Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172 ... 183  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 20.01.2022 10:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Zalepeno, i když se to nepovedlo trubičku dostat po stažení náběžky tak vysoko jako předtím, vylití partie epoxidem ze stříkačky zabralo a je to výrazně pevnější jak předtím. SOP celkově i napojení na VOP. Jediné co by to ještě mohlo zlepšit by bylo vypěnění celé SOP, případně i VOP ale do toho nejdu, nemám dobrou pěnu. Před lety jsem to zkoušel, nízko-expanzní pěna bez přístupu vzduchu naopak ztekutila a vytekla ven. Muselo by to být asi něco dvousložkového.

Mechanika půjde ven, výměna převodů a co nejlepší testování vibrací jestli nezlobí něco na vrtulce nebo jinde.


Přílohy:
IMG_2107.jpg
IMG_2107.jpg
[ 66.3 KiB | Zobrazeno 2191 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 21.01.2022 0:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Převody předního domku vrtulky jsou většinou pracnější, tady k tomu řada kabelů navíc ale je to hotové a šlo to svižně. Paradoxně mám nečekaný zásek na výměně očesaného hlavního hnacího kola. Resp. kvůli autorotaci. Hlavní kolo 170T je v pohodě, náhradní na V1 je zcela identické ale měl jsem v plánu vyměnit i autorotační aby byly obě černé a přestala opticky rušit ta bílá barva. Loni jsem v Benovoletadýlka objednal asi tři sady převodů, už po vybalení autorotace 180T mi přišlo nějak jiné a brzy bylo jasné o co jde. Zřejmě je to ještě jiná verze než jsem měl jsou dvě možnosti. Buď shánět přesnou kopii toho bílého s tím že třeba vůbec neuspěju, nebo zkusit improvizovat.

U mojí verze je pod nábojem volnoběžky o průměru 11,5mm jediná podložka tl. 0,75mm. Ta je mi k ničemu protože černý díl má úplně jiné širší vybrání a pokud to má fungovat kdy musí hlavní kolo držet přesně rovinu, musím tam dát místo podložky 0,75 mm víc jak šestinásobek - 4,8-5,0mm. Na vyzkoušení jsem vzal dvě hrubé podložky na šrouby M12 které mají IN 13mm takže tam má velkou vůli a při ne zrovna malých otáčkách to tam bude cestovat což mi přijde riskantní. Buď alespoň dodržet průměr 11,5mm z více kusů nebo nechat někde vyrobit jednu podložku tl. 4,8mm. tahle výška je v pohodě, možná i 5,0mm.

Ještě nad tím budu trochu koumat. Dát tam bílou je nejjednodušší jenomže to je krok zpět.


Přílohy:
IMG_2115.jpg
IMG_2115.jpg
[ 92.22 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2116.jpg
IMG_2116.jpg
[ 69.8 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2125.jpg
IMG_2125.jpg
[ 86.57 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2118.jpg
IMG_2118.jpg
[ 99.08 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2121.jpg
IMG_2121.jpg
[ 67.04 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2122.jpg
IMG_2122.jpg
[ 72.1 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]

IMG_2119.jpg
IMG_2119.jpg
[ 73.17 KiB | Zobrazeno 2168 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.01.2022 10:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
To atypické autorotační kolo H60020AAT z benovoletadýlka 180T což je V1 jde sestavit s novou volnoběžkou a hlavním kolem 112T se šikmými zuby !

S podložkou 0,75mm to sice lehce šustí ale podle mě je to v pohodě. To šustění se ale vztahuje pouze na fázi dotáčení rotoru než se po vypnutí motoru zastaví. Během letu je volnoběžka v záběru a pozice obou kol je neměnná. Takže bych z toho nedělal vědu. To naopak stará V1 kola kde hnací je očesané jdou ztuha, hlavně v jednom místě pomyslné otáčky. Když osadím to zvláštní černé autorotační tak jde na stejné volnoběžce krásně volně.

To by pak znamenalo možnost vzít kvalitnější šikmé hlavní kolo ( lákavá situace ) s pastorky 10-12 a místo volnoběžného 131T, které pasuje na převod 34T v předním domku s mizerným převodem vrtulky 1:3,85 by tam bylo 170T na 40T a převod 1:4,5 – klasika V1. Loňské testy potvrdily že poměr 1:3,85 je úplně špatně.

Teď tam bylo rovné ozubení 15T pastorek motor na 170T což byl převod motoru 11,33, při šikmém pastorku 10T na hnací kolo 112T je to 11,2 což je prakticky totéž. Případně můžu dát pastorky 11 nebo 12 čímž změním převod na 10,18 resp. 9,33. Tím bych otáčky rotoru na úkor síly motoru ještě zvedal což není nutné, naopak bych vlastně musel přivírat regl a to je špatně, tam hrozí přehřívání. Na 50% ESC šel motor 15400ot což bylo při 11,33 1360ot rotor. S pastorkama 10 a 11 bych pokryl Helisiku i Maďara, pořád by ještě nebyly moc vysoké.

Je to první zjištění, všechno musím pořádně prověřit ale takhle to vypadá nadějně. Odpadly by ty ošklivé podložky 13mm IN s výškou 4,8mm protože nová volnoběžka v kole V2 s šikmým ozubením je mnohem vyšší. Zvláštní. Jako by existovala verze V2 zachovávající výhodnější převod na vrtulku 1:4,5. Hledal jsem to marně ale neměl k dispozici tohle volnoběžné kolo a staré tam nepasovalo. Něčeho podobného docílil Pavel123 na nové mechanice do rodící se AS350. Místo tlusté podložky tam lze dát další ložisko, to prověřím.

Zatím se mi nelíbí vzájemná pozice autorotačního kola a převodu 40T v předním domku viz fotky.

Musím to v klidu rozmyslet, šikmé zuby jsou velmi lákavé. Podložku 4,8mm bych musel nějak spáchat, z hliníku bych to radši nedělal. Vyvrtat díru 11,5mm je sranda ale ten kulatý venek to nedám, jedině to dlouho brousit a pilovat. Ale je fakt že je to distance a místa je tam dost.


Přílohy:
IMG_2132.jpg
IMG_2132.jpg
[ 89.05 KiB | Zobrazeno 2148 krát ]

IMG_2133.jpg
IMG_2133.jpg
[ 100.67 KiB | Zobrazeno 2148 krát ]

IMG_2134.jpg
IMG_2134.jpg
[ 71.33 KiB | Zobrazeno 2148 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.01.2022 21:51 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 10.11.2020
Příspěvky: 79
Bydliště: Líbeznice
Ahoj - na Logo jsem si podobnou podlozku vytiskl z ABS a z nechal jednu tenkou podlozku. Ale tam jen stredi kolo k pastorku (vymena hlavni hridele o jine delce)- tj. neni namahana.

_________________
MSF - Sniper(s) & Logo(s) & LA700’s


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.01.2022 23:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
ABS je výborný materiál a kombinace s podložkou fikaná.

Už je to hotové, zadařilo se uplatnit hlavní kolo 112T s šikmými zuby ( Pavel123 tam má 118T ) a oba dáme pastorek 10T. Propočítával jsem i 11T kde mám dva kusy a teoreticky bych pak měl úplně stejně i Maďara kterého mám pocit čeká stejná přestavba pokud se tohle osvědčí. Z minulých let si vybavuju kultivovanější chod V2, pokud udržím vrtulku na 1:4,5 není moc co řešit. Akorát mám tím pádem 6ks náhradních kol 170T na V1.... :-).

S převodem je to nakonec stejně nejvíc o reálném projevu i když Jlog2 už mi s reglem HW130A chodit nebude, jedině v Maďarovi. Pokud bych chtěl něco kalibrovata změřit, musel bych dát na oba vrtulníky 11T. Jlog2 má vloženou vždy originální mikroSD kartu kde je vygenerovaný config s parametry pastorku a hnacího kola, podle toho pak vše dopočítává. Loňské pokusy si už moc nevybavuju a bylo jich tolik že se sice můžu podívat do kompu ale pak hledat kartu a projít config protože jedině tak si ověřím jestli to sedí. Takhle dopočtu převod ale Logview má najednou jiné otáčky takže něco bylo špatně. Jiná karta, špatný config apod. Partorek 15T dával na Helisice s 170T převod 11,33 a při 50% otevření ESC tam bylo 1470ot ( výpočet 1433 )Motor měl 15600 otáček. Na 60% ESC šel motor 16900 ( 1590 rotor ) a na 66% 17400 otáček ( 1630 rotor ). To už je docela dost takže na šikmý převod je bližší 10T s převodem 11,2 než 11T s 10,18 natož 12T s 9,33.

Před lety jsem razantně snížil otáčky, teď je zvedám i když je důvodem enormní nárůst váhy. Pokud bych chtěl letět hodně klidně nebo jako dřív, jediná cesta je dát pouze 6S kdy to letí v pohodě, provozoval jsem to tak celkem dlouho. Hughes ale patří mezi menšinu vrtulníků s vysokootáčkovým motorem takže vyšší otáčky rotoru nepůsobí nevěrohodně.

Po sestavení kol na volnoběžku s jednou origo podložkou 11,5mm na náboji volnoběžky to mělo pořád tu vůli tak jsem vyrobil podložku z plechu tl. 0,24mm. Kola vzájemně v jednom místě trochu vázla, pomohlo vyleštění jemným papírem na kov a hotovo. Na výšku převodu na vrtulku pomohlo že nemám klasickou hřídel s manžetou ale rovnou se stavěcím kroužkem. Chvíli jsem ladil tři podložky 10mm které patří normálně nahoru nad ložisko pod tu manžetu hřídele, akorát že přišly dolů. Při 1,12mm převody občas škrtlo hlavní šikmé kolo o červené 40T v předním domku, nakonec tam skončily dvě silnější podložky celkem 0,91mm. Dole je sice ještě milimetrový přesah červeného 40T ale to jsem měl kolikrát i dřív, kola k tomu šmajdala a letělo to, proti takovému stavu je to teď paráda. Zbývá pastorek a zítra můžu začít testovat vibrace.

Pokud se neukáže nějaká lotrovina tak zmizí bílé převody které na fotkách zbytečně rušily.

Posunutí hřídele se projeví změnou rozsahů úhlů na listech tak to bude ještě na nějaké malé korekce na táhlech na gripy aby se nezměnily koncové hodnoty.


Přílohy:
IMG_2138.jpg
IMG_2138.jpg
[ 106.63 KiB | Zobrazeno 2112 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.01.2022 11:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Nezmínil jsem že bylo nutné vzít pilníkem manžetu kuželového převodu v předním domku aby se to celé točilo samostatně v pohodě ( občas si tenhle převod nesedne a ten horizontál se musí doslova natlouct do ložisek, tady to nestačilo ). Chodilo to dobře ale problém se posunul dozadu, to mi nedošlo. Kardan se posunul tím pilováním o kousek dozadu, možná půl Miloše ale úplně to stačilo a při nasazení toho plastového středícího čepu pod stabilizátory to celé zatuhlo…. Nezbylo než vzít znova pilník a hliníkový křížový konec kardanu o necelý milimetr zkrátit, pěkně všechny plošky i konec.

Stejně to nejde tak hladce jako dřív nebo u motyk 550, možná je "jiné" volnoběžné kolo nepatrně větší ale s tím už se nic dělat nedá, snad se to zaběhne.

Chystám se na vibrace, musím to udělat pečlivě a systematicky. Při prvním roztočení na nízké otáčky se někde na dvou třetinách rozkmitá trubka s domkem ve vertikálním směru, když dám střední a nejvyšší otáčky tak to sníží. Taky položení mezidesky na stole není ideální ale nechce se mi tam dávat ten podvozek, musel bych sundat destičku s trnama do trupu vzadu. Pořád si říkám že stejně to bude v trupu lepší ale zkusím obě varianty. Trup přece jenom fixuje konec trubky kdežto teď tam nejsou ani vzpěry, takhle se to nikdy neprovozuje. Asi bych je tam měl dát.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.01.2022 20:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Probírali jsme vibrace s Pavlem, určitá zatuhlost za posunutým kardanem se vyřešila když mi došlo že úplně zbytečně pracuji s pilníkem. Stačilo rovnou lehce povysunout trubku z předního domku.... Člověk celkem rychle zapomíná, lehce jsem přidal a točí se to volněji. Ani nebylo nutné převrtat otvor pro zajišťovací šroubek což mi kdysi někdo poradil jako pojistku aby se trubka nedostávala ven. Je to sice hodně sevřené nicméně u vrtulníků je lepší rozumně předvídat a pojistit se, v návodu tahle věc není.

Kvůli posunutí musím upravit dorazy na smykátku kde má servo na vnitřní straně výhrady :-).

Při roztočení zkusmo v ruce na konci trubky nějaké vibrace cítím, uvidí se co ukáže zítra VBar.


Přílohy:
IMG_2140.jpg
IMG_2140.jpg
[ 81.02 KiB | Zobrazeno 2068 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.01.2022 23:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Jedna z věcí co se můžou promítnout do letového projevu heli je rozdíl v poloze těžiště jednotlivých listů, podle toho kolik se ten který grip posouvá na čepu odstředivou silou ven. Některé plastové gripy se chovají různě a tak mám rozpětí od naprosto žádné vůle až po téměř milimetr. Aktuálně je sundaný pětilist z Raptora. Má zalepený kámen a tak to nejde upnout do vrtačky ( hřídel je na to příliš dlouhá ), měřil jsem alespoň vzdálenost od M3 šroubu místo klobouku po venek gripů. Tahle sada je kvalitní i na čepech ( ještě původní z MSC ), jenom jediný grip se odstředivou silou vysune necelý milimetr ven.

(1) - 88,36 = +0,49mm
(2) - 88,87 = 0,00 mm – nejkratší vzdálenost jako mustr
(3) - 89,12 = +0,25mm
(4) - 88,96 = +0,09mm
(5) - 89,57 = +0,70mm

Když si to nakreslím jako pomyslnou kružnici, na ní pět bodů = pět listů ( gripů ) a dvojka s nulou bude nahoře uprostřed, jednička a pětka vyjdou vlevo kde je tak největší rozdíl ( +0,49 a +0,7 ). Na pravé straně bude trojka a čtyřka kde je pouze +1,25 a +0,09. Pokud by to byly váhové hodnoty, bude to házet a vibrovat. Tady hledám chybu v těžišti listů. Je otázka jakou roli hraje posun o těch 0,7mm max. Na žiletce při vyvažování stačí sice velmi málo ale 0,7mm mi přijde hodně malá hodnota která se možná ani neprojeví. Uvidím jak vyjdou další dvě hlavy, tam se pohybují gripy výrazně víc a skoro všechny. Což může být paradoxně výhoda :-).

Postavení mechaniky na podvozek nabízí možnost ji kontrolně prolítnout až vyjde trochu počasí. Sice jí při testech vibrací budu postupně odstrojovat ( vrtulka, klobouk, gripy, kompenzátor ), před montáží do trupu to zase sestavím tak se pak uvidí. Pokud by to byla velká oprava s nastavováním kdečeho tak bych zkoušel napřed opatrně dvoulist a pak pětilist tak jako vždycky. Tady mi to přijde zbytečné.

Pustím se do opravy stabilizátorů, alespoň je vytmelím a dám plnič aby to nevypadalo až tak hrozně. Pak se to zalítne, možná spíš bez nádrží. Když budou vibrace malé nebo žádné jde to do laku.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 23.01.2022 23:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Měření vibrací budu ještě vyhodnocovat resp. porovnávat s měřením v trupu později. Prozatím to nevypadá až tak špatně ale je co zlepšovat. Vibrace se ukazují hlavně v pásmu otáček rotoru nebo blízko nim.

Vytvořil jsem nový Config soubor na další mikroSD kartu abych mohl získávat data z regulátoru JIVE dokud tam je a posléze na druhé mechanice v Maďarovi plus Raptor a tréninková 550. Před lety jsem jich koupil asi pět za dobrou cenu, další se ještě sehnat dají ale stojí mnohem víc, okolo 170 korun. Jlog2 nezvládá větší kapacitu než 2GB což se dnes nenosí :-).

Tím pádem jsem měl info o otáčkách motoru a rotoru, vrtulka se dopočítá násobkem 4,5.

Měření hlavy, kterou jsem během testování vibrací ( Helisika - mechanika H4 ) sundal ukázalo, že je na tom ještě o něco hůř než ta z Raptora. Obě mají originální kónické čepy, tahle hlava je má upravené zbroušením plošek proti sobě na stranový klíč. Jinak je lze zalepené povolit pouze sikovkama které je poškodí. Jenom si teď nejsem jistý zda jsem ty čepy vážil a jsou stejně těžké....

(1) Grip bez vůle 72,58mm – nejkratší = NULA
(2) Grip bez vůle 73,16mm = +0,58mm
(3) Grip s vůlí 0,52mm 73,34mm = +0,76mm Maximum
(4) Grip bez vůle 72,88 = +0,3mm
(5) Grip s vůlí 0,32mm 73,18mm = +0,6mm

Jak to řešit ? Napadlo mě napřed posunout těžiště listu dovážením páskou na patřičný konec listu a protože to bude jiná hodnota, nezbude než pak převážit v novém těžišti každý list jednotlivě. Pak by ale byla použitelná jedna sada listů na jednu konkrétní hlavu a grip - dost pakárna. Pavel má z praxe samozřejmě lepší řešení :-). Upravit rozdílné vzdálenosti povolením šroubů do čepů směrem k té nejdelší, tedy opačně. Až zaschne Loctite, šroub se nepovolí a všechny gripy na tom budou stejně, k tomu žádná práce s převažováním listů :-). Pavel si hlavy vyráběl a tuhle techniku má v malíku, pokud řekne že takové rozdíly se na letovém projevu musely podílet dost negativně, nemám důvod tomu nevěřil. Ostatně měření vibrací to naznačilo.

Maďara - mechaniku H3 budu měřit později, ta má nové čepy a vím že unašeče na nich taky pěkně cestují tak tuším co přijde. Gripy nejsou kovové, jsou z několika zdrojů a šarží takže už jenom tam může být dostatek důvodů proč to rozměrově nesedí.


Přílohy:
IMG_2145.JPG
IMG_2145.JPG
[ 81.59 KiB | Zobrazeno 2016 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 23.01.2022 23:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Tak mám nasnímáno, bohužel čtyři varianty z pěti možných. Napřed jsem se bál že nepůjde sundat hlava ( jestli to není jedna ze zalepených ) ale šla dolů. Jenom jsem zíral na šroub-čep s normální a nikoliv samojistící matkou, ještě k tomu lehce povolenou !!!!
Bohužel se mi nepovedlo sundat kompenzátor z SK, to vůbec nechápu. Červík je tam jenom jeden, vyndám ho a kompenzátorem jsem vůbec nepohnul, zřejmě zatekl dovnitř Loctite. Od doby kdy používám typ od aut pozuruji že nějak líp drží :-). Snad to mají v SK vymyšlené jako stranově vyvážený díl.

Snímal jsem vždy nízké a střední otáčky, na vysoké jsem to neroztáčel. Oddechl jsem si po vrtulce s listy, heli mám za sebou, vím že občas to začne kompenzovat a loni na jaře jsem tak tak zachytil okamžik než na sebe vrtulka natáhla závěr a bylo vymalováno....

Otáčky motor / rotor jsou z Jlog2, vrtulka dopočet rotor x 4,5.

1/ S LISTY VRTULKY
Nízké otáčky ( 12900motor 1270rotor 5715vrtulka ) naměřeno 23 na 936RPM ( rotor ? )
Střední otáčky ( 13600motor 1340rotor 6030vrtulka ) naměřeno 23 na 936RPM ( rotor ? ) a 33 na 5850RPM ( vrtulka )
S listama vrtulky se objeví vibrace (33) zvednutím otáček, na nízké tam nebyly. Váha listů 10,01 a 10,02gramu - tím to nebude.

2/ BEZ LISTU VRTULKY
Nízké otáčky ( 12800motor 1260rotor 5670vrtulka ) naměřeno 22 na 936RPM ( rotor ? )
Střední otáčky ( 13600motor 1340rotor 6030vrtulka ) naměřeno 21 na 936RPM ( rotor ? )
Bez listů vrtulky je tam při zvednutí otáček u rotoru pokles vibrací - zvláštní.

3/ BEZ LISTU VRTULKY A KLOBOUKU NA KAMENI ROTOROVÉ HLAVY
Nízké otáčky ( 12800motor 1260rotor 5670vrtulka ) naměřeno 24 na 936RPM ( rotor ? )
Střední otáčky ( 13600motor 1340rotor 6030vrtulka ) naměřeno 29 na 936RPM ( rotor ? )
Bez listů vrtulky a bez klobouku vyšší hodnoty vibrací u rotoru, to by mohlo znamenat že klobouk ve vibracích nejede, s ním byly o něco nižší.

4/ BEZ LISTU VRTULKY I ROTOROVÉ HLAVY
Nízké otáčky ( 13000motor 1270rotor 5715vrtulka ) naměřeno 36 na 936RPM ( rotor ? )
Střední otáčky ( 13800motor 1350rotor 6075vrtulka ) naměřeno 34 na 936RPM ( rotor ? )
Bez listů vrtulky a rotorové hlavy jsou naměřené hodnoty u 936RPM výrazně vyšší než s hlavou, to je zvláštní. Jako by mechaniku rotorová hlava stabilizovala. Po sundání hlavy se zvedly otáčky jak nemusí tahat takovou zátěž, přestože baterka šla s každým dalším testem s napětím o něco dolů.

Možná jsou to příliš nízké hodnoty vibrací. Příště to chce měřit jinak. Napřed si zjistit otáčky přes Jlog, načíst kartu přes Logview a pak si nastavit kurzor při Analýze ve VBaru přesně tam. Zmíněných 936RPM se totiž nic netočí, je to generovaná frekvence někde okolo a na konkrétních otáčkách je výrazně míň. Tohle jsem pochopil trochu pozdě :-).

Možná budeme s Pavlem měřit hlavu na soustruhu tak s montáží zpět a celá mechanika do trupu ještě počkám. Tam to může být s postupným sestavením složitější, není tam moc přístup a všechno chce promyslet předem. I když jde především o nacvaknutí kloubků na DC a to by mělo jít z boku okny. Každopádně to chce donastavit na úhlech v základu radši venku z trupu a třeba i zalítnout takže to určitě nechám zatím na provizorním podvozku.


Přílohy:
1_nízké ot. vrtulka listy.jpg
1_nízké ot. vrtulka listy.jpg
[ 102.54 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

2_střední ot. vrtulka listy.jpg
2_střední ot. vrtulka listy.jpg
[ 104.76 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

3_nízké ot. vrtulka bez listů.jpg
3_nízké ot. vrtulka bez listů.jpg
[ 97.46 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

4_střední ot. vrtulka bez listů.jpg
4_střední ot. vrtulka bez listů.jpg
[ 102.93 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

5_nízké ot. bez klobouku.jpg
5_nízké ot. bez klobouku.jpg
[ 104.95 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

6_střední ot. bez klobouku.jpg
6_střední ot. bez klobouku.jpg
[ 101.29 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

7_nízké ot. bez hlavy s komp..jpg
7_nízké ot. bez hlavy s komp..jpg
[ 96.11 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]

8_střední ot. bez hlavy s komp..jpg
8_střední ot. bez hlavy s komp..jpg
[ 97.76 KiB | Zobrazeno 2013 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 26.01.2022 0:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Další dvě sady měření, už jsem trochu vychytal jak nejrychleji získat data a vyznat se v nich. Komplikuje to neznalost přesných otáček motor/rotor/dopočet vrtulka protože Jlog2 to ukazuje nějak divně, zlobí asi Config na kartách nebo co a nejde mi starší konfigurátor který nepodporuje WIN10.

VBar od rozeběhu motoru zobrazuje veškeré aktuální vibrace v tmavě zelené barvě a kamkoliv dosáhnou tam zůstane trvale světle zelená barva. Zpravidla jsou poměrně výrazné vibrace hned při roztáčení, tam vystřelí některé specifické vrcholy a postupně zůstávají ty tmavě zelené níž. Když se mechanika roztočí a otáčky stabilizují, tmavě zelená křivka je menší a její vrcholy jsou jinde než ty světlé. Tím se měření ukončí a vypne motor. Na grafu je již pouze světlá vyplněná křivka veškerých maximálních hodnot všech frekvencí, kurzorem si lze zobrazit jednotlivé vrcholy, jejich frekvenci a RPM. Háček je v tom, že jak se motor roztáčí, vibrace se generují i mimo otáčky rotor, vrtulka a motor, obvykle jsou i vyšší než na otáčkách které mě zajímají. A navíc vědět které otáčky jsou ty přesné :-).

Ale jak říká Pavel, vibrace na stabilizátorech a kdekoliv se poznají stejně dobře i rukou, ještě líp hranou nebo plochou nehtu. Což jsem si nakonec i potvrdil.

S opravenýma stabilizátorama ( pouze konstrukčně bez tmelení a barvy ) mi to přijde o dost lepší ale pravda se ukáže až ve vzduchu na jaře. Do té doby lakování řešit nehodlám abych pak nestavěl nové stabilizátory a tady vyhodil hodiny práce a materiálu.

Hlavně musíme vyřešit těžiště listů po přeměření na soustruhu, Pavel řešení má tak uvidím. Prozatím mi stačí že je to po vložení do trupu opět letuschopné :-).


Přílohy:
IMG_2146.jpg
IMG_2146.jpg
[ 138.93 KiB | Zobrazeno 1968 krát ]

4-60_hlava a listy vrtulka plus stabilizátory_preview.JPG
4-60_hlava a listy vrtulka plus stabilizátory_preview.JPG
[ 56.14 KiB | Zobrazeno 1967 krát ]

4-60_hlava a listy vrtulka plus stabilizátory_check vrtulka 5740 - 1.JPG
4-60_hlava a listy vrtulka plus stabilizátory_check vrtulka 5740 - 1.JPG
[ 58.53 KiB | Zobrazeno 1967 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 27.01.2022 12:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Další meteo pauza. Dokud to nepoletí na provizorním podvozku nechám hlavu i gripy tak jak jsou. Pouze musím zkontrolovat úhly na listech a taky virtuální pootočení i když u pětilistu by osazení kamene o 180 stupňů asi mechanicky nefungovalo. Pro jistotu jsem měl fixem označené táhlo a kuličky ne jednom gripu i desce cykliky tak by to mělo být správně. Jenom jak jsem podkládal hřídel vyjde střed a konce úhlů na listech jinak takže to stejně musím připojit ke kompu.

Let ukáže nějaký výsledek - podle vibrací stabilizátorů se možná hned uvidí zda stabilizátoru prospěl ten uhlík. Potom půjde hlava do soustruhu na měření a vyladění vzdálenosti od středu kamene. Vyčistí se závity i šrouby od Loctitu, dotáhnou napřed na sucho a podle toho nejvzdálenějšího gripu, který se následně zalepí na Loctite, se zbývající čtyři zalepí v pozici nedotaženo kdy to bude rozměrově co nejvíc odpovídat na odstředivé síle.

Vyrábět a ladit podložky v řádu několika desetin a setin milimetru je dost nereálná věc. Dosedací plocha na čepu je pouze milimetrový kroužek ( čep 6mm, v něm závit M4 ), při dotažení by se podle mě podložky deformovaly a hlavně to rozměrově trefit.....

Pak osazení hlavy na hřídel, kontrola úhlů a další porovnávací let. Tím testování skončí a přijde snad už normální lítání v trupu.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 02.02.2022 0:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Připravuju aspoň zabudování většího regulátoru Hobby Wing Platinum 130A. Je větší a těžší než JIVE 80+HV, váží 187 gramů a budu muset hýbat s více kabely okolo abych mu udělal dost místa.

Potom jeho propojení s měřákem kapacity přes destičku a napájení, taky naprogramování na ELF Govenor. Až se mechanika otestuje se stabilizátorama jestli vibrují a kolik, regulátory prohodím a ten stávající půjde pak do Maďara. Helisiku a Maďara budu provozovat na primárně na 8S, Raptora na 6S zatím s dvoulistem. Později půjde zpátky pětilist ale musí mít jiný motor, pětilist by 1050KV motor Kontronik utavil. Láká mě ušetřit a vyzkoušet trochu zvláštní X-Nova s 822KV, na druhou stranu tonení známka spolehlivosti když točí o 178KV míň než by měl ....


Přílohy:
IMG_2163.jpg
IMG_2163.jpg
[ 115.65 KiB | Zobrazeno 1743 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 05.02.2022 15:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Regulátor je nastavený, zkoušel jsem dvě varianty zatím s motorem bez zátěže abych se v tom zorientoval. Na křivky bych potřeboval lineární plyn ale regulátor v něm nemá pomalý rozeběh, musel bych ho suplovat kniplem a křivkou např. 0-50-60. První plyn by byl 60-50-60 abych neztrácel v záporném úhlu na listech při potřebě víc klesat otáčky. Zkoušel jsem to, funguje to perfektně.

Elf Govenor je měkčí ze dvou použitelných, tvrdší mód Govenor Store je méně ohleduplný k baterkám. I ty slabší bere naplno což nemusí vydržet a volbou je jednoznačně Elf. Tím se ovšem připravím o poslední možnost získat z regulátoru alespoň otáčky motoru které jsou k dispozici pouze při Store... Jedině vzít nejkvalitnější baterky, dát Store, po letu načíst Programovacím Boxem a pak vrátit Elf.

Ještě si musím přes dotaz ujasnit nastavení BEC ( 5-8V ) kde mělo být default 6V ale bylo tam 7,4V. Serva a přijímač nebo VBar byto daly ale ventilátorek na ESC pištěl docela dost a je na 6V. Po snížení na 6V se zklidnil. Poslední věc je odpojení regulátoru při poklesu baterky kdy sníží výkon na 50%. Nastavit lze 2,8-3,8V, default je 3,0V což mi přijde docela málo. Na druhou stranu je to rezerva na problém s přistáním, návratem z větší dálky apod.

Na videích je srovnání rozeběhu motoru naprázdno. Pokud by byla křivka na mód Lineárního plynu rovnou 60-50-60 tak by to byl s listy docela kalup. Původně jsem si myslel že to dokonce ještě skáče v krocích ale jsou to přepínání vyšších otáček. I tak je to hrozně rychlé.

U Govenoru je to pro maketu perfektní. S defaultními parametry Govenoru pro schopnost uchování stabilních otáček (P) a její dynamickou odezvou v této činnosti (I) jsem nehýbal, to by se vidělo až při lítání.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zbývá zkalibrovat měřák kapacity, pak se destička zasmrští a může to jít do trupu. Regl je větší, navíc boční vývod pro ventilátor + Programovací BOX směřují dolů. Rovněž notifikační dioda, umístěná u JIVE taky pěkně blbě. Musím tam udělat nějaké miniaturní zrcátko abych měl šanci na Warnings. Z bočního portu vyvedu prodlužovák směřující k přednímu oknu abych mohl zapojovat podle potřeby na léto ventilátor nebo programovací box.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 05.02.2022 16:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5070
Bydliště: Praha 6
Zopakoval jsem Linear Heli se zapnutím přímo na křivku 60-50-60 jako jsou motyky. Je to hodně rychlé a ještě to v závěru škubne, tohle by pro maketu určitě použitelné nebylo.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Poslední video je Linear Heli s pomalým rozeběhem ( tento nic moc zdařilý ale může být libovolně dlouhý ) na Normal křivku 0-50-60 ( lze na ni i lítat ale bez klesání a invertu s nebezpečným snížením otáček + riziko kolísání nebo snížení otáček špatnou prací s kniplem kolektivu ). Následuje přepnutí na První plyn Idleup 1 kde je 60-50-60 kde stoupají otáčky V křivky na obě strany. Na tohle se dá bezpečně lítat i event. zvládnout invert ( loping ). Pak může být ještě Idleup 2 s křivkou 70-60-70.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Při změně z Govenoru na Linear Heli se musí změnit i End pointy. Govenor vyžaduje 100 85 85 100 aby měl rezervu výkonu pro pro udržování stálosti otáček, Linear Heli musí mít naopak 100 100 100 100 protože jinak se motor vůbec nezastaví ani nedosáhne maximálních otáček pokud je potřeba. Hlavně to první je důvodem změny, ostatně proto jsem na to přišel :-).

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172 ... 183  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz