Stránka 1 z 5

Vario na bázi teploty

Napsal: čtv 19.08.2010 11:17
od Ufi
Napadla mě jedna věc :idea: , možná je to kravina, ale znáte to líná huba hotové neštěstí :twisted: . Nešla by zhotovit varianta, aby v letadle ( např. větroň - termický ) byl citlivý teplotní snímač, který rychle reaguje a bude posílat signál do modulu napojeného na vysílač :?: . Tím by se dobře zjišťovali stoupáky ,ale i propadáky. Pokud by to mělo být dražší než výškoměry, pak je to zbytečné něco vymýšlet :wink: že jo. Podotýkám jsem antielektronik.

Napsal: čtv 19.08.2010 11:25
od arda1
Nevím mě to připadá jako hloupost-dle teploty -jak zjistíš že v teplejším místě je zrovna stoupák?

Napsal: čtv 19.08.2010 11:28
od fidzi
Proletí nad nějakým komínem a už to bude řvát :lol:

Napsal: čtv 19.08.2010 13:32
od Avenger
Myslím, že jsem v nějakém modrém AR (tématicky zaměřené na RC modely) viděl vario založené na ochlazování nažhavených žárovkových (byly tam žárovičky zbavené baňky) vláken umístěných v jedné trubičce. Pak se asi nějakým můstkem měřil rozdíl proudů protékajících vlákny a kladná či záporná hodnota odpovídala klesání či stoupání. Roky jsem to AR neviděl a moc si to už nepamatuju, ale můžu večer dohledat.

Napsal: čtv 19.08.2010 15:54
od lastfever
ja bych nevymejslel kraviny a sel bych radsi na brigadu... za tejden si na to pohodlne vydelas

Napsal: čtv 19.08.2010 16:03
od Abu
Ochlazovani zhavenych dratku to je spis na mereni prutoku vzduchu = rychlost letu (to ale Duplexak jiste vi, ze :wink: )

Napsal: čtv 19.08.2010 16:05
od m2
Abu píše:Ochlazovani zhavenych dratku to je spis na mereni prutoku vzduchu

možno je raketový modelár, tam by to fungovalo, nie?

Napsal: čtv 19.08.2010 16:33
od jackboy
Dalibor/Graup15/ nieco take chcel kvoli teplote prijmaca ...bolo vlakno niekde ...stacilo by zmenit int. za ext. teplotu len podla teploty hladat stupak ,,,to si lepsie termokamerou najdes ... :lol:

Napsal: čtv 19.08.2010 16:52
od spetrs
Idea není podle mne špatná. Tedy pokud mne nezajímá skutečná stoupavost, ale jen nejaký poměr k předchozímu stavu...
Asi by to ukazovalo nějaké těžko převeditelné jednotky
Je tu však problém T90, u většiny čidel pro měření teploty vzduchu je řádově kolem 10 sekund a více. Při použití čidel s vhodnou T90 vychází, klasické vario pro Duplex cenově lépe.

Napsal: čtv 19.08.2010 17:04
od Genagen
Neznam ceny cidel - ale vario je principielne tak jednoduche, ze travit cas jeho zjednodusovanim mi prijde neefektivni. :-)

Napsal: čtv 19.08.2010 22:26
od Avenger
Abu píše:Ochlazovani zhavenych dratku to je spis na mereni prutoku vzduchu = rychlost letu (to ale Duplexak jiste vi, ze :wink: )


Budeš se divit, ale dohledal jsem to a Duplexak vi a pamatuje si i když je to už 12 let co jsem to četl :!: :lol:
Článek je v modrém AR 6/1998 str. 214. a čerpá z "[90] H.J.Mönig: Elektronische Modellfernsteverung. Berlin 1982".
Velmi zajímavý nápad jak sestrojit "variometr" vyšel v [90]. Používá podomácky vyrobené čidlo ze dvou žárovek 6V/30mA, opatrně zbavených skleněné baňky. Náčrtek mechanické konstrukce čidla je na obr. 120. Obě žárovky jsou namontovány proti sobě tak, aby jejich odhalená vlákna byla nad sebou ve vzdálenosti menší než jeden milimetr. Trubičky přivádějíci vzduch z horní a spodní části trupu (o průměru kolem 6mm) by se měli zužovat do dýz ve vzdálenosti asi 2,5 mm od sebe, obě vlákna by měla být mezi nimi.
Princip činnosti je údajně následující. Při stoupání nebo klesání letounu proudí trubičkami vzduch vlivem rozdílného tlaku nad a pod trupem, proud je urychlen dýzou a veden na podžhavená vlákna žárovek. To vlákno na které přichází vzduch nejprve, se ochlazuje více, druhé vlákno je už v proudu vzduchu předehřátého od vlákna prvního a jeho ochlazování je menší.

No pak je tu schema zapojení kde jsou vlákna zapojena v můstku, pak následuje jeden dvojitý OZ, 2 T, 2 C a několik R.

Napsal: čtv 19.08.2010 22:39
od m2
Avenger píše:Při stoupání nebo klesání letounu proudí trubičkami vzduch vlivem rozdílného tlaku nad a pod trupem

hlavne by ma zaujímalo toto ako by to fungovalo. Jednak by si ten trup musel mať osovo symetrický a potom v každej fázi letu na nulovom uhle nábehu. inak tie tlaky budú rozdielne od pozdĺžneho obtekania, ale či to bude pridávať jedno percento chyby alebo to kompletne prekryje meranie si netrúfam odhadnúť.

Napsal: čtv 19.08.2010 22:53
od Celeron
Taky bych chtel videt, kde dnes sehnat "telefonni" zarovky 6V-30 mA. I v dobach, kdy se pouzivaly v telefon ustrednach, sly sehnat na 12, 24, 48, 64 voltiku celkem bez problemu, ale 6 byl velice uzkej profil. Jeste tak 50 mA ale tyhle opravdu ne.
Jirka

Napsal: čtv 19.08.2010 23:01
od Libor
Avenger píše:Myslím, že jsem v nějakém modrém AR (tématicky zaměřené na RC modely) viděl vario založené na ochlazování nažhavených žárovkových (byly tam žárovičky zbavené baňky) vláken umístěných v jedné trubičce.


To bylo také barometrické vario. Měřilo to rychlost proudění vzduchu mezi sondou tlaku prostředí a nádobou. Čím rychlejší proudění, tím větší rozdíl tlaků a tím větší indikované stoupání/klesání. Dnes to zařídí mikroprocesor, který sleduje změny tlaku.

Napsal: čtv 19.08.2010 23:10
od Avenger
Celeron píše:Taky bych chtel videt, kde dnes sehnat "telefonni" zarovky 6V-30 mA. I v dobach, kdy se pouzivaly v telefon ustrednach, sly sehnat na 12, 24, 48, 64 voltiku celkem bez problemu, ale 6 byl velice uzkej profil. Jeste tak 50 mA ale tyhle opravdu ne.
Jirka


Tak na typ žárovky to asi nebude tak kritické. V GME mají třaba 6V/40mA i na nižší napětí.