RESIK
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
RESIK
Zdravím.
Rád bych zde představil můj model kategorie RES, po novu F3L, pod názvem RESIK. První kus vznikl na začátku roku 2020. Křídlo bylo s dvojím lomením o hloubce 185 cm a s profilem BE50. Váha byla necelých 360 gramů.Model dobře létal v klidném ovzduší ale jakmile fouklo byl pomalý i po dovážení na cca 480 gramů. Strhnul sjem folii a trochu upravil profil křídla (psal jsem o tom článek na stoupáku) ale pořád to nebylo ono. V programu XFLR5, jsem si začal profil upravovat a vytvořil nový profil, který mi po teoretické stránce vyhovoval. Postavil jsem nové křídlo s již svým profilem a hloubkou křídla 195 mm. S jeho výkony jsem byl velmi spokojený a odlétal jsem s ním celou soutěžní sezonu. Po sezóně model zdědil syn Jenda.
Přes zimu jsem model dál upravoval. Zvětšil jsem hloubku křídla na 200mm a zvětšil výškovku, Hodně času jsem strávil u vylepšování nového profilu křídla.Křídlo má tuhou torzní skříň po celém rozpětí. Nosníky jsou smrkové a zbytek balsa. Potah používám z vliesu. Mám odzkoušený i potah folií Oralight a rozdíl není velký. S vliesem je model hodnější, hlavně při točení slabší a užší termické bublinky. Folie je o krapet rychlejší.Trup je snadný na stavbu a celkem jednoduchý s minimálním čelním odporem. Koncepci plochého trupu (používá se u volných modelů) jsem použil na modelu kategorie VS v roce 2019 a osvědčila se.S novými úpravami jsem byl spokojen a s modelem jsem odlétal celou soutěžní sezonu 2021. Model je příjemný a nezáludný na řízení, dobře se středí v termice a pilotáž zvládne i začátečník.Pro ty, co nesledují soutěže v této kategorii, jen doplním, že s modelem jsme vyhráli několik soutěží a Jenda i já jsme zvítězili v modelářském žebříčku kategorie RES pro rok 2021.
K modelu jsem dodělal i trup pro elekto verzi a Jenda s ním úspěšně létal na soutěžích.
Model po všech stránkách uspěl a dokonce přežil i zapíchnutí do země na soutěži v Sokolově, kdy jsem ho pod základnou mraku ztratil. Po nalezení bylo pouze rozlámané servo směrovky a pár drobných šrámů.
Nedávno při návštěvě firmy Star Models, kam si jezdím pravidelně pro balsu, jsem si chvíli povídal s majitelem Jirkou Hvězdou. Slovo dalo slovo a hned začal vznikat společný projekt. Já dodám plánek a detaily z mého soutěžního modelu RESIK. Jirka zajistí kvalitní materiál a vyříznutí dílů na laseru a tím vznikne nová stavebnice soutěžního modelu kategorie RES(F3L) na českém trhu z nabídky firmy Star Models. Vzhledem k tomu, že model je již otestován zbývá jen doladit stavební postupy a zkontrolovat, že vše sedí a odpovídá originálu. Snažíme se aby vše, pokud to půjde, bylo identické s originálním modelem.
Fotky modelů jsem si vypůjčil z alba od Bačinových, kteří nám na závodech pořizují nádherné fotky a pak z blogu Honzy Kubici.
Foto a postřehy ze stavby budu postupně přidávat.
Rád bych zde představil můj model kategorie RES, po novu F3L, pod názvem RESIK. První kus vznikl na začátku roku 2020. Křídlo bylo s dvojím lomením o hloubce 185 cm a s profilem BE50. Váha byla necelých 360 gramů.Model dobře létal v klidném ovzduší ale jakmile fouklo byl pomalý i po dovážení na cca 480 gramů. Strhnul sjem folii a trochu upravil profil křídla (psal jsem o tom článek na stoupáku) ale pořád to nebylo ono. V programu XFLR5, jsem si začal profil upravovat a vytvořil nový profil, který mi po teoretické stránce vyhovoval. Postavil jsem nové křídlo s již svým profilem a hloubkou křídla 195 mm. S jeho výkony jsem byl velmi spokojený a odlétal jsem s ním celou soutěžní sezonu. Po sezóně model zdědil syn Jenda.
Přes zimu jsem model dál upravoval. Zvětšil jsem hloubku křídla na 200mm a zvětšil výškovku, Hodně času jsem strávil u vylepšování nového profilu křídla.Křídlo má tuhou torzní skříň po celém rozpětí. Nosníky jsou smrkové a zbytek balsa. Potah používám z vliesu. Mám odzkoušený i potah folií Oralight a rozdíl není velký. S vliesem je model hodnější, hlavně při točení slabší a užší termické bublinky. Folie je o krapet rychlejší.Trup je snadný na stavbu a celkem jednoduchý s minimálním čelním odporem. Koncepci plochého trupu (používá se u volných modelů) jsem použil na modelu kategorie VS v roce 2019 a osvědčila se.S novými úpravami jsem byl spokojen a s modelem jsem odlétal celou soutěžní sezonu 2021. Model je příjemný a nezáludný na řízení, dobře se středí v termice a pilotáž zvládne i začátečník.Pro ty, co nesledují soutěže v této kategorii, jen doplním, že s modelem jsme vyhráli několik soutěží a Jenda i já jsme zvítězili v modelářském žebříčku kategorie RES pro rok 2021.
K modelu jsem dodělal i trup pro elekto verzi a Jenda s ním úspěšně létal na soutěžích.
Model po všech stránkách uspěl a dokonce přežil i zapíchnutí do země na soutěži v Sokolově, kdy jsem ho pod základnou mraku ztratil. Po nalezení bylo pouze rozlámané servo směrovky a pár drobných šrámů.
Nedávno při návštěvě firmy Star Models, kam si jezdím pravidelně pro balsu, jsem si chvíli povídal s majitelem Jirkou Hvězdou. Slovo dalo slovo a hned začal vznikat společný projekt. Já dodám plánek a detaily z mého soutěžního modelu RESIK. Jirka zajistí kvalitní materiál a vyříznutí dílů na laseru a tím vznikne nová stavebnice soutěžního modelu kategorie RES(F3L) na českém trhu z nabídky firmy Star Models. Vzhledem k tomu, že model je již otestován zbývá jen doladit stavební postupy a zkontrolovat, že vše sedí a odpovídá originálu. Snažíme se aby vše, pokud to půjde, bylo identické s originálním modelem.
Fotky modelů jsem si vypůjčil z alba od Bačinových, kteří nám na závodech pořizují nádherné fotky a pak z blogu Honzy Kubici.
Foto a postřehy ze stavby budu postupně přidávat.
Naposledy upravil(a) Ivo Kulich dne čtv 16.12.2021 13:25, celkem upraveno 1 x.
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
Re: RESIK
Včera jsem si přivezl první, zatím ještě zkušební výřezy křídel a pustil se hned do stavby. Začal jsem ušima. Trochu jsem se bál velkých můstků na žebrech a provlékání spodního nosníku. Diskutovali jsme o tom dost s Jardou Brojírem, konstruktérem u firmy Star Models, který mě přesvědčil, že je to již odskoušené a osvědčené. Zářezy pro nosníky jsem trochu líznul pilníčkem a nosník snadno nasadil a zalepil současně s odtokovkou. K lepení používám lepidlo Soudal. Dále jsem vlepil stojiny a falešnou náběžku. Staví se to na rovné podložce a není možné to postavit zkroucené.
-
HONZIK 22
- Příspěvky: 2186
- Registrován: stř 08.07.2015 13:49
- Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Re: RESIK
Skvělé. Tato varianta trupu s trubkou vespod na obrázku je víc než pohledná. Eres bude mít stejný trup ?
download/file.php?id=113957&mode=view
To že to máš potažené vliesem a jsi s tím potahem spokojený , je taky dobá zpráva.
Uzavřená torzní skřín, žádné trojité vzepětí , dělená křídla na půl , nádhera. Díky.
download/file.php?id=113957&mode=view
To že to máš potažené vliesem a jsi s tím potahem spokojený , je taky dobá zpráva.
Uzavřená torzní skřín, žádné trojité vzepětí , dělená křídla na půl , nádhera. Díky.
Re: RESIK
jio píše:Zaujal mě způsob odlehčení žeber. Mohl bych vědět proč zrovna tímto způsobem? Díky.
To není odlehčení, to jsou nožičky, které se po slepení ulomí a můstky zabrousí. Staví se tak na rovné podložce a vznikne geometrické zkroucení dle přání konstruktéra
jyrry.webnode.cz
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
Re: RESIK
HONZIK 22 píše:Skvělé. Tato varianta trupu s trubkou vespod na obrázku je víc než pohledná. Eres bude mít stejný trup ?
download/file.php?id=113957&mode=view
To že to máš potažené vliesem a jsi s tím potahem spokojený , je taky dobá zpráva.
Uzavřená torzní skřín, žádné trojité vzepětí , dělená křídla na půl , nádhera. Díky.
Ve variantě E-res je vidět trup na obrázku download/file.php?id=113961&mode=view
tam je širší trup a tvar je přizpůsobený motoru.
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
Re: RESIK
Další foto ze stavby...
Nosník středů křídla je zužovaný z 2x10 na 2x6, pokud by to někdo nechtěl hoblovat tak v žebrech je vyznačeno kam probrousit výřez pro nezužovaný nosník.
Nosník středů křídla je zužovaný z 2x10 na 2x6, pokud by to někdo nechtěl hoblovat tak v žebrech je vyznačeno kam probrousit výřez pro nezužovaný nosník.
-
HONZIK 22
- Příspěvky: 2186
- Registrován: stř 08.07.2015 13:49
- Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Re: RESIK
Skvele.Moc zajimave konstrukcni prvky, nutici k zamysleni se. Zuzovany nosnik a dvojita stojina K37?
Sablona korenoveho zebra se zarezem v uhlu nasunovana z vrchu taky uspori spendlik.
Ulozeni odtokovky do zamku na zebrech jiste i s negativy.
Uz čiham na dalsi fotecky.,
Sablona korenoveho zebra se zarezem v uhlu nasunovana z vrchu taky uspori spendlik.
Ulozeni odtokovky do zamku na zebrech jiste i s negativy.
Uz čiham na dalsi fotecky.,
Naposledy upravil(a) HONZIK 22 dne pát 17.12.2021 20:32, celkem upraveno 1 x.
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
Re: RESIK
Stojina se v podstatě také ztenčuje. Za brzdou už je jen z balsy 2mm.
Re: RESIK
Bildy píše:vypadá to pěkně promyšlené....jen ty vyuzený žebra se mi vůbec nelíbí. Brousíte je ještě nebo se přes ně nalepí uhlíkovej pásek ?
Mám obavu, že máš mylnou představu o "vyuzenosti" žeber. Není se čeho bát.
Nařezal a postavil už sem pár kousků letadel na laseru (největší Minimoa 3,4metru), nikdy jsem balzové a topolové díly nepřebrušoval, lepil to kde čím a nikdy, fakt nikdy jsem neměl problém s řezem od laseru.
Pokud se to nařeže na trošku normálním laseru tak to spálené není, ale jen tak štrejchlý
To je tak nějak divně zažité, že z laseru se to nedá lepit, nebo se musí přebrušovat, ale je to nesmysl, tohle je naprosto v pohodě.
Jediiné kde je třeba na to sáhnout a obrousnout jsou případné řezy letecké překližky (né topolky, ta je v pohodě). Letecká je ale max 1-2 žebra u kořene.
Takže fakt no problém.
V.
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz
www.vpmodel.cz
-
Ivo Kulich
- Příspěvky: 80
- Registrován: pon 05.11.2018 13:05
Re: RESIK
Bildy píše:vypadá to pěkně promyšlené....jen ty vyuzený žebra se mi vůbec nelíbí. Brousíte je ještě nebo se přes ně nalepí uhlíkovej pásek ?
Přestože jsou díly vypalované na profesionálním stroji, tak je to opálené na dvou žebrech z letecké překližky. Na lepených plochách je dobré to trochu očistit. Na balse je to v pohodě a žádné obrušování to nepotřebuje. Pravidla kategorie RES, tedy F3L nedovolují páskování žeber uhlíkem.