Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 16:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.7.2005
Příspěvky: 19644
To by pak byl i stejnosměrný motor(plechovka) vlastně střídavý - vždyť to je úplně stejný princip jako BLDC jen s mechanickou komutací. Když dám na plechovku BLDC regulátor (na ty plošky komutátoru po vyhození uhlíků)tak normál pojede - jen se bude točit stator a rotor stát(bráno u původní plechovky). Radek

_________________
ICQ 638556901


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 16:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
mihlit, ano tým slovom "normálny" som myslel bežný cirkulár či výkonnejšie čerpadlo "na 380V" čiže trojfázové.. alebo aj ventilátor v záchode.. proste to čo sa bežne vyskytuje v domácnostiach.

K pochopeniu čo robí elektronika v regli, ale odporúčam jednoducho si pozrieť plechovku MIG400 a potočiť tým, prípadne si fixkou zafarbiť pól aby to človek lepšie videl - ako sa tie uhlíky dotýkajú bodov A B a C striedavo a zakaždým v inej polarite. Preto som podpichoval, že aj tie plechovky sú vlastne striedavé motory - nie je tam žiadny principiálny rozdiel až na druh komutácie.

Ten regulátor "3-fázového striedavého" BLDC, sa snaží urobiť len predsne všetko rovnako, ako to robí mechanický komutátor v najobyčajnejšom "jednosmernom" motore alias plechovke Speed 400 a podobných (ale navyše robí zároveň aj PWM reguláciu výkonu čo inak robí regulátor k plechovkám)
- akurát že to vďaka elektronike môže urobiť bez veľkého prechodového odporu a iskrenia uhlíku na pružinke o opálenú nie celkom presne kruhovú meď... ale zas musí trošku zložito zisťovať v akej ten motor je aktuálne polohe (ak nemá senzory) - čo ten komutátor nemusí lebo je spojený s oskou motora.

No a navyše, elektronicky je možné urobiť namiesto 3 pólov motora, napríklad 12 - pri uhlíkoch komutátora je problém s rozmermi uhlíkov a plieškov a ich kontaktom, elektronika to ale zvládne bez problému. Nie je to celkom to isté ako prevodovka, ale predstaviť si to tak (ako prevod do pomala) môžme.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2008
Příspěvky: 5031
Bydliště: CA
Jardátor píše:
V knize ELEKTROLETY od J.Hořejšího ale píší úplně něco jiného-až budu doma,budu citovat,....

Nechcem sa nikoho dotknúť ..... minule som si čítal v RCXX článok o účinnosti turbokuželu .... a nestihol som sa diviť .... autor? - Hořejší .....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
coro píše:
........že aj tie plechovky sú vlastne striedavé motory - nie je tam žiadny principiálny rozdiel až na druh komutácie.


mihlit to vysvětluje správně. Pokud budeš brát motor jako kompaktní celek, tak plechovka je stejnosměrný stroj, protože k elektrické komutaci dochází uvnitř toho uceleného verku. Nemůžeš to roztočit střídavým napětím, protože to nedokážeš uvést do chodu bez komutátoru, který je nedílnou součástí motoru.
Pokud by jsi naopak vestavěl střídavý regulátor do střídavého motoru, nemůžeš to prohlásit za stejnosměrný motor, protože motor je schopný pracovat jen se střídavým proudem (a střídavým napětím, to pro lubo1). Ale můžeš to prohlásit za stejnosměrný agregát.
Tak nějak bude fungovat názvosloví a dělení střídavých a stejnosměrných strojů, pokud se budeš držet obvyklé terminologie.

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
lubo1 píše:
..... minule som si čítal v RCXX článok o účinnosti turbokuželu .... a nestihol som sa diviť .... autor? - Hořejší .....


Je to trochu mimo téma, tak jenom krátce - čemu jsi se divil?
(nečetl jsem ten článek)

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2008
Příspěvky: 5031
Bydliště: CA
coro píše:

Je to o slovíčkach .... malo by sa to volať "modelársky BLDC"..... Motor je motor, regulátor je regulátor. Ak to bude jeden celok, z ktorého budú vychádzať dva drôty plus a mínus a riadenie .......
V práci bežne používame takéto regulátory http://www.osazilina.sk/frekvencne-meni ... master-420 - pardon - ono to nieje regulátor, u Siemensu je to "Frkvenčný menič" ..... :D a bežne to zapojíš na akýkoľvek bežný trojfázový motor .... a ono to funguje. Len musíš správne naprogramovať parametre motoru
Je to síce na 3*400V, ale hneď na vstupe je zdroj, ktorý to usmerní na klasických 600V jednosmerných ...... No a behajú s tým motory od pár otáčok, až po fortuny ktoré točia desattisíce ot/min. Samozrejme toto je u nás najmenšia verzia pohonu ...

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil lubo1 dne pon 14.05.2012 17:28, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2008
Příspěvky: 5031
Bydliště: CA
JMalik píše:
lubo1 píše:
..... minule som si čítal v RCXX článok o účinnosti turbokuželu .... a nestihol som sa diviť .... autor? - Hořejší .....


Je to trochu mimo téma, tak jenom krátce - čemu jsi se divil?
(nečetl jsem ten článek)

Skús si pozrieť pozorne fotky k tomu článku ....... Prepážka je s dierami ..... za ňou prevodovka, ktorá ich zakryje .... :?: :?:
Takže v tomto prípade musel byť výsledok, aký bol .....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 17:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1161
Bydliště: Brno, ČR
arda1 píše:
To by pak byl i stejnosměrný motor(plechovka) vlastně střídavý - vždyť to je úplně stejný princip jako BLDC jen s mechanickou komutací.
O tom já nepochybuju. Když vykucháš motor, předěláš uchycení, vytáhneš ven dráty... dostaneš z toho ve většině případů střídavý motor. To ale můžu vzít spalovák na mety, změnit kompresi, dát tam zapalovací svíčku, přidat zapalování a mám z toho nic moc benzíňák. U elektromotorů můžu vzít asynchronní motor, vyfrézovat do rotoru otvory, zalepit na správné místo správné magnety a získám tím synchronní motor (mimochodem tohle je běžná úprava pro malé samodomo větrné elektrárny). Věci jdou předělat na jiné, to víme.

Citace:
Když dám na plechovku BLDC regulátor (na ty plošky komutátoru po vyhození uhlíků)tak normál pojede - jen se bude točit stator a rotor stát(bráno u původní plechovky). Radek
Souhlasí, ve většině případů tomu tak bude.

coro píše:
mihlit, ano tým slovom "normálny" som myslel bežný cirkulár či výkonnejšie čerpadlo "na 380V" čiže trojfázové.. alebo aj ventilátor v záchode.. proste to čo sa bežne vyskytuje v domácnostiach.
Tady se shodneme.

Citace:
K pochopeniu čo robí elektronika v regli, ale odporúčam jednoducho si pozrieť plechovku MIG400 a...
Děkuju za doporučení, ale já jsem již těch motorů rozebral spousty ještě jako kluk na základce, když jsem měl zjišťovací období "co je uvnitř a jak to funguje". Otec z toho tehdá nadšený nebyl :) A co robí elektronika v regulátoru také vím, proto jsem sem dával schéma, aby se mohli podívat i ostatní.

Citace:
Preto som podpichoval, že aj tie plechovky sú vlastne striedavé motory - nie je tam žiadny principiálny rozdiel až na druh komutácie.
Však nikdo netvrdí že ne. Když ten motor vykucháš, předělat na stříďák ho můžeš.

Ta diskuse podle mě nevede nikam. Tak to zkusím jinak. Čím se podle vás ta věc, která se běžně prodává v modelářských prodejnách označovaná jako "stříďák" liší od třífázového synchronního motoru? Co bych z toho musel odebrat nebo přidat (pokud to podle vás jde), abych dostal synchronní. Já tvrdím, že se to neliší ničím a nemusím tedy na tom motoru měnit nic.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 19:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.2.2012
Příspěvky: 1200
Několik úryvků z knihy ELEKTROLETY:...motorům se u nás sice běžně říká střídavé,ale není to správně.Přesnější název je stejnosměrný motor s elektonickou komutací...Do motoru se i nadále vysílají obdélníkové stejnosměrné pulsy...Střídavé 3-fáz.motory,které známe z běžného provozu jako motory na "380"jsou napájeny stříd.proudem.Jeho průběh je sinusový a mění se jeho směr/plus/minus/Jedná se o jiný typ napájení .Konstrukce stejnosm.a stříd.motoru může být prakticky shodná,což bývá zdrojem terminologického nedorozumění......Tolik chytrá kniha,a já v tom mám takový guláš,který nějak nemůžu strávit.Ale jde o h...ať je motor jaký chce,hlavně že to letí!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 19:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2010
Příspěvky: 2771
Obrázky: 0
Vzal jsem 3 adaptéry od starých modemů 230/6 V ~, dvě prodlužky abych dotáhl všechny tři fáze, co v baráku jsou a spustil kolegovo motůrek - nějakej Turnigy, připravenej do akrobata o rozpětí 1600 mm.
Běžel.
Je to tedy střídavej 3-fázovej motor a může mi někdo zaklínat, jak chce.

Když postavím měnič podobnej tomu pro modely, ale ve vetším, určitě pojede 3-fázovej třeba od brusky taky.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 14.05.2012 19:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
lubo1 píše:
Skús si pozrieť pozorne fotky k tomu článku ....... Prepážka je s dierami ..... za ňou prevodovka, ktorá ich zakryje .... :?: :?:
Takže v tomto prípade musel byť výsledok, aký bol .....


Neviděl jsem ty fotky, ale z Tvého popisu je to jasné.
Ale i v případě, že zabezpečíš, aby se vzduch dostal náporovým kuželem přes správně situované díry v přepážce až na motor, tak nečekej nějaký významný přínos turbokuželu k chlazení, pokud se to točí. Někde kdysi byla simulace kolik se tam toho dostane v případě točící se vrtule = minimum. Funguje to ale super např. u hotlinerů, kde to běží pár vteřin, potom stojí vrtule a chladí se to. V případě stojící vrtule tam proudí dostatek vzduchu, pokud to má z trupu kudy "téci" ven.

_________________
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2012 8:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.2.2009
Příspěvky: 922
Bydliště: Ostrava (Schönau-Šenov)
Točí se u klasického střídavého motoru kotva pomaleji než točivé pole?
Roztočí se synchronní motor sám, nebo se musí roztočit externím pohonem, a když vypadne ze synchronních otáček, zastaví se?

_________________
"Je těžké být debilem, protože konkurence je veliká."


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2012 9:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
mihlit píše:
...
Ta diskuse podle mě nevede nikam. Tak to zkusím jinak. Čím se podle vás ta věc, která se běžně prodává v modelářských prodejnách označovaná jako "stříďák" liší od třífázového synchronního motoru? Co bych z toho musel odebrat nebo přidat (pokud to podle vás jde), abych dostal synchronní. Já tvrdím, že se to neliší ničím a nemusím tedy na tom motoru měnit nic.

Pomerom výkon/hmotnosť?
Keď som sa pokúsil googliť čo to ten synchrónny 3 fázový motor je, tak som našiel toto http://www.opis.cz/astro/ASM-84g-3.html
Také niečo si myslel? Pekné, 46W príkon, do 30W výkon, a vážia len niečo pod dve kilá.
Takže odobrať by si musel tak cca všetko, aby zostal nejaký 25 gramový modelársky na tých 45W


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2012 12:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 19.9.2011
Příspěvky: 1161
Bydliště: Brno, ČR
corona píše:
Vzal jsem 3 adaptéry od starých modemů 230/6 V ~, dvě prodlužky abych dotáhl všechny tři fáze, co v baráku jsou a spustil kolegovo motůrek - nějakej Turnigy, připravenej do akrobata o rozpětí 1600 mm.
Běžel.
Je to tedy střídavej 3-fázovej motor a může mi někdo zaklínat, jak chce.
Tomu se říká obětování na oltář vědy :) Tahat prodlužky a drátovat to by se mi nechtělo. Navíc v bytě máme jen jednu fázi. Za 3fází bych musel do dílny.

Citace:
Když postavím měnič podobnej tomu pro modely, ale ve vetším, určitě pojede 3-fázovej třeba od brusky taky.
Tady netuším. Nejspíš by to asi nejelo (možná ano, ale ne v režimu, jak by to plánoval regulátor). 1)ESC potřebuje synchronní motor s magnety, aby mohl podle něčeho určovat polohu rotoru, 2)I při doplnění o senzor, by ESC reguloval otáčky na synchronní jen s určitým předstihem, takže by se neměnilo magnetické pole vůči rotoru a ten by se odmagnetizoval a motor by se zastavil. Ve výsledku by se ten motor roztočil asi velmi pomalu. Při startu BLDC se totiž nepohybuje rotor dostatečně rychle a u bezsenzorové varianty tak ESC nezná polohu rotoru. Začíná tedy tím, že tam pustí "nějakou" nízkou frekvenci a teprve když se motor začne aspoň trochu hýbat, tak ho začne krmit správně.

zdendys píše:
Točí se u klasického střídavého motoru kotva pomaleji než točivé pole?
Roztočí se synchronní motor sám, nebo se musí roztočit externím pohonem, a když vypadne ze synchronních otáček, zastaví se?
Napůl mi přijde, že tyto odpovědi znáš, takže pokud to píšeš pro srovnání s BLDC... U klasického (tedy nejčastěji používaného) střídavého motoru=asynchronního se kotva musí točit pomaleji, aby se měnilo vzájemné magnetické pole. U synchronního střídavého motoru se točí stejně rychle. Pokud jsou "požadované" otáčky relativně nízké (malá frekvence stř. proudu či větší počet pólů) a zátěž je přiměřená, roztočí se sám. Pokud mají být otáčky větší či je zátěž velká, je potřeba jej předem roztočit. Synchronní motor se točí dle frekvence stř. proudu a rotor je vůči mag. poli ve skluzu - tím větším, čím větší je zátěž - kroutící moment. Když kroutící moment přesáhne určitou mez, rotor se od magnetického pole "utrhne" a motor se zastaví. Ve výsledku ale nevím význam toho příspěvku, měl-li být ke srovnání. Každý motor se chová jinak. BLDC (BLAC+ESC) se chová jinak než BLAC napájeným stř. proudem stejně tak jako se chová jinak oproti BDC (klasickému kartáči).

coro píše:
Pomerom výkon/hmotnosť?
Keď som sa pokúsil googliť čo to ten synchrónny 3 fázový motor je, tak som našiel toto http://www.opis.cz/astro/ASM-84g-3.html
Také niečo si myslel? Pekné, 46W príkon, do 30W výkon, a vážia len niečo pod dve kilá.
Takže odobrať by si musel tak cca všetko, aby zostal nejaký 25 gramový modelársky na tých 45W

Hezké, ale to není letecký modelářský motor. Již na první pohled je to spíš masivní provedení, má u sebe celkem velkou převodovku. Nepočítá s inenzivním chlazením vzduchem. Nic z toho není optimalizováno na hmotnost. Jinak těch motorů lze nalézt více. Např na alibaba.com od pár desítek W, do MW. Většina se bohužel ale neobtěžuje uvádět hmotnost. U motorů kolem 3 kW jsem našel rozsah 0.5-3 kg/kW. Zatím mi z toho vycházi jen to, že by to neměl být střídavý motor jen proto, že se ti nezdá hmotnost. Navíc, když už porovnávat, tak stejné kategorie. Jestli koukám správně, tak BLDC stabilák http://www.alibaba.com/product-gs/45853 ... otors.html má 1.8 kg/600 W = 3 kg/kW. Ve výsledku jsou tedy hmotnosti motorů podle mě stejné.


Naposledy upravil mihlit dne úte 15.05.2012 13:35, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 15.05.2012 12:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
...ale nič......................................................


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz