HSP RAlly monster - elektronika

Pokud to má kola, jezdí po asfaltu nebo v terénu.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

HSP RAlly monster - elektronika

#1 Příspěvek od thunderbird »

Prosím o radu/doporučení

Koupil jsem výše zmíněný model HSP Rally monster. Po cca 3tí jízdě přestal reagovat na plyn. Servo pro zatáčení funguje, pokud dám plyn tak na regulátoru se rozsvítí indikační LED, ale auto se ani nehne. Je mi jasný že je v háji buď motor nebo regulátor (nebo oboje). S ohledem na zásah do auta (konektory, úchyt aku) reklamace asi bude problém, takže zvažuji výměnu těchto dílů. V základu je motor stejnosměrný - nemá označení a regulátor je HSP 03018. Můžete mi poradit vhodnou náhradu (s ohledem na to jak dlouho vydržely tovární díly bych je raději vynechal)??? Dále zdá má smysl to předělat na střídavý pohon - co to přinese???
Jako napájení je používáno Li-Po 2S 6000mAh.

Jinak jsem to zkoušel proměřit a s ohledem na to, že na napájecích kabelech motoru je nekonečný odpor soudím, že je spálené vinutí motoru. Pokud připojím měřák k reglu na výstupní kabeláž pro napájení motoru je tam neustále 7,2V a pokud hýbu plynem mění je tato hodnota cca o 0,1V což asi taky nebude v pořádku, ale nevím jak tyto obvody mají fungovat.

Díky za rady a postřehy auta jsou pro mě novinka, normálně spíš lítám :o).
Uživatelský avatar
scarabeus
Příspěvky: 2696
Registrován: ned 10.12.2006 0:00
Bydliště: Praha 5

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#2 Příspěvek od scarabeus »

Prehod servo do kanalu plynu a zkus, jestli funguje. Pokud ano, je v haji MOZNA jen motor a ten stoji par supu. Pokud ne, je to nejspis v reglu a je to taky na vyhozeni :-)

Pokud jde ale k motoru porad plny plyn, nevesti to nic dobryho, regl muze byt vazne kaput.

Alternativu ti z hlavy nereknu, pohledej.

Stridak bych zrovna do HSP nedaval. Zbydou z toho trosky. Na stridu to fakt delany neni.
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#3 Příspěvek od thunderbird »

Díky za radu
prohazovat kanály jsem zkoušel a pokud dám na kanál plynu servo tak se nic nestane, takže je asi kaput i regl :o(

Jinak co se stříďáku týče hodně o tom přemýšlím a říkám si, že s ohledem na spolehlivost a trvanlivost bych to něj přeci jen šel. Auto složí de-facto na rekreační ježdění, takže pokud to nebudu přehánět mělo by to vydržet.

Akorát hledám vhodnou kombinaci motor/regl a zde si nejsem moc jistej. Mohl by měkdo posoudit zda níže uvedená kombinace je použitelná popř. doporučit něco jiného ??? Ev. jaké "nejnižší" hodnoty mohu použít abych se nemusel obávat o výdrž........

Motor:

Kód: Vybrat vše

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6669__KD36_50_08S_4400kv_Brushless_Inrunner.html


Regulátor:

Kód: Vybrat vše

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7188__Turnigy_Brushless_ESC_60A_w_Reverse_prog_v2_2_.html
St-Models Fox1800, FlySky TH9x-b Er9X RiMr customization
HSP Rally Monster RTR
Uživatelský avatar
Kovboj
Příspěvky: 3424
Registrován: pon 19.07.2004 0:00
Bydliště: kousek od Hradec Králové

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#4 Příspěvek od Kovboj »

thunderbird píše:Jako napájení je používáno Li-Po 2S 6000mAh.


S ohledem na velkou kapacitu baterky jsi podle mě spálil regulátor. Pro jistotu ale zkus i motor, normálně ho odpoj od regulátoru a připoj mu kontakty přímo na baterku.

Regulátor vyměnit za cokoliv jiného, zvládne to každý cca 17 závitový regulátor do auta. S ohledem na tu lipolku to rozhodně chce aby regulátor podporoval i tyhle baterie - pochybuju že to původní regulátor uměl.

Stříďák bych do toho asi nedával, do takových aut to nemá moc smysl - zbytek podvozku není na takový výkon stavěný a čeká tě velké laborování s převody.
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#5 Příspěvek od thunderbird »

No s ohledem na kapacitu baterky jako příčiny spálení reglu, nenapadá mě proč. Možná uvažuju špatně, ale pokud je v manuálu uvedeno že lze použít napájení v rozsahu 7,2-8,4V tak přeci je jedno jaký zdroj mu podvrhnu, pokud dodržím napětí. U motoru jsou otáčky, pro konkrétní napětí dané jeho konstrukcí a maximální proudové zatížení se snad měří při návrhu celého modelu. Takže regulátor by měl být dimenzován na maximální proud o který je motor si schopen říct. Dále jsem se možná chybně domníval že jako jedna z funkcí regulátoru je ochránit motor před proudovým přetížením.

Kapacita a charakteristika baterie mi pouze určuje parametr kolik z dané baterie jsem schopen maximálně dostat. a jaký max. proud z ní mohu odebírat. Pokud dám baterii s nedostatečnou kapacitou riskuji u baterie snížení životnosti ev. zničení následkem nadměrného proudového odběru motoru. Pokud ale použiju baterii s kapacitou vyšší (stejného napětí) motor si vezme maximální proud který potřebuje v daném jízdním režimu, nikoliv maximální proud který je schopna baterie dodat (ačkoliv i tyto hodnoty se mohou setkat při přetížení motoru, ale to pokud se stane je poddimenzování pohonné soustavy).

Ze všeho mi vychází to, že u daného modelu je navržená pohonná soustava poddimenzovaná a nemá tam co v této konfiguraci co dělat.....

Jinak motor jsem samozřejmě na kontakty baterie připojil a nic, ono už to proměření ohmmetrem kdy odpor byl "nekonečno" ukazoval na přerušené vinutí.

Je otázkou co tam tedy dát aby auto jezdilo a bylo spolehlivé. Vychází mi že daný motor bude muset mít větší výkon aby nedocházelo k jeho přetěžování a regulátor dimenzovaný na větší proudové zatížení.
St-Models Fox1800, FlySky TH9x-b Er9X RiMr customization
HSP Rally Monster RTR
Uživatelský avatar
darth.hokro
Příspěvky: 1499
Registrován: čtv 20.08.2009 0:00
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#6 Příspěvek od darth.hokro »

vono lipolky jsou pro plechovkové stejnosměry náhlá smrt, motor se přehřívá. tak doporučuji dát lehčí převod a aktivní chlazení. Vyzkoušeno u kamarádova E-Reva, dokud jezdil nimh 7. články v pohodě, po 14. dnech koupil lipolky a po cca třech cyklech se z motorů zakouřilo :) další možnost je, pokud se tedy vleze, tak nějaký speed 600
http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Kovboj
Příspěvky: 3424
Registrován: pon 19.07.2004 0:00
Bydliště: kousek od Hradec Králové

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#7 Příspěvek od Kovboj »

thunderbird píše:No s ohledem na kapacitu baterky jako příčiny spálení reglu, nenapadá mě proč.


Důvodem může být delší doba chodu v jednom kuse bez "přestávky" (na výměnu baterek) kdy regulátor i motor stihne trošku vychladnout. V levném RC setu prostě nemůžeš čekat že bude použitá elektronika nějak extra předimenzovaná takže se při větší zátěži může snadno spálit.
Uživatelský avatar
darth.hokro
Příspěvky: 1499
Registrován: čtv 20.08.2009 0:00
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#8 Příspěvek od darth.hokro »

to je další aspekt :)
http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#9 Příspěvek od thunderbird »

OK sice se mi zdá že 10min co to auto bylo v provozu by to vydržet mělo, obzvlášť za silného větru a počasí kolem 0st :? nicméně s tím už nic neudělám (raději nedomýšlím jak dlouho by to vydrželo v létě při 25st) - vyměnit se to musí.

Pořád tedy váhám za co.....

Existuje Pro verze tohodle modelu, kam se dává již v základu střídavý motor typ Motor: Brushless 2724KV ESC: 80A Brushless aktivně chlazený ventilátorem - samo s tím že model má trochu odolnější podvozek (tlumiče, převody apod.) a napájení 3S LiPo.

V motorech mám trochu chaos a co jsem zatím vyčetl tak teoreticky aby to zase netočilo moc bych volil něco mezi 2000-3000kV (14800-22200ot/min). Blbý je že nevím jestli se dá nějak odhadnout proudové zatížení, protože údaj který bude motor házet naprázdno bude na hony vzdálen odběru při zatížení. Má někdo zkušenost jestli bude stačit regulátor dimenzovaný na 45A trvalého zatížení ?

No a pokud bych zůstal u SS napájení tak např. regulátor Fusion Car Podium FNBR 17T spolu s motorem HPI Saturn 27T ???


Díky za postřehy
St-Models Fox1800, FlySky TH9x-b Er9X RiMr customization
HSP Rally Monster RTR
Uživatelský avatar
darth.hokro
Příspěvky: 1499
Registrován: čtv 20.08.2009 0:00
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#10 Příspěvek od darth.hokro »

problém u těhle podvozků je že jsou původně určený pro onroad, monster má v podstatě je delší ramena a větší kola. Proto se blbě převodují, většinou tam nedostaneš jiný spur a co nejmenší pastorek. Někdo do podobných věcí dával nějaký čína kombo 13,5z ale ze stříďákem tam většinou odcházejí diferenciály, spurger, ukrucují se poloosy, vymačkávají hexy v kolech a atd. Problémové jsou i jejich Brushless ekvivalenty. prostě je to určený na naučení, kdo chce víc šáhne po osvědčených značkách. Jakékoliv laborování je slepá cesta, která stojí většinou cenu kvalitnějšího modelu. Doporučuji koupit nějaký stejnosměrný regulátor, klidně z bazaru. na Ten saturn 27 ti bude stačit i základní Tamiya TEU 104bk
http://www.mz-racing.net/p5744-45041-tamiya-teu-104bk/
na bazaru často koupíš nový ze stavebnice za pěkný peníz.
Rozhodě zkus koupit i menší pastorek, třebas o dva zuby. Každopádně doporučuji to chlazení. U stejnosměrnýho motoru je dobré jej tzv. zaběhnout, uhlíky si sednou a vydrží klidně i celou sezónu. Viz: http://www.offroad-rc.info/WordPress/?page_id=482

tady si když tak stáhni tenhle prográmek a spočítáš si optimální převodový poměr nebo pohon. http://calcrc.com/downcz.htm
http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Kovboj
Příspěvky: 3424
Registrován: pon 19.07.2004 0:00
Bydliště: kousek od Hradec Králové

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#11 Příspěvek od Kovboj »

thunderbird píše:OK sice se mi zdá že 10min co to auto bylo v provozu by to vydržet mělo

Nenapsal jsi jak dlouho jsi jel, jen že jsi tam měl baterku 6000mAh a z toho jsem předpokládal dlouhé ježdění.

thunderbird píše:vyměnit se to musí.
Pořád tedy váhám za co.....
Existuje Pro verze tohodle modelu

Po tom co jsi zjistil že HSP "není zrovna nejkvalitnější" chceš koupit jiný model té samé firmy? Přiznám se že tomu moc nerozumím... Pokud chceš něco lepšího jdi do Traxxasu (i 1:16 umí být zábavná až nad hlavu ;-)), HPI, Losi... Navíc bych řekl že dobře odladěný podvozek s "plechovkou" může být někdy lepší ne mizerný podvozek se stříďákem. Holý výkon motoru není vše.

thunderbird píše:No a pokud bych zůstal u SS napájení tak např. regulátor Fusion Car Podium FNBR 17T spolu s motorem HPI Saturn 27T ???


Jo, to by šlo.

darth.hokro píše:na Ten saturn 27 ti bude stačit i základní Tamiya TEU 104bk


Jestli se nepletu tak tenhle regulátor nemá BEC, takže radši ne.
Uživatelský avatar
darth.hokro
Příspěvky: 1499
Registrován: čtv 20.08.2009 0:00
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#12 Příspěvek od darth.hokro »

já ho používal ze setovou vysílačkou HPI a fungovalo to normálně :D i když vím že pouští napájení naplno, je fakt že z lipolkou by se asi z přijímače zakouřilo :D

pravda Traxxas E-revo 1:16 je stejně velke jako HSP 1:10 buggy a co se kvality týče uplně někde jinde :D mám ho necelé dva roky a zatím nic neodešlo opotřebením. Pouze jedno prasklé spodní rameno, když jsem to půjčil děckám :DDD
http://darthhokro.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
scarabeus
Příspěvky: 2696
Registrován: ned 10.12.2006 0:00
Bydliště: Praha 5

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#13 Příspěvek od scarabeus »

Viz kluci, nemam moc co dodat.

HSP je peklo a peklem bude, dokud k tomu vyrobce nepristoupi jinak.

I kdyz koupis sebelepsi ruce, pokud budes mit olsovy ruce, nepomuze ti to :-) Tim mam pouze na mysli, ze staci koupit nejaky "stredne" dobry model a ne nutne hned drahe delo. Traxxas i HPI maji spoustu cenove dostupnych modelu, ktere vydrzi i hrube zachazeni. Zda jit rovnou do stridaku nebo ne, tot otazka hlavne ohledne toho, KDE a JAK s tim hodlas jezdit.

Auto hned se stridakem muze byt jak na skodu, tak zas naopak uleva :-) Novacek to muze vic rozsekat, pokrocily uz vi co a jak.
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#14 Příspěvek od thunderbird »

Díky za rady budu ještě chvíli hledat zkoumat a uvidíme

to kovboj: jak jsem se zmiňoval o PRO verzi toho modelu tak jsem ji nechtěl kupovat spíš podle toho případně volit motor a regulátor neb jsem předpokládal, že to by mělo být navržený aby to chodilo - po zkušenosti s HSP se pro příště této značce raději vyhnu.
To auto bylo jako dárek pro synka, takže jsem věděl od začátku že chci jen něco na běžné ježdění, nikoliv na závodění a přesně jak jste zmiňovali mělo to být na začátek na naučení.....

Ještě drobnost kdybych přeci jen šel do stříďáku a dal tam něco mezi 1600-2000kV, tak mi vychází, že rychlost moc nenaroste takže by to nemuselo bejt tak zlý nicméně co asi naroste je síla celého ústrojí, na co si případně dát pozor aby se to nevysypalo???
St-Models Fox1800, FlySky TH9x-b Er9X RiMr customization
HSP Rally Monster RTR
Uživatelský avatar
thunderbird
Příspěvky: 7
Registrován: úte 03.01.2012 17:57
Bydliště: Praha

Re: HSP RAlly monster - elektronika

#15 Příspěvek od thunderbird »

Takže ještě jednou dík všem. Po zkoumání čtení jsem nakonec šel cestou střídavého motoru a dnes jsme byli s klukama auto "zajet". Regulátor jsem koupil od Pelikána FOXY 60A a motor Dragon 10,5T místo originálního pastorku 23zubů jsem tam koupil 17ti zubový. Po instalaci bylo nakonfigurování regulátoru dílem okamžiku a mohlo se vyjet.

Auto najednou umožňuje nádherně plynulý rozjezdy, maximálka vzrostla odhadem tak max o 10km/h což je v pohodě. Na tu 2S 6000mAh jsme jezdili déle jak hodinu. Po celou dobu jsem kontroloval zda motor nebo regl moc nehřejí a v porovnámí s tím stejnosměrným byl pouze vlažný. Uvidíme jak to bude držet v čase, ale myslím že dřív odejde podvozek :o).
St-Models Fox1800, FlySky TH9x-b Er9X RiMr customization
HSP Rally Monster RTR
Odpovědět

Zpět na „Auta“