Stránka 1 z 6

Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 10:46
od Ticcino
Ahoj,

Rex500.
při minulých letech (asi pěti) jsem kontroloval stopu listů a byla jako žiletka (na zemi).
Včera jsem ladil otáčky, neboť 1850 ve visu mi přišlo málo. Nyní mám 2450 ve visu.
Stopa listů na zemi stále jako žiletka, ale přišlo mi, že ve vzduchu je stopa listů taková nějaká rozmazaná. Jsem si říkal, že se asi někde něco hnulo, ale nechal jsem to být.
Ráno mě ale napadlo, že ta "rozmazaná" stopa listů zřejmě nebude to, že by listy nezařezávaly, ale to, že ve visu jsou natočené pod úhlem. Navíc mi foukalo z boku, takže jsem musel ještě dělat zásahy do cyklického řízení.

Zajímá mě, jak prakticky změřit blade tracking. (krom měření měrkou na zemi s různými úhly kolektivu)
V návodu píšou, že se nemám přibližovat k vrťasu na 10 metrů. No, já si ve visu troufnu i na dva metry, ale když visim, tak nemůžu měřit. Navíc na dva metry nerozpoznám míň jak 5mm.
Měřit s nulovým kolektivem je na prd, poněvadž tím ověřím jen základní postavení listů.
A přišroubovat vrťas k zemi je mi k ničemu, neboť při roztočení motoru a přidání kolektivu se po chvíli začne 3GX bezpádlová jednotka vztekat a snaží se desku cykliky naklonit.

Četl jsem zde na fóru nějaké tipy s fixkou apod.
Jak moc rozhozený blade tracking je ještě v pohodě? Milimetr? Pět milimetrů?
Je potřeba toto kontrolovat v bezvětří? Jak to děláte prakticky?
Večer si to proměřím jen tak na stole měrkou, ale dynamika je dynamika.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 10:55
od Zenderat
Listy ti musí držet stejnou stopu, jakkoliv rozhozené jsou naprd, to z toho pak máš "vrtidlo". Stopa se ladí ve vzduchu. Když je rozhozená stopa prostě jedno táhlo od gripů zkrať o otočku, když je to horší o dvě otočky prodluž.
PS: jak si měřil ty otáčky ve visu? :-D

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 11:38
od Ticcino
Otáčky ve visu jsem měřil tak, že jsem dal měřák na zem pod rotor a přidával. Jelikož jsem to dělal v místnosti, byl jsem omezen prostorem. Když se to začalo odlepovat, tak jsem jen cvakl hold.
Otáčkoměr si pamatuje peak. Měření jsem opakoval 3x, vždy s +/- 50 rpm podobným výsledkem.

Lepší možnost by byla na nějakou tyčku na podvozek ten otáčkoměr přiheftnout a přímo s tím zaviset.
Ale měřák jsem měl jen půjčený, tak jsem to nechtěl moc řešit.

Přemýšlel jsem ještě, že bych si otáčkoměr naprogramoval na Arduinu, ale pro tuto chvíli bylo jednodušší si ho půjčit.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 11:44
od Beep
Tohle vypadá na hnutou příčnou hřídel, sundej listy, do gripu nasad imbus (jako když chceš grip dotáhnout) a toč s ním, grip na druhé straně se nesmí vůbec hnout, pokud su bude hýbat, vyměn příčnou hřídel.
Rozhozená stopa být nesmí vůbec.
Fixou nebo nálepkou (bacha na rozvážení listu) se označí konec jednoho listu a pak za letu je vidět jestli je list se značkou nahoře, nebo dole.
Jo a šteluje se to tím dlouhým táhlem co jde od cykliky nahoru k přepákování, ta krátká táhla od gripů musí být stejná a mít délku která je v návodu.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 11:48
od Beep
Na otáčky pořid toto,

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 00RPM.html

musí měřit někdo druhý ale výhoda je že změříš otáčky za letu, libovolně daleko a i třeba ve stoupání.
čumí se do toho okýnka, tlačítkama přidáváš, ubíráš otáčky clonky v okýnku a když vidíš s krz okýnko stojící rotor odečteš otáčky

Tady je sofistikovanější verze a vysvětlený princip

http://www.skyrc.com/index.php?route=pr ... uct_id=181

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 12:14
od Ticcino
Beep píše:Tohle vypadá na hnutou příčnou hřídel, sundej listy, do gripu nasad imbus (jako když chceš grip dotáhnout) a toč s ním, grip na druhé straně se nesmí vůbec hnout, pokud su bude hýbat, vyměn příčnou hřídel.
Rozhozená stopa být nesmí vůbec.

Hnutou jako ohlou? Já s tím netřísk, ale ok, zkontroluju.

Jo a šteluje se to tím dlouhým táhlem co jde od cykliky nahoru k přepákování, ta krátká táhla od gripů musí být stejná a mít délku která je v návodu.

Já tam tolik táhel ani nemám ;)
V podstatě jen pět. Tři od desky cykliky k servům. A dvě od desky cykliky ke gripům.

Ad otáčkoměr, ok, díky za tip.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 12:39
od Beep
jj přehlídl jsem že je to bezpádlo :-)

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 13:02
od hates
No tak stelujes temi co jsou od desky ke gripum, ale netusim jak je to na DFC hlave. Nejsou nahodou ty tahla jiz dane a upravit jejich delku je problemove ?

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 13:41
od JosefSvejk
Lítám jenom pádla. Nedovedu si ale představit, jak bych stopu listů nastavil pomocí měrek. Vrťas se zavisí a pohledem se zkontroluje stopa. Potom se upraví délka táhla ke gripu. Ta musí být regulovatelná i u toho bezpádla, jinak by nešla přece stopa seřídit :? .

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 13:50
od Ticcino
hates píše:No tak stelujes temi co jsou od desky ke gripum, ale netusim jak je to na DFC hlave. Nejsou nahodou ty tahla jiz dane a upravit jejich delku je problemove ?


Jasně :)
Myslím, že na nich je matice a že se štelovat dají, ale nevím, musím se na to doma podívat.
Já v podstatě ani nevím, jestli je ten tracking rozhozenej. Mám za sebou řádově asi šest letů a doteď jsem to nepozoroval. Ba naopak mi přišlo, že ty listy krásně držej stopu. Až včera po zvýšení otáček se mi zdálo, když jsem zalít do výše očí, že to jakoby "neřeže" ale spíš "rozmazává".

Na zemi při nulovém úhlu náběhu listů vidím jasně jednu žiletku.
Ve visu ne že bych viděl dvě žiletky zkřížené do X.
Vidím spíš jedno tlustší "prkno".
Měl jsem co dělat s větrem, tak nebylo moc času to zkoumat. Zkusím v klidu znovu na zahradě.

Právě proto jsem se ptal, jak ho v praxi měříte (kontrolujete). Zda na to není nějaká finta fň. A koukám, že není ;)

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 13:53
od Nakadah
Je to jak to pisou kluci. Pomoci merky nastavim uhly listu co nejlepe to jde shodne. Pak si konec jednoho listu fixem obarvim. Zavisim s vrtulnikem a pohledem proti nejakemu kontrastnimu pozadi omrknu jestli jdou listy v jedne stope (listy mam zlute, takze se divam proti lesu nebo kopci). Kdyz listy nejsou v jedne stope, tak se divam jakou drahu ma list s obarvenym koncem. Kdyz je draha nahore tak mu uberu trosku uhlu nabehu a kdyz je draha dole tak opacne. Neni v tom nic sloziteho. Vetsinou se jedna o drobny rozdilek v uhlech nabehu tech listu. Nak

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 14:07
od mravecm1
Ticcino: je to len moj predpoklad, kedze som ti to nevidel nazivo, ale hadal by som, ze to mas vsetko v poriadku (kedze tvrdis, ze s nulovym kolektivom to vyzera ako ziletka). Podla mna to je len opticky klam, pretoze pri vacsom uhle sa tie listy zdaju pri pohlade z boku sirsie a ta stopa sa horsie pozoruje. Obzvlast ked s tym visis vo vzduchu.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 14:24
od zdzd
JosefSvejk píše:Lítám jenom pádla. Nedovedu si ale představit, jak bych stopu listů nastavil pomocí měrek. Vrťas se zavisí a pohledem se zkontroluje stopa. Potom se upraví délka táhla ke gripu. Ta musí být regulovatelná i u toho bezpádla, jinak by nešla přece stopa seřídit :? .


Právě že u pádla to jde. Naprosto bez problémů. Taky mi to nechtěli věřit, ale několik praktických ukázek u piva v Modelcity bylo dostatečně průkazných...

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 14:27
od paveld
Hm, a co takhle kvalita listů ?
Nestejná tuhost v ohybu a krutu ?
Např. u listů z HK (3DPRO)na 450 bylo občas seřízení roviny
docela pracné. Jindy na první brnknutí. U Align 325 (D) nebyl problém.
Např. u Saab 430 nebo EDGE 553 jsem rovinu nemusel řešit vůbec.

Re: Stopa listů - prakticky

Napsal: pon 22.09.2014 14:58
od beka
Já měřím otáčky tak, že na zemi po roztočení na normal mod těsně před zvednutím heli,cvaknu idle1 a dám negativní plyn.Helina se přibije k zemi,a otáčky změřím v pohodě otáčkoměrem, nebo mám staženy otáčkoměr v mobilu.A stopu, prostě koukám.