Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vnitřní odpor LiPol článku
PříspěvekNapsal: pon 06.07.2015 13:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 2881
Bydliště: Praha Letňany
Všude čtu, že by baterka (resp. její články) měla mít co nejnižší vnitřní odpor. Dá se říct, jaká je "normální" nebo "běžná" hodnota vnitřního odporu u LiPol?

Koupil jsem si novou nabíječku, která měření odporu umožňuje a tak si "hraju" :-).

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vnitřní odpor LiPol článku
PříspěvekNapsal: pon 06.07.2015 13:13 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 23.3.2006
Příspěvky: 178
Bydliště: Trnava
Obrázky: 11
Celkom rozumne je to popísané napr tu.

_________________
EG Elecric, Torro300, Čmelák, Marabu elektro, Bristol ScoutD, 3D Quadcopter,Futaba T10CP,TGY9X+FRSKY


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vnitřní odpor LiPol článku
PříspěvekNapsal: pon 06.07.2015 13:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 12369
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
kope píše:
Všude čtu, že by baterka (resp. její články) měla mít co nejnižší vnitřní odpor. Dá se říct, jaká je "normální" nebo "běžná" hodnota vnitřního odporu u LiPol?

Koupil jsem si novou nabíječku, která měření odporu umožňuje a tak si "hraju" :-).

Až tak jednoduché to zas není.

Měření vnitřního odporu nabíječkou je spíš orientační ve smyslu sledování změn postupem času.

Vnitřní odpor záleží na kapacitě a váže se k proudové tvrdosti viz tento odkaz na článek k tomu kde najdeš i nějaké vzorečky pro výpočty pro hrubou orientaci (pozn. na tento článek zde již uvedl odkaz v předešlé odpovědi Bulman). Navíc se může vnitřní odpor článku měnit i v závislosti na teplotě viz tento odkaz na další článek. Záležet může i na případné chybě měření.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vnitřní odpor LiPol článku
PříspěvekNapsal: pon 06.07.2015 14:11 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 25.8.2011
Příspěvky: 175
Bydliště: Brno
Ber to tak, že když si (stejnou) chvilku po nabíjení změříš odpor článků, poznamenáš ke každému packu a občas to zkontroluješ, je to výborný indikátor životnosti článků. Čím menší odpor, tím lepší.
Bohužel chyby měření nabíječkami jsou strašně velké, takže údaj vnitřního odporu článku je mezi nabíječkami nesrovnatelný.
(mám 4 nabíječky, které měří odpor, a stejný článek těsně po nabití ukazují 3-11-7-8, u jiné malé baterky 24-18-43-41)
Pokud mi ale těsně po nabíjení během pár cyklů vzroste odpor u jednoho článku z 5 na 8, objednávám novou...

_________________
DX8, 2x mCP X, Nano CP X, Gaui 200FBL, T-Rex 450PRO FBL, 3x T-Rex 550E FBL


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 6:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4254
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
To: bapalo53 Dík za odkaz http://rcmodely.cevaro.sk/ Chvíli mi to potrvá než si vyloupnu to co mne zajímá.
Zatím jsem se dostal k (autor: Janko O., citován: Miroslav (mior))
Zmena vnútorného odporu batérie pri rôznom prúde? Nezmysel!
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=393&n=zmena-vnutorneho-odporu-baterie-pri-roznom-prude---nezmysel
Pro Ri vzpomínají závislost na teplotě. Škoda, že nezmínili i závislost na stupni (%) vybití/nabití.
Z posaného postupu měření se zdá, že uvažují jen ustálené DC hodnoty.
Mnohdy se dnes Ri měří střídavými metodami. Tam je pak Ri závislé i na použitém kmitočtu.
Hodně zjednodušeně řečeno na strmosti náběžné hrany při nárustu proudu. Tedy zátěž spínaným zdrojem.
Pro potlačení tohoto faktoru (pro krátké špice) se připojují k napájení kondenzátory s Low ESR.

Statickou metodou jsem zkoušel určit Ri u AA NiMH (0.1, 0.25, 0.35 a 0.5 A). Když bude mít někdo chuť nechť
to zkusí. Případně nechť to dá o nového vlákna. Zajímavé to je, když se měřením Ri, teploty a případně napětí,
snažíte určit u LiPol (NiMH) kapacitu (energii, dobu chodu) pro odhadnutý proud do vyčerání baterie.
Aktuální kapacita s z mnoha důvodů dost lišit od nominální (/ měřené v době uvádění do provozu).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 9:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 2643
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
guchar píše:
... Škoda, že nezmínili i závislost na stupni (%) vybití/nabití...

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... orny-odpor

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 10:21 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4254
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
mior píše:

Dík. Jak jsem předeslal, v době psaní jsem orientačně pročetl, jen jeden náhodně u lovený článek.
Takže přesné znění místa "... a zistili sme, že Ri je výrazne závislý od teploty batérie,
menej závislý od stavu nabitia baterky a úplne nezávislý od odoberaného prúdu... " mi jaksi neutkvělo v paměti.
Třeba by se v tom místě místě hodil odkaz na Vplyv stavu nabitia LiPol batérie na jej vnútorný odpor.
Velmi užitečná je pro mne i tabulka souvisejících článků. Ušetří mi hodně hledání.

- I když LiPol jsou tvrdé (U málo závislé na proudu do zátěže) podmínky měření 4.2, 4.0, 3.8 a 3.6 V, by
neškodilo popsat. Měřeno bez zátěže / měřeno při zátěži (I=/Rz=). Zejména vliv kolena u 4.2 V může
působit problém. Taky v závislosti na době kdy byl Accu nabíjen


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 10:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 2643
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
guchar píše:
... Mnohdy se dnes Ri měří střídavými metodami. Tam je pak Ri závislé i na použitém kmitočtu ...

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... na-hodnota

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 12:37 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18821
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Trochu bych početl i zde - http://www.battex.info/slovnicek-a-pojm ... 3%AD+odpor
nebo zde - http://vyvoj.hw.cz/teorie-a-praxe/konst ... ax471.html
a vůbec leckde jinde.
Měření impedance akumulátoru při 1kHz není žádná nová myšlenka, stačí projít datasheety k solidním akumulátorům, vždy je impedance uváděná na tomto kmitočtu...

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 15:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 605
jyrry píše:
Měření impedance akumulátoru při 1kHz není žádná nová myšlenka, stačí projít datasheety k solidním akumulátorům, vždy je impedance uváděná na tomto kmitočtu...

Citace z článku Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom?:

"Mnohí výrobcovia, ale nie len oni, používajú metódu, pri ktorej LiPol článkom preteká striedavý prúd a na vnútornom odpore článku sa zmeria úbytok (striedavého) napätia na ňom. Kmitočet striedavého prúdu býva 1 kHz. Je to akýsi svetový štandard, ktorý však s modelárskym elektropohonom nemá nič spoločné. Keby tak 8 (či 16) kHz, čo je PWM kmitočet modelárskych regulátorov, alebo kmitočty desiatok až stoviek Hz (ktoré generujú spínacie tranzistory v regulátore), čo je kmitočet rotujúceho magnetického poľa v modelárskych motoroch. Ale 1 kHz?"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 15:45 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18821
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
A komu se nelíbí 1kHz, nechť si proměří všechny dostupné baterky na zvoleném (a pro všechny stejném) kmitočtu.

Protože 1kHz používají všichni výrobci, lze podle těch údajů baterky vzájemně porovnávat.
Ví někdo zodpovědně a jistojistě jak měří Ri modelářské nabíječky? Prosím opravdu podložené údaje, ne teorie a nápady.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 15:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4118
Bydliště: SK Bratislava
StrycAlois píše:
Kmitočet striedavého prúdu býva 1 kHz. Je to akýsi svetový štandard, ktorý však s modelárskym elektropohonom nemá nič spoločné. Keby tak 8 (či 16) kHz, čo je PWM kmitočet modelárskych regulátorov, alebo kmitočty desiatok až stoviek Hz (ktoré generujú spínacie tranzistory v regulátore), čo je kmitočet rotujúceho magnetického poľa v modelárskych motoroch. Ale 1 kHz?"


Ono treba pochopit vocogo. Tu nejde o "striedavy" prud ale o skokovu zmenu prudu, ten 1KHz je len opakovacia frekvencia tych skokov aby sa dalo merat aj drevorubacskejsimi metodami ako osciloskopom alebo specializovanym zariadem. A preco prave 1KHz? pretoze je asi tak 10 az 100 krat rychlejsi ako zmena napetia polarizacie pri zmene prudu, ked clanok skokovo zatazis, napetie sa zmeni skokovo vdaka odporu a potom nastane pomala zmena vdaka polarizacii v chemii clanku. Nas zaujima ten odpor, to je co sa meni priamo na teplo, preto tie skoky, ci je to frekvencia komutacie alebo PWN s tym nic neurobi, je to vlastnost clanku. Ak to merias spravne, to znamena priamo prechodovy dej pri skokovej zmene, dostanes zhruba rovnaky odpor nech je ta opakovacia frekvencia aka chce, kludne aj na jednom skoku. pakovanim len zvysis presnost priemerovanim.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 15:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4118
Bydliště: SK Bratislava
jyrry píše:
A komu se nelíbí 1kHz, nechť si proměří všechny dostupné baterky na zvoleném (a pro všechny stejném) kmitočtu.

Protože 1kHz používají všichni výrobci, lze podle těch údajů baterky vzájemně porovnávat.
Ví někdo zodpovědně a jistojistě jak měří Ri modelářské nabíječky? Prosím opravdu podložené údaje, ne teorie a nápady.


Ono treba este pridat pri akej teplote a % nabitia clanku, potom uz zacne byt zaujimavejsie :- ))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 15:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18821
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
igorb píše:
Ono treba este pridat pri akej teplote a % nabitia clanku, potom uz zacne byt zaujimavejsie :- ))

Dobročinnosti se meze nekladou, než se doma nudit... :lol: :lol: :lol:

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Paralelní spojování aku
PříspěvekNapsal: sob 06.02.2016 16:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 605
igorb píše:
Ak to merias spravne...

Otázkou je, co je z pohledu modelářského elektropohonu to SPRÁVNĚ.

Aby se nestalo, že několik SPRÁVNÝCH metod bude dávat každá jiný výsledek.

A potom na základě výpočtu z odebraného náboje, proudu, tepla baterie, atd. atd. se ukáže, že ani jedna :wink: .


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz