Škoda 130 RS
Škoda 130 RS
Zdravím pánové,
vzhledem k tomu, že dělám jen letadla, tak bych potřeboval trochu poradit od někoho zkušeného. Mám tady Škodovku. Délka 525mm, šířka 250mm, hmotnost toho co je na fotce 1400g. Potřeboval bych poradit ohledně pohonu. Jaký motor, jaký regl, jakou baterku, jak to nahánět (řemínkem, ozubené kolečka...). Nebude to žádný závodní brus. Úplně normální rekreační poježdění.
Předem díky moc.
vzhledem k tomu, že dělám jen letadla, tak bych potřeboval trochu poradit od někoho zkušeného. Mám tady Škodovku. Délka 525mm, šířka 250mm, hmotnost toho co je na fotce 1400g. Potřeboval bych poradit ohledně pohonu. Jaký motor, jaký regl, jakou baterku, jak to nahánět (řemínkem, ozubené kolečka...). Nebude to žádný závodní brus. Úplně normální rekreační poježdění.
Předem díky moc.
Re: Škoda 130 RS
koupil bych nahradni dily na nejaky hotovy model - zadni napravu s diferakem a prislusnou prevodovku
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
- Celeron
- Příspěvky: 10875
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Škoda 130 RS
To je mě nějaký povědomý. Není to 130-ka, co vyšla kdysi v plánkách Modelář? Původně byla bez diferáku na 2,5 cccm čuďák.
Re: Škoda 130 RS
To je dost možné. Je to stavěné tak před 40 lety. Na 2,5 mi to přijde veliké, ale nevím nevyznám se v tom. Chci udělat nový podvozek a dát tam elektricku, ale bohužel si ten pohon aktuálně sám navrhnout nedokážu. Proto bych s tím potřeboval pomoct. Diferenciál, tam plánovaný určitě nebyl. Hřídel zadní nápravy je z jednoho kusu. Chci to jen tak na pobavení, takže nevím jestli je diferenciál úplně nutný, proto prostě potřebuji poradit 
Re: Škoda 130 RS
Zdravím,
bez diferenciálu budeš nemile překvapen při zatáčení. Buď náhon na jedno kolo, nebo diferenciál
bez diferenciálu budeš nemile překvapen při zatáčení. Buď náhon na jedno kolo, nebo diferenciál
Re: Škoda 130 RS
Jasný to chápu, že v zatáčkách by to bylo horší a diferenciálu se nebráním. Jen prostě potřebuji vědět co mám kde koupit. Zbytek už tak zvládnu.
Re: Škoda 130 RS
A nebylo by lepsi vzit tu kastli a posadit ji na neco, kam by to pasovalo? 
Protoze kdyz vidim, ze ten podvozek je ala-nic, bez tlumicu, diferaku, prevodu, proste hole...
Protoze kdyz vidim, ze ten podvozek je ala-nic, bez tlumicu, diferaku, prevodu, proste hole...
Re: Škoda 130 RS
Taky možnost, ale kde mám takový podvozek hledat? Když budu vědět jaký použít diferak jaký motor, tak udělat nový podvozek už je pro mě brnkačka. Samozřejmě bez odpružení. Stačí, když mi někdo napíše ženám použít tento motor, tento diferak, nahánět to přes tyhle ozubené kolečka nebo řemínkem a hotovo. Zbytek už je sranda.
Re: Škoda 130 RS
Co použít jako základ nebo inspiraci nějaký desetinový GT podvozek? Konkrétně třeba XRAY X10 - 2018 SPECS - 1/10 PAN CAR GT. Můžeš koupit jednotlivé díly a plata si vyříznout podle potřeby... motor vel. 540, nejlépe senzorový stříďák.
-
nostalcomp_cz
- Příspěvky: 40
- Registrován: čtv 31.03.2016 12:04
Re: Škoda 130 RS
Nádhera! Po tomhle jsem vždycky toužil:-)
Také se přikláním k názoru, že se jedná o model postavený (nebo alespoň inspirovaný) plánem z časopisu Modelář 4/1978 (plán pak vyšel v samostatné edici plánů pod číslem 89S). Provedení a rozměry sedí, měřítko bylo 1:8. Ta karoserie (laminátová) bude možná ta, co později začala sériově vyrábět Modela pro tento model. To by byla dnes velká vzácnost.
Ten model byl opravdu určen pro pohon motorem MVVS 2,5 GR (se zadním sáním), který poháněl zadní pevnou nápravu přes ozubené soukolí 1:7,5. Model byl určen pro závody v tehdejší kategorii V2 do 3,5ccm, jenže třiapůlka se u nás tehdy nevyráběla a dovozy byly "problematické". Takže se tady v 70. letech běžně závodilo s dvaapůlkami.
Tehdejší RC modely aut byly velmi jednoduché a zcela běžně postrádaly odpružení, často i diferenciály a další konstrukčně složité prvky, dnes běžné. Plánek vyšel v podstatě přesně 10 let poté, co byl světu představen první "moderní", tedy proporcionální RC soupravou ovládaný, RC model automobilu - MICART. Popis MICARTU je třeba v Modeláři 4/1968. MICART byl zmenšeninou skutečného auta a měl všechny ty vychytávky (převodovku, rozvodovku, diferenciál, dmychadlo na chlazení motoru, nezávislé zavěšení kol, odpružení,...). Jenže díky tomu byl komplikovaný, poruchový a hlavně drahý.
Proto se začaly RC modely aut drasticky zjednodušovat až na krev:-) Platilo to u nás i ve světě. Příkladem jsou právě RC modely aut popsané v Modeláři 70. let (F1 Tyrrell, F1 Surtees, Š130RS, VAZ MTX). A to pomíjím třeba takový MARS INDOCAR ovládaný neproporcionálním jednokanálem. Pamětníci vědí:-)
Dnes by s takovým modelem nikdo nejezdil ani rekreačně a přikláním se k názoru, vzít hotový podvozek na odpovídající měřítko (1:8) a buď ho upravit, nebo z něj použít komponenty.
Ale stejně si myslím, že ta kastle je na to zbytečně těžká. Já bych to prodal sběrateli a pořídil něco úplně jinýho:-)
Také se přikláním k názoru, že se jedná o model postavený (nebo alespoň inspirovaný) plánem z časopisu Modelář 4/1978 (plán pak vyšel v samostatné edici plánů pod číslem 89S). Provedení a rozměry sedí, měřítko bylo 1:8. Ta karoserie (laminátová) bude možná ta, co později začala sériově vyrábět Modela pro tento model. To by byla dnes velká vzácnost.
Ten model byl opravdu určen pro pohon motorem MVVS 2,5 GR (se zadním sáním), který poháněl zadní pevnou nápravu přes ozubené soukolí 1:7,5. Model byl určen pro závody v tehdejší kategorii V2 do 3,5ccm, jenže třiapůlka se u nás tehdy nevyráběla a dovozy byly "problematické". Takže se tady v 70. letech běžně závodilo s dvaapůlkami.
Tehdejší RC modely aut byly velmi jednoduché a zcela běžně postrádaly odpružení, často i diferenciály a další konstrukčně složité prvky, dnes běžné. Plánek vyšel v podstatě přesně 10 let poté, co byl světu představen první "moderní", tedy proporcionální RC soupravou ovládaný, RC model automobilu - MICART. Popis MICARTU je třeba v Modeláři 4/1968. MICART byl zmenšeninou skutečného auta a měl všechny ty vychytávky (převodovku, rozvodovku, diferenciál, dmychadlo na chlazení motoru, nezávislé zavěšení kol, odpružení,...). Jenže díky tomu byl komplikovaný, poruchový a hlavně drahý.
Proto se začaly RC modely aut drasticky zjednodušovat až na krev:-) Platilo to u nás i ve světě. Příkladem jsou právě RC modely aut popsané v Modeláři 70. let (F1 Tyrrell, F1 Surtees, Š130RS, VAZ MTX). A to pomíjím třeba takový MARS INDOCAR ovládaný neproporcionálním jednokanálem. Pamětníci vědí:-)
Dnes by s takovým modelem nikdo nejezdil ani rekreačně a přikláním se k názoru, vzít hotový podvozek na odpovídající měřítko (1:8) a buď ho upravit, nebo z něj použít komponenty.
Ale stejně si myslím, že ta kastle je na to zbytečně těžká. Já bych to prodal sběrateli a pořídil něco úplně jinýho:-)
www.nostalcomp.cz - staré počítače, elektronika, modelařina, bastlení a kutění všeho druhu :-)
Re: Škoda 130 RS
Moc děkuji za názory. Co se týče prodeje, tak to vůbec nepřipadá v úvahu. Chtěl bych to dodělat a rád bych si ten podvozek udělal sám. Stačilo by mi koupit jen motor a z toho podvozku mi stačí diferák a dva ty ložiskové domečky na zadní nápravu. Upřímně řečeno je mi celkem jedno, že to nebude mít tlumiče. Chci to pojmout jako takové retro. Jezdil bych s tím jen občas jinak by to byla spíš taková výstavka
Dají se ty komponenty na podvozek koupit někde tady v ČR?
Re: Škoda 130 RS
nasel bych si model auta ktery se aspon bude blizit rozmerove a pozadovanym projevem, k nemu manual s rozpalem nahradnich dilu. Tak si vybrat co chci a najit.
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Re: Škoda 130 RS
ovsem je potreba zohlednit jednu vec - nahradni dily jsou pomerne mastne. Takze mozna zjistis ze by se vyplatilo udelat jako kdyz se stavi kitcar
Koupit nejaky funkcni stroj (treba bazarovku) a pouzit vnitrnosti na svuj projekt
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Re: Škoda 130 RS
To je naprosto boží retro, vzpomínám jak jsem tu kastli okukoval jako kluk v DTM
Jinak bych tam klidně pro začátek dal obyčejnou 540 s 27z, něco jako https://www.mz-racing.net/7435044-mabuc ... ock-motor/ a žádný diferenciál neřešil , na vyzkoušení funkce zcela dostatečné a budeš mít na ukázky unikátní retrostroj. Předělávat to na plnohodnotné auto je opravdu ztráta času, strašně těžké, dnes jsme opravdu jinde.
Viz třeba TD10 (původně Sakura XI) z Hobbykingu za dost pod 2000 (plus nějaká lehká karosérie) - k výkonnosti tohoto podvozku se nepřiblížíš ani po tuningu, za který bys dal daleko více.
Jinak bych tam klidně pro začátek dal obyčejnou 540 s 27z, něco jako https://www.mz-racing.net/7435044-mabuc ... ock-motor/ a žádný diferenciál neřešil , na vyzkoušení funkce zcela dostatečné a budeš mít na ukázky unikátní retrostroj. Předělávat to na plnohodnotné auto je opravdu ztráta času, strašně těžké, dnes jsme opravdu jinde.
Viz třeba TD10 (původně Sakura XI) z Hobbykingu za dost pod 2000 (plus nějaká lehká karosérie) - k výkonnosti tohoto podvozku se nepřiblížíš ani po tuningu, za který bys dal daleko více.
Re: Škoda 130 RS
Díly Xray u nás prodává rcxauta. A neměl by být problém to udělat i s jednoduchým odpružením, jen asi bude tvoje karoserie těžší než běžné lexanky. Pokud použiješ přední ramena a zadek uděláš po vzoru podvozku z obrázku z minulého postu. Já teda jezdil podvozky Tamiya a potřebné plastové díly a kovové kloubky, osičky a pružiny by z HongKongu nevyšly draho...Foxik píše:...rád bych si ten podvozek udělal sám. Stačilo by mi koupit jen motor a z toho podvozku mi stačí diferák a dva ty ložiskové domečky na zadní nápravu. Upřímně řečeno je mi celkem jedno, že to nebude mít tlumiče... Dají se ty komponenty na podvozek koupit někde tady v ČR?
BTW 130 RS se dělala i z lexanu v desetině:

Bez diferáku to buď nepojede nebo nebude zatáčet. Myslím, že nejde o to, vyrovnat se dnešním závodním podvozkům, ale spíš využít dnešní možnosti... elektronika bude předpokládám také soudobá, a ne 40 let stará. I když to záleží koneckonců na majiteli.tomashr píše:Jinak bych tam klidně pro začátek dal obyčejnou 540 s 27z a žádný diferenciál neřešil , na vyzkoušení funkce zcela dostatečné a budeš mít na ukázky unikátní retrostroj. Předělávat to na plnohodnotné auto je opravdu ztráta času, strašně těžké, dnes jsme opravdu jinde... k výkonnosti tohoto podvozku se nepřiblížíš ani po tuningu, za který bys dal daleko více.