří i nějaký gramy na spojce křídla. Plovoucí Vop - určitě výhoda.
Bude to takovej klidnější univerzál kterej se bude chytat bez problému i v termice.

Našel sem info o letovce. S motorem 3542, reglem 44A, aku 4SLiFe a asi poddimenzovanejma servama 1550g. Pokud bys zachoval stejnej motor, tak s tříčlánkem 3SLiPol cca 3Ah (pokud to půjde vyvážit) by ses mohl dostat k hranici 1,5kg. U takového pohonu se dostaneš na příkon asi 450W. Tj asi 300WPin/kg - pohodovej výtah nahoru pro termiku.
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#756 Příspěvek od fija1 »

Doktor píše:Našel sem info o letovce. S motorem 3542, reglem 44A, aku 4SLiFe a asi poddimenzovanejma servama 1550g. Pokud bys zachoval stejnej motor, tak s tříčlánkem 3SLiPol cca 3Ah (pokud to půjde vyvážit) by ses mohl dostat k hranici 1,5kg. U takového pohonu se dostaneš na příkon asi 450W. Tj asi 300WPin/kg - pohodovej výtah nahoru pro termiku.

Doktore, pomoc! Koupím Lineu, když seženu vhodný motor za slušnou cenu - protože:
1. podle infa z Topmodelu doporučují outrunner o prům. max. 36 mm, přepážka má 38 mm. Oni to osazují těžkou Megou ACn 22/3S a to mi přijde drahé.
2. dovážení - prý s mot. 220g a 3S 3000 mAh (to je prý asi max. co se vejde do trupu) je to téměř bez dovážení
Takže - není důvod šetřit na váze motoru a výkonu, ale nemůžu najít motor s prům. max. 36, kromě RAY (35mm), který jste mi výrazně nedoporučili. Neznáš nějaký štíhlý motor?
Letovku bych odhadoval spíš na 1650-1700g, radši to zatížím baterkou, než olovem. Ale 4S se asi nevejde..?
RAY3542-05 1200kv, 10/6, regul. FOXY 45A mám v 1700g větroni, na 3S to bere staticky na zemi 58A(!), letí to skoro kolmo nahoru, ale odhadoval bych do 10m/s, spíš tak 7, není to ono. To samé mám v 1400g Mefistovi a to už je fajn, tak akorát, tak bych to chtěl i při očekávaných 1700 g u Liney. Motorem letím tak 12-15s, u toho těžšího tak 20-25s. Bylo by fajn, kdyby baterka dala aspoň 3 min. motor. času. Ale dá se to lítat i na menší kapacitu a mít 2 sady, to není to hlavní...
Takže asi nejlepší by bylo použít co nejtěžší motor, baterku rozumně, podle potřebné váhy a aby kapacita byla dostatečná. Olovo nejradš žádné a celková váha co nejmenší. Nějak to jde proti sobě, co? :D
Díky předem za pomoc.
Odkud máš info o letovce 1550 g s 3542?
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#757 Příspěvek od Doktor »

fija1 píše:Odkud máš info o letovce 1550 g s 3542?
Tušim že RCR 3/2008.
fija1 píše:RAY3542-05 1200kv, 10/6, regul. FOXY 45A mám v 1700g větroni, na 3S to bere staticky na zemi 58A(!), letí to skoro kolmo nahoru, ale odhadoval bych do 10m/s, spíš tak 7, není to ono. To samé mám v 1400g Mefistovi a to už je fajn, tak akorát, tak bych to chtěl i při očekávaných 1700 g u Liney.
Pokud bys rád letovej projev jako u toho Mefista, tak nemá cenu zůstávat u aku 3S. Aku 4S se tam musí vejít úplně v pohodě. Prdnul bych tam třeba to combo Foxy C3025/10 + regl 65A. Pokud máš z těch 37mm průměru strach, tak tam dát třeba 35mm NTM:
http://www.emotors.cz/ntm/1337-ntm-35-4 ... 16231.html
Regl k tomu třeba:
http://www.emotors.cz/1886-maytech-mta- ... v-500.html
Kartu:
http://www.emotors.cz/122-programovaci- ... a-esc.html

Aku ti stačí nějaká 4S 2,7Ah min 30C. Pro začátek si dej listy ae. 12/6,5. Pokud bys to chtěl oživit a model neměl nic proti nárůstu rychlosti, tak zkusit ae. 12/8. Ten NTM neni žádnej zázrak, ale tohle by mohl ještě ustát. S takovým pohonem to musí stoupat při letovce cca 1,7kg klidně 20m/s. Levnějc to v CZ už asi nepude. :wink:

P.S.: Oběžky "35mm" mají většinou delší hřídel. Pokud výrobce dodává mot. přepážku průměru 38mm, tak pro kužel 40mm vyjde zbytečně moc vpředu. Což má za následek to, že motor je nacpanej zbytečně vpředu v menším průměru trupu a tedy možné problémy s kabelama od motoru a nutné zkracování hřídele motoru která se nevejde do kuželu. Myslim že ta samá motorová přepážka je i součástí Fascinationa. Já to řešil tak, že sem přepážku po obvodu zvětšil epoxou tak, aby se zastavila dál v trupu. Následně nebyl žádný problém s montáží oběžky 37mm která nemá žádné zkosení na předním čele.
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#758 Příspěvek od fija1 »

Doktor píše: S takovým pohonem to musí stoupat při letovce cca 1,7kg klidně 20m/s.

Doktore, 20 m/s? Vždyť se ty žbrdlinky v křídle zboří! :o A co na 4S umírněnější verzi? Vše nechat a dát 11/6?
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#759 Příspěvek od Doktor »

20m/s zase neni až tak žádný velký peklo. Ale bylo to myšleno s tou vrtulí 12/8 kdy tam bude příkon vyšší jak 800W a rozjede se to trochu do rychlosti. Jestli chceš umírněnější verzi, tak je to právě ta vrtule 12/6,5 kdy motor poběží v daleko efektivnějším režimu. Bude tam hodně tahu na přijatelné rychlosti s přijatelným odběrem. Tohle musí model bez problému ustát.
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#760 Příspěvek od fija1 »

OK, zkusím to spočítat, co by to vážilo, přeci jenom ta baterka bude vážit půl kila... To éro jsem si vybral proto, že je lehké :)
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#761 Příspěvek od Doktor »

fija1 píše:přeci jenom ta baterka bude vážit půl kila...
Zippyna compact 4S 2,7Ah 35C - 281g
Kypom 4S 2,6Ah 35C - 263g

Do 300g se vejdeš s těma aku úplně v pohodě. :wink:
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#762 Příspěvek od fija1 »

Doktor píše:Prdnul bych tam třeba to combo Foxy C3025/10 + regl 65A.

Tak já to zkusím... Počkám na éro, okouknu to a podle toho vyberu motor.
Kolik to bere proudu? Alternativně TGY SK3648-850?
Steně mám mírné pochybnosti, tuhle sestavu jste mi doporučili jako maximální rozumnou pro Proximu s 2,5 kg :) A že je festovnější...

Ještě prosím o radu se servy - vyplatí se - z hlediska kvality - použít serva z HK? Je to zvýšený risk, který vyplatí/nevyplatí? Finančně jo - rizikem? Jestli jo, proč a jaká? Doporučují např. 5x HS-82 MG a 1x Dymond D60. díky
Naposledy upravil(a) fija1 dne čtv 21.03.2013 23:12, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
draceq
Příspěvky: 909
Registrován: pon 05.09.2011 13:58
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#763 Příspěvek od draceq »

Myslím, že tvé obavy z toho, že ti ten pohon roztrhá letadlo za letu, jsou naprosto zbytečné... Vyber pohonnou soustavu (motor a baterii) tak, aby byla co nejvýkonnější při zachování rozumné váhy, rozměrů a ceny pro dané letadlo (ideálně tak, aby letadlo vyvážila a neudělala z něj cihlu). Výkon celé sestavy a proudový odběr ve finále stejně určuje hlavně vrtule. Samozřejmě, nejde to brát úplně doslova, jistá pravidla a doporučení jakou vrtuli na jaký pohon jsou, ale pokud potřebuješ letadlo zpomalit, prostě dáš "lehčí" vrtuli... Tímhle směrem to funguje - tedy že výkonný pohon poběží třeba na 40% svých možností, ale pokud bys tam dal nějaký chcíplý pohon a pak se to letadlo snažil urychlit nad rámec jeho možností "těžší" vrtulí, tak jej s vysokou pravděpodobností spálíš....

A 20m/s opravdu není žádná závratná rychlost, to ustojí s přehledem i nějaké bubliny... Ovšem samozřejmě se počítá s tím, že to nebudeš lámat v plné rychlosti do pravoúhlých obratů....
Nahoru to padat nebude a dole to najdem.....
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: Proxima II

#764 Příspěvek od Doktor »

>fija1
Jestli to nechceš výkonem hrotit, tak ti poslouží v pohodě i ten NTM.
Foxy 3025/10 bude možná o fous výkonnější, ale záleží hodně na tom, jak moc bude KV odpovídat udané hodnotě a tomu bude samozřejmě odpovídat samotný odběr s danou vrtulí.
U toho NTM by ses měl s vrtulí 12/6,5 vejít do asi 700W příkonu. Ten Foxy bude mít KV asi o něco vyšší jak udané a to se může projevit příkonem klidně 800W se stejnou vrtulí. Ale pořád na rozumné rychlosti s parádním tahem hned od spoda.

Tím TGY SK3648-850 myslíš toto?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 850kv.html
fija1 píše:Steně mám mírné pochybnosti, tuhle sestavu jste mi doporučili jako maximální rozumnou pro Proximu s 2,5 kg :) A že je festovnější...

Vypadá to divně uznávám. Ale Proxima je takovej autobus kterej asi fakt nemá cenu nějak výrazně nakládat neb to díky její aerodynamické obálce postrádá smysl. Za jinejch okolností pokud by se nejednalo o Proximu ale o něco živějšího (třeba stejně velkej Maxion) a s letovkou taky 2,5kg bych ti pohon 4S určitě nedoporučil. Tady pokud bys to chtěl řešit oběžkou bych radil sáhnout klidně po oběžkách velikosti 3032 od Sc. nebo HP + aku 6S a jít příkonem na 2kW.
Jinak festovnější Proxima bude určitě. Tady mají PS křídla potažená dřevem a většinou ještě posílená laminací silně navrh hlavně v torzní tuhosti.

700-800WPin pro 2,6m termika s předpokládanou letovkou 1,7kg je tak úplně akorát kdy to bude mít ve stoupání nějakou dynamiku a pohon tě v podstatě asi ani neomrzí, takže nebudeš později přemýšlet jak to trochu oživit.

Jinak jestli chceš nějaké srovnání, tak P-13 (2,5m) od Reicharda létam taky na 4S s Axikem 2826/10 s vrtulí 12/8. Špičkově si sáhnu na asi 0,9kWPin. Při letovce asi 1,56kg to umí stoupat až 25m/s. Žádná raketa to ale není. Když na takovej pohon nasadíš 12/6,5, tak to bude beránek. :wink:
fija1
Příspěvky: 33
Registrován: ned 16.12.2012 19:18

Re: Proxima II

#765 Příspěvek od fija1 »

Ještě prosím o radu se servy - vyplatí se - z hlediska kvality - použít serva z HK? Je to zvýšený risk, který vyplatí/nevyplatí? Finančně jo - rizikem? Jestli jo, proč a jaká? Každý na to má jiný názor a já bych ho chtěl mít taky :D Doporučují např. 5x HS-82 MG a 1x Dymond D60. díky
Odpovědět

Zpět na „Elektrovětroně“