Stránka 1 z 2

Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: pon 25.02.2013 22:04
od Benik3
Zdravím :)

Mám doma autíčko Himoto Eamba XR1 4x4 Truggy. Teď je v něm stejnosměrný motor.
Chtěl bych udělat malý upgrade na stříďák. Nevím ale kolika závitový zvolit.
Současná převodovka by měla být 1:10,39. Vzhledem k ceně celého auta bych regulátor i motor pořídil na HobbyKingu. Napájení 3S Li-pol. Jezdím spíše pro polních cestách apod.

Koukal jsem například na tento motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust_3500Kv.html a regulátor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25650__Turnigy_Trackstar_1_10th_60A_Sensored_Sensorless_Car_ESC.html.
Chtěl jsem vzít rovnou sensored...

Další otázka je napětí BEC. Nyní dává regulátor 5V. Většina regulátorů na HK ale dává 6V. Zkoušel jsem hledat na netu a leckde tvrdili, že to není problém, ale nerad bych si oddělal ještě přijímač...
Linknutý regulátor je jediný s 5V BEC...

Díky za rady :)

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 8:29
od RimmerCZ
3S urcite nedavej, pujdes do vysokych otacek kolem 40tisic a ty cinske smejdy to nemaji radi a rozpadaji se jim rotory. Coz ostatne pisou i v komentarich k tomu motoru. Dej tam 10.5ku a pouzij 2S baterku. Hrabat to nejak silne nebude, ale bude mit rezervu ve vykonu. Regl ti staci cokoliv od 35A nahoru. Na zavodech jezdili i 35A regly na 8.5kove motory a kupodivu to drzelo. Lepsi je mit rezervu, takze tech 60A pro regl bude ideal i klidne na 6.5kovy motor. Mam zkusenost s motorem XK3650 trosku vetsi kv, skoro 6.5ka ve 2WD bugy a docela se hraly, ale jelo to. Taky mi vadilo, ze jsou otevrene. Takze se dovnitr dostava prach a bordel a na to je potreba myslet. Pro predstavu pridavam video jak jedou 10.5ky (ale ne ciny) v 2wd SC - od cca 7 minuty http://www.e-maxx.cz/clanky/report-rych ... ar-6112010

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 10:38
od Benik3
OK. Kdybych nejel naplno, dala by se ta 3S použít?
Vzal bych i 2S, ale mam doma ještě dvě 3S 2200mAh do letadla...
Ta otevřenost mě taky štve, na HK bohužel nemají zavřený motory (nebo aspoň ne sensored)...

Co těch 5V a 6V?

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 10:56
od RimmerCZ
Ja nastavuju dycky 6V kvuli sile a rychlosti serva. V tom bych problem nevidel.
Na 3S muzes jezdit, nerikam ze to nejde, jen to podle me neni optimalni. Mel jsem z pocatku na Rustlera 3S i kdyz se silnejsim motorem Velineon a nakonec jsem dal stejne 2S, protoze jsem regulerne vyuzival maximalne polovinu drahy plynu a na rovinkach tak na 2/3, max. 3/4, jinak se prevracel a stavel na zadni. Pokud chces jezdit na 3S, tak ta 10.5ka uz asi na to nebude vubec vhodna, tezko rict. Tyhle std. 36mm / 50mm motory do desetin jsou proste stavene na 2S.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 13:05
od Benik3
OK, díky :)

Podívám se tedy ještě na ty 6V ESC.

EDIT: Tak to bych mohl vzít hole kombo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22598__Hobbyking_X_Car_Brushless_Power_System_4000KV_60A.html

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 15:07
od Doktor
Aku 3S tam klidně dej. Ale přizpůsob té aku KV motoru! Asi bych nechodil na víc jak 30000RPM (KVx11,1V). Takže hledej motory s KV cca 2500-2700. Další věc je ta, zda zmíněný regl pokud je vybaven větrákem má větrák stavěn na napájení 3S. U reglů HW se musí pro napětí 3S měnit větrák 7,2V za 12V. Jak je to u ostatních značek reglů nevim. Nebo potom regl s pasivním chlazením a větrák neřešit.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 16:08
od RimmerCZ
Jj, doktor ma recht s tim vetrakem. Ja to resil tak, ze jsem vetrak pripojoval do prijimace na 5/6V. Potreba si to preletovat na nejaky servokonektor. Ten vetrak totiz taktak vydrzi ty 2S na 3S by se urcite spalil.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 16:41
od Benik3
Tím chceš říct že větrák na 2S nebude fungovat?
Regulátor je psaný 2S-3S. U některých je přesně napsaný to co píšeš, 3S od 11,5T.
Více závity ale ztratím rychlost ne?

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 17:16
od Doktor
Já za sebe ti můžu jenom říct, že na reglech ala Ezrun (hobbywing) je větrák pájenej přímo na vstup napájecí aku. Standardně se tyhle regly dodávají s větrákem 7,2V (tedy pro aku 6NiXX nebo 2SLiPol). Regl po stránce HW zvládá napájení 6-9NiXX nebo 2-3SLiPol. Pokud ale budeš chtít napájet regl aku 3SLiPol, tak musíš vyměnit standardní větrák za větrák "HV". Tedy který je stavěný na 12V.
Další možnost je napájení větráku přímo z BECu reglu jak popisuje "RimmerCZ". Pak bude krmenej jenom těma 5-6V.
Jestli takhle fungujou i jiné typy reglů já nevim, neb sem s ničím jiným do styku nepřišel. Každopádně pokud má regl větrák a v návodu není výslovně uvedeno že musíš při využití horního rozsahu napájení použít větrák jinej, tak bych to neřešil. Když shoří tak to můžeš prodejci klidně vrátit v reklamaci neb tě na to nikdo neupozornil. Je klidně možný že se to dnes řeší právě tím napájením z BECu reglu a tak můžeš na vstup připojit cokoli v dovoleném rozsahu napětí reglu.

Jestli získáš 30000RPM na motoru z aku 2S či 3S je úplně jedno. Výkonem to bude velmi podobné.
Jinými slovy motor s KV 4000 při aku 2S se bude výkonem velmi podobat motoru s KV 2700 při aku 3S. Rozdíl bude jen ve spotřebě. Pohon 2S bude vyžadovat pro stejnou dobu jízdy aku s vyšší kapacitou jak pohon 3S.
Stejný výkon na stejných otáčkách = stejný moment na hřídeli.

30000RPM s převodem 10,4:1 na kolech průměru 100 = rychlost klidně vyšší jak 50km/h. To už je na truggy hoooooodně! :wink:

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 19:30
od Doktor
Jen tak sem prolejzal manuály k reglům v HK prodávaných a nikde sem nenarazil na info o výměně větráku s ohledem na napájecí napětí (vyjma reglů Turnigy Brushless ESC 35A a 60A CAR ESC jež jsou "kopií" reglů Ezrun od HW včetně návodů).
Je klidně i možný, že pokud není větrák napájen z BEC reglu, tak u jiných výrobců ESC se v základu osadí regl ventilátorem jenž vydrží maximální povolené napětí vstupu pro regl a při nižším napájecím napětí než maximálním prostě fouká "jenom" míň.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 21:22
od Benik3
A nebo je jednoduše zapojen na BEC. Nechápu že to tak nedělaj. Jestli je to snad kvůli nějakému rušení?

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: úte 26.02.2013 22:36
od Doktor
Tak sem se koukal na nové (moderní) regly hobbywing, a napájení větráků z BECu reglu je už dnes asi zcela běžné.
Ty klasický regly z řady Ezrun 25, 35 a 60A jsou už z dnešního pohledu docela vykopávky který jsou na trhu už nějakej pátek (díky tomu jsou ale dostatečně ověřený). Hádam že to je vůbec první počin CAR ESC od HW. Postupem času se samozřejmě vývoj nezastavil ani v HW a řešilo se i napájení větráků.
Takže pokud rozmýšlíš nad nějakým brushless reglem s větrákem, tak si s tim asi nedělej moc velkou hlavu.
Napozoru se měj akorát před reglama co se až moc podobají tomuto:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7188
To je ta základní řada reglů HW která se prodává pod mnoha obchodními značkami (25,35 a 60A). Jedinej regl od HW kterej vyžaduje ještě změnu větráku je asi tento:
http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=279
Na to ale narazíš pod jinou "nálepkou" určitě v daleko menší míře než v těch předešlých.

Pokud bys tedy rád využil aku 3S a vybranej regl nemá v manuálu žádnou zmínku o nutnosti změny větráku s ohledem na napájecí napětí, tak bych byl asi celkem v klidu a aku 3S bych do toho pustil bez obav.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: stř 27.02.2013 0:38
od Benik3
OK, díky za rady :)
Při nejhorším nemám problém něco zbastlit ;)

To kombo co jsem posílal se zdá tedy OK?

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: stř 27.02.2013 15:36
od Doktor
Pro aku 2S určitě použitelné.

Re: Výběr střídavého reg. a motoru

Napsal: čtv 23.05.2013 10:44
od baris
Resim stejny problem co dat to truggyny toto?:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... V_80A.html