Jak jsem stavěl OPTIMU XL a ostatní okolo tohohle éra


Jak jsem stavěl OPTIMU XL a ostatní okolo tohohle éra

Jak by jsem jenom...ehm, chtěl by jsem tady popsat svojí druhou Optimu od p. Leoše Svobody. První menší, tuším že to byla čtyřka, jsem stihnul poslat do světa dřív, než jsem jí rozbil a protože po delší době mojí modelářské hibernace jsem si zase koupil rádio, musel jsem si pořídit i tohle krásný éro. Rozhodl jsem se, že jí nenechám dýhovou, ale potáhnu nažehlovačkou. I když mi bylo doporučeno ať to nedělám, ale já palice dubová si nenechám poradit. Bude to prostě raketa, jako moje první. Motor červený MVVS s desetičlánkem, pět serv křidélka, klapky, výškovka. Napájení BECem regulátoru s pokusem o připojení přes diodu záložního zdroje jenom pro dojezd v případě poruchy.

Autor
jirinovo
Offline
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: ned 05.06.2011 23:00
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Blog: Zobrazit blog (9)

Archives
- říjen 2011
pohon, dokončení letadla
   pon 17.10.2011 19:34
dokončení trupu, výškovka
   pon 17.10.2011 18:22
nalepení serv, dokončení křídla, trup
   čtv 06.10.2011 19:48

+ září 2011

Prohledat blogy



Pevný odkazNapsal: čtv 06.10.2011 19:48 
kablíky máme protažený, serva i s táhly v křídle. Pan Svoboda doporučuje přilepit serva tavným lepidlem. To jsem udělal, ale asi jsem moc tlačil a z druhé strany křídla se mi udělali nehezké boule. Tož jsem vzal žehličku a jal se boule vyrovnat. Tím že přes dýhu tavné lepidlo ohřeju a vyrovnám. Povedlo se mi jenom odlepit serva :). Tak jsem to celé přilepil epoxidem. Jdu s dobou, do kompozitových speciálů se serva už také laminují ve formě. Smích. Teď si kolíčky na prádlo srovnáme klapky a centrofixou označíme, kde budeme táhla ohýbat do pák. Musíme počítat s ohybem a čárku udělat milimetr blíž k servu. Pokud máte nějaké chytřejší rádio, není problém potom dopípat nulu. U brzdících klapek, které budou chodit jenom jedním směrem, jsem serva dopípal tak, aby při plně vyklopených klapkách byla poloha páky serva asi na středu dráhy. Vyšlo to tak, že při zasunutých klapkách bylo servo asi na 120%, doraz je 150%. Bohužel, jedno při zatažení vrčelo, zdálo se tohle nastavení opravdu na hraně. Po klepnutí do klapky vrčet přestalo. A protože jsem se nedržel známého pravidla, dvakrát měř a jednou řež a všechno už měl naohýbané a zaštípané, milá táhla, abych je mohl prodloužit jsem štípnul někde v půlce a přiletoval kousky špice ještě před tím omotané drátkem. Je dobré na to použít pájecí kapalinu, v mém případě převařenou kyselinu. Páka serva po tomhle zásahu už není tak na straně, ale vrčení jsem se nezbavil. Ba naopak, někdy vrčí serva obě. Po klepnutí ale přestanou, tak uvidíme, třeba se to časem zlepší. Konektory na připojení křídla jsou na obrázku.
Příloha:
04102011904.jpg
04102011904.jpg
[ 31.04 KB | Zobrazeno 260 krát ]


Potom samolepící páskou přilepíme kryty šachet. Na konec jsem zalepil půlhodinovým epoxidem kolíčky, které drží křídlo na trupu. Koukají asi 8mm z křídla. Udělal jsem na nich jehlovým pilníkem drážky, aby v lepidle lépe drželi. Touto operací máme křídlo hotové.
Pustil jsem se do trupu, na turbokužel 38mm je třeba ho zkrátit. Šuplerou najdeme místo, kde má potřebný rozměr a pečlivě změříme vzdálenost od špičky. Tuto vzdálenost potom naneseme tužkou v několika bodech okolo a ty potom spojíme. Podle rysky potom přebývající část uřízneme lupenkovou pilkou. Všechno radši dvakrát měříme a jednou řežeme, aby potom motorová přepážka byla v ose trupu a ve správné vzdálenosti vzhledem ke kuželu. Motorovou přepážku jsem trošku upravil, zvětšil chladící otvory a vyvrtal ještě dvě díry. Obrousíme na potřebný průměr tak, že černým fixem obtáhneme kraj přepážky, kteroužto linku potom brusným papírem odstraníme. Dvakrát jsem jí obtáhnul a byla akorát, smích. Výsledek je na obrázku.
Příloha:
04102011902.jpg
04102011902.jpg
[ 50.7 KB | Zobrazeno 269 krát ]


ty šrouby nejsou z mé hlavy ale od Lomcováka.cz, jde to s nima opravdu krásně. Přepážku jsem potom ze předu zdrsnil šmirglpapírem a přilepil půlhodinovým epoxidem. Ze zadu by jsem to potom chtěl ještě vylejt laminovací pryskyřicí, tomu rychlému lepidlu moc nevěřím.
Potom jsem usadil křídlo na trup. Křídlo složíme, slepíme z vrchu třeba elektrikářskou páskou aby se nerozjíždělo a po přiložení na trup označíme, kde budou dírky pro kolíčky. Ty jsem potom vyvrtal 1,5mm vrtákem a opět zkontroloval křídlem polohu dírek proti kolíkům. Potom vrtákem 3mm uděláme otvory na čisto, při tom zkorigujeme zjištěnou nepřesnost. Následně jehlovým pilníkem dopasujeme křídlo na trup. Dírky trošičku zvětšíme a pilujeme nahoru, křídlo krásně na trup lehne. Pokud to uděláte pečlivě a pomalu, nemusí se spoj dopatlávat epoxidem s mikrobalony (jsem používal sádru). Když máme napasováno, označíme si s usazeným křídlem fixou místa na trupu, kde vyvrtáme díry pro zadní uchycení šrouby. Tahle operace je jednoduchá, jen se snažíme mít křídlo v rovině s trupem. Pomůže nám jeho dělení z laminovací formy a půlení křídla. Označená místa vyvrtáme a ze spod přilepíme epoxidem překližkovou destičku s matkami, která je přiložena ve stavebnici. Na šrouby naneseme vazelínu, destičku napatláme lepidlem, vložíme do trupu a ze spodu, aby neujížděla, nacpeme zmuchlané noviny třeba. Potom křídlo přišroubujeme a nebojte se ho pořádně přitáhnout, aby se destička dobře přilepila a kopírovala trup. Ani není třeba spoj před lepením nějak upravovat, jen jsem trošku obrousil lak z překližky.
Tak to by jsme měli, po sešroubování už optimka vypadá jako letadlo :)


Přílohy:
 Profil  
 


 


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot], Hugacek, Jardátor, juraj.jurej, mior, Nový uživatel, Seznam.cz [Bot], Zenair, švíco


 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz Modu uživatelských blogů © EXreaction 

 

NAVRCHOLU.cz