Stránka 1 z 1

Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 14:50
od zthom
Dnes na Discovery byl pořad Zničeno ve vteřině. Byl tam malý vrtulník (s pilotem), který dělal loping. Začal s ním moc nízko a o pár metrů ho nevybral a narazil do země. Řekli, že příčina byla špatné měření výškoměru, protože letěl v poušti, kde je teplo.
Vždy jsem myslel, že výškoměru je jedno, jaká je teplota vzduchu a že záleží pouze na tlaku vzduchu.
Také co jsem slyšel, že čím je vyšší teplota vzduchu, tím má vrtulník nižší vztlak. Jak je to ve zkutečnosti?

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 14:58
od Voodoo-cz
Cim je vzduch teplejsi, tim je ridsi. To by ti melo odpovedet na obe otazky.

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 15:09
od Nakadah
Hustota vzduchu pri teplote 0°C je 1,2959 kg/m3 a pri 50°C jenom 1,0928kg/m3. Ten rozdil uz je znatelny :) Nak

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 15:11
od ninja949
No a já si říkal že přes léto nějak padám :D :lol:

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 15:23
od Nakadah
Proste to malo nese, pockej do zimy :lol: Pak staci rotor rukou natocit :D Nak

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 16:21
od paveld
Nejde ani tak o vztlak vrtulníku, jako o výrazný pokles výkonu pohonné jednotky v závislosti na teplotě a tlaku vnějšího ovzduší - viz letové příručky jednotlivých vrtulníků - sekce performance.

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 16:40
od DAF
Pokud jde o tlak vzduchu a výškoměr, pamatuju si, že se před letem vždy seřizoval. Používá se tzv. QNH - vztaženo na hladinu moře - přelety mezi vzdálenými místy, aby letová hladina všech letadel pohybujícíh se v hladině byla stejná, pak je QFE - tlak vzduchu na konkrétním letišti, tím je dána přesná výška v daném místě. Takže pilot měl použít QFE. Jinak samozřejmě pro momentální výkon motoru je teplotá významný činitel.

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 17:05
od petertn
Teplota a aj vlhkost ...

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: úte 13.09.2011 19:40
od kasssy
petertn píše:Teplota a aj vlhkost ...

Jo jo, zlatá vlhkost a chládek. Není nad to když je po dešti, to pak motorka jede jak víno... U auta ten rozdíl moc nepozoruju, ale u mopeda je to hodně znát...

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: stř 14.09.2011 6:56
od Troll
petertn píše:Teplota a aj vlhkost ...

Vlhkost vzduchu nemá na ukazování výškoměru vliv. Kromě případů, kdy zkondenzovaná voda ucpe systém měření tlaku. :wink:

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: stř 14.09.2011 8:29
od coro
A teplota má aký vplyv na meranie tlaku/výšky?
To že je ľahší = redší a chce sa mu prípadne aj stúpať ak je okolo niekde chladnejší čo by sa s ním vymenil, nepopiera fakt že sa pohybuje všetkými smermi a je stlačený hmotnosťou toho čo je nad ním.
Teda až na to že trochu sa tlak mení keď je tlaková níž/výš, ale to je o meteorológii a nie teplote pri zemi.

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: stř 14.09.2011 19:45
od kasssy
Troll píše:
petertn píše:Teplota a aj vlhkost ...

Vlhkost vzduchu nemá na ukazování výškoměru vliv. Kromě případů, kdy zkondenzovaná voda ucpe systém měření tlaku. :wink:

Já tu poznámku pochopil tak, že vlhkost a teplota má vliv na chod motoru a ne na výškoměr.... To měl možná Petertnna mysli

Re: Vztlak vrtulníku

Napsal: stř 14.09.2011 19:52
od petertn
Jj, ale neragoval som na to ...