SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Zpráva
Autor
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#1 Příspěvek od zarni »

Ahoj. Jsem začátečnický začátečník a moje veškeré letové zkušenosti jsou omezeny na létání s Betou 1400 s Optic 6 Sport. Takže jsem si letos pořídil stavebnici SIG Pitts Special, postavil, upravil pro elektro.
A samozřejmě se trápím se záletem. No jsem holt začátečník a spíš jedu pokus-omyl... :(
Motor Turnigy 2830 1200kV, regulátor HK 30A. Původně jsem použil vrtuli APC 8x6E a 7x6E a článek Li-pol RAY 2200mAh 3S. Ovšem s tímhle článkem jsem se dostal na nějakých 870g a plošné zatížení cca 47g/dm2 (ve specifikaci modelu je asi 740g). S 8x6 jsem se prakticky nedostal do vzduchu, s 7X6 ano, podařilo se i vytrimovat (vyosení motoru nestačilo, mám i nastavený mix motor/směrovka, cca 10%, stejně jsem ještě mírně trimoval křidélka - cca 5%). Bohužel jsem serval servo výškovky, takže to stejně skončilo opravou.... No navíc mi ten let nepřišel i tak dvakrát stabilní, bylo to takový pomalý, přestože to stoupalo ochotně...
Koupil jsem silnější serva (HS-81). Vyměnil jsem článek za RAY 1200mAh 26/50 (aspoň jsem se s hmotností dostal na 780g, což už si myslím, že by mohlo být v normě) a koupil vrtuli 8x3.8 SF.
Otázka - byla by tahle konfigurace ok (780g, 8x3:8SF, Turnigy 2830 1200kV), ještě předtím, než poběžím koupit motor AXI 2212/20? (to už mě možná manželka zakousne) Já si nedělám o Turnigy iluze, ale zase tak extrémně těžké to éro není a tak extrémně nevýkonný ten motor snad být nemůže...
Dík za všechny odpovědi.
Uživatelský avatar
matlak
Příspěvky: 46
Registrován: čtv 03.09.2009 0:00
Bydliště: Chomutov

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#2 Příspěvek od matlak »

motor s menším kv a větší průměr vrtule aby hezky táhla, pitts má čelní plochu jako autobus a rychle létat nebude. Měl jsem modrého pittse z HK rozpětí 860 a motor DAT 750 s desítkou vrtulí 20A regl a 1300 tříčlánek létal tak krásně, že asi vezmu ještě jednoho.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#3 Příspěvek od Doktor »

Na bezmála 800g už je motor 2830 příliš málo. Tohle už je práce pro 2836 (2217).
Nechápu proč Ti to neletělo s vrtulí 8/6 a s vrtulí 7/6 ano. Ještě než to odpískáš, tak bych zkusil vrtuli GWS 9/5HD nebo APC 9/4,5E (pokud se tam vejdou). Každopádně od toho nečekej zázraky. Chybějící Watty a poměr W/kg nijak ošulit nejde. Jo a serva HS-81 jsou do takového modelu zbytečně moc velká a těžká. Jenom na servech by šlo ušetřit dalších cca 25g. Jinak předpokládám že se u toho HK reglu také provádí nějaká kalibrace plynu a že tohle máš ošetřené a regl Ti pouští plný výkon. Letové vlastnosti samozřejmě budou odpovídat taky tomu zda je to postaveno rovně a správně vyváženo. Takže držim palec pro další pokusy. :wink:

Ad pomalejší motor. Pokud bude stejné velikosti, tak bude další citelný úbytek výkonu který velká vrtule nezachrání.
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#4 Příspěvek od zarni »

No odpískat to nehodlám, když už jsem se s tím stavěl. :)
Zkusím tedy větší vrtuli. Ten motor by snad měl být ok, měl by mít údajně i nějaký přebytek výkonu... no asi kecaj. Na každý pád, strčit tam něco většího můžu, ale to už zase znamená předělat uložení motoru. Mám ho namontovaný pláštěm dopředu, takže bych musel pro delší motor zkracovat uložení.
Původně jsou pro to letadlo psaná myslím serva HS-55 (s výjimkou křidélek), já koupil HXT 900 s tím, že je mohou v pohodě nahradit. Když se mi na jednom strhl převod, tak jsem se znovu podíval, co k té stavebnici píšou prodejci a všude vidím HS-81. Najednou. :o Takže jsem je tam vrazil.
Kalibraci regulátoru jsem dělal.
Uživatelský avatar
DavidB
Příspěvky: 243
Registrován: stř 24.03.2010 0:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#5 Příspěvek od DavidB »

...tady je moje osazení na podobném modelu http://www.rcalbum.cz/model/6991-pitts.html
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#6 Příspěvek od zarni »

DavidB píše:...tady je moje osazení na podobném modelu http://www.rcalbum.cz/model/6991-pitts.html

To není podobný model, to je hezčí model. :wink:
No dobrý, to je právě ta potíž s tím motorem a uložením. Pokud si nepomůžu se zvětšením vrtule, tak na ten motor nakonec dojde..
Na každý pád, až to odzkouším, dám rozhodně vědět.
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#7 Příspěvek od zarni »

Já ještě přidám fotky letadla, když už se tu ptám.
Upozorňuji, že ač je mi už přes čtyřicet, tak je to moje prvotina s jakoukoli stavbou RC letadla. Před pětadvaceti lety ještě tak nějaká házedla a éra tak maximálně na gumu. Do tohohle jsem se pustil, protože jsem nevěděl, co roupama. Takže prosím o shovívavost, něco jsem asi neudělal nejlíp a některé úpravy jsem mohl udělat jinak, ale co už s tím.
http://zarni.rajce.idnes.cz/Pitts_Special/
Uživatelský avatar
DavidB
Příspěvky: 243
Registrován: stř 24.03.2010 0:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#8 Příspěvek od DavidB »

Můj skromný odhad je, že ten motor to stejně nedá tak aby se s tím dalo rozumně lítat.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#9 Příspěvek od Doktor »

Taková rozumná zátěž u běžnýho čínskýho motoru velikosti 2830 je při napájení z aku 3S asi kolem 175W příkonu. Víc to zatěžovat nemá smysl.
Přebytek výkonu - záleží pro co. Mohlo by to snad dát na nějakou utaženou nejzákladnější akro, ale s odřenýma ušima. Na pohodové poletování kolem sebe by to ale mělo stačit bez problému. Zkus tu o palec větší vrtuli a uvidíš. Pokud Ti to příde líné, tak se montáži většího motoru asi nevyhneš.

EDIT:
Jinak to éro vypadá moc hezky!!! Ode mne máš oba palce nahoru! :wink:
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#10 Příspěvek od zarni »

Uživatelský avatar
DavidB
Příspěvky: 243
Registrován: stř 24.03.2010 0:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#11 Příspěvek od DavidB »

...co od toho čekáš? To moje osazení je brutálně přemotorované, těžké... Pokud se s tím chceš kochat kolem hlavy... 3530 1100kv s vrtulí 9x6 a 30A regl by to měl dát na 3S
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#12 Příspěvek od zarni »

Říkal jsem si, že je to až dost..
No čekám od toho aspoň takový přebytek výkonu, abych se nemusel při každém otočení bát, že to půjde na hubu. Chtěl bych základní akrobacii. Zase 3D po tom nechci.
Ta 35-30 je na tom papírově o málo líp, než 28-30. Je v reálu ten rozdíl skutečně dost velký? Nevím, ptám se. Znám se, poletí to a budu tam opět cpát tu baterii 2200mAh a zase to bude těžší...
zarni
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 29.05.2014 17:34
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#13 Příspěvek od zarni »

Ještě jsem se chtěl zeptat - u toho Pittu uvádíš hmotnost 820g. To je i s tím motorem 3536 a akumulátorem? Jestli ano, tak jsem toho svého Pitta postavil pěkně blbě. Při prakticky stejných rozměrech se s váhově polovičním motorem a o článku 1200mAh (cca 95g) dostanu jen na těch 780g...
Uživatelský avatar
DavidB
Příspěvky: 243
Registrován: stř 24.03.2010 0:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#14 Příspěvek od DavidB »

...ano, to je váha i s baterií. Nic jsi špatně neudělal z hlediska stavby, ale to éro je dělaný na žhavíka. Takže je celkově mnohem robustnější aby ta konstrukce vydržela ty vibrace.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

Re: SIG Pitts Special elektro - správná konfigurace?

#15 Příspěvek od Doktor »

Pokud bys použil motor 3536 tak bys musel použít už aku 2,2Ah a s letovkou by ses asi nedostal pod 900g. Za použití 30A reglu bys měl k dispozici příkon asi 333W (333WPin/0,9Kg= 370WPin/kg).Na 900g je ten 3536 výkonem akorát pokud by to mělo být plnohodnotné akro. Otázkou ale je, jak bude létat tohle éro s takovou letovkou. Létat bude každopádně, ale bude to asi taková ostřejší mrška.
S motorem 2830 při příkonu asi 175W si při letovce 780g na poměru asi 224WPin/kg. Pro akrobacii asi minimum.
Když tam dáš motor 2217 (2836) nebo 2808 (3530) - výkonově je to podobné, tak navýšíš letovku o cca 20g na rovných 800 za použití stávající aku 1,2Ah. U čínského motoru 2217 nebo 3530 počítej s rozumným příkonem asi 225W. Seš tedy na poměru asi 281WPin/kg. Tohle bude asi pro Tebe takovej nejrozumnější kompromis. Výkonem už to na základní akro stačit bude a budeš ještě na rozumné letovce.
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“