Smysl vrtulky

Začínáte nebo chcete začít s vrtulníkem.
Zpráva
Autor
Gibon
Příspěvky: 21
Registrován: pon 22.08.2016 9:09
Bydliště: Praha

Smysl vrtulky

#1 Příspěvek od Gibon »

Ahoj, zeptám se teď asi jako idiot... Jak má být nastaven smysl bočení? Když na vysílačí pohnu kniplem pro bočení doprava, má se ocas točit doprava, čili čumák heli doleva? Nebo obráceně :-)
Uživatelský avatar
hates
Příspěvky: 1219
Registrován: pát 05.10.2007 0:00
Bydliště: Zápy - Brandýs nad Labem

Re: Smysl vrtulky

#2 Příspěvek od hates »

Kdyz doprava taak cumak doprava. Proste smer letu.
Uživatelský avatar
petrfm
Příspěvky: 708
Registrován: sob 21.06.2014 15:38
Bydliště: ČR

Re: Smysl vrtulky

#3 Příspěvek od petrfm »

Gibon : takhle to lítá kámoš a je to fakt úlet... nemůže s tím chudák už nic dělat, protože se to tak naučil a zažil si to. Je to přesně naopak. Jestli zatím jen visíš, představ si, že jednou poletíš dopředu. Když "zahneš" kniplem ocasu doprava, kam má heli letět...? A podle toho musíš nastavit smysl výchylek.
DX8, DX6i || T-rex 600ESP, 500ESP FL, 450PRO, 450S || Algol, MaxiSwift
Uživatelský avatar
mior
Příspěvky: 3351
Registrován: pon 22.09.2008 0:00
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysl vrtulky

#4 Příspěvek od mior »

Nerieš ocas, ale hlavu, teda kabínu!
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Gibon
Příspěvky: 21
Registrován: pon 22.08.2016 9:09
Bydliště: Praha

Re: Smysl vrtulky

#5 Příspěvek od Gibon »

Super, diky moc za odpovedi :-)
copilotek
Příspěvky: 7
Registrován: úte 18.11.2014 18:06

Re: Smysl vrtulky

#6 Příspěvek od copilotek »

Je to iba na Tebe, alebo či sa viac dívaš na ocas nebo na čumák, štatistom je to ale úúúplne že jedno...
MD 700/800, Mikado Logo 600SX, Goblin 420 sport, Spirit system, JR XG8, JR XG11
Uživatelský avatar
pkotatko
Příspěvky: 6687
Registrován: sob 13.01.2007 0:00
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysl vrtulky

#7 Příspěvek od pkotatko »

VUBEC TO NENI JEDNO !!
Mozna dokud jen visis vrtulkou k sobe, tak to pripada prirozenejsi, ale to je omyl. Kam zatocim, tam mi jde spicka kabiny. Napadlo by te snad u letadla si dat na smerovku obracenou vychylku ? Tohle je naprosto stejne.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
copilotek
Příspěvky: 7
Registrován: úte 18.11.2014 18:06

Re: Smysl vrtulky

#8 Příspěvek od copilotek »

pkotatko, stavím sa že do minúty vieš vymenovať minimálne 5 dobrých pilotov, ktorí lietajú so zreverzovanou vrtuľkou,
zo Slovenska určite poznáš dvoch - a z Tvojej ligy:)
MD 700/800, Mikado Logo 600SX, Goblin 420 sport, Spirit system, JR XG8, JR XG11
Uživatelský avatar
pkotatko
Příspěvky: 6687
Registrován: sob 13.01.2007 0:00
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysl vrtulky

#9 Příspěvek od pkotatko »

To ze se to nekdo naucil spatne, neznamena ze je to jedno.
Ukaz mi jednoho jedineho pilota RC letadla, ktery by letal s reverzovanou smerovkou. To je presne to stejne. Jen u letadla je to uz pri prvnim nastavovani proste logicke. Ukaz mi jedinou skutecnou helinu, kde vyslapnes levy pedal (obdoba leveho kniplu vrtulky) a cumak ti pujde doprava. Stejne tak u letadla.

Naucit se da vsechno, ale proc se ucit neco absolutne nelogickeho. Zvlast pokud clovek teprve zacina (tento pripad). Preucit se to potom da hodne spatne nebo vubec.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Uživatelský avatar
twint
Příspěvky: 332
Registrován: sob 15.11.2008 0:00
Bydliště: Blansko

Re: Smysl vrtulky

#10 Příspěvek od twint »

OT:
Ukaz mi jedinou skutecnou helinu, kde vyslapnes levy pedal (obdoba leveho kniplu vrtulky) a cumak ti pujde doprava. Stejne tak u letadla.

a proc vetsina lidi lita MOD 1 kdyz ve skutecnym letadle se ovlada smerovka a vyskovka jednim kniplem?
HPI E-Firestorm Flux , Hotwing 1000 Evo
3D tiskárna Rebel 2, Photon Mono X
Uživatelský avatar
OPR
Příspěvky: 5682
Registrován: stř 21.07.2010 0:00
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysl vrtulky

#11 Příspěvek od OPR »

Naprosto nesmyslná argumentace. S tím jak to vysvětlil Petr, toto nemá nic společného. Nepleťte si smysl ovládání s prvky rozložení ovládacích prvků na vysílači. Směle můžete lítat mod17 ale vrtulník musí reagovat správně. A to znamená, že smysl výchylky kniplu do práva znamená čumáček vykrouží pravý poloměr. Tedy vrtulka do leva. :)
Naposledy upravil(a) OPR dne úte 18.10.2016 9:10, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
pkotatko
Příspěvky: 6687
Registrován: sob 13.01.2007 0:00
Bydliště: Berounsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysl vrtulky

#12 Příspěvek od pkotatko »

S mody na vysilaci to fakt nema nic spolecneho.
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Smysl vrtulky

#13 Příspěvek od FlyBear »

Přesně tak, ovládací prvky na vysílači ovládají celý stroj - páčka vpravo tedy musí točit stroj čumákem vpravo.

A je jedno, kde se ta páčka nachází. V Anglii mají volant na pravé straně auta a šaltpáku vlevo od řidiče. Ale točením volantu vpravo kupodivu taky otáčí auto vpravo... :-)

Nebo vysokozdvižné vozíky s řiditelnou zadní nápravou. Mají volant nebo joystick, ale páčka nebo volant vpravo vždy stočí čumák vpravo - i když zadní kola kvůli tomu musí točit levou... A podobně je to i s helinou.
Uživatelský avatar
hates
Příspěvky: 1219
Registrován: pát 05.10.2007 0:00
Bydliště: Zápy - Brandýs nad Labem

Re: Smysl vrtulky

#14 Příspěvek od hates »

S tim tocenim jsem videl pekne video na kole kdy meli prevodem smysl otoceni prehozene. Riditka doprava a kolo jelo doleva. Hadejte kolik lidi ujelo alespon 10m kdyz se teda jiz rozjeli. S heli to bude uplne stejne
Uživatelský avatar
FlyBear
Příspěvky: 2313
Registrován: ned 20.06.2010 0:00

Re: Smysl vrtulky

#15 Příspěvek od FlyBear »

S tím kolem je to hezký případ, ale bohužel v sobě skrývá tu výhodu, že takové přehozené ovládání zcela postrádá přirozenou intuitivní logiku lidského těla (když padám vpravo, taky nezvedám levou ruku :mrgreen: ) Proto to taky nikomu normálně nejde a ani by to asi nikoho nenapadlo takhle řešit v reálu. Do toho řízení je totiž zamotána i přirozená snaha o udržení rovnováhy pomocí intuitivních reakcí těla.

U heliny bohužel tohle tolik neplatí, lze se to v praxi naučit řídit tak i tak (A šlo by i se skutečnou, pokud by měla takové přehozené pedály - zkuste si uvědomit například řízení dřevěné samodělné káry, kterou malí kluci řídí nohama pomocí přední nápravy otočné jako celek kolem jejího středového uložení - pro točení vlevo zcela přirozeně vyšlápneš pravou nohu a povolíš levou! S opravdovou helinou by se to dalo naučit se stejnou přirozenou logikou!).

A pak tu máme příklad motorového člunu se závěsným motorem řízeného pákou na tom motoru. Podobně plachetnice řízená pákou (tillerem). Tam pro stočení přídě vpravo musím jít pákou vlevo (tím však šroub na motoru nebo kormidlo samo o sobě stočím vpravo). Zde je to dáno ale tím, že přes jednoduchou primitivní páku fyzicky spojenou s kormidlem ovládám toto kormidlo, nikoliv stroj jako celek. A dá se to velmi lehce a přirozeně naučit :wink:
U kormidelního kola s převody už je ale zase vše v běžné normě - kormidlo vpravo znamená příď vpravo.

Proto je nutné od počátku lidem vštěpovat, že dnes, když řídím stroj jako celek pomocí páček, musím myslet v intencích jeho čumáku. Páka tedy musí jít tam, kam chci aby šel čumák stroje.
Odpovědět

Zpět na „Heli - začátečník“