Stránka 1 z 1

Prvy let, mozem lepit. Len ako?

Napsal: stř 30.07.2008 22:16
od markzv
Zdar..Tak som sa dočkal prvého letu s mojim prvým rc (wild hawkom). Prvý hod- ulomil sa mi držiak kabínky. Nevadí. Druhý hod- lietadlo už spravilo menší let po oblúku, no jemne fúkalo tak sa mi po krídle spustil na čumák. Jemne sa mu zmačkol nos, stále žiadna porucha ani chyba na kráse. Tretí hod bol osudný- krásne vystúpal priamo do výšky asi 100 m, potom som ho krkolomne otočil smerom ku mne a spravil par manévrov na ceste späť. Myslel som si, že ho pekne položím do trávy, no on zas po krídle padol rovno na nos, no tentokrát už z peknej výšky. :cry:
Praskol trup pod kabínkou asi v troch miestach a celý predok sa posunul do strany..
Poraďte mi prosím, čo s tým. Ako to mám spevniť? Pôsobí to na mňa tak, že keď to aj zlepím, ďalší podobný pád a ulomí sa to celé.
Čítal som niekde, že elapor sa má obariť horúcou vodou a narovná sa(aspoň z časti). No tie praskliny ma znepokojujú. Poraďte, kto máte podobné skúsenosti.. :wink:

Napsal: stř 30.07.2008 22:35
od zdzd
Co s tím? Pořídit simulátor a trénovat na nečisto. Jinak budeš pořád opravovat a za chvíli bude éro neschopné letu, i kdyby jsi to uměl.

Napsal: stř 30.07.2008 22:36
od r.stekly
no, rozlepeni sekundolepu se neboj, utrhne se to tesne vedle :-)
spis se zamysli, jestli to kridlo nemas do vrtule - kdyz to ma tendenci pri zpomaleni padnout po klridle do neceho jako vyvrtka, plocha v. nebo spirala, vetsinou je spatne "zakladni geo"
No a protoze nebudes honit vykony, ale ovladatelnost, udelej radeji negativy (tj. podlozit odtokovku) cca 2-3 mm na 100cm, vice nevadi, nejvic vadi +-

Napsal: stř 30.07.2008 22:46
od petr-powder
WH je hodné éro a dá se s ním dobře létat, ale potřebuje, stejně jako jiné modely, předletovou kontrolu a alespoň teoretické rady jak létat s modelem. Pády po křídle mohou značit nízkou letovou rychlost ale i možnost řivosti modelu. WH je dost náchylnej na různá zkroucení trupu a křídel. Vše je potřeba pořádně zkontrolovat a popřípadě srovnat zkroucením do opačného směru.
Potřeba je také si zkontrolovat smysl výchylek. Můj WH měl směrovku i výškovku nastavenou opačně a vzhledem k tomu, že jsem si to při prvním letu nezkontroloval, hned jsem model pokřtil.

Lepit případné škody to chce vteřiňákem a aktivátorem. V každém modelářském obchodě ti poradí s výběrem. Já používám středně tuhý od HVP a je super.

Napsal: stř 30.07.2008 22:58
od markzv
to zdzd: Určite dobrá rada, ale ver mi že keby bol Top Gun simulátor, tak som tam. Učil som sa na ňom a nemám problém s pilotovaním (aspoň mylsím) ale s chovaním lietadla, no a momentálne s jeho opravou..
to r.stekly:Určite mi tiež radíš dobre, no nerozumiem ešte tej reči: krídlo do vrtule, negatívy, odtokovka... musím si naštudovať
to petr-powder: Ano myslím že to bude tým skrútením, zdá sa mi že pravé krídlo bolo jemne nižšie a lietadlo ťahalo doprava kusok. No čo už musím to teraz opraviť tak ,aby už letelo ako má.. :)

Napsal: stř 30.07.2008 23:18
od lubo1
markzv píše:to zdzd: Určite dobrá rada, ale ver mi že keby bol Top Gun simulátor, tak som tam. Učil som sa na ňom a nemám problém s pilotovaním (aspoň mylsím) ale s chovaním lietadla, no a momentálne s jeho opravou..

:lol: :wink: :lol:
sorry, neudržal som sa.
Pád po krídle, ak to predtým letelo normálne, je chyba pilotáže - pretiahnutie, strata rýchlost, strata vztlaku....

Napsal: stř 30.07.2008 23:26
od markzv
Možno to chyba pilotáže bola, veď to bol môj prvý ostrý let. Ale nemyslím si to. Hawka celý čas ťahalo do pravej zátačky, musel som ho rovnať. Vtedy mi už bolo jasné že takto to nemá letieť, tak som to chcel položiť. A položil som..

Napsal: stř 30.07.2008 23:40
od lubo1
markzv píše:Možno to chyba pilotáže bola, veď to bol môj prvý ostrý let. Ale nemyslím si to. Hawka celý čas ťahalo do pravej zátačky, musel som ho rovnať. Vtedy mi už bolo jasné že takto to nemá letieť, tak som to chcel položiť. A položil som..

Vezmi krídla - spoj ich trubkou - podlož v strede tak aby boli winglety smerom dolu a treba ich vyvážiť na konci krídla. Asi máš pravé krídlo ťažšie. Môžeš mať ešte krivo zalepenú, alebo krivú smerovku, alebo zle vytrimované.
Je tu niekto z BB, tak sa s ním spoj.
Učiť sa na vlastných chybách je poučné, ale ide do peňazí...
Je tu niekde téma lietanie s WH. Je tam dosť skúseností užívateľov.

Napsal: stř 30.07.2008 23:57
od petr-powder
vytrimování modelu je velmi důležité. U WH je velmi často problém také výškovkou. Spojka spojující obě půlky výškovky není moc dobe řešena. Stává se, že se úchyty vytlačí a každá půlka pak chodí jinak. Výsledek je pak stálá snaha o zatáčku a příčný náklon. Další příčinou zatáčení je i špatně vytrimovaná směrovka.

Důležité je také vědět, že při zatáčce musíš lehce přitahovat výškovku a tak zabránit přepadnutí modelu do pádu do vývrtky.

myslím, že to zvládneš a za pár dní budeš s Wildou metat lopingy

Napsal: čtv 31.07.2008 8:22
od jamizo
Minuly tyden jsem postavil ES. Vyvazil, vse podle nejlepsiho svedomi nastavil, hodil na sucho a on plachtil cca 10 metru a ladne se posadil do travy. Rikam si parada. Zkusim to na ostro s motorem. Prvni 3 pokusy cca 1 min. ve zvzuchu, pri tretim sem to dostal na strom. Pak nasledovalo asi dalsich 5 neuspesnych pokusu, a pri poslednim z nich se po padu eru pod kabinou oddelil cumak od zbytku trupu. Lepedni doma.. dalsi let... dalsi prasknuti v miste asi o 3 mm vedle.. To cele se opakovalo celkem 3 krat. Naposled sem to lepil purexem, a do toho prurezu vzikleho pri havarii sem napichal cca 6 paratek a zalepil purexem. drzi to fest a po zabrouseni to ma kupodivu i celkem puvodni tvary. Rekl sem si ze to tak ale dal nejde, a oslovil sem znameho jestli by mi pomohl v zacatku. Ochotne rekl ze jo, a vcera sme to sli zkusit. Naprosto jsem se podivil nad svou gramlavosti! Sam bych se to ucil tydny.. Kamos vystoupal dovzduchu, predal mi to, a ja lital.. a slo to!! A jak!! 2 krat jsem se dostal do pro me nezvladnutelne situace, kvuli ktere jsem pred tim trikrat lepil, kamos zachranil, vyrovnal, predal rizeni, poucil me... proste super.. litat se zkusenym clovekem v zacatku je k nezaplaceni!!! Taky sem pred touhle zkusenosti neveril ze mam leve ruce, a chybu sem videl v eru. Po vcerejsku ale vim, ze jsem se velice mylil!

Napsal: čtv 31.07.2008 8:46
od petr-powder
jamizo, tvůj příspěvek je přesnou ranou na hřebíček. Bohužel vlká část začínajících pilotů modelů bere letové zkušenosti, respektive svou letovou nezkušenost na lehkou váhu a je přesvědčena, že létání je hračka oni jsou schopni i bez učení model zvládat a když to nelétá, je to problém modelu. Někdy ano, ale vždy je potřeba nejdříve hledat problém u sebe. Hodně se pak ušetří za opravy :D

Napsal: čtv 31.07.2008 9:47
od pert
Jamizo má naprostou pravdu. A v dnešní době EPP se dá i dost ušetřit.
Dříve to bylo pouze 1x chyba=rána=domů a lepit. Takže kdo neměl dohled zkušenějšího, tak se v začátku dost zradil a končil.
Moje začátky byly zrovna takové. jenže za našich mladých let nebyl žádnej simulátor. A nejdostupnější byl jednokanál Mars. To byl adrenalin :lol:

Napsal: čtv 31.07.2008 10:02
od lubo1
markzv píše:Možno to chyba pilotáže bola, veď to bol môj prvý ostrý let. Ale nemyslím si to. Hawka celý čas ťahalo do pravej zátačky, musel som ho rovnať. Vtedy mi už bolo jasné že takto to nemá letieť, tak som to chcel položiť. A položil som..

Ja som urobil kolegom novú spojku krídla s 8-10 st vzpetím a lieta to ďaleko pohodovejšie....

Napsal: čtv 31.07.2008 13:32
od 2lizard
petr-powder píše:jamizo, tvůj příspěvek je přesnou ranou na hřebíček. Bohužel vlká část začínajících pilotů modelů bere letové zkušenosti, respektive svou letovou nezkušenost na lehkou váhu a je přesvědčena, že létání je hračka oni jsou schopni i bez učení model zvládat a když to nelétá, je to problém modelu. Někdy ano, ale vždy je potřeba nejdříve hledat problém u sebe. Hodně se pak ušetří za opravy :D


A bere to na lehkou váhu kvůli směšným simulátorům. Neb ovládání modelu v PC je něco jiného, než ve skutečnosti! Na simulátoru si nováček zafixuje svou dokonalost a z ní se snaží těžit i v reálu.

Není nad lítání s někým zkušeným, který dá i užitežné rady - což simulátor neumí. Tedy alespoň ten můj, ale simulátor "ZDZD" je dozajista ojedinělý a rady mu dává sympatický hlas mladé slečny.

Napsal: pát 08.08.2008 22:07
od markzv
Tak po pár dňoch som to skúsil z Wildom opäť. Po úpravách (vyvážil som krídla, ťažisko a celú geometriu) aero počúvalo na slovo. Mám za sebou druhý deň lietania, necelú hodinu vo vzduchu, asi 10 hladkých pristání (z 10).

Ako úplný nováčik by som chcel všetkým mne podobným zdeliť, že netreba podceniť geometriu a správne vyváženie lietadla. Niektorí mi tu radili, že chyba je vo mne a nie v lietadle. Aj bola, ale v tom, že som ho zle pripravil na let. Po dôkladnej kontrole pred letom ma Wild Hawk počúval naozaj na slovo a robil presne to, čo som chcel. A to som bol prvýkrát vo vzduchu s rc lietadlom (ak nepočítam predošlé 3 pokusy asi pred týždňom, po ktorých som lepil).

Keby som mal na blízku niekoho, kto mi môže v začiatkoch pomôcť s lietaním, bez váhania by som to bral. Ale tým, že nikto taký na blízku nebol, som bol nútený sa učiť sám. A aj na moje prekvapenie to išlo výborne.
Čiže ak nemáte nikoho, kto by vám v začiatkoch poradil, nebojte sa ísť do toho aj sami, ale preštudujte si predtým pár hodín na tomto fóre, čo a ako treba nastaviť a doladiť, aby aero bolo pripravené na let. Verte tomu, že potom sa vám odvďačí poslušnosťou, ako mne.

Chcem poďakovať všetkým za rady a tomuto fóru, že som tu našiel zatiaľ všetko, čo som hľadal. :D