Stránka 1 z 1
MVVS 3013 2ccm podivné chování
Napsal: sob 31.10.2015 20:42
od MichoCZ
Po dlouhé době jsem dokončil QB-15 a chtěl jsem ho honit na MVVS 2ccm (3013, modrá hlava, akce MVVS za 600Kč). Záběh klasika na FAI 20/80 asi hodina provozu i když při plném otevření šoupátka moc na otáčení jehly na bohatší směs nereaguje. V podstatě jsem jehlu mohl až téměř vyšroubovat ven a motor stále točil asi 4500 otáček. Problém je s nasátím paliva. Když ucpu difuzor, tak si motor stejně z nádrže nenasaje palivo, ale když ucpu výfuk, tak palivo letí do karbecu hned a motor se dá nastartovat i rukou na první protočení. Ale když začnu zvedat čumák letadla nahoru nebo dolů, tak motor chcípne. Přívodní hadičku z nádrže na jehlu jsem vyměnil za hadičku s větším průměrem, aby byl přívod paliva snadnější, ale nepomohlo.
Dneska se mi povedlo (spíš náhoda) aspoň vyladit přechody, že motor poslouchá a dělá to co by podle manuálu dělat měl. Ale potřebuju vysvětlit, co udělat s tím nakláněním modelu. Přece nepoletím furt ve vodorovné poloze.
Ještě podotýkám, že karburátor je relativně jednoduchý - jedna jehla, zepředu otvor pro přisávání vzduchu a šroubek pro škrcení tohoto otvoru.
Re: MVVS 3013 2ccm podivné chování
Napsal: sob 31.10.2015 21:14
od martin z
Tenhle motor jsem měl někdy v roce 2003 v hornoplošníku Deiwid od Klein model. Blbě se mi startoval, musel jsem napřed otevřít víc jehlu aby vůbec nasál a po nastartování zase směs ochudil aby motor šel do otáček. Snad bych si dnes poradil s motorem i líp, přicpávat výfuk jsem asi nezkusil, asi taky jen difuzor, už si to nepamatuju. Možná jen motor lítáš na moc bohatou směs a proto se při čumáku nahoru palivo v hadičce utrhne - to by odpovídalo tomu, že motor hůř saje. Věřím, že se objeví i názor, že tenhle motor naopak saje výborně, jen se to musí umět

Re: MVVS 3013 2ccm podivné chování
Napsal: sob 31.10.2015 22:29
od janva9
To chování motoru naznačuje těžkou vrtuli. Jakou tam máš? S jakou jsi to zabíhal? Roztočil se normálně?
Re: MVVS 3013 2ccm podivné chování
Napsal: pát 06.11.2015 10:23
od VTjr
Zkus dát na výstupní trubku tlumiče gumový deflektor co nejtenčí typ. Nevím jestli jsou v prodeji i tenčí než 8mm, ideální by bylo tak 5 nebo 6mm, nebo tam dej asi 15cm dlouhou hadici ze silikonové gumy.
Zvětšovat průřez přívodní palivové hadičky nemá smysl, protože pro motor 2cm3 je i ta nejtenčí dostatečná. Důležité však je aby byla nádrž umístěna co nejblíže k motoru a její osa byla ve výšce trysky/jehly karburátoru.
Odvzdušňovací trubička v nádrži by měla být otočena nahoru a propojena silnější silikonovou hadičkou s fitinkou na tlumiči. Tam je dobré dát ten větší průřez a taky ji uprostřed přichytit nějakým drátěným očkem o trup aby se za chodu vlivem proudění vzduchu a vibrací motoru netřepala.
Plnící/přepadová trubička (pokud je) musí být taky otočena nahoru, prodloužená kusem silikonové hadičky, která se po natankování musí ucpat zátkou nejlépe 3mm Al nýtkem nebo kusem Al drátku se zaoblenými konci. Ideálním řešením je koupit si malý páčkový ventilek a uzavírat/otevírat to ním.
Po nastartování model nakloň nahoru a vylaď přidáním směsi motor tak aby nechcípal. Pochopitelně po narovnání do vodorovné polohy bude motor mít trochu bohatší směs a sníží otáčky, ale pokud udrží pravidelný chod tak to nevadí.
Vrtuli dej nanejvýš 7x4" (180/100mm), nebo nejbližší velikosti kolem - tedy 7x3" a 7x5". Je to důležité zejména pokud používáš zkrácený laděný výfuk (tzv. magic muffler) a motor se musí roztočit na rezonanční otáčky ve kterých pak podává jak vysoký výkon tak i dostatečný tlak na tlakováni paliva v nádrži. Pokud tam máš velikou vrtuli a motor ty otáčky nedosáhne, tak výkon je mnohem menší, spalování motoru nedokonalé a taky tlak z výfuku nedostatečný. Rezonanční kmitočet laděného výfuku je možno snížit prodloužením spojovací hadice k motoru (pokud tam je rozebírací koleno, nebo je to verze GFR s výfukovým oknem dozadu). Pokud je koleno pevné, tak nezbývá než vybrat správnou dostatečně malou vrtuli. Pokud používáš expanzní výfuk, tak k rezonanci nedochází, motor má sice nižší maximální výkon, ale snese i větší vrtuli (ale rozhodně ne větší než 8x4") se kterou při nižších otáčkách dosáhne v porovnání s nerezonujícím laďákem vyššího kroutícího momentu a tedy i výkonu.
Pošli fotku abychom viděli jak to vlastně máš uspořádané.