Je to možné?
Je to možné?
Je to možné?
Včera jsem za letu zlomil uhlíkovou spojku plovoucí výškovky u svižného motorového větroně s rozpětím 2m. Jedna polovina upadla na zem, druhá zůstala. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se éro rozbilo a neřiditelně spadlo.
Ale ono to docela šlo řídit, jen celý přístroj měl snahu jít do výkrutu- to se ale povedlo odřídit křidélky.
Dokonce se mi povedlo sice trochu tvrději, ale přistát. Navíc mi kamarádi našli druhou polovinu výškovky, takže dám místo uhlíkové kulatinky ocelovou a jde se na věc znova bez újmy.
Nemáte někdo podobné zkušenosti? Docela by mě zajímalo a ostatní jistě taky, jak moc očesané éro je ještě schopno řiditelně letět. Nakonec snad uvěřím videu, kde akrobat přistává s polovinou křídla….
Včera jsem za letu zlomil uhlíkovou spojku plovoucí výškovky u svižného motorového větroně s rozpětím 2m. Jedna polovina upadla na zem, druhá zůstala. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se éro rozbilo a neřiditelně spadlo.
Ale ono to docela šlo řídit, jen celý přístroj měl snahu jít do výkrutu- to se ale povedlo odřídit křidélky.
Dokonce se mi povedlo sice trochu tvrději, ale přistát. Navíc mi kamarádi našli druhou polovinu výškovky, takže dám místo uhlíkové kulatinky ocelovou a jde se na věc znova bez újmy.
Nemáte někdo podobné zkušenosti? Docela by mě zajímalo a ostatní jistě taky, jak moc očesané éro je ještě schopno řiditelně letět. Nakonec snad uvěřím videu, kde akrobat přistává s polovinou křídla….
- Ancistrus01
- Příspěvky: 2481
- Registrován: úte 08.03.2011 0:00
- Bydliště: Trutnovsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je to možné?
johl píše:Je to možné?
Včera jsem za letu zlomil uhlíkovou spojku plovoucí výškovky u svižného motorového větroně s rozpětím 2m. Jedna polovina upadla na zem, druhá zůstala. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se éro rozbilo a neřiditelně spadlo.
Ale ono to docela šlo řídit, jen celý přístroj měl snahu jít do výkrutu- to se ale povedlo odřídit křidélky.
Dokonce se mi povedlo sice trochu tvrději, ale přistát. Navíc mi kamarádi našli druhou polovinu výškovky, takže dám místo uhlíkové kulatinky ocelovou a jde se na věc znova bez újmy.
Nemáte někdo podobné zkušenosti? Docela by mě zajímalo a ostatní jistě taky, jak moc očesané éro je ještě schopno řiditelně letět. Nakonec snad uvěřím videu, kde akrobat přistává s polovinou křídla….
Jeden kámoš z klubu takhle přistával s akrobatem když se mu urvala půlka křídla, sice to šlo těžce, ale podařilo se mu do-viset na zem...
Re: Je to možné?
Když to tak vezmeš, v podstatě jsi měl poloviční nevycentrovanou výškovku, ale pořád to byla výškovka.
ex Modela T4, QB-15
Phoenix, DX6i, Easystar II, Blade Nano CP X
Phoenix, DX6i, Easystar II, Blade Nano CP X
Re: Je to možné?
shrubber píše:Když to tak vezmeš, v podstatě jsi měl poloviční nevycentrovanou výškovku, ale pořád to byla výškovka.
No je pravda, že řídit šlo v podstatě vše, jen trochu blbě.
Ale zajímalo mě jestli fakt lze letět třeba bez ucha, nebo s uraženou směrovkou- například po srážce ve vzduchu.
Re: Je to možné?
Ancistrus01 píše:Jeden kámoš z klubu takhle přistával s akrobatem když se mu urvala půlka křídla, sice to šlo těžce, ale podařilo se mu do-viset na zem...
Tak je to možné. To mě uklidňuje. Ale nestojím oto si to vyzkoušet.
Re: Je to možné?
johl píše:Je to možné?
Včera jsem za letu zlomil uhlíkovou spojku plovoucí výškovky u svižného motorového větroně s rozpětím 2m. Jedna polovina upadla na zem, druhá zůstala. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se éro rozbilo a neřiditelně spadlo.
Ale ono to docela šlo řídit, jen celý přístroj měl snahu jít do výkrutu- to se ale povedlo odřídit křidélky.
Dokonce se mi povedlo sice trochu tvrději, ale přistát. Navíc mi kamarádi našli druhou polovinu výškovky, takže dám místo uhlíkové kulatinky ocelovou a jde se na věc znova bez újmy.
Nemáte někdo podobné zkušenosti? Docela by mě zajímalo a ostatní jistě taky, jak moc očesané éro je ještě schopno řiditelně letět. Nakonec snad uvěřím videu, kde akrobat přistává s polovinou křídla…
Před drahnými lety jsem za letu pozbyl polovinu výškovky motorizovaného větroně. Šlo s tím celkem bez problémů letět i sednout. Křidélka neměl.
Re: Je to možné?
johl píše:No je pravda, že řídit šlo v podstatě vše, jen trochu blbě.
Ale zajímalo mě jestli fakt lze letět třeba bez ucha, nebo s uraženou směrovkou- například po srážce ve vzduchu.
To bude případ od případu, ono je vždycky jednodušší to zpětně zdůvodnit než dopředu odhadnout. V tom tvém případě se projeví dva vlivy.
1. Půlka výškovky vytváří moment sil kolem podélné osy. Ten je ale vzhledem k malé ploše a malé páce zanedbatelný proti momentu vyvinutému křidélky a dá se celkem snadno kompenzovat.
2. Výškovka má poloviční plochu a ocas jde nahoru. To může být větší problém, ale zjevně poloviční plocha ještě pořád stačí k tomu, aby se letadlo při větším přitažení srovnalo a jen se trochu zvýšil odpor a zhoršily aerodynamické vlastnosti.
ex Modela T4, QB-15
Phoenix, DX6i, Easystar II, Blade Nano CP X
Phoenix, DX6i, Easystar II, Blade Nano CP X
- maroslong
- Příspěvky: 2064
- Registrován: stř 30.04.2003 0:00
- Bydliště: Bratislava, SK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je to možné?
Minulý rok na jednej súťaži F3K, odpadla jednému chalaniskovi (skúsenému pilotovi F3x) v dosť veľkej výške celá výškovka. Otočil to polvýkrutom na chrbát, trochu naklapkoval a takmer normálne, bez ďalšieho poškodenia v pohode pristál. Mám na to rôzne vysvetlenia, ale hlavne v tom bol okrem iného aj kusisko šťastia.
Re: Je to možné?
Před čtrnácti dny jsem si při srážce F3K urazil směrovku. Šlo s tím přistát, ale považuji to za dost náhodu, protože na vyklopených flaperonech a plných kontra křidélkách to bylo přesně akorát, aby to nepadlo na tu stranu vyvrácené směrovky.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Je to možné?
Mel jsem kdysi svahace, takovou sekyrku; letal jsem s tim i na letisti na gumicuku. Jedna polovina plovouci vyskovky se obcas povysunula na dratech a kolegove strasili "pockej az to upadne". Tak jsem ji jednou sundal umyslne a ejhle, letelo to taky. Ale k prepocitani teziste, plochy a ramene vyskovky jsem se nedostal, abych si to overil ze to fakt tak nevadi...
jyrry.webnode.cz
Re: Je to možné?
Při Kombatech je vidět ledacos.
Asi nejvíc bylo když jsem známému neštastnou náhodou upálil motorem celé servo VOP, zbyla v letadle spodní polovina krabičky.
A on to dolétal na motor. Přidáním stoupal ubráním klesal.
Nebo při jednom střetu se pilotovi utrhlo křídlo, v tom střetu ho na kablíkách předběhlo a on do něj naboural. Ale jak drželo na servokabelu tak to křídlo před sebou tlačil a normálně přistál.
Nebo s kamarádem jsme poletovali s dvojplošníkama EPP blbou náhodou jsme sesrazili. Ja letěl normálně a kamarád v noži. Čelní náraz. Já pokračoval dál se čtiřmi křídli a on žuchnul bez křídel do pole. Udělal jsem asi dvě kolečka a přistál jsem. Éro vypadalo zajímavě.
Asi nejvíc bylo když jsem známému neštastnou náhodou upálil motorem celé servo VOP, zbyla v letadle spodní polovina krabičky.
A on to dolétal na motor. Přidáním stoupal ubráním klesal.
Nebo při jednom střetu se pilotovi utrhlo křídlo, v tom střetu ho na kablíkách předběhlo a on do něj naboural. Ale jak drželo na servokabelu tak to křídlo před sebou tlačil a normálně přistál.
Nebo s kamarádem jsme poletovali s dvojplošníkama EPP blbou náhodou jsme sesrazili. Ja letěl normálně a kamarád v noži. Čelní náraz. Já pokračoval dál se čtiřmi křídli a on žuchnul bez křídel do pole. Udělal jsem asi dvě kolečka a přistál jsem. Éro vypadalo zajímavě.
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....
Re: Je to možné?
Asi tak před třemi roky se mi u vrtulníku Logo 600 vytrhla kulička táhla řízení listu ( pitchlink) z desky cykliky. Tím byl jeden list " na volno" , kupodivu se mi to povedlo dovést domů a přistát. Možné je ledaccos. 
- Rastislav
- Příspěvky: 142
- Registrován: ned 22.02.2009 0:00
- Bydliště: Prešov -Sedlice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je to možné?
Tak presne to sa mi stalo na modelu Asterix s pomocným motorom na pylonu , ked od vybracii motora sa uvoľnila jedna polovica vyškovky a skoro som podľahol vlastnej panike čo teraz,zachranila ma kamaratova duchapritomnosť, ,,Kľud ,Kľud, veď to letí" a fakt som s tým pristal bez poškodenia.
Druhý zatiaľ pre mňa nepochopiteľný pripad sa stal na súťaži voľnych modelov kat.A3 ,kde pri poslednom štarte pri vystrelení zo šnúry modelu Bubak sa ulomilo celé ucho a model neuveriteľne kľudne pristal s 25s, po prilepeni sek.lepidlom podal max a kočka vyhrala.
Druhý zatiaľ pre mňa nepochopiteľný pripad sa stal na súťaži voľnych modelov kat.A3 ,kde pri poslednom štarte pri vystrelení zo šnúry modelu Bubak sa ulomilo celé ucho a model neuveriteľne kľudne pristal s 25s, po prilepeni sek.lepidlom podal max a kočka vyhrala.
Re: Je to možné?
Každopádně tam dej zpátky tu uhlíkovou. Neměl jsi ji náhodou už nějak podélně prasklou ? To, že ji zlomíš zdravou na VOP je totální kravina.
Nelítám vůbec s ničím a jen teoretizuju ...
Re: Je to možné?
ST píše:Každopádně tam dej zpátky tu uhlíkovou. Neměl jsi ji náhodou už nějak podélně prasklou ? To, že ji zlomíš zdravou na VOP je totální kravina.
Koukal jsem na ni a připadne mi, že tam byl zřejmě nějaký vrub. Vypadá to, jakoby se usmykla.
Nějak jsme se shodli na tom, že ocel by se ohla, ale nepraskla. S toukle kulatinkou jsem létal dva roky bez problému. Pravdou je že jsem stroj osadil větší vrtulí a citelně se zvedl výkon motorové sestavy.