ČILLI F5L /F3L
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
ČILLI F5L /F3L
Čilli model ketegorie F5L/F3L.
Jednodušeji už to nejde.
Model se dá postavit za čtyři večery.
Jsou použity základní materiály. Balsa , uhlíková trubka, překližka letecká a topolová.
Stavba probíhá na rovné desce. Křídlo se lepí v přípravku dodaný ve stavebnici.
Profil křídla je použitý jeden z nejmodernějších v současné době. Podobný používá Viana sport a Encanto . Od stejného pána Mitsuru Ishii.
Popíši stručně stavbu a vybavení modelu.
Jednodušeji už to nejde.
Model se dá postavit za čtyři večery.
Jsou použity základní materiály. Balsa , uhlíková trubka, překližka letecká a topolová.
Stavba probíhá na rovné desce. Křídlo se lepí v přípravku dodaný ve stavebnici.
Profil křídla je použitý jeden z nejmodernějších v současné době. Podobný používá Viana sport a Encanto . Od stejného pána Mitsuru Ishii.
Popíši stručně stavbu a vybavení modelu.
Naposledy upravil(a) Karel Svoboda dne ned 08.09.2024 22:13, celkem upraveno 4 x.
Re: ČILLI F5L /F3L
Ano o profilu se vedla rec .
viewtopic.php?f=152&t=89332&start=15
Cilli vypada velice pohledne a jestli nazev sugeruje schopnost lepsiho pronikani proti vetru ,tim lip.
Dokonce i ocasky se mi libi i kdyz jsem priznivcem klasickych.
A netrojite vzepeti kridel.
Jednochutost je take znamka promyslenosti. To je klad.
viewtopic.php?f=152&t=89332&start=15
Cilli vypada velice pohledne a jestli nazev sugeruje schopnost lepsiho pronikani proti vetru ,tim lip.
Dokonce i ocasky se mi libi i kdyz jsem priznivcem klasickych.
A netrojite vzepeti kridel.
Jednochutost je take znamka promyslenosti. To je klad.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Stavebnice bude obsahovat vše co na dokončení budete potřebovat. Zatím je pripravená pouze elektro verze. Možnost i ocásky křížek.
Vyfrézovaná žebra křídla, ocasní plochy, gondola trupu. Šablona pro stavbu křídla. Spojka křídla je uhlíková kulatina průmět 7 mm. A místo zátěže se použije spojka železná. Zátěž je pak cca 100g.
Brzda je poháněná přímo pákou serve. Pro spojení s trupem slouží žlutý tříkolílový konektor. Zároveň slouží jako spojení křídla s gondolou. Drží docela dost, není třeba jiného pojištění proti pohybu křídla.
Křídlo střed má uhlíkový nosník trubkou pr. 8/7 mm s přechodem na 7/6 a 5/4. Náběžná hrana je uhlíková kulatina pr. 3 mm. Spolu s pomocným nosníkem je to celé dostatečně pevné.
Spojka křídla se nasouvá do hliníkové trubičky 7/8 mm, která je přilepená k uhlíkové trubce a omotaná kevlarovou nití. Svrchu a zespod je smrkový nosník 2x8 mm.
Střed křídla má vzepětí 2 stupně a ucho 8 nebo 10 stupňů.
Všechny spoje, kde je spojka jsou omotaná kevlarovou nití a přelepeno řídkou vteřinovkou.
Motýlek je oddělávací a v pozici ho drží magnet. Takže se nemusí jinak zajišťovat.
Sada elektro pohonu za dobré peníze a s výškoměrem:
Motor Kavan 2225/1600.
Vrtule 3S - 450mAh 8/6 Aeronaut
Regulátor Kavan 30 SB.
KAVAN RESitch.
Vyfrézovaná žebra křídla, ocasní plochy, gondola trupu. Šablona pro stavbu křídla. Spojka křídla je uhlíková kulatina průmět 7 mm. A místo zátěže se použije spojka železná. Zátěž je pak cca 100g.
Brzda je poháněná přímo pákou serve. Pro spojení s trupem slouží žlutý tříkolílový konektor. Zároveň slouží jako spojení křídla s gondolou. Drží docela dost, není třeba jiného pojištění proti pohybu křídla.
Křídlo střed má uhlíkový nosník trubkou pr. 8/7 mm s přechodem na 7/6 a 5/4. Náběžná hrana je uhlíková kulatina pr. 3 mm. Spolu s pomocným nosníkem je to celé dostatečně pevné.
Spojka křídla se nasouvá do hliníkové trubičky 7/8 mm, která je přilepená k uhlíkové trubce a omotaná kevlarovou nití. Svrchu a zespod je smrkový nosník 2x8 mm.
Střed křídla má vzepětí 2 stupně a ucho 8 nebo 10 stupňů.
Všechny spoje, kde je spojka jsou omotaná kevlarovou nití a přelepeno řídkou vteřinovkou.
Motýlek je oddělávací a v pozici ho drží magnet. Takže se nemusí jinak zajišťovat.
Sada elektro pohonu za dobré peníze a s výškoměrem:
Motor Kavan 2225/1600.
Vrtule 3S - 450mAh 8/6 Aeronaut
Regulátor Kavan 30 SB.
KAVAN RESitch.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Stavba ocasních ploch do V, je velice rychlá a jednoduchá.
Sestavíme nasucho, bez lepidla. Když vše pasuje jak má, zakápneme řídkou vteřinovkou. Zalepíme plastové trubičky.
Komplet přebrousíme a zaoblíme náběžnou hranu . Klapku nabrousíme do úkosu. Nezapomeneme ná úkos v místě pantu cca 30 stupňů. Ukončení z překližky 1,2 mm lepíme až po nasazení na trup společně s protikusem.
Po přilepení překližky je vše připraveno na potah.
Po potažení zbývá zavěsit klapku k véčku. Lepí se na izolepu. Postup je na plánku.
Sestavíme nasucho, bez lepidla. Když vše pasuje jak má, zakápneme řídkou vteřinovkou. Zalepíme plastové trubičky.
Komplet přebrousíme a zaoblíme náběžnou hranu . Klapku nabrousíme do úkosu. Nezapomeneme ná úkos v místě pantu cca 30 stupňů. Ukončení z překližky 1,2 mm lepíme až po nasazení na trup společně s protikusem.
Po přilepení překližky je vše připraveno na potah.
Po potažení zbývá zavěsit klapku k véčku. Lepí se na izolepu. Postup je na plánku.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Gondola trupu se skládá : bočnice balsa 2 mm, rám topolová překližka 3 mm, přepážky topolová překližka , letecká překližka. Vrchní a spodní zavření gondoly balsa 3 mm. Žebro křídla překližka 2 mm.
Jako první přilepíme překližkové žebro k bočnici. Jediná složitější operace je přilepení rámu z topolovky na balsovou bočnici. Snažíme se aby lícovaly všechny shodné otvory. Proto lepíme disperzním lepidlem, kde máme možnost korekce.
Přední část bočnice v délce 8 cm přelaminujeme kouskem tkaniny 110 g. Kdo má uhlík, použije uhlík. Pak už není problém.
Vsuneme přepážky podle plánku a lepíme od zadní části.
Jako první přilepíme překližkové žebro k bočnici. Jediná složitější operace je přilepení rámu z topolovky na balsovou bočnici. Snažíme se aby lícovaly všechny shodné otvory. Proto lepíme disperzním lepidlem, kde máme možnost korekce.
Přední část bočnice v délce 8 cm přelaminujeme kouskem tkaniny 110 g. Kdo má uhlík, použije uhlík. Pak už není problém.
Vsuneme přepážky podle plánku a lepíme od zadní části.
Re: ČILLI F5L /F3L
Kdy bude dostupný ??
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Model prošel zdárně testem na první soutěži. Myslím, že stavebnici mohu pustit do světa. Cca 4 týdny bude v prodeji.
Re: ČILLI F5L /F3L
Za mne bych hodnotil dobře dojem z křídla, to se mi líbilo a věřím, že se bude fakt snadno stavět.
Na rovinu se mi tak moc nelíbí trup (podobný jako u Mirai), za mne bych ho podstatně ořezal, ale chápu, že to je tak řešeno pro jednoduchost a dobrou přijatelnost pro běžné zákazníky, kteří by "gynekologii" třeba jako u Wiki moc neocenili
Ale celkově opravdu proč ne, dojmy z pohledu v reálu nebyly nijak špatné.
Na rovinu se mi tak moc nelíbí trup (podobný jako u Mirai), za mne bych ho podstatně ořezal, ale chápu, že to je tak řešeno pro jednoduchost a dobrou přijatelnost pro běžné zákazníky, kteří by "gynekologii" třeba jako u Wiki moc neocenili
Ale celkově opravdu proč ne, dojmy z pohledu v reálu nebyly nijak špatné.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Jo jo máš pravdu. Ale projev letu je hlavně o křídle. Trup je z Mirae upravený a zjednodušený a podstatně kratší čumák. Osvědčil se přístup z boku. Daleko více místa a dobrý přístup. Mám i variantu s kabinkou, ale uspořádaní komponentů je horší a je omezá šíře baterie. První dvě kola jsem si prokoučoval sám. Jinak spokojenost.
Mám tři spojky o hmotnostui 12g, 40g a 65g . Létal jsem celou dobu s tou nejtěžší a ještě by to klidně chtělo. Ten vítr byl hraniční a na časech to bylo hodně vidět. O přistáních ani nemluvím.
Mám tři spojky o hmotnostui 12g, 40g a 65g . Létal jsem celou dobu s tou nejtěžší a ještě by to klidně chtělo. Ten vítr byl hraniční a na časech to bylo hodně vidět. O přistáních ani nemluvím.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Ještě jedna důležitá věc, nezavírejte předčasně trup v místě pouzdra spojky a konektoru serva brzdy. Serva pro VOP a SOP u elektro verze jsou pod centroplánem v dodané desce serv. Pouzdro trubky a konektor lepíme až po sesazení křídel k trupu. Tak máme stoprocentně správnou polohu gondoly trupu a křídla.
V dodané uhlíkové trubce už jsou vyfrézované a vyvrtané všechny potřebné otvory.
V dodané uhlíkové trubce už jsou vyfrézované a vyvrtané všechny potřebné otvory.
Re: ČILLI F5L /F3L
Zajímavé letadlo, závidím přechody různých fólií na křídle (to neumím).
Uhlíkové vyztužení bočnic přední části trupu viditelné na fotkách je v souladu s pravidly? Až dosud jsem si myslel, že jsou přípustné jen uhlíkové polotovary na nosník křídla a ocasní nosník trupu, plus olaminování spodní přední části trupu, jinak dřevo.
Uhlíkové vyztužení bočnic přední části trupu viditelné na fotkách je v souladu s pravidly? Až dosud jsem si myslel, že jsou přípustné jen uhlíkové polotovary na nosník křídla a ocasní nosník trupu, plus olaminování spodní přední části trupu, jinak dřevo.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
heczkot píše:plus olaminování spodní přední části trupu, jinak dřevo.
Tohle ale právě v pravidlech vůbec není - klasický příklad, jak vznikají fámy... V pravidlech není nic o "olaminování spodní přední části", je tam definice, že zesílení nesmí být na více než 1/3 povrchu. Ale jestli si to člověk dá dolů, nahoru nebo třeba pod křídlo prostě limitováno není, jen maximum plochy.
Kdybych chtěl být na Karla Svobodu hodně zlý, tak by se spíš dalo nad formulací spekulovat v tom směru, že to v originále zní spíš jako zesílení povrchu (z kontextu míněno vnějšího) a on to má na "vnitřním povrchu", ale není to úplně jednoznačné a velmi pochybuju, že by to někdo chtěl řešit (zejména když tou celkovou plochou je velmi hluboko pod třetinou). Ale jak říkám - opravdu nejde o povolení jen na spodku!
Na okraj - tohle pravidlo je docela důležité znát i pro opravy. Zrovna nedávno se mi podařilo přelomit trup u Wiki elektro - je naprosto legální to natupo slepit a pak přetáhnout dokola páskem biaxu v místě zlomu, což je optimální oprava. Tedy až se trup přelomí 5x, tak pak by. se už musela hlídat plocha výztuh, ale to mi snad nehrozí
Re: ČILLI F5L /F3L
Děkuji za rychlé vysvětlení, měl jsem si nejdřív přečíst pravidla:
5.L.3.1. The model is built mainly with wooden parts. The following methods are permitted:
a) Wings built with ribs, open or covered by wood, “D-box”, solid wood wings or a combination of
solid wood and ribs.
b) All parts must be made from wood except for leading-edge, spar(s) and joiners of the wing
panels.
c) The surface of the wings may be covered by film, silk, paper or polyester-fabric.
Specifications a) to c) are applicable for tailplanes too.
d) The distance between the rear edge of the spoilers and the trailing edge must be at least 5
cm. One or two servos may activate the spoilers.
e) The fuselage must be made entirely from wood, or with a tail boom made from
fibreglass/carbon (GRP/CFRP) or Kevlar tube or profile. The tube/profile must not extend the
front half of the wing area.
f) The wooden surface of the fuselage may be covered with fibreglass/carbon (GRP/CFRP) or
Kevlar, but not more than a maximum of 1/3rd of the total area. The surface may be protected
with varnish or as described at c).
g) Hinges and control rods are exempted from the GRP/CFRP constraint.
h) The tow hook must not be larger than 5 mm in frontal width and 15 mm frontal height. It may
be adjustable, but not by the radio. The release must not be executed by radio either.
5.L.3.1. The model is built mainly with wooden parts. The following methods are permitted:
a) Wings built with ribs, open or covered by wood, “D-box”, solid wood wings or a combination of
solid wood and ribs.
b) All parts must be made from wood except for leading-edge, spar(s) and joiners of the wing
panels.
c) The surface of the wings may be covered by film, silk, paper or polyester-fabric.
Specifications a) to c) are applicable for tailplanes too.
d) The distance between the rear edge of the spoilers and the trailing edge must be at least 5
cm. One or two servos may activate the spoilers.
e) The fuselage must be made entirely from wood, or with a tail boom made from
fibreglass/carbon (GRP/CFRP) or Kevlar tube or profile. The tube/profile must not extend the
front half of the wing area.
f) The wooden surface of the fuselage may be covered with fibreglass/carbon (GRP/CFRP) or
Kevlar, but not more than a maximum of 1/3rd of the total area. The surface may be protected
with varnish or as described at c).
g) Hinges and control rods are exempted from the GRP/CFRP constraint.
h) The tow hook must not be larger than 5 mm in frontal width and 15 mm frontal height. It may
be adjustable, but not by the radio. The release must not be executed by radio either.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: pát 22.02.2019 19:43
Re: ČILLI F5L /F3L
Křídlo se staví na rovné desce.
Nejprve si žebra vyrovnáme na plán podle velikosti a přesného tvaru.
Lepit začneme od středových žeber. Na překližkové žebro 0,8 mm nalepíme balsové 3 mm přesně podle otvorů 3 mm.
Lepíme zrcadlově pravé a levé.
Žebra nasuneme ve předu do šablony podle velikosti a poloze na plánku.
Nasuneme odtokovou hranu do drážek. Tím máme zaručenou správnou polohu a zozteč.
Vsuneme zdrsněnou a odmaštěnou uhlíkovou trubku 8/7 a zadní smrkový nosník 5x3 mm.
V místě uložení serva brzdy nalepíme balsovou desku s rámečkem pro servo E Max ES 9051
Nejprve si žebra vyrovnáme na plán podle velikosti a přesného tvaru.
Lepit začneme od středových žeber. Na překližkové žebro 0,8 mm nalepíme balsové 3 mm přesně podle otvorů 3 mm.
Lepíme zrcadlově pravé a levé.
Žebra nasuneme ve předu do šablony podle velikosti a poloze na plánku.
Nasuneme odtokovou hranu do drážek. Tím máme zaručenou správnou polohu a zozteč.
Vsuneme zdrsněnou a odmaštěnou uhlíkovou trubku 8/7 a zadní smrkový nosník 5x3 mm.
V místě uložení serva brzdy nalepíme balsovou desku s rámečkem pro servo E Max ES 9051
Naposledy upravil(a) Karel Svoboda dne úte 23.07.2024 22:39, celkem upraveno 4 x.