Jak správně přistávat s polomaketou/maketou P-51D

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zpráva
Autor
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

Jak správně přistávat s polomaketou/maketou P-51D

#1 Příspěvek od kubajs »

Ahoj, prosím o názor zkušených pilotů, kteří mají zkušenosti s podobnými éry, jaký je ideální postup při přiblížení na přistání + přistání s polomaketou P-51D (1,70m, cca 3.9kg).
V simu jdu na přiblížení tak, že stáhnu motor do volnoběhu (pokud mám tedy dostatečnou výšku), přepnu klapky do střední polohy a dle trajektorie (příliš nízko, příliš vysoko) ve správném momentu vysunu klapky naplno (2. poloha).
Snažím se, abych moc nemusel zasahovat do výškovky a trajektorii řídím lehce plynem a jen jemně výškovkou. Většinou to vychází tak, že už celé přiblížení včetně přistání dokončím na volnoběh.
Přistání probíhá s plně vytaženými klapkami, pár centimetrů nad zemí (tak 5) se snažím vytratit ještě víc rychlosti a plynule přitahuju výškovku a dosedám, při dosednutí už můžu téměř naplno přitáhnout výškovku, aby letadlo nezakoplo (toto se v simu bohužel moc nestává, musel bych se vyložene snažit, abych zakopnul a šel na čumák - potlačením výškovky).
Tzn. snažím se přistávat skoro na minimálce právě z toho důvodu, abych už při dosednutí mohl mít poměrně dost přitaženou výškovku - na propad si dávám samozřejmě pozor.

Je tento postup OK, nebo bych se měl naopak snažit držet na větší rychlosti?
Je dobré při dosednutí,kdy je výškovka už dost v horní poloze, ještě raději trochu krátce přidat plyn - resp. samotné dosednutí realizovat pod motorem, aby vzduch z vrtule ofukoval výškovku? Nebo prostě přepnout klapky do neutrální polohy a zároveň přidat víc plynu?
Mám případně raději přistávat s klapkami ve střední poloze = vyšší rychlost a menší nebezpečí zakopnutí?
Trénuju na maketě P-51D v Phoenixu.

Mám z toho dost strach, v simu předvedu s klidem 10x po sobě extrémně hladké přistání bez zhoupnutí (a pokud už by mi to mělo skočit, ihned přidávám plyn a opakuju přistávací manévr, neboť takový skok je velmi nebezpečný a je při něm vysoké riziko propadu), ale v reálu se bojím, že při přistání na travnaté ploše půjdu na čumák.
Slyšel jsem i radu, že mám nainstalovat podvozek tak, aby kola při vysunutí podvozku byla hodně před osou těžiště modelu, ale takové řešení se mi u polomakety nelíbí - jistě chápete ;).
Výrobce to nějak navrhl, tak to snad takhle musí fungovat, doufám...
Thunder
Příspěvky: 408
Registrován: úte 02.11.2004 0:00
Bydliště: Jakubov u Mor. Budějovic

#2 Příspěvek od Thunder »

No, malá rychlost na přistání je fajn ale nesmíš to přehnat, pád po křídle je horší než prosednutí, navíc tě může sundat vítr. U žhavíka na volnoběh schladne svíčka a když přidáš tak se ulije a zhasne, když teda není přižhavování, u benzína to tak nehrozí, ikdyž... A u elektra hrozí skoro jen prodleva pohonu. To jen k tomu, že tam máš podle tooh popisu ten volnoběh už na přblížení.

V podstatě já to dělám tak(v simu, v reálu sice taky,ale nemám tak velký letadlo), že nechám cca 1/4 plynu a jdu na přiblížení s klapkama, to že mám výkon na vrtuli mi umožňuje větší úhel náběhu a tím se dá dosáhnout i menší rychlosti, než když padám na volnoběh. Před začátkem dráhy podrovnám a pokud je všechno tak jak sem chtěl tak ubírám plyn a mírně přitahuji, abych sedl na 3 body.
Uživatelský avatar
AR1
Příspěvky: 5332
Registrován: ned 20.11.2005 0:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od AR1 »

Je mi líto, ale už si nemůžu pomoct - to Thunder:

Proč se na takhle blbou odpověď prostě nevykašleš? On se jasně ptá jak má přistát s 4kg maketou warbirda a místo toho tady pouštíš teorie o prodlevě elektromotoru a jak s tím lítáš na simu. Je to tak těžký, když tyhle modely nelítáš, prostě neodpovědět? Už jen proto že se ptá - prosím o názor zkušených pilotů...... :?: :roll:
http://ar1.rajce.idnes.cz/
Thunder
Příspěvky: 408
Registrován: úte 02.11.2004 0:00
Bydliště: Jakubov u Mor. Budějovic

#4 Příspěvek od Thunder »

No, tak lítám jen s 2,3kg letadlem... Na simu lítám s těma těžšíma.
Co se týče pohonu, tak nevím jaký myslí a v dnešní době lítají i větší letadla na elektro... Samozřejmě let s houboletem sem nemyslel, tam se to dá poslat k zemi i bez motoru.
A jinak ještě trošku vycházím z knihy učebnice pilota ULL, nebo jak se přesně jmenuje, nebo spíš toho co si pamatuju, uznávám, že toho není moc.
Takže se omlouvám za spam.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14373
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

#5 Příspěvek od pepin »

Určitě bych pro první starty a přistání zvolil dlouhé letiště,lépe s travnatou plochou,dojezd není tak dlouhý jako na asfaltu,v žádném případě nestartovat,pokud bude foukat vítr šikmo přez dráhu,na přistání musíš větší model držet směrovkou rovně a na srovnání,aby fungovala potřebuješ rychlost větší nežli minimální,navíc pokud to není akrobat,tak ho zcela určitě korekce směrovkou bude i naklánět do zatáčky,pokud ho potáhneš na minimálce,tak při posledních korekcích ztratí vztlak a spadne,pokud poletíš rychle a jeho seřízení-uhel při dotyku zadního kola bude velký-odskočí,začne žabičkovat,tuto necnost jsem řešil zvednutím zadní ostruhy,nebo snížením hlavního podvozku.Poprvé bych šel,až bude foukat vítr tak-3m po dráze,přistání je pomalejší nežli za bezvětří a model nenalétává šikmo,pokud ho nestíháš řídit směrovkou.
Uživatelský avatar
F104
Příspěvky: 607
Registrován: pát 02.03.2007 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od F104 »

Při přistávání výškovku v rovině, jen lehce korigovat místo dosednutí. Pokud bys přistával tak jak popisuješ, nepřistaneš ale spadneš. Pokud dosedneš a přitáhneš výškovku, éro odskočí a můžeš jít po křídle. A Mustang je minimálku pěkná mrcha!
Uživatelský avatar
petr-powder
Příspěvky: 559
Registrován: pát 02.11.2007 0:00
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně přistávat s polomaketou/maketou P-51D

#7 Příspěvek od petr-powder »

kubajs píše:Trénuju na maketě P-51D v Phoenixu.

Slyšel jsem i radu, že mám nainstalovat podvozek tak, aby kola při vysunutí podvozku byla hodně před osou těžiště modelu, ale takové řešení se mi u polomakety nelíbí - jistě chápete ;).
Výrobce to nějak navrhl, tak to snad takhle musí fungovat, doufám...


Kubajs, ta rada je moje a klidně ti jí podepíšu, až na to, že jsem to neřekl takto doslovně. Vhledem k tomu, že chceš stavět stejné éro které jsem létal, říkal jsem ti konkrétní rady k tomuto modelu. Podvozek tohoto konkrétního modelu je stavěn tak, že kola podvozku jsou při vysunutí přesně v ose těžiště. To při startech i přistáních na povrchu, který není zcela hladký, způsobuje velmi často překlopení modelu na čumák. Následky jsou pak jasné. Proto jsem ti poradil stejnou úpravu, která u tohoto konkrétního modelu, znamenala výrazné zlepšení chování modelu při startech a přistáních.

Model o kterém uvažuješ a o kterém jsme se bavili je skvěle létající polomaketa a drobná úprava podvozkového lože, které umožní předsunutí podvozkových kol o cca 1,5 cm vpřed, nikterak nepoškodí její skvělý vzhled.

Také jsem ti radil, jak s tímto modelem přistávat. Přiblížení na přistání na klapkách, ale mírně pod plynem. Tento mustang je opravdu na minimálce mrcha a bez varování se překlopí na křídlo, když minimálku přeženeš. Těsně před dosednutím vypínám klapky, tím odstraním snahu modelu jít na čumák. Model se srovná nad zemí do roviny a lehce sedne. Až když se na zemi vytratí rychlost, můžeš mírně přitáhnout výškovku tak, aby model sednul pevně na ostruhu a byl dobře řiditelný při dojezdu.

Obrázek
Uživatelský avatar
F104
Příspěvky: 607
Registrován: pát 02.03.2007 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od F104 »

To si prostě musí každý vyzkoušet v reálu. Simulátor je jedna věc a přistávání s Mustangem diametrálně jiná věc. Ale drží palce!!! Jen pevně doufám, že již máš ovládání éra v rukou, není to Tvůj první model a dovedeš rychle reagovat na krizovky.... :-)
Uživatelský avatar
diablotin
Příspěvky: 1451
Registrován: ned 18.01.2004 0:00
Bydliště: chocerady

#9 Příspěvek od diablotin »

s ostruhovým érem by se mělo přistávat na všchny tři body.(takže poměrně natažený)
Jinak přistání je správně definováno jako pád z nulové výšky(právě aby nedocházelo k odskoku,letadlo už nevztlakuje takže ani nepoletí)
Nevím kdo a kde popisoval že přibližovat se má na plynu.Je to blbost!!!!ve chvíli kdy je letadlo na rychlosti o něco málo větší než minimální by každé zakuckání motoru znamenalo minimálně velké problémy,a to se ani nechci bavit o tom kdyby ten motor chcípnul.
správné přistání se provádí tak že při přiblížení na přistání zpomalíš vysuneš klapky řekněme do první polohy,stahneš plyn a vysuneš klapky na druhou polohu.Teď by jsi měl mít výšku a rychlost aby jsi doletěl na dráhu.Pokud jsi dlouhý vysuneš klapky na třetí polohu,v opačném případě koriguješ motorem.těsně před dosednutím přitahuješ výškovku co nejvíce a natahuješ letadlo,ale nemělo by vyplavat,a ono samo bez rychlosti dosedne.
V tvém případě nejdříve vysuneš klapky na první polohu a druhou polohu bych si opravdu nechal na doladění výšky,případně vysunout těsně před dosednutím,ale opravdu je blbost tahat letadlo na plynu.
Takže tvůj postup je vpodstatě správný.Já osobně mám tento postup naučený z velkých letadel(c-150,C-172,eurostar)a ozkoušený i na I-16 RATA o rozpětí skoro 2m a kmotnosti 8kg
Naděje umírá až po nás.
Uživatelský avatar
F104
Příspěvky: 607
Registrován: pát 02.03.2007 0:00
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od F104 »

A když jsme u klapek...... Doporučuji vřele pokus o první přistání na rychlosti bez klapek.
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#11 Příspěvek od kubajs »

petr-powder: to předsunutí o cca 1,5cm jsem přeslechl a nějak si asi vsugeroval předsunutí o daleko větší vzdálenost (to už asi namrzlý mozek po létání na svahu nepobíral ;) ) . Takže jsem měl obavy, aby to nevypadalo jako pěst na oko. Fajn, že to můžu směle přehodnotit a určitě nastavím podvozek tak, aby se kola při vysunutí dostala něco málo před těžiště ;).
Chtěl bych, aby přistání při relativně vyšší přistávací rychlosti vypadalo trochu maketově = přistání na hlavní podvozek a dojezd pod dvou kolech a po ztrátě rychlosti i dosednutí na ostruhu (na asfaltu). Na trávě radši víc přitáhnu výškovku, abych to dostal brzy na ostruhu.
Vím, jaká je Mustang mrcha, když se blíží pádové rychlosti, takže tam si dám určitě pozor. Naštěstí se dá rychlost, blížící se pádové, celkem dobře odhadnout podle aktuální velikosti výchylky výškovky. V bezvětří pohoda, ve větru bych to ale neriskoval a raději držel na vyšší rychlosti.
Tvé rady na letišti si samozřejmě pamatuju, ale víš, jak se to říká - důvěřuj, ale prověřuj ;). Radši se snažím získat co nejvíc názorů a informací, každá zkušenost může být dobrá.
Každopádně díky ještě jednou za rady!
Ještě k umístění podvozku přesně do těžiště: trochu mi není jasné, proč výrobce sám neseříznul lože podvozku našikmo tak, aby byl podvozek trochu předsunutý, v manuálu jsem o tom taky nenašel zmínku - selský rozum mi říká, že nemůže automaticky počítat s tím, že každý bude přistávat pouze na asfaltu. Zřejmě mu visí na skladě přebytek náhradních dílů :lol: . Nebudu riskovat a dám na Tvé rady.
Mimochodem, nechceš to zalétnout se mnou? Počítám někdy na jaře.
Uživatelský avatar
petr-powder
Příspěvky: 559
Registrován: pát 02.11.2007 0:00
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od petr-powder »

to Diablotin: je fajn se dozvědět, že jsem blbej, ale narozdíl od tebe, já s tím érem, které si chce zakladatel tohoto tématu pořídit, dost dlouho létal. Jeho letové vlastnosti znám velmi dobře a za dobu jeho létání jsem se s ním naučil i přistávat a věř, že to co ty popisuješ, je sice pěkné a jistě funguje skvěle na tvých modelech, ale na tomto mustangovi s dlouhým čumákem a koly pod rovinou těžiště moc né. Jakmile dáš klapky, model se nahrbí a má tendenci zvedat zadek. Při snaze přitáhnout a sundat mu ocas dolů okamžitě vyplouvá a ztrácí rychlost. Přistání na tři body se mi dařilo úspěšně dotáhnout pouze na asfaltové dráze a nic nepomohlo vydojování na rychlost, kdy se už zadek nepřeklopí. Letové vlastnosti každého modelu jsou jiné a jim je nutné i přizpůsobit start i přistání. Po zhruba třech měsících se styl přistání ustálil na tom, co jsem popsal a bylo po lámání vrtulí. Ale třeba jsem jen děsný pako na řízení modelů a to, že mám skušenosti s konkrétním modelem nic neznamená v porovnání tvých skušeností s naprosto jinými modely. No , každopádně se o tvých zkušenostech nebudu vyjadřovat jako o blbosti, neb si dokážu vážit zkušenosti druhých.

A ještě doplním. Srovnávat RATU s krátkým čumákem a Mustanga je trochu zavádějící. Nemyslíš?
Naposledy upravil(a) petr-powder dne úte 08.12.2009 22:40, celkem upraveno 1 x.
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#13 Příspěvek od kubajs »

F104 píše:To si prostě musí každý vyzkoušet v reálu. Simulátor je jedna věc a přistávání s Mustangem diametrálně jiná věc. Ale drží palce!!! Jen pevně doufám, že již máš ovládání éra v rukou, není to Tvůj první model a dovedeš rychle reagovat na krizovky.... :-)

Samozřejmě ;). To bych si vůbec nedovolil. Tahle mašina někoho nešťastně trefit, bezpečně ho to zabije :(.
Taky mi tady leží rok a něco doma, než jsem se vůbec odvážil ji začít stavět, natož pak proletět :lol:
kubajs
Příspěvky: 635
Registrován: pon 20.10.2008 0:00
Bydliště: Chýně, Praha Západ

#14 Příspěvek od kubajs »

F104 píše:A když jsme u klapek...... Doporučuji vřele pokus o první přistání na rychlosti bez klapek.

O tomhle jsem uvažoval, ale nevím, kam bych musel vyrazit, abych na to měl dost dlouhou runway... Nevím přesně, jak se bude chovat tenhle model (to by mohl posoudit Petr), ale přistání v simu bez klapek je tedy pěkný fofr.
Ale uvažoval jsem o prvním přistání s klapkami v první poloze, bude to určitě stabilnější. Až si to pořádně osahám, budu moct postupně snižovat přistávací rychlost.
Uživatelský avatar
petr-powder
Příspěvky: 559
Registrován: pát 02.11.2007 0:00
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od petr-powder »

kubajs píše:petr-powder:
Mimochodem, nechceš to zalétnout se mnou? Počítám někdy na jaře.


rád budu u záletu. Nemám ani problém s tím, éro ti zalétnout, ale nevíš o co se připravuješ. Je krása si éro zalétnout sám :-) .... já si k záletu beru pomocníka, který mi v případě nutnosti trimuje. :-)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“